«Jedan od najljepših dana u mom životu bio je kad sam upisao Akademiju. Odmah iza njega je dan kad sam je završio.»
Vilim Matula, glumac
Prije par dana u novine je došla zanimljiva vijest o tome kako je komisija profesora napustila ispit na dramskoj akademiji jer im je bio predug.... hajde, idemo pričati o studiju glume u Zagrebu....
Svakog prijemnog ispita glume na Zagrebačkoj Akademiji Dramske Umjetnosti dolaze gomile nadobudnih kandidata. Neki su ovdje prvi puta, neki već deseti, na pola puta do tridesete. Neki su iz Dubrovnika, drugi su došli s Britanca. Neki imaju iskustva s Lidrana, neki su statirali u filmovima. Kada tih dana prolazim Akademijom, sjetim se jednog klinca koji je isto bio s njima prije nekih sedam zima. Sjećam se njegovih visokih ideala, poprilično naivnih u životu, njegovog enormnog ega, ali i neke zdrave svijesti i savjesti prema glumačkom poslu. Da, sjetim se sebe kad sam išao na prijamni za glumu. Sjećam se svoje radosti kad sam jednoglasno ušao u uži krug, i svojeg šoka kad sam nakon njega ostao vani. Slijedile su teške godine, godine kad sam se pretvarao ne samo u mladog muškarca već i u lovca na zmajeve.
Na kraju upisao sam dramaturgiju otprve. Studij filozofije i kroatologije napustio sam, iako me je «ozrelio» u studentskom životu. Nije više bilo one maturantske krize, kad na prvoj godini dolaziš i svi, više samodopadno nego naivno, drže da si u srednjoj školi pročitao Tolstoja i Dostojevskog, da razumiješ Rimbauda i Virginiu Woolf. I kako je vrijeme prolazilo radio sam s glumcima. Sve češće i češće. I primijetio sam čudnu razliku u studijima dramaturgije i glume. Naravno da su studenti glume bili uvijek otvoreniji i glasniji od drugih, ali oni su često puta dolazili u kantinu plačući ili stenjajući.
Nakon mnogih razgovora s njima, pa i u radu s njihovim profesorima, shvatio sam da je katedra glume na ADU u teškim problemima na poljima etike, ali i estetike glumačkih ispita. Mnogi intelektualci kao što su Zuppa, Krušić , Sokolović pa čak i Paro- mnogo su puta isticali taj problem ali nikad se nije ništa pomaklo.
Prisustvujući jednoj sjednici Akademskog vijeća, osobno sam se čak i založio za moje kolege glumce kada je na dnevnu točku došao prijedlog katedre glume da se studentima zabrani rad izvan Akademije tijekom studija. Kod glume je bio velik problem praktične vrste: ako vam netko ode na pol semestra, ne možete održati glumački ispit. Studenti su često snimali sapunice ili filmove te nisu dolazili na nastavu. Problem je svakako postojao ali jednostavno zabraniti takav rad bilo je smiješno. Ako ništa drugo, student bi mogao, po svojem studentskom pravu reguliranom u zborniku, upisat pauzu. Opet, glumački ispit najčešće je predstava za profesore i rodbinu studenata. Kada sam predložio da se glumački ispiti produciraju kao kazališne predstave, pa da se pismeno zovu filmski i kazališni redatelji kako bi upoznali mlade dramske umjetnike- rečeno je da to nije isplativo. Drugim riječima, katedra glume držala je da bi studenti trebali glumiti samo za njih i za svoju familiju, te nakon završenog studija krenuti od nule- po audicijama i školskim grupama.
Zastarjelost metoda, ali i njihova nepraktičnost, jednako je tako veliki problem.
Akademik Batušić je na svojim predavanjima odlučio, već davno prije, zaboraviti sve kronologije i početi svaki semestar predavati jedno razdoblje. Time je zaobišao kretensku ideju srednjoškolskog obrazovanja da će u prvom razredu gimnazije učenici čitati antičke tragedije ( s 15-16 godina ).
Time je napravio sjajnu stvar koju glumačka katedra nije uspjela usvojiti- studenti glume, neki od njih direktno iz srednje škole, nalaze se upravo pred antičkom tragedijom. Mnogo puta sam pratio ispit glume prve godine na kojem se radila antička drama- gdje se od 19 godišnjih studenata, mahom bez neke životne mudrosti i s nekom infantilnom željom o karijeri super-zvijezde, tražilo da u stihu igraju Antigonu.
Kad sam jednom prilikom sjedio na malom divanu kojeg imamo u hodniku, prišao mi je jedan profesor glume. «Čuješ, ti si dramaturg. Nama bi trebao dramaturg dok radimo s glumcima.» Pitao sam ga da li radi neku predstavu ili glumački ispit ( tipa «pet međusobno nepovezanih prizora iz Krležinih drama» ) ili želi «umjetnički» projekt, nešto što ima početak, sredinu, kraj, poantu....
Rekao je da radi glumački ispit. Pitao sam ga zašto mu onda treba dramaturg.
«Pa trebao bi nam netko kopirat tekstove i štrihat.» Kasnije, dok je to govorio, shvatio je što znači Sinkeova uvučena usna u desnom kutu pa je počeo muljati « i tako, da nam daje savjete, da radi s nama». Moje obrazovanje o površinskim i dubinskim strukturalnim prirodama dramskog djela toj osobi ne bi ništa koristilo. Rekao sam da imam posla. Niti jedan drugi dramaturg nije želio raditi na projektu.
Nažalost, studenti glume u velikoj mjeri su se našli pod utjecajem svojih profesora. Ako postoji nešto što osobno mrzim, to je «tikanje» s profesorima. Kakav profesorsko-studentski odnos možeš imati kad se na prvoj godini, dva tjedna nakon prvog sata, potikaš s čovjekom kojeg jedva poznaješ? A na drugoj mu već možeš i svašta reći. Moja profesorica Ana Prolić je, za usporedbu, diplomirala kada sam ja upisao prvu godinu te je sad asistent na Akademiji. Mi se «vikamo», zovemo se «kolega/kolegice» i suvislo razgovaramo. Da ne spominjem staru gardu poput Nedjeljka Fabrija. Naravno, moji odnosi s mojim profesorima uglavnom su barem diplomatski otvoreni- i s većinom znam popiti kavu u kantini i razgovarati o stvarima izvan struke. Ali nekakvo lažno tikanje i pokušaji pozivanja na nekakvu liberalnu psihologiju po kojoj se gubi crta profesora i studenta bitno utječe na disciplinu i jednih i drugih. Naime, čak i s mentorima s kojima se nisam slagao u svemu ja danas mogu razgovarati- dok studenti glume ni sami ne znaju što bi sa svojima. Kao posljedica dolazimo i do krajnje zbunjujućih posljedica toga- studentice koje grle i ljube svoje profesore na hodniku i kikoću se, studenti odlaze profesorima pratiti utakmice uz pivo i kokice.... a kad im se to zamjeri, poziva se na nekakav «umjetnički» mentalitet po čemu su glumci veći umjetnici od ostalih, te se s njima treba na poseban način. Naravno, to su velike gluposti. Naime, neke teorije tvrde da gluma uopće nije umjetnost nego vještina. Ja im nisam pristalica, ali profesori glume će ionako po svome.
Posljedice? Studenti glume koji plaču u kantini, jer im je profesor psovao majku.
Studenti glume nakon takvih stvari kreću ka pomalo smiješnim, ali vrlo napornim, ponašanjima. Svaka psovka u kavani mora biti deset decibela glasnija od normalnog govora, a ego, šminka, naslovnice novina i prodavanje magle na rubu su neukusa- s one loše strane ruba. Jednom sam pio u kantini kavu kad je jedna kolegica s glume dogovarala na mobitel kamo će večeras izaći. Bio je radni dan, ali rijetko kad je to smetalo- ako je nastava u deset ujutro idućeg dana, počet će se radit negdje oko jedanaest.
U svakom slučaju, reče kolegica s glume: «Nemoj u Gjuru, tamo me čekaju papparazzi (!), čuli su da tamo zalazim.» Čovjek bi pomislio da se šali, ali ona je to ponavljala sve dok nije postalo sasvim jasno da misli ozbiljno. Ne moram reći da većina glumaca uvijek «slučajno» pokušava šetati u HNK pred novinarima koji snimaju tko je prisustvovao premijeri- i to je dio posla, čak i mog- ali ipak, zar nije pametnije šutjeti a ne pričati o nekim papparazzima koji proganjaju naše glumačke zvijezde?
Ili javna tajna o direktoru kazališta kojem je bilo sumnjivo zašto je mladi glumac stalno na bolovanju- pa je uposlio privatnog detektiva da ga prate- te shvatio da mladi glumac potajno snima sapunicu. Podosta smiješno i paradoksalno, iako je glumac u tom kazalištu bio nezadovoljan.
Da li je to dramski umjetnik kojeg je Gavella zamislio i kud ide glumište s takvim mentalitetom- pitanje je na koje će vrijeme dati odgovor. Pretpostavljam da će se u EU Zagrebačka Akademija zatvoriti te da će svi naši maturanti s glumačkim aspiracijama ići na zapadnjačke škole. Na njima jednako tako ima svačega, ali mnogo se više novaca daje za ljude koji imaju talent i znanje.
Inače, ako kažete da je sve ovdje napisao Sinke, reći će vam da sam ljut jer nisam upisao glumu. Poručite im da sam glumio u filmu s oscarovcem tijekom svojeg studija, što nitko od njih nije.
|