REAKCIJA HRVATSKOG DIZAJNERSKOG DRUSTVA POVODOM PROMOCIJE NOVOG VIZUALNOG IDENTITETA DUBROVNIKA
Turisticka zajednica Dubrovacko-neretvanske zupanije proslog je tjedna u dubrovackom hotelu Hilton Imperial svecano predstavila novi vizualni identitet Dubrovnika (odnosno turistickog branda Dubrovacko-neretvanske zupanije) i prilikom predstavljanja izvjestila javnost kako je taj projekt placen 450.000 kuna, a narucen je izravno od spanjolske konzultantske tvrke THR-Barcelona, koja je za taj posao angazirala neimenovane spanjolske dizajnere.
Hrvatsko dizajnersko drustvo i hrvatski dizajneri nisu bili obavijesteni da je u tijeku izrada vizualnog identiteta Dubrovnika – taj se projekt odvijao iza zatvorenih vrata Turisticke zajednice Dubrovacko-neretvanske zupanije, bez natjecaja i strucnog zirija, odnosno bez ikakvog uvida struke ili bez pokusaja suradnje sa strukovnom dizajnerskom udrugom.
Ovaj najnoviji primjer ignoriranja struke samo nanovo aktualizira problem na koji HDD nastoji ukazati, a odnosi se na nesustavno projektiranje vizualnih komunikacija na nacionalnoj razini. Od oblikovanja osnovnih standarda vizualnog identiteta RH koji nisu bili projektirani unutar struke do identita hrvatskog turizma, koji nije konzistentan kako u strategiji, tako i u porukama i vizualnoj komunikaciji, a promisljanje identiteta pojedinih regija koje nije sustavno i koordinirano ne moze biti uspjesno.
U namjeri da se pomocu strategije ’brandiranja' pojedinih regija ostvari turisticki uspjeh, zaboravlja se na zastitu hrvatskog kulturnog identiteta, a upravo je dobro projektirani vizualni identitet jedinstven nacin ocuvanja i oblikovanja hrvatskog prostora, imovine ili usluga.
U tom kontekstu, iznos od 450.000 kuna za vizualni identitet Dubrovnika, ne samo da je barem trostruko veci od iznosa koji bi TZ potrosila da je taj posao narucila u Hrvatskoj putem natjecaja, ve? je i izrazito losa investicija koja samo afirmira trend rasprodaje hrvatske kulturne bastine i hrvatskog identiteta.
Hrvatsko dizajnersko drustvo smatra da znacajan projekt kao sto je vizualni identitet Dubrovnika, Turisticka zajednica Dubrovacko-neretvanske zupanije nije smjela izravno naruciti od strane tvrtke, nego je bila obavezna raspisati natjecaj na kojem su mogli sudjelovati hrvatski dizajneri, koji razumiju sto Dubrovnik znaci Hrvatskoj, znaju koja je njegova povijesna i kulturna vrijednost i po cemu je Dubrovnik grad kojem nije moguce pridruziti konvencionalni konfekcijski znak.
Imajuci na umu imperativ odgovornog pristupanja delikatnom problemu ocuvanja identiteta ove jedinstvene kulturne i povijesne bastine, na zadatak oblikovanja vizualnog identiteta Dubrovnika hrvatski bi dizajneri znali adekvatnije odgovoriti.
Upravni odbor HDD-a
Boris Ljubicic, medjunarodno poznat dizajner upravo po projektima vizualnih identiteta ovako komentira novi vizualni identitet Dubrovnika:
'Svodjenje Dubrovnika na deformirani krug (pogled iz zraka ???), izveden u maniri lakog poteza kistom u narancastoj boji nema ni jedan konceptualni ni vizualni spoj sa onim sto taj biser Mediterana jest. Dubrovnik je zaseban grad na cijelom Mediteranu i slojevitost njegove povijesti i kulture se ne daju izvesti jednim lakim potezom kista. S obzirom da se radi cak o 450.000 kuna moze se samo govoriti o lakoj zaradi. Uostalom, otkud spanjolcima kao strancima mogucnost da spoznaju taj GRAD bolje od nas samih? Ovo je najobicnije potcjenjivanje njegovih i nasih vrijednosti u najsirem smislu te rijeci.
Znak kojeg je THR Bacelona namijenio Dubrovniku i Turistickoj zajednici Dubrovacko-neretvanske zupanije zapravo je kopija poznatog znaka ESPANA ili spanjolskog sunca i ne odgovara imidzu i kulturi grada Dubrovnika. Ova kulturoloska i dizajnerska zamka, koju odgovorni ne vide, jest vise od raznih gospodarskih i privatizacijskih pogreski koje se u nasem turizmu i priobalju dogadjaju.
No, pravi odgovor ne mozemo ocekivati od THR-Barcelona, njega treba traziti od Hrvatske vlade, Ministarstva u kojem je danas smjesten turizam i Hrvatske turisticke zajednice, jer turizam je ona prioritetna grana o kojoj ovisi proracun i koja se iz njega i financira. Hrvatski dizajneri itekako zele oblikovati svoju zemlju, ali njih nitko nije ukljucio u ovaj projekt!'
Nista novo, reci ce mnogi... No, iako rasprodaja Hrvatske bastine, obale, bogatstva, nije nista novo, doticne stvari nisu ni vjecne, i jednom ce se rasprodati do kraja. Kome treba odliv mozgova uz ovakav odliv poslova?
A takodjer, sigurno je i da se ovolika lovetina nije otisla u inozemstvo zato jer su tamo (u Spanjolskoj??) neki nadnaravno dobri dizajneri, vec zato jer se u ogromnu lovu koja ode "negdje" lakse sakrije i "svoj" ogromni dio kolacha. Cisto sumnjam da je svih 450 000 zavrsilo u Spanjolskoj... Nesumnjivo je dobra svota ostala u Hrvatskoj, samo se iz budzeta prelila u dzep...