Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/budan

Marketing

J. KRISHNAMURTI

Borivoj Bukva
-------------


SLOBODA IZVAN LANACA
( Krishnamurti nije zelio biti duhovni ucitelj )
------------------------------------------------



Smisao zivota je zivjeti, a zivjeti znaci biti svjestan - svjestan radosti, veselja i bozanske uzvisenosti zivota.
Henry Miller

***

Radost je putokaz na duhovnom putovanju.
Flora Colao

***

Naucio sam zivjeti tiho i radosno, ocekujuci da se dogodi dobro.
Ernest H.

***

Cuda se ne desavaju u suprotnosti s prirodom, vec s onim, sto su naucili smatrati prirodom.
Sv.Augustin

***

Strastveno stvarati, stvarati, stvarati ...
Adrienne Rish

***

Moram se pokrenuti ili cu umreti.
James Wright

***

Morate ciniti stvari, koje vam se cine nemogucim.
Eleanor Roosevelt

***

Tko se sam ne smatra najboljim, ne moze se ubrajati u najbolje.
Goethe

***

Dao sam sve od sebe. To je sva filozofija, koja je u zivotu covjeka potrebna.
Lin Yutang

***

Ocekujem da me ustrajnost i marljivost nagrade.
Rainer Maria Rilke

***

Srcanost je temeljna vrlina na duhovnom putovanju.
Matthew Fox

***

Skoci !
Joseph Campbell

***

Da bi se upoznao, covjek se mora dokazati.
Albert Camus

***

Da biste dosli kamo zelite, ne smijete odustati.
Norman Vincent Peole

***

Zurite polako.
Augustus Cezar

***

Raj je tamo gdje sam ja.
Voltaire

***

Sto vise budete slusali i slijedili vlastitu intuiciju, to ce vas unutarnji kreativni tok postati otvoreniji za nebesku moc svemira.
Shakti Gawain

***

Potpuna predanost djelu je kao putovanje u samoci.
Natalie Goldberg

***

Da biste naucili vidjeti, da biste naucili cuti, morate potpuno sami krociti u divljinu.
Johan Halifax

***

Slusajte. U sebi pronadjite svoj put. Prestanite ga traziti oko sebe !
Rumi

***

Sto znaci misticizam ? To je nacin dostizanja spoznaje - samo sto filozofi to cine horizontalno, a mistici vertikalno.
Elie Wesel

***

Tajnu sposobnost uvidjavanja morate traziti u dubokoj tisini. U njoj se kriju mogucnosti djelovanja.
Zhon Xuanjing

***

Ne ucimo iz vlastitog iskustva, vec iz vlastite sposobnosti da ga dozivimo.
Buddha

***

Ucenje je kretanje iz trenutka u trenutak.
Krishnamurti

***

Jednog sam dana iznenada otkrio da je sve samo cisti duh.
Ramakrishna

***

Volja je tu da nas vodi... stoga, sto god cinili u nekoj situaciji - prikladno je, jer to cinite zato sto zelite.
Ceanne Derohan

***

Kreativnost je osobina duhovnog zivota, koji se razlikuje od poniznosti i asketizma - to je otkrivanje bozanske prirode covjecnosti.
Nikola Berdyaen

***

Vidjeti znaci zivotu dati smisao.
Hui Neng

***

Entuzijazam doslovno znaci " biti ispunjen duhom ".
Stephen Larsen

***

Patnju moramo prigrliti, te je iskoristiti kao pokretacku energiju na nasem putu.
Kenji Miyazawa

***

Jos uvijek ucim.
Michelangelo

***

Toliko smo zaposleni u mrezu subjektivne svjesti, da smo zaboravili na prastaru cinjenicu da nam se Bog obraca poglavito kroz snove i vizije.
Carl Gustav Jung

***

Ako ste u potrazi za stvaralackim idejama, izadjite i setajte. Andjeli se sapatom obracaju covjeku, koji je otisao prosetati.
Raymond Imon

***

Ja ne cekam na trenutak inspiracije. Cinite li to, nista ne postizete. Vas um mora znati da treba prionuti na posao.
Pearl Buch

***

Kao sto jelo izaziva apetit, tako i rad stvara inspiraciju.
Igor Stravinski

***

Rad i igra su isti. Kada slijedite vlastitu energiju i stalno cinite ono sto zelite, nestaje razlika izmedju rada i igre.
Shakti Gawain

***

Sad znam kako osmisliti zivot i usmjeriti svoj put, jer Bog to cini djelujuci kroz mene.
Ernest Holmes

***

Stvorite vlastiti svijet. Okruzite se ljudima, bojama, zvukovima i bavite se onim sto vam hrani dusu.
Sark

***

Bozansku prisutnost prihvacam kao bogato iskazan mir i sklad u svom zivotu.
Ernest Holmes

***

Putnici, nema unaprijed utrtog puta. Putevi se utiru hodanjem.
Antonio Machado

***


TEOZOFI I KRISHNAMURTI

od dr. C. JINARAJADASA, Adyar

" Prije nekoliko dana, u Santa Domingu, osjetio sam bolan udarac. Kod stola bio je neki gospodin, koji rece : " Cini mi se, da Teozofi napustaju Krishnamurtija ! "

Ako ta impresija vlada u javnom mnijenju, onda su neki od nas, koji smo radili zadnjih 19 godina medju Teozofima, radili bezuspjesno ! No jesmo li radili fakticno bezuspjesno ? Sto Krishnamurti zeli uistinu da Teozofi cine ? Zar da prestajemo biti Teozofi ? Ne ? Vec da " budemo jedno sa zivotom ", da vidimo jasno " Cilj " i da idemo izravno k njemu, kao sto strjelica izravno k svome cilju leti.

Ali zar je ta njegova vijest razlicita od one, koju nam daje Teozofija ? Sto je Teozofija drugo izjavila, nego da ima " Cilj " za svakoga, da sa " Zivotom " bude jedno ! Ako se pricinja, da je Krishnamurtijeva vijest oprecna idealu, koji je proklamirala Teozofija, to je samo zato, jer se ta vijest nije nikada pravilno shvatila.

Krishnamurti izjavljuje, da ima Cilj, a taj je, da budemo jedno sa Zivotom. On za sebe tvrdi, da je oslobodjen i prema tome jedno sa Zivotom, te podstice svakog od nas, da se takodjer oslobodimo i budemo jedno sa Zivotom. Ali kako ? Sigurno ne tako, da slijedimo Krishnamurtija, i da idemo za njegovim Ciljem. To on izricito naglasava. Jer za njega " postati jedno sa Zivotom " znaci : ici od zemlje do zemlje proklamirajuci vijest o oslobodjenju.

Ali zar on od svakoga od toliko milijuna ljudi u svijetu trazi, da putuje od zemlje do zemlje i da njega imitira ? Apsolutno ne ! Krishnamurti zeli, da svatko od nas ide sto brze do svoga Cilja, to jest : svatko do " svoga vlastitoga ".

Svatko ce postici oslobodjenje, kad bude jedno sa Zivotom, ali Krishnamurti ne izdaje naloge, oznacujuci, gdje je pojedincu njegov Cilj. To mora da pronadje svaki individuum za sebe. Tako se desavalo u proslosti da su Teozofiju samo djelomicno razumjeli.

Mnogi su smatrali svojim Ciljem, da budu jedino " Ucenici " dr. Besant. Dapace, neki i meni pisu, moleci me, da bi htijeli biti moji ucenici. Da li je to ono, sto je Teozofija naucavala ?

Kad mi je bilo 11 godina i nisam jos znao, sto je Teozofija, imao sam nejasnu viziju o svojem Cilju. Za druge je sporedno, sto bi to bilo. Kada sam navrsio 14. godina, ta mi je vizija postala jasna i odredjena i od onda idem prema svojem Cilju, nastojim oko njega, napinjem se, trpim, da budem " Jedno sa Zivotom ".

Istina je, ja sam ucenik jednog Majstora, koga ljubim usrdno, ali zar je On moj Cilj ? Ne, On je prekrasan putokaz, koji mi kaze put do Cilja, On je kompas, koji me ne moze prevariti, koji me sigurno vodi do Cilja. Ali " On " nije moj Cilj; njime se ne mogu sluziti kao sa " stakama " i On me nije ocuvao od toga, da pravim pogreske, ili da se ozljedim. Moj Cilj je jasan i jer ga vidim dan i noc, nesto od njegovog sjaja i ljepote, te njegove jakosti je uvijek samnom kao i bol, da sam jos tako udaljen od njega.

Neka svaki Teozof upita samoga sebe : " Koji je dakle moj Cilj ? " i onda neka ide prema njemu bilo to unutar Teozofskog Drustva ili izvan njega. Mjesto je sporedno, jer ima samo jedan jedini Zivot, ali svatko treba da spozna svoj vlastiti Cilj, a ne Krishnamurtijev Cilj, ne gdje. Besant, nego jasno i izravno, svoj Cilj za sebe samoga !

Krishnamurti ne zeli imati ucenike, ali dajte, da ga u tom slijedimo - da budemo jedno sa svojim Ciljem, jedno sa Zivotom, na svoj vlastiti nacin ! Onda cemo vidjeti, da nema protuslovlja izmedju Bozanske Mudrosti, koju dobivamo po tradiciji Teozofije i izmedju Bozanske Mudrosti, koju donosi Krishnamurti.

Samo oni, koji jos nisu spoznali svoj Cilj, diskutiraju i polemiziraju; samo oni, koji su zapoceli razne aktivitete, ne poradi toga, jer su kroz njih ugledali Cilj, nego zato, jer su mislili, da Majstori zahtjevaju takve aktivnosti, sada se tresu, kao sas na vjetru !

Oni, koji su spoznali svoj Cilj, imaju vjecito samo jednu misao, jedan osjecaj, jedno nastojanje, naime : da budu jedno sa Zivotom, jer nema nista osim Jednoga Zivota. Onima pak, koji su spoznali svoj Cilj, u bilo kojem pravcu Sluzenja, Krishnamurti uistinu donosi " dobre vijesti velike radosti " ! "

Na pucini morskoj , 18. oktobra 1929.
/ C. Jinarajadasa /

***

Svaka Inicijacija tragaoca, predstavlja prijelaz ka visim stanjima svijesti, sto je velika kusnja na putu medju teskocama zivota, tako da patnju, bol i zrtvu, on premoscuje kroz akciju.

Poanta je u ne - skrivanju za zivota, zrtvovanje dovodi do radosti u traganju istine, a istina se iscjedi iz jadanja tijela. Patnje duha su jedine stepenice za najkraci put. Vjera u samoga sebe i traganje za istinom stvaraju harmoniju. Aktivnost i dobra volja najbolje nam pomazu.

Staza vrline nije pjevanje psalmi i meditiranje, vec : rad, stvaranje, otkrivanje i sluzenje. Ljubav i rad cine cuda u zivotu, a cuda se desavaju uslijed akcije i harmonije.

" Ako vas pitaju gdje se nalazi savrsenstvo ? - odgovor je : u ljubavi, u ljepoti, u akciji. " - vec dobro poznata izreka, kao i : " Pitat cete kako se prelazi zivot. Odgovori : Kao sto se prelazi bezdan na zategnutom uzetu - lijepo, oprezno i sa teznjom. "

Da je Krishnamurti bio u pravu, to potvrdjuje smisao i zivot velikih ljudi, iskazan njihovim rijecima, mislima i osvjedocenim djelima.

...Svaki zivotni cin odigrajte kao da je poslednji !
Marko Aurelije

Nitko na ovome svijetu nije sasvim sretan, svi mi trazimo srecu. Ona dolazi kao iskra, instikt. Velika je radost, cak i prosjaka kad ugleda Sunce ! Zato budimo jedno sa svojim Ciljem, jedno sa Zivotom, na svoj vlastiti nacin ! Kako nas je ucio Krishnamurti.

***

Jiddu Krishnamurti rodjen je 1895. godine u malom gradu Madanapallen, oko 240 km sjeverno od Madrasa, umro je u dobi od 90. godina. Interesantno je spomenuti da je Krishnamurti boravio u Jugoslaviji i to od 5. do 8. sijecnja 1931. godine, kako u svojoj knjizi " Krishnamurti - godine budjenja " navodi njegova dugogodisnja prijateljica Mary Latyens.

***

U Rijeci, 31.12.2001.g.
Borivoj Bukva.


----------------------------------



Borivoj Bukva
--------------

KLJUC KRALJEVSTVA SRECE NITKO NE POSJEDUJE
------------------------------------------


Interes za licnost i jos vise ucenje Jiddu Krishnamurtija u svijetu sve je vece, jer ga je pratila fama najneobicnijeg i najoriginalnijeg duhovnog ucitelja dvadesetog stoljeca, veoma popularnog medju mladima sirom svijeta. Krishnamurti je izmedju ostalog impresionirao i tako velike pisce, kao sto su Henry Miller i Aldous Huxley, koji ga je usporedio sa Budom, a Cedomil Veljacic je Krishnamurtiju dodijelio epitet " najizrazitijeg neakademskog egzistencijalnog mislioca " dvadesetog stoljeca.

Pribliziti Krishnamurtija svima onima, koji se dublje zanimaju za tajnu zvanu " covjek i smisao njegove egzistencije ", Krishnamurtija, covjeka koji je odbijao da bude ma ciji ucitelj, koji nije zelio sljedbenike i koji nije ustanovio nikakvu duhovnu organizaciju ili crkvu, smatrajuci da bi sve to moglo samo onemogucavati na putu ka spoznaji vlastite sustine bica.

Prekretnica u njegovom razvoju nastala je, kada je imao 27 godina. Na svom proputovanju, tada se zatekao u Kaliforniji, prozivljavao je neka neobicna misticna iskustva za koje je mnogo godina kasnije kazao : " Vidio sam svjetlo... Dotaknuo sam samilost, koja lijeci svaku tugu i patnju. Ali to se ne dogadja zbog mene, vec zbog svijeta, odnosno za svijet. "

Sa godinama Krishnamurti je postajao je sve nemirniji i nesigurniji u svoju - prakticno nametnutu mu - misiju. 1929. poduzima odlucujuci korak. On raspusta Red Zvijezde Istoka ( The Order of the Star of the East ), na cijem je celu bio, napusta Teozofsko drustvo i vraca sveukupno bogatstvo, koje je stalno bilo pritjecalo, a na zaprepastenje svojih sljedbenika.

Govor, kojeg je odrzao u holandskom gradicu Ommenu, pred vise tisuca predstavnika Teozofskog drustva navodi se u gotovo svim biografijama i opsirnijim prikazima Krishnamurtijeve licnosti. Tog je dana, izmedju ostalog, izlozio slijedece :

" Objavljujem da je Istina zemlja bez puteva i da nije moguce pribliziti joj se, slijedeci neku stazu, ili pomocu neke religije ili sekte. To je moja tocka gledista, koje se apsolutno i bezuslovno pridrzavam. Buduci da je Istina bezgranicna, neuslovljena, obala kojoj nije moguce pribliziti se na nacin da se slijedi neki put, nju nije moguce ni organizirati. Jer neku organizaciju ne bi se smjelo osnivati u svrhu vodjenja i prisiljavanju ljudi da slijede neki odredjeni put.

Ako ovo odmah shvatite, vidjet cete da je nemoguce organizirati neku vjeru. Vjera je individualni fakat i vi je ne mozete i ne smijete organizirati. Ukoliko to ucinite, vjera ce imati tendenciju da odumre, da se kristalizira, tezit ce tome da postane praznovjerje, sekta, religija radi dogmatskog nametanja drugima. Time se Istina obezvrijedjuje i spusta na nivo hobija za onoga, tko je slab i tko je samo trenutno nesretan. Svaki pojedinac trebao bi, medjutim, uloziti napor da Istinu dostigne svojim vlastitim uspinjanjem. "

Potom je obrazlozio da ne zeli sljedbenike, " to jest, hocu reci da od trenutka kada pocinjete nekog slijediti, prestajete slijediti Istinu. Mene ne zanima da li obracate paznju na ono sto kazem. Zelim i zanima me samo jedna, ali doista sustinska stvar : osloboditi covjeka. Zelim ga osloboditi od svih kaveza, od svih strahova, i ne zelim osnivati religije, nove sekte ili ustanovljavati nove teorije i nove filozofije... Nemam ni sljedbenike, ni apostole, ni na Zemlji, ni u kraljevstvu spiritualnog...

Vi ste navikli na autoritet ili na atmosferu autoriteta, za koji mislite da vas moze odvesti do duhovnog. Vi mislite i nadate se da vas netko drugi, sa njegovim neobicnim mocima - ili cudom - moze uvesti u ovo kraljevstvo vjecne slobode, odnosno Srece... Vi nadalje mislite da samo izabrani i malobrojni ljudi posjeduju kljuc Kraljevstva Srece. Nitko ne posjeduje taj kljuc. Nitko ne posjeduje takav autoritet.

Taj kljuc je samo vase ' sebe ' ( bice ) i samo u razvoju, prociscavanju i nepotkupljivosti toga SEBE nalazi se Kraljevstvo Vjecnosti... Naviknuli ste da vam se kaze do kojeg ste nivoa ili tocke napredovali, koji je vas spiritualni status. Kako ste djetinjasti ! Tko ce vam drugi, osim vas samih, moci reci da li ste nepodmitljivi ?...Jedini moj interes doista je osloboditi covjeka i dovesti ga do apsolutne, neuslovljene slobode. "

Jiddu Krishnamurti, velikan ljudske misli i duha, gotovo dijametralno suprotno razlikuje se od drugih duhovnih ucitelja. Krishnamurti, kao prakticni metod ka dostizanju prosvetljenja, odnosno dubljeg sebespoznavajuceg uvida ne nudi ustvari nikakav metod, nikakve prakticne vjezbe, osim sto inzistirana na " intenzivnom promatranju vlastitih misli, odnosno, aktivnosti uma ", sto bi trebalo dovesti do utihnuca uma i time do jedne prave percepcije. Krishnamurti je smatrao da je meditacija, u opceprihvacenom znacenju, zapravo uzaludna i da od onog tko je prakticira - samo stvara zatupjelu osobu.

Krishnamurti nam kazuje da : " Meditacija je nesto veoma jednostavno, ali je mi kompliciramo time sto ispreplicemo mnostvo ideja o tome sto bi ona mogla biti. Ali s obzirom da je meditacija zapravo veoma jednostavna, ona nam neprestano izmice. Meditacija nije puka kontrola tijela i misli, niti je ona sistem udisanja i izdisanja. Nije nas organizam taj, od kojeg treba poceti, vec je prije um sa svojim misljenjem, predrasudama i zanimanjima samo za sebe samog, taj, kojem treba posvetiti paznju.

Kada je um zdrav, vitalan i snazan, onda ce osjecanje postati uzviseno i krajnje senzitivno. Onda ce i tijelo, sa svojom prirodnom inteligencijom, koja nije iskvarena navikom i ukusom, funkcionirati onako kako bi trebalo funkcionirati. "

Dobro analizirajuci u svom ogledu Krishnamurtija, Ferruccio Burburan konstatira : " Dakle, covjek treba poceti od uma, a ne od tijela, s obzirom da je um sama misao, kao i brojni izrazi misli. Sama koncentracija cini misao uskom, ogranicenom i krhkom, ali koncentracija nailazi kao nesto prirodno, onda kada smo svjesni puteva i tokova misli. Ova svjesnost ne dolazi od osobe, koja izabere ili odbacuje tok misli, i ona je kako vanjska, tako i unutarnja, ona je utjecanje jedne u drugo, tako da podvojenost izmedju onog izvana i onog iznutra nestaje...

Misao ne moze traziti ono sto je s onu stranu vremena, jer misao je samo sjecanje. U svjesnosti svega onog nastaje paznja, koja nije proizvod nepaznje. Nepaznja je ta, koja diktira ugodne navike tijela i koja razvodnjava intenzitet osjecanja. Nepaznju nije moguce prevesti u paznju. Biti svjestan nepaznje JESTE paznja. Vidjeti cjelokupni ovaj proces jeste meditacija, iz kakve jedino moze nastati red u ovoj konfuziji... Kada je misao utihnula, nastaje praznina, koja je red. Meditacija je stanje uma, u kojem ne postoji neki koncept ili formula. Meditacija se ne moze nauciti od nekog drugoga. Vi morate poceti, bez da ista o njoj znate. "

Krishnamurtija je zanimala samo jedna osnovna stvar : osloboditi covjeka, " Zelim ga osloboditi svih kaveza, od svih strahova i ne zelim osnivati religije, nove sekte ili ustanovljavati nove teorije i nove filozofije. Nemam ni sljedbenike ni apostole, ni na zemlji, ni u kraljevstvu spiritualnog...Vi nadalje mislite da samo izabrani i malobrojni ljudi posjeduju kljuc Kraljevstva srece. Nitko ne posjeduje taj kljuc. Nitko ne posjeduje takav autoritet. " Tako je kazivao Krishnamurti, duhovni ucitelj, koji to nije zelio biti.


U Rijeci, 14. 01. 2003.
Borivoj Bukva.







Post je objavljen 07.02.2005. u 07:28 sati.