HAUSTOR
(Petar Janjatovic, Yu Rock Enciklopedija, )
Osnova grupe nastala je 1977. godine kada su Darko Rundek (1956.) i Srdjan Saher (1956.) osnovali neformalnu grupu Komuna sa kojom su dve godine neobavezno svirali. U to vreme Rundek je studirao knjizevnost, pisao je za novine, a jedno krace vreme bio je urednik kulturne rubrike Studentskog lista. Haustor je nastao 1979. godine u postavi: pevac i povremeni gitarista Darko Rundek, basista Srdjan Saher, bubnjar Boris Lajner i gitarista Ozren Stiglic. U pocetku su vezbali u prostorijama avangardnog pozorista Kugla glumiste sa kojima su tesno saradjivali.
Na samom pocetku karijere Boris Lajner je paralelno svirao sa njima i sa grupom Azra, sve dok u Haustor nije dosao bubnjar Zoran Perisic. Ubrzo su se grupi prikljucili saksofonista Damir Prica, klavijaturista Zoran Vuletic i trombonista Nikola Santro. Zahvaljujuci pomoci Drazena Vrdoljaka, 1980. godine za Radio Zagreb snimaju dve pesme, a "Moja prva ljubav" brzo postaje hit. Iste godine nastupaju na Omladinskom festivalu u Subotici gde ostavljaju odlican utisak. Autorski spoj Rundeka koji je studirao i reziju na Kazalisnoj akademiji, i Sahera koji je izucavao etnologiju. doneo je sasvim specifican amalgam na tadasnjoj muzickoj sceni. Rundek je ponudio siroka interesovanja, a svoj nastup obojio teatralnoscu, pantomimom i asocijativnom sminkom. Saher je pre Haustora svirao sa Branimirom Stulicem, a svoj muzicki sklop zasnovao je na iskustvima strane i domace etno muzike. Siroko polje novog talasa omogucilo im je da svoje ideje neometano realizuju. Pocetkom 1981. godine snimaju prvi singl tako sto za pesmu "Moja prva ljubav" bubnjeve svira Lajner, a za "Pogled u bolju buducnost" Perusic. Zatim nastupaju na koncertu u beogradskom Domu omladine u okviru "Pozdrava iz Zagreba" i prolaze bolje nego Prljavo kazaliste koje je posle njih sviralo. Vec u prolece dobijaju novog bubnjara, Srdjana Gulica, sa kojim rade debi album "Haustor". Na ploci su se nasle dinamicnije Rundekove pesme "Radio"i "Mijenjam se" i pomalo misticne i psihodelicne Saherove "Duhovi", "Crni zbir" i "Lice". Saherov hit "Moja prva ljubav" je i na albumu centralni dogadjaj, diskretno inspirisan pripovetkom "Devojke u letnjim haljinama" Irvina Soa. On se autorski ogleda u licnoj i nostalgicnoj "'60-'65". Na ploci se nije pojavila pesma "Radnicka klasa odlazi u raj" jer je, navodno, bila nepodobna. U Jugotonu su pred samo objavljivanje ploce odlucili da pesmu odstrane, tako da je vec odstampan omot prepravljan. Produkciju albuma radio je Husein Hasanefendic koji je i u nekoliko pesama odsvirao gitaru.
Debi plocom, bogatom svezim idejama i efektnim koncertima, vrlo brzo su se nametnuli kao jedan od vodeca cetiri zagrebacka benda iz perioda novog talasa. Tako sa grupom Sarlo akrobata sviraju ispred Gang of Four na zagrebackom Bijenalu. Krajem 1981. godine objavljuju singl na kome je pored pesama "Zima" i "Majmuni i mjesec" i pesma "Capri", posvecena njihovom saksofonisti Damiru Prici Capriju.
Pripreme za drugu plocu prekida njihov odlazak u JNA februara 1982. godine. Rad nastavljaju pocetkom 1983. u postavi Rundek, Saher, Prica, Gulic i novopridosli gitarista Zoran Zajec. Uz saradnju bogate duvacke sekcije i u produkciji @eljka Brodarica Jappe snimaju kljucni album "Treci svijet". Ploca precizno razvija njihovo istrazivanje drugacijeg zvuka, koje se krece od reggae muzike, preko latinoamerickog folklora, sve do fino upotrebljenih pop struktura. Rundek se u tekstovima inspirise stripovima Huga Prata, biblijskim simbolima i jakim slikama iz literature i avanturistickih filmova. Pesme "Neobican dan", "Zadnji pogled na Jersaleim", "Babilonske baklje", "Skriven iza laznih imena" ponudile su sasvim osobenu atmosferu, do tada retko sretanu u domacoj muzici. Na albumu se nasla i inkriminisana pesma "Radnicka klasa odlazi u raj", jer je, izgleda, politicko vreme sazrelo za nju.
Uprkos odlicnom albumu, turneja nije prosla uspesno. Saher i Gulic 1984. godine napustaju grupu i osnivaju sastav Brojani. Sledeci album "Bolero" Haustor radi u sastavu Rundek, Prica i Zajec. Ploca je snimljena delimicno sa ritam masinom a Rundek je svirao bas. U radu na ploci ucestvovali su Jurij Novoselic (alt sax i sintisajzer), Rastko Milosev (gitara), Nevena Franges (klavijature), Srdjan Gulic (bubnjevi), Nikola Santro (trombon), Rade Serbedzija (recitativ), te zenski prateci vokali, devojke iz grupe Naturalna mistika i glumica Anja Sovagovic. Producenti ploce bili su Dragan ^acinovic i Mitar Subotic (Rex Ilusivii). Ploca im donosi drugi veliki hit u karijeri, pesmu "Ena", ali tu su i efektne "Sejn", "Ja zelim", "TV man", "Sejmeni" kao i "Take the Money and Run" sa elementima rap muzike. Na koncertima povodom ploce sa njima su opet svirali Gulic, Prica i Santro, a pridruzili su se i basista Mario Barisic (ex Trobecove krusne peci), klavijaturista Alan Bjelinski (ex Aerodrom) i trubac Igor Pavlica. Godine 1986. sa pesmom samo na cas nastupaju na Zagreb festu, a 1988. objavljuju LP "Tajni grad". Kompletan materijal opet je komponovao Rundek, a produkciju su radili Rundek, Zajec i Hrvoje Hegedusic. Od novih clanova na ploci su svirali basista Marino Pelajic (ex Film) i klavijaturista Julije Reljic. Kao gost, bas je u pet kompozicija svirao Saher. "Tajni grad" je odrzao standard koji su sami postavili, a pesme "Ula ulala", "Bi mogo da mogu", "Uzalud pitas", "Uhode" i druge omogucile su im jos bolju komunikaciju sa publikom.
Uoci priprema petog albumaza koji je snimljeno nekoliko pesama, Haustor 1990. godine prestaje sa radom. Rundek se sa porodicom preselio u Pariz, Saher je svirao u grupi Naturalna mistika, zatim je osnovao Vjestice, a Prica sa gitaristom Draganom Pajicem i bubnjarom Ivanom Marusicem Klifom nastavlja u free jazz grupi Cul-de-Sac. Taj sastav je neformalno delovao od 1987. godine cesto priredjujuci koncerte na ulici i u podzemnim prolazima. Radili su muziku za animirane filmove, pozorisne predstave trupa "Kugla glumiste", "Coccolemocco" i "Dogadjanja" i objavili niz samostalnih izdanja medju kojima se izdvajaju kasete "L'equipe extraordinaire" iz 1988. i "Return of the Hit Single and Other Songs" iz 1989. godine. Na njihovim nastupima i snimanjima povremeno je ucesce uzimao i Darko Rundek svirajuci gitaru i bas. Sa pocetkom rata Cul-de-Sac preselili su se u Amsterdam. Ostali clanovi Haustora povukli su se iz muzike.
Paralelno sa karijerom u Haustoru, Rundek je radio kao asistent rezije u pozoristu, povremeno je glumio u predstavama, rezirao je radio drame, a 1990. napisao je muziku za film "Orao" Zorana Tadica. Tokom ratnih godina Rundek je neko vreme bio zaposlen kao muzicki urednik na Radio Brodu, a u Parizu je komponovao muziku za pozorisne predstave. Sa Vedranom Petrinelijem (muzicki urednik na RFI) i violoncelistom Arnoldom Asarom snimio je sest pesama koje su bile predvidjene za objavljivanje u Italiji. U Parizu je organizovao i dva klupska nastupa improvizovanog Haustora u postavi: Rundek (vokal, gitara), Boris Leiner (bubnjevi), Toma Tanaskovic (gitara, bivsi menadzer Riblje corbe koji je u to vreme ziveo u Parizu), Aleksis Rosos (sax) i beogradjanin Pavle Kovacevic (klavijature i bas). Krajem 1995. godine Rundek se vratio u Zagreb, okupio sastav i odrzao seriju prihvacenih koncerata (10 000 ljudi u Zagrebu), jer interesovanje za pesme Haustora nije jenjavalo tokom godina. U vreme najvece inflacije 1993. godine u Srbiji su se pojavila dva piratska diska na kojima su reizdata sva cetiri albuma grupe. Krajem 1995. godine u Hrvatskoj je objavljena kompilacija njihovih najvecih hitova sa izborom od osamnaest pesama. U isto vreme, a paralelno sa koncertima Rundek banda (koji cine clanovi reggae grupe Naturalna mistika) po Hrvatskoj, objavljen je CD "Ulje je na vodi" na kojem se nasao snimak nastupa Haustora odrzanog 6. januara 1982. godine u Kulusicu. Kao gosti sa njima su te veceri nastupili Jurij Novoselic (alt sax) i Stanko Juzbasic (udaraljke). Uz njihov standardni materijal tu je i sest ranije neobjavljenih pesama. Doduse, slab kvalitet snimka ne nudi validan koncertni dokument njihove porslosti.
Krajem 1996. godine Rundek je objavio prvu solo plocu "Apokalipso" na kojoj se, uprkos zanrovskoj raznovrsnosti, u temama "Crni dusi", "Strajk zeljeznicara" (song iz predstave "Ne" izvedene u Mostaru 1990. godine), "Suvar i varivo", "Za nas", drzi stila koji je sa Haustorom proklamovao. Naslovna pesma je ujedno muzicka tema iz istoimene predstave teatra ITD koju je rezirala Rundekova supruga Sandra Hrzic. Plocu su producirali Rundek i Davor Roko, a svirali su provereni saradnici: Damir Prica (sax), Boris Leiner (bubnjevi), Jurij Novoselic (sax), Nikola Santro (trombon).
Posle 1997 (dodatak)
Uz brojne pomenute projekte u kojima je Darko Rundek ucestvovao ne sme se preskociti ploca Radete Serbedzije "Mnoge smo i mnogo voljeli" na kojoj se nalazi genijalna, a malo poznata, pesma "Na nesto me sjeca taj grad" koju su njih dvojica otpevali zajedno sa Arsenom Dedicem. U prvoj polovini 2000. godine Rundek je objavio i drugi solo album pod nazivom "U sirokom svijetu". Na prvo slusanje ova ploca odudara od gotovo svega sto je Haustor radio, pa u velikoj meri i od "Apokalipsa". Izbor pesama ponovo pokriva ogroman spektar razlicitih zanrova: od obrade "Ay Carmela", pesme iz spanskog gradjanskog rata, preko zarazne "Uspomene", delom otpevane na francuskom, do tradicionala "Ljubav se ne trzi" (istu stvar su obradile i Vjestice na jednom od svojih albuma). Iako je album delimicno razocarao neke poklonike Haustora dobio je odlicne kritike. Krajem 2000. godine, tacnije od 20. do 22. decembra, Rundek je sa svojim bendom (Gulic, Santro, Pavlica, ...) odrzao je tri istorijska koncerta u beogradskom SKC-u i Hali sportova, kao prva znacajnija grupa iz Hrvatske koja je posle rata dosla u Srbiju. Koncerti su zavrsavani posvetom Milanu Mladenovicu i pesmom "Ona se budi". Naredne godine Rundek nastupa na novosadskom festivalu EXIT01 i postaje miljenik tamosnje publike, te se pojavljuje i na naredna dva EXITa. U jesen 2002. godine objavljuje i treci solo album pod nazivom "Ruke". Promotivna turneja obuhvata gotovo citavu bivsu SFRJ i zavrsava se sa sest trijumfalnih koncerata u beogradskom SKCu. Novi album predstavlja nastavak Rundekovih istrazivanja po raspustanju Haustora i donosi s jedne strane vrlo hermeticne i izuzetne naslove poput "Kube". "Iste slike", "Mlin reggaea", a sa druge lako slusljive hitove kao sto su "Makedo" ili "Ruke". Album je prodat, po nekim izvorima, u nevrovatno velikom tirazu, posebno na teritoriji Srbije i Crne Gore. Tokom proleca 2003. godine Rundek formira novi bend, Rundek Cargo Orchestra, pretezno od muzicara sa kojima je snimio "Ruke" i sa njim odlazi na turneju po Hrvatskoj, Bosni, Srbiji, Crnoj Gori.
Post je objavljen 09.06.2005. u 19:08 sati.