Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/asboinu

Marketing

Operacija Overlord

Operacija Argument – borbe za premoć u zraku i priprave za početak desanta

Prvobitni nadnevak početka operacije 'Overlord' bio je 1. svibnja 1944. godine. No, zbog povećanja broja pješačkih divizija prvog desantnog vala s 3 na 5, tražilo je dodatno vrijeme za izradbu desantnih čamaca za iste. Opet, tu je i uvijek vrijeme kao važan čimbenik, naime od 5. do 7. lipnja na obalama Normandije pogodna je oseka koja će olakšati otvaranje i izradbu prolaza kroz zaprijeke koje su postavljene u moru, a također u to doba veća je vidljivost, koja pak je potrebita zrakoplovstvu i ratnom brodovlju za djelovanje po objektima za preživljavanje i forticama koje imaju njemačke postrojbe na samoj obali. Sat početka desanta određen je za svaku 'plažu' zasebno, pa tako Utah i Omaha imaju 0630, Gold i Sword 0725, a Juno 0735 kao S. Kako vremenska prognoza za 5. lipanj nije bila povoljna dan D je određen definitivno za 6. lipanj. U fazi prethodnih priprava koje su počele na dan D minus 60 (to bi značilo 60 dana prije dana D – početka desanta), saveznički teški i srednji bombarderi intenzivirali su bombardiranja industrijskih postrojenja, putnu mrežu i značajnije njemačke vojne objekte (zrakoplovna uzletišta, podmorničke baze i dr.). Od 20. do 25. veljače počinje borba i bitke za premoć u zraku, pa savezničko ratno zrakoplovstvo nemilice bombardira postrojenja za proizvodnju zrakoplova, postrojenja za proizvodnju sintetičkog goriva za zrakoplove, te izvore naftnih polja u rumunjskom Ploestiu, a stalno su tijekom tih napada napadana i zrakoplovna uzletišta u samoj Njemačkoj. Nakon pet dana veličanstvenih zračnih bitaka njemačka Luftwaffe izgubila je 702 zrakoplova (416 u zračnim okršajima i još 286 na zemlji), a savezničko zrakoplovstvo gubi 244 bombardera i 25 lovaca. Željeznički promet u sjevernoj Francuskoj pao je za 75 posto, a u zapadnoj Francuskoj za 30 posto. Savezničko zrakoplovstvo izvelo je ukupno 21 949 zračnih poleta z/p i tijekom njih bacilo 66 517 tona bombi na oko 80 objekata napada. Iako je bombardiranje nastavljeno i tijekom idućih mjeseci, njemačka proizvodnja zrakoplova nije opala
(mjesečno je proizvedeno od 2 000 do 3 000 zrakoplova), no, postrojenje za proizvodnju sintetičkog goriva, toliko potrebitog njemačkim borbenim zrakoplovima, pala je s 195 000 tona na samo 7 000 tona mjesečno. Ovo se jako odrazilo na bitke koje su se vodile za premoć u zraku. Naime, njemački piloti željeli su poletjeti, imali su zrakoplove, ali kronično im je ponestajalo goriva i Luftwaffe polako, ali sigurno gubi dah u borbi sa savezničkim zrakoplovnim lovcima. Bombardiranje putne i željezničke mreže počelo je od dubine Njemačke, preko Francuske, pa do obala Normandije kako se približavao Dan D. Tako su Saveznički zrakoplovi tijekom perioda od 21. travnja do 6. lipnja srušili ukupno 118 mostova na rijekama Francuske, istodobno uništili su 6 radarskih postaja njemačke vojske dalekog dometa, a 15 ih je bilo na duže vrijeme izbačeno iz operativne uporabe. Na sam Dan D jedva da je oko 18 posto motrilačkih radara bilo u uporabi. Istodobno američka 15. zračna armija, iz Italije, bombardirala je nemilice njemačke objekte u Austriji i samoj Njemačkoj. U tom periodu izvedeno je oko 25 150 zračnih poleta na lansirne rampe moćnog i opasnog njemačkog oružja V – 1 i V – 2, pa je od 96 rampi uništeno čak 83. Ukupno u pripravi desanta savezničko zrakoplovstvo provelo je oko 200 000 borbenih zračnih poleta i bacilo oko 200 000 tona bombi, a tijekom tih borbi ukupno je izgubljeno oko 2 000 raznih zrakoplova, dok su Nijemci izgubili 1 835 zrakoplova.


Post je objavljen 14.01.2005. u 21:17 sati.