Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/bookaleta

Marketing

Alka i Prstenac

E Sinjske alke, e dičnoga junaštva, e socrealizma! I bez dnevnopolitičkog folklora ima tu materijala za različite primisli. Ako je ovo bila 290. alka (jubilarna, kažu u medijima), onda je prva održana... kada? 1715. godine? E, Istra ima svoju "alku", još stariju, iz 1696. godine!
Ovako ide priča: mletačka plemićka obitelj Loredan iz Barbana poželjela je krajem 17. stoljeća zaraditi malo novaca, pa je utemeljila godišnji sajam u Barbanu. Da bi povećali atraktivnost sajma, broj posjetitelja i prihod, uveli su u program te fešte i "Trku na prstenac", igru u kojoj su konjanici u trku kopljem pokušavali nabosti metalni prsten podjeljen na više polja. Prva Trka na prstenac u Barbanu održana je 10. lipnja 1696. godine, a između deset jahača pobijedio je izvjesni Ottavio Quellis s tri osvojena boda. Iduće godine ponovno je najbolji bio Ottavio Quellis, ali je s tri osvojena punta pobjedu podijelio s Fortunatom Paludi-Stigherom, u trećoj utrci pobjeđuje Zvane Dragonja, i tako redom, sve do 4. lipnja 1703. godine, kada sa svega pola boda pobjeđuje Antun Rovis, a nakon te godine gubi se pisani trag barbanskim "viteškim" natjecanjima.
Ovo "viteškim" sam namjerno stavio u navodnike, jer povijesni zapisi jasno kažu da se radilo o komercijalnom, čak možemo reći i turističkom događaju! Nema tu spomena o "junačkoj prošlosti" i veličanju "slavnih pobjeda".
Izvukavši iz arhiva podatke o tim negdašnjim barbanskim Trkama na prstenac, današnji su Barbanci prije trideset godina odlučili obnoviti ovaj TURISTIČKI događaj. Prva obnovljena Trka na prstenac održana je 14. kolovoza 1976. godine. Ovogodišnja, trideseta (jubilarna!), je planirana za 21. kolovoz, a dva dana prije održavat će se "pripremne" svečanosti. Bio sam nekoliko puta na toj barbanskoj svetkovini, i fešta je stvarno izuzetna, tisuće se ljudi okupljaju, atmosfera je odlična, iako sama Trka pati od, s jedne strane, imitacije nekih detalja Sinjske alke što je razumljivo jer dokumenti nisu sačuvali sve pojedinosti pa ih se ne može baš autentično rekonstruirati, a s druge strane, od pomalo "ruralnog" imidža (konjanici jašu i gađaju prstenac odjeveni u istarske seljačke narodne nošnje, ne furaju se na kićene "viteške odore").
Barbanski Prstenac drukčije izgleda od sinjske Alke, ima drukčije formirana polja i drukčiji sistem bodovanja. Dan prije trči se "vitica", odnosno istim kopljem gađa se sasvim mali metalni obruč; a u tim predsvečanostima priliku za gađanje Prstenca imaju i turisti. Kroz godinu se Barbanci i u drugim prilikama zezaju s Prstencem - vozi se trka na prstenac na motorima, klinci na biciklima, i slično. Nema politike, nema pozivanja na slavnu i junačku prošlost, razlozi i motivi isti su kao i prije tristo godina: spektakl i profit.
I čisto sumnjam da je Sinjska alka imala drukčije motive, i tada i danas. I Prstenac i Alka su lijepi spektakli za publiku koja dolazi trošiti, svi ostali podkonteksti su u biti čisti socrealizam, a ovo alkarsko "junačenje" izgleda mi vrlo blisko mentalitetu boračkih obljetnica ili sletova za negdašnji Dan mladosti.

Post je objavljen 08.08.2005. u 15:49 sati.