Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/asboinu

Marketing

Nježniji i ljepši piloti

Nježniji i ljepši borbeni piloti

U zlatno doba zrakoplovstva (period između dva svjetska rata), letenje je bio predmet zanimanja javnosti više nego ikada ranije ili kasnije. Zasluge za to imaju i brojne žene piloti. Tako u tom vremenu skorom, pa i nije bilo zemlje koja nije imala junakinju u zraku. Nabrojim samo neke od njih mnogobrojnih: Amelia Erhart (SAD), Amy Johnson (Engleska), Hanna Reitsch (Njemačka) i još mnoge, mnoge druge ne manje hrabre ili odvažne letjeti «čeličnim pticama». Ubrzo žene su pokazale, a nama muškima dokazale, još jednom kao i toliko puta prije i kasnije, da i one mogu postizati vrlo smjele rekorde u dugim letovima i razne podvige u vještini letenja. Najveću ravnopravnost dame su doživjele u tadašnjem SSSR-u. Baš u SSSR-u žene su prvi puta sjele za upravljačka mjesta ratnih zrakoplova, za razliku od njihovih kolegica u SAD, UK i Njemačkoj, gdje su u ulozi zemaljskih snaga na logističkim poslovima i zadaćama. Tijekom II. Svjetskog rata u SSSR-u s dvanaest priznatih zračnih pobjeda je Ljilja Litvak.
Potporučnica Ljilja Litvak pripadnica je od 1942. godine sovjetske 73. lovačke pukovnije. Letjela je na zrakoplovu tipa Jak – 1 i ostvarila je 130 polijetanja, te sudjelovala u bitkama iznad Rostova i Staljingrada. Od 66 zračnih bitaka u koje je ušla u 12 joj su priznate pobijede. Odlikovana je Zlatnom zvijezdom i postala heroj SSSR-a. Poginula je na ratnoj zadaći sa tek 22 proljeća. Izvještaji o njezinoj pogibiji dosta se razlikuju, ali potvrđeno je da je zajedno s osam muških kolega pilota Jak – 1 napadala skupinu njemačkih bombardera tipa Junkers koju je štitilo osam njemačkih lovaca tipa FW – 190. No, iznad te skupine vrebala je skupina od deset njemačkih lovaca tipa messerschmitt Bf – 109. Upravo ovi messerschmiti koji su se iznenada obrušili «iz oblaka» oborili su dva sovjetska zrakoplova. Jednim je pilotirao pukovnik Goljišev, a drugim, gdje je bila jasno vidljiva iscrtana bijela ruža, potporučnica Ljilja Litvak. Brojem zračnih pobjeda, potporučnici Litvak, približila se poručnica Ekaterina – Kaća Budanova koja je zapisala 11 zračnih pobjeda.
Sovjeti su bili prinuđeni u svoje lovačke pukovnije uključiti žene kako zbog gubitaka pilota koje su pretrpjeli u početnim njemačkim napadima 1941, godine, ali iskreno govoreći sovjetski zapovjednici su priznali da su se žene iz predratnih aeroklubova pokazale puno iskusnije nakon dopunskog usavršavanja, nego li njihovi muške kolege koji su ubrzano prošli tečajeve i obuku letenja. Prve žene stižu već krajem 1941. godine, a Marina Raskova dobiva zadaću da ustroji prvu žensku zrakoplovnu pukovniju.

Tako je nastala sovjetska 122. mješovita zračna divizija koja se sastojala od 586. lovačke pukovnije, 587. bombarderske pukovnije i 588. pukovnije noćnih bombardera. Upravo ove pukovnije mahom su činile žene piloti, a one su se pokazale doista hrabrima i dostojne svojih muških kolega. Tako su noću svibnja 1942. godine žene piloti iz sastava 588. pukovnije noćnih bombardera uspješno izvele niz noćnih rušilačkih napada i pritom «muški» pretrpjele velike gubitke. Pod zapovjedništvom bojnice Jevdokije Berešanske 588. noćna bombarderska pukovnija ukupno je izvršila 24 000 zračnih zadaća i pritom bacila na neprijatelja preko 23 000 tona raznih bombi. Od ukupno 30 žena pilota odlikovanih Zlatnom zvijezdom, 23 su bile iz 588. noćne bombarderske pukovnije. Nakon bitke iznad rijeke Tanan, ova pukovnija posebno se tu proslavila i dobila elitni naziv 46. gardijska noćna bombarderska pukovnija.
Djevojke iz 587. bombarderske pukovnije za potporu trupama na zemlji u početku lete na starijim lakim bombarderima tipa suhoj Su – 2, a kasnije su dobile modernije bombardere za obrušavanje tipa petljakov Pe – 2. I ova pukovnija se iskazala i zaslužila elitni naziv 125. gardijska bombarderska pukovnija. Iz njihovog sastava odlikovano je pet žena pilota Zlatnom zvijezdom Heroja. Djevojke iz 586. lovačke pukovnije uključene su pak u sustav PZO i uspješno štite zračni prostor iznad Staljingrada 1942. i 1943. godine. Zapovjednica ove lovačke pukovnije bila je bojnica Tamara Kazarnova, a letjele su zrakoplovima tipa Jak – 7 B. Ukupno su izvršile 4419 borbenih zračnih poleta i postigle ukupno 38 zračnih pobjeda. Najuspješnija je bila satnica Olga Jamščikova koja je nakon rata i prva žena u SSSR-u koja je letjela mlaznim zrakoplovom. Od 93 borbenih zadaća zapisala je tri zračne pobjede. Rajna Šurnačevska, Galina Burdina i Tamara Pamjatnik zapisale su po dvije zračne pobjede. Nakon 1943. žene su potpuno povučene iz zračnih pukovnija, ali uz dužno poštovanje, one su ispisale svijetle stranice povijesti ratnog zrakoplovstva, a Athumanunh će na kraju nadopuniti svoj gore napisani naslov – nježniji i ljepši, ali ništa manje opasniji i sposobniji piloti!


Post je objavljen 06.12.2004. u 22:41 sati.