Prije neki dan smo dobili i trećeg fiksnog, a jučer i trećeg mobilnog operatera u telefoniji. Iako su ova dva nova fiksna operatera prošla kroz manju medijsku buku, cijelu lavinu emocija je izazvao treći mobilni operater; no mislim da je stvarna situacija obrnuta.
Naime, treći mobilni operater dolazi na objektivno zasićeno tržište na kojem je kolač solidno podijeljen na dvije gotovo jednake polovice i gdje su godine marketinga učinile svoje (ako to nije tako, objasnite mi kako 50% populacije [myself included] je spremno plaćati VIPu usluge koje su objektivno neznatno skuplje od THTa). Treći mobilni operater dakle dolazi na dobro organizirano tržište na kojem (priznali mi to ili ne) postoji konkurencija u liku i djelu vipneta. Izgradnja mobilne mreže je skup posao, a sama činjenica da će postojeća dva operatera morati pružiti roaming u prvo vrijeme govori kako će financijski gledano biti jako napeto. Nadalje, privući nove korisnike neće biti jednostavno i biti će tu besplatnih minuta i jeftinih telefona.
S druge strane, novi fiksni operater dolazi na tržište od 1.7mil korisnika u kojem ne postoji konkurencija te gdje je (po nekim istraživanjima) 20% korisnika spremno otići prvom slijedećem operateru čim se dotični pojavi. Obzirom da last_mile ionako ostaje u vlasništvu HTa (ili kako se već zovu), a taj isti T-HT mora pružiti mogućnost prolaska do odabranog operatera dizanjem slušalice, praktički jedina stvar koja je potrebna novom fiksnom operateru je telefonska centrala (koja će pak biti bazirana najvjerojatnije na VOIPu), optički kabel i ogromni marketing i customer support. Za razliku od mobilnog operatera koji ulazi u žestoku tržišnu utakmicu na život i smrt u kojoj će krvi i troškova biti do koljena (na opće zadovoljstvo korisnika), novi fiksni operater dolazi u situaciju u kojoj će novi korisnici praktički hrliti u zagrljaj, te će postati profitabilan praktički u prvoj godini poslovanja.
Ako gledamo samo sa strane koncesije, GSM/UMTS koncesija košta 172mil kuna dok su nova dva fiksna operatera krenuli s 8mil kuna troška obrade (i vrlo uskoro, 20.000kn administrativnih troškova); i dok mobilni operater skuplja pare za koncesiju, novi fiksni operateri u cijeli business teško da treba uložiti više od 100mil kuna u totalu za potencijalnih 350.000 korisnika (koji samo ako plate pretplatu u prvoj godini operateru ostavljaju nekih 120mil kuna bez da su potrošili i jedan jedini impuls, pa makar taj trajao i sekundu).
Sve u svemu, jedva čekam prve dane i konkretne kampanje i novog GSM i novih fiksnih operatera. Sigurno će biti zabavno.
Post je objavljen 23.12.2004. u 12:41 sati.