Xxl jebacina - Datiranje za seks

petak , 28.12.2018.

Rezultati Pretrage - jebanje nastavnice










Click here: Xxl jebacina






Moja specificnost je u tome stosam ja voleo da se oblacim kao zena jersamse tako i osecao. Every day thousands of new porno movies including Jebacina-info are added to different languages and mobile version. Potpuno je drukčije kad se parovi druže s drugim parovima ili kad se jednostavno više nepoznatih ljudi pozove u sobu i kaže im se da je kamera uključena.



xxl jebacina

Devojke drugi dan jedva da su hodale ali svejedno su sa somehom prical eo tome kako su imali po dve kare u isto vreme u sebi ovo leto poludela je na skroz, voli da se kara i prci gdi stigne i sa kime stigne, moja najbolja komsinica postaje kraljica trotoara naravno da ovakva picka moze da udje na kakav pary hoce ali zeljela je kurca pa se pravila da mora da popusi, na kraju su je punili redom svi drugari na tulumu Pazi glupo je uopce da pricam dal je netko uspio da pokara i naravno da su svi navaljivali ko pcela na med, kako je zavrsilo pogledajte klikom na video. Komso se nasmejao i odmahnuo glavom. Moracute jedno vece privesti zbog lutanja nocu. Ljepota grupnih pornića ne može se dovoljno opisati riječima.



xxl jebacina

Rezultati Pretrage - jebanje nastavnice - Our daily updated Seks porno collection with 200,000 videos and mobile porn version with 100,000 videos will make your life colorful.



xxl jebacina

MinuPorno je totalno besplatna i visoko kvalitetna Hrvatska porno stranica! Dugi porno videi i filmovi, sve besplatno. Videi i XXX slike se ažuriraju svaki sat! Najbolje od Pornhub, Xvideos, RedTube i Xhamster. Najbolja i 100% besplatna Hrvatska porno stranica. Možete uživati u svim vrstama porno filmova i slika. Sex filmovi će vas oraspoložiti sa žestokim tinejdžerskim seksom. Gledajte duge porno filmove koji imaju i do 100 000 pregleda. Pogledajte i titlovane porno filmove: Sex u troje, Srpkinja daje svoju picu na stolu, Sisata starica jebana od pozadi, Seksi ženska spremovana i drugi. Videt ćete kako vruće amaterke puše i jebu žestoke kurce. Pogledajte kako tri napaljene ženske dele veliki kurac. Pogledajte zaista slatku brinetu kako guta. Pogledajte HD filmove duže od 10 minuta. MinuPorno - Najbolje od Pornhuba, Xvideos, RedTuba i Xhamstera. U ovoj sjajnoj kolekciji potpuno besplatnih porno filmova, svako će zasigurno pronaći nešto što mu se sviđa! Ako volite zgodne plavuše s velikim sisama i napetim guzama koje uživaju u primanju što više kurčeva — sve to možete pronaći ovdje. Ako ste više za porniće sa seksom ili grupnjakom s crnkinjama, njih je također mnogo. Ima i filmića s kostimima, BDSM kategorija, seksa s debelim curama, staricama koje dobivaju priliku života, te polusatni maratoni s vještim seks-bombama. Bez obzira volite li grubo i brzo ili nježno i polako — ova kolekcija ima stotine filmova koje možete pogledati kad god poželite. Ako imate poznat i često posjećivan porno kanal, to znači da morate dnevno ažurirati stranicu brojnim novim sadržajem koji je lijepo upakiran. U ovim sjajnim filmovima za odrasle, akcija nikada ne prestaje, jer ima sve više i više sudionika koji jedva čekaju da im se kurčevi popuše, ili pičke napune spermom. Otkad raste popularnost besplatnih seks filmova, svatko može uživati u sadržaju visoke kvalitete koji stvaraju i profesionalci i amateri bez da mora vaditi kreditnu karticu. Sve što Vam treba je divlja požuda koju treba zadovoljiti gledanjem napaljenih ljudi kako se jebu i igraju pred kamerom, jedva čekaju da pokažu svoje pičke, velike kurčeve i impresivne seksualne vještine.



SEX U SRED BELA DANA
Jao izvinite zar nije trebao da vozi Milanko veceras? Rece da mu otvorim ide kod mene. Od kad je dosla u moj zivot nikako da mi izadje van iz glave, ponekad znam i da sanjam kako je karam i to samo sa zadnje strane, nikad bolju bulju nisam video i plavo i crno a najvise od svega volim ih zajedno, : pogledajte zasto se zavrsava skola za doktora Devojka navlaci ekipu preko interneta, zajedno studiraju, te se kasnije samo presetava po fakultetu a svi znaju kakvu lepu malu rozu picu ima!!!! Edo me malo podize nestoje ceprkao ispod moje guze. Navodno je nova riba u susedstvu moze da se sluzi sa svime na telu i da radi cuda kao niti jedna druga, komsija je to isprobao pa pogledajte Pricao mi drugar da ima njegove najbolje komsinice kada se napale znaju da ga zovu da se zabavlja sa njima, nekad su 3 ali najcesce ove 2 vole da se jebu Naravno da smo zinuli ko budale, kad smo vidli kakvu bulju ima, najbolje od svega je sta ne razumije niti jedan jezik osim jezik kurca : Dosla je do jedne rupe gde je virio jedan kurac, nakon sta ga je popusila i sta je ovaj svrsio, krenuli su drugi, mala se primila posla i obavila ga kako treba Ko voli nek izvoli, iskreno voleo bih da mi ovakva riba poduva Ulovio sam kevu najboljeg drugara samo kod kuce, prvo semo se nesto zajebavali, krenuli da se drpamo te kadnije na pravu akciju, drugar je bio na poslu a ja na godisnjem, keva je na bolovanju Ovakvu bulju svet jos nije vidio, a di ce bas saban da ju jebe Morala je malo da se makne od stvarnosti i da se odmori, nije jos nista a doktori to odmah primete, jedan je odlucio da bi baki pruzio malo zadovoljstva dok se odmara, ova se pak nije bunila Kad jednom krenes krivo uvek ces da tamo ostanes, najbolja komsinica izgubila je nevinost u mladiim danima prije svih, bila je glavna faca a sad jedva da hoda od jebanja Radio sam kao maler kod jedne komsinice, zapovedala mi je dok je nisam okrenuo da izbaci bulju, nauljio sam je i kresnuo ko budalu, posle je bila tisina Naravno da niko nije niti pomisljao da ce da do ovoga dodje, ali i babe su zene i zeljne kurca, ovo ga je dobila od mladog pastuha Navlazila se na sunjcanu i hoce kare, prvi koji je bio blizu pobjeduje, jbg to je samo cistac 1. Na nasem sajtu mozete naci sve domace pornice koji su besplatni za gledanje , sajt sa unikatim dizajnom , mlade djevojke koje jedva cekaju da se dobro izjebu. Nestoje pricao vristao alime tako dobro jebao da osetih dacu i ja svrsiti. Naša kategorija grupni seks je sve o tome. Moja specificnost je u tome stosam ja voleo da se oblacim kao zena jersamse tako i osecao. Pornici sa slatikim kurvicama koje jedva cekaju da im neko pocepa picku. DA DA ZNAM KAKVESU ZENE ALI STA MISLIS O MUSKOM RODU NJIMA VALJDA MOZE VISE DASE VERUJE. Bez obzira volite li grubo i brzo ili nježno i polako — ova kolekcija ima stotine filmova koje možete pogledati kad god poželite.

[Dame za brak oglasi|Poznanstva varaždin|Zene za udaju slike]






Oznake: jebanje, mame

Upoznavanje facebook - Datiranje za seks

Lični kontakti










Click here: Upoznavanje facebook






KRK - LOVORKA:starija dama spremna te poduciti raznim stvarima.. BJELOVAR - NADIA:zgodna brineta,poruke me ne zanimaju,saljem broj KARLOVAC - TAMARA:atraktivna frizerka podšišane pice..



upoznavanje facebook

ZA PRIKAZ CIJELE STRANICE SA SVIM OGLASIMA KLIKNITE Ako želite upoznati neku vruću damu ili možda muškarca , stariju ili mlađu , bilo da je razvedena, udata, sama, u vezi... PAZIN - SUZI:jos se nisam jebala na pruzi ali bi voljela... Pregledajte naš sajt, pogledajte svu ponudu na njemu i odaberite osobu koju želite upoznati!



upoznavanje facebook

Lični kontakti - Vaši inozemstvo oglasi ili inostranstvo oglasi su potpuno besplatni i ovde se oglašavaju srpska dijaspora, bosanska dijaspora, hrvatska dijaspora i domovina.



upoznavanje facebook

Susreti i Upoznavanje uživo Hrvatska - PRIJAVLJENE DAME KOJE DAJU SVOJ BROJ RADI UPOZNAVANJA NA SMS CHATU 880000!! VINKOVCI — DOROTEA:usamljena,sisata i guzata,trazim druzenje DARUVAR - MILA:brineta,dole kovrčava,nudim i nocenje.. RIJEKA- MILENA: kraljica orala pice bi ti dala.. PAZIN - SUZI:jos se nisam jebala na pruzi ali bi voljela... KRK - LOVORKA:starija dama spremna te poduciti raznim stvarima.. RAB - INGRID: masne pice,pali me sex sa neznancima,dajem broj SPLIT - ANE: dalmatinka,trazim svog galeba.. DUBROVNIK - JULIJA: miljenica erotskog rublja,zivim sama u centru BELI MANASTIR- NADA:svojim sisama bi ti drkala kurac ČAKOVEC- ANITA: gutacica kita,dajem broj i slike PETRINJA- RENATA:trazim srodnu dusu,zaposlena i samostalna. LUDBREG- MORANA: pali me kad me gledas dok masturbiram picu.. PRELOG - BRANKA: imam silikonske cice,cista sedmica!! ZAGREB - IDA: odvjetnica, rado bi ga primila u uredu.. POZEGA - SONJA: zgodna crvenokosa dama,razvedena,trazim spoj VUKOVAR- STOJA: penzionisana,trazim tvrdog da mi ga nabije.. KRAPINA - MONIKA: moje usne to najbolje rade,javi se.. SESVETE - JELENA: iskusna i zrela dama,spremna za akciju.. BROD - MARICA: šaljem video i broj čim se javiš pa se upoznamo.. ZAGREB - ANA: Siget, zivim sama,čekam te u sexy rublju.. OSIJEK - RADMILA: rado bi ga primila odostraga.. KOPRIVNICA - ILIJANA: nabij mi ga do jaja,ludo napaljena.. BJELOVAR - NADIA:zgodna brineta,poruke me ne zanimaju,saljem broj KARLOVAC - TAMARA:atraktivna frizerka podšišane pice.. GOSPIC - JASNA: debeljuca,plavusa krace kose,grudi 5 MAKARSKA - ALENKA: voditeljica kafica,volim oral i anal ZAGREB - LJILJANA: usamljena,trazim iskrenu vezu.. PLOCE - ZRINKA: simpaticna i jednostvna dama za upoznavanje ROVINJ - ZDENKA: diskretna,veoma glasna u seksu NASICE - GOGA: iskrena i korektna,trazim uzitak POREČ - ELIJA: volim ga u guzi,javi se za spoj ŠIBENIK - NIKOLINA: vatrena i zgodna,trazim avanture.. NAPOMINJEMO JOŠ JEDNOM DA I VI MOŽETE PREDATI SVOJ OGLAS NA NAČIN DA UPIŠETE SMS PORUKU SADRŽAJA: FB + TEKST OGLASA i pošaljete na sms broj 880000 , primjer poruke: FB neka mi se javi dama iz zagreba za sex Facebook.



DNEVNJAK - Račun u prodavnici
NAPOMINJEMO JOŠ JEDNOM DA I VI MOŽETE PREDATI SVOJ OGLAS NA NAČIN DA UPIŠETE SMS PORUKU SADRŽAJA: FB + TEKST OGLASA i pošaljete na sms broj 880000 , primjer poruke: FB neka mi se javi dama iz zagreba za sex Facebook. RIJEKA- MILENA: kraljica orala pice bi ti dala.. Brzo, efikasno, diskretno i sigurno! PAZIN - SUZI:jos se nisam jebala na pruzi ali bi voljela... ZAGREB - IDA: odvjetnica, rado bi ga primila u uredu.. Dobrodošli na Smokvu - to je vaš najbolji erotski odabir, mjesto gdje cete vašu maštu pretvoriti u stvarnost. PLOCE - ZRINKA: simpaticna i jednostvna dama za upoznavanje ROVINJ - ZDENKA: diskretna,veoma glasna u seksu NASICE - GOGA: iskrena i korektna,trazim uzitak POREČ - ELIJA: volim ga u guzi,javi se za spoj ŠIBENIK - NIKOLINA: vatrena i zgodna,trazim avanture.. ZAGREB - ANA: Siget, zivim sama,čekam te u sexy rublju.. Svi korisnici ovog sitea su tijekom registracije naznačili da imaju 18 i više godina. ZA PRIKAZ CIJELE STRANICE SA SVIM OGLASIMA KLIKNITE Ako želite upoznati neku vruću damu ili možda muškarca , stariju ili mlađu , bilo da je razvedena, udata, sama, u vezi... KRAPINA - MONIKA: moje usne to najbolje rade,javi se..

[O cemu se dopisivati sa devojkom“|Zene traze muskarce bosna i hercegovina|Veze i poznanstva istra]






Oznake: Linić, kontakti

Starija zena trazi muskarca - Susretit će se u sredini

starija dama trazi










Click here: Starija zena trazi muskarca






Iako zvanično nisu potvrdili da su u vezi, poslednjih meseci se ne odvajaju jedno od drugog. Trazi devojku za intimno druzenje do 40 g. Ako su našu raniju prozu obeležili selo i muškarci, Mir-Jam se otvara za čitav jedan malo poznatiji svet.



starija zena trazi muskarca

Ali ako se dvoje nađu savršeno odgovaraju, ona puna energije i mladalačkog duha, a on zreliji za svoje godine. Tu nema pravog ili krivog odgovora samo je bitno da ne lažete sebe. Ovo dovodi do ponašanja koja su ispod vašeg nivoa i tko stvarno jeste, nisu tipična i muškarcima se mogu činiti jako neprivlačna. Pogled iz sobe gleda na Trg Republike riblja pijaca.



starija zena trazi muskarca

Starija žena i mlađi muškarac – dobitna kombinacija? - Znam dosta parova naše generacije, a i mlađih, gdje su žene starije dvije do pet godina i super funkcioniraju. Želite li neku drugu?



starija zena trazi muskarca

Starije dame za sex Starije dame traze mladje Kako se ono kaže: stara koka, dobra juha! Na ovim stranicama se nalaze starije dame oglasi. To bukvalno znači da su se ovde oglasile dame za druzenje, tj. Sve one traže mladje muškarce i vrlo rado će sa vama podeliti svoju intimu. Ovde ćete takođe pronaći i veliki broj oglasa gde muškarci traže starije žene, jer je ipak mnogo veći broj muškaraca koji se oglašavaju na našem sajtu. Starije zene oglasi će zadovoljiti sve vaše potrebe i ispuniti sve vaše snove. Matorke za sex Matorke oglasi ne sadrže samo poruke gde su se oglasile dame za seks. Zato je veoma bitno da shvatite da je najbolji način da vam se jave matorke za druzenje, tj. Razmislite o tome na koji način ćete se najbolje predstaviti i napišite poruku. Pošaljite je na naš broj i čekajte poziv.



Devojka sa Sela Traži Muža da Živi i Radi sa Njom! A Ona za Uzvrat Nudi Ovo!
Tu počinje prava romansa, puna emocija, svađa, napetih i duhovitih situacija... Nešto, između — snašao sam se. Ipak, veza sa ovom i većom razlikom ima malo šanse na uspeh. A iskrenu ljubav i drugarstvo nemožete dobiti ako sve nije na iskrenim i zdravim temeljima. Ukoliko nije tako, imate razloga za sumnju. Muškarci se nerijetko žale kako im se nitko ne javlja na oglas koji objave, jer žene o njima misle da su zadnji očajnici koji preko oglasa traže društvo, pa čak i u svojim oglasima naglašavaju da — nisu očajnici. Pošto iznenada dobije otkaz, zatiče se na ulici i ne ostaje joj mnogo mogućnosti.

[Oglasi za brak bih|Sex price gay|Žena traži par]






Oznake: dStarija, dama, trazi, mladjeg, muskarca, oglasi

Rijeka sex - Datiranje za seks

Web cams










Click here: Rijeka sex






Stupid pricks like you are reason sometimes I hate tourists. The , which administered the city during that period, favoured the Hungarian element in the city and encouraged immigration from all lands of the Austro-Hungarian Empire. So, now city is crowded with bosnian girls who are very competitive and do not choose who they sleep with.



rijeka sex

So, as they came they brought their custom practice folklor with them. While Croatian girls are feminine, they seem ready for Westernization. On the other hand, she might be on trail of something here because your opinion maybe reveals your own Herzegovinian origin and sentiment which is in line with Bosnian Croats nationalistic and chauvinistic bullshiting — some Bosnian Croats especially those from Herzegovina tend to regard themselves bigger and better Croats then Croats from Croatia themselves, and like to prove the point by developing new ways of insulting and defaming their neighbors Bosniaks and Bosnian Serbs!



rijeka sex

Sex oglasi Rijeka - Seven months later the itself fell under Fascist rule and Fiume's fate was therefore set, the being among the strongest proponents of the annexation of Fiume to Italy.



rijeka sex

Upoznavanje preko interneta nikad nije bilo jednostavnije! Komunicirajte privatnim porukama, chatom i hot chatom. Razmijenite i pogledajte fotografije. Pregledajte i objavite osobne oglase. Pronađite osobe sličnih seksualnih sklonosti. Brz, jednostavan i besplatan servis za upoznavanje preko interneta predstavlja Vam najrazličitije dating profile koji traže poznanstva. Žene, djevojke, muškarci, nezadovoljni u braku, vezi ili činjenicom da su solo očekuju tvoj poziv! Nudimo Vam 100% provjerene dating profile, besplatne kontakte sa područja cijele Hrvatske i dnevno nove oglase. Ovdje ćete na jednom mjestu pronaći oglase anonimnih žena, djevojaka i muškaraca iz okolice, privatne ili anonimne oglase, oglase osoba koje žele vezu, avanturu, dating ili samo dopisivanje. Striktno za osobe starije od 18 godina!



DNEVNJAK - Prvi seks
While Croatian girls are feminine, they seem ready for Westernization. Their attitude is rougher, they play a lot of games, and they constantly test you. The second half of the 19th century and the beginning of the 20th century up to World War I was a period of rapid economic growth and technological dynamism for Rijeka. Snow is rare usually three days per year, almost always occurring in patches. Aprčs la Premičre Guerre mondiale et la dissolution de l', Rijeka est occupée conjointement par l' et un corps. Handling 142,111 passengers in 2017, the facility is more of a charter airport than a serious , although various scheduled airlines have begun to service it with a comparatively large number of flights coming from airports in. One is Rally Paris — Bakar. Emperor declared the a together with the in 1719 and had the trade route to expanded in 1725. Beaches can be enjoyed throughout summer in a typically setting along the coastal areas of the city to the east Pećine, Kostrena and west ,. The Austro-Hungarian Navy sought to keep the balance by ordering new warships from the shipyards of both cities.

[Veza ljubav oglasi|ARDUINO ZA POČETNIKE|Plavi oglasnik telefon]






Oznake: sex, oglasi, rijeka

Smokvice - Pronađite djevojku

Smokvica










Click here: Smokvice






Prokuratori su polagali račune o svemu za zašto su bili zaduženi. Iz prošlosti Smokvice Da je Smokvica oduvijek na sdašnjem svojem mjestu u to ne treba sumnjati.



smokvice

Sin naime te gospođe u čijoj kući se našla Don Jakovljeva sestra imala je sina opakog gusara koga su Mlečani zarobili i koji je čamio u tamnici u Veneciji. Ova je Bratovština najvjerojatnije osnovana krajem XVI ili početkom XVII st. Prema tom popisu u Smokvici je tada živjelo 68 obitelji s ukupno 372 stanovnika.



smokvice

Smokvica - Isti biskup piše g.



smokvice

Smokvica Don Božo Baničević Župa Smokvica na Korčuli Položaj i ime Smokvica je jedno od pet starih naselja na otoku Korčuli u kojem je kontinuitet ljudskog življenja neprestan od pretpovijesti do naših dana. Smještena je u sredini otoka na blago zavinutom podnožju brda Vele i Male Obale. Upravo tu gdje leži Smokvica otok je najširi i reljefno najraznovrsniji pa su se tu razvile još u davnoj prošlosti izvrsne međumjesne i druge komunikacije. Od sjevernih vjetrova zaklonjena je s nekoliko gorskih kosa koje se pružaju u smjeru istok-zapad pa je otvorena jugu, suncu i morskom zraku; zato su u njoj zime neobično blage i tople. U distriktu Smokvice susrećemo najveća i najbrojnija polja na otoku, plodne doline i visoravni. Jednako tako u zaleđu naselja naći ćemo šumovite gore a tu i tamo rasijane brežuljke i glavice sa sočnim pašnjacima i livadama. Stanovnici su se tijekom svih vjekova bavili poljoprivredom, a posebno vinogradarstvom. Istražujući imena župa na otoku Korčuli vidi o tome moju knjigu tek sam nakon dvije godine rada ustanovio da naziv Smokvica ne treba vezivati uz mediteransku voćku smokvu, nego uz prisutnost vode. Smokvici paralelne nazive nalazimo u Vignju na Pelješcu izvor vode , lokve na Hvaru i Braču, izvore na više mjesta uz more podno Velebita itd. Nedaleko od Smokvice u polju Siknica nalazimo brojne lokve koje su zasigurno još u antičko doba morale dati ime tom kraju, tj. To kako će lingvistička znanost u nas Hrvata taj naziv dovesti u sklad s vodom i iz kojeg jezika tumačiti taj korijen, zasad ne možemo ništa reći, jer su nažalost, dosad neki jezikoslovci imali samo u pameti drvo smokvu. Da bi to moglo biti tako, razabrao sam iz naziva kao što su: Merag, Tarmerčica, Umag, Magliča lokva, Magulica, Mokošica, Markušica, Smoković, Majkovi itd. Takovi su nazivi otočići: Smokvica, Mrkan, Mrduja, Mergola, Galija, Galijola i td Razlog za takovo razjašnjenje je jednostavan. Voda, i ona u neznatnim količinama prevažna je za život čovjekov, pa doseljeni Hrvati u naše krajeve gdje su ranije živjeli Romani nisu imali potrebe preimenovati te hidro nazive, nego su ih od njih naprosto preuzeli. Isti je razlog bio i sa nazivima na moru jer su ti otočići u pravilu uvijek samotni te su služili kao orijentiri u navigaciji Uostalom ti su se nazivi baš najbolje i očuvali tamo gdje su Romani bili i najuporniji u svome očuvanju od propadanja: uz morsku obalu i na otocima. Ovdje spomenimo i stariji naziv za Dubravku u Konavlima Mrcine od dalm. Spomenimo od istog korijena i Mrzej ispod Smokvice od dalm. Iz prošlosti Smokvice Da je Smokvica oduvijek na sdašnjem svojem mjestu u to ne treba sumnjati. Tu je mreža brojnih putova divotno položena i preko svojih raskršća dotiče sva područja smokviškog konfina a ima centar baš u središtu sadašnje Smokvice. Izgleda da su već u vrijeme Rimske uprave nad otokom na Korčuli bila tri distrikta: na zapadu blatski, u sredini smokviški, a na istočnom dijelu otoka žrnovski distrikt. Takovo je stanje župa zateklo i osnivanje Korčulanske biskupije g. Smokvica se, prema pisanju korčulanskog liječnika Paulinija 1696-1757 u svojoj opsežnoj Povijesti Korčule na talijanskom jeziku, prvi put spominje u jednom arhivskom dokumentu iz g. Marije spominje se prvi put g. U tom istom stoljeću spominje se još 6 raznih crkvica. Marije, njezin župnik Don Dimitrije i njegov klerik Stanić. U to vrijeme, a i poslije, svi seoski župnici zovu se kapelani. To što je uz don Dimitrija spomenut i klerik Stanić, govori o važnosti župe Smokvica za odgoj svećeničkog podmlatka u biskupiji Korčulanskoj. Najstariji spis koji donekle definira status Smokvice bio je onaj korčulanskog biskupa Tome Malumbra iz g. To je ono vrijeme kad je Marko Andrijić završavao zvonik Katedrale sv. Marije i grobljanskom crkvom sv. Obje te crkve bile su bogate zahvaljujući prihodima od svojih zemalja u vinu, žitu i sočivu. Od prihoda crkve sv. Ciprijana biskup je udovoljio molbi don Petra Obradi, korčulanskog kanonika da sagradi za sebe pustinjačku kuću za povučeni život u osami na glavici sv. A i stilske karakteristike te kuće koja je prošlih godina obnovljena govore da je sagrađena krajem XV st. Imamo još i jedan drugi akt biskupa Malumbre iz g. Marije Djevice u rečenom selu Smokvici koju već dugo vremena obasiplju darovima nad kojom rečena Universitas ima patronatsko pravo kako kaže javna listina sastavljena dana 22 srpnja 1458. Marka Korčulanskoga u prisustvu gosp. Deodata Junio, Benedikta Florić i ostalih. Prokuratori i sindici Smokvice koji su isposlovali ovaj akt od biskupa Malumbre bili su: Nikola Obradi, Ivan pok Frana i Andrija pok. O Smokvici i njezinim crkvama imamo podataka u Vizitacijama nadbiskupa apostolskog vizitatora iz Verone Augustina Valijera g 1579, apostolskog vizitatora Mihovila Priulija g. I više korčulanskih biskupa ostavilo je svoje Vizitacije koje se sada čuvaju u arhivu biskupije u Dubrovniku ali one za sada nisu dostupne. Isto tako i Vizitacija zadarskog biskupa Garzadora za Smokvicu nije dostupna osim nekih neznatnih odredaba. O nekim važnim upozorenjima, savjetima i odredbama spomenutih Vizitacija više će se reći kad bude riječ o pojedinim crkvama na području Smokvice. Ratova, neprijateljskih upada, zarobljavanja Smokvičana nikada u povijesti Smokvice nije uzmanjkalo, a o tome još je mnogo sačuvano u usmenoj predaji živućih Smokvičana. Razlog je možda u tome što je Smokvica otvorena prema moru u Lastovskom kanalu odakle su gusari lako mogli doći. Isto tako dolazili su pljačkaši i nasilnici preko Blataca i Privora od Gradine. No nisu bili rijetki ni oni koji su dlazili iz Mirja preko Prapatne pa čak i isti gusari koji bi opljačkali Čaru dolazili su kroz Dračevicu u Smokvicu. Radi obrane sela postojala je na Stagni kuća zvana Stražara. Kasnije kumpanjija simbolizira, junačku smotru, narodno veselje, ponos sreću, blagostanje i mir naroda. No unatoč svemu tome povijest bilježi nekoliko zgoda u kojima su Smokvičani znatno stradali. Izgleda da su Turci napadali otok još g. Mnogi korčulanski biskupi tuže se sv. Stolici u svojim Izvješćima na ratove s Turcima, na siromaštvo, depopulaciju i td. Tu je moralo biti proliveno dosta krvi i i poslije nađeno mnogo mrtvih i na jednoj i na drugoj strani. Držimo da neprijatelj tom zgodom nije prodro do same Smokvice, inače bi sve bilo popaljeno i oplijenjeno. Iz izvještaja vizitatora Valijera g. Možda je razlog tako malog broja ljudi osim onog umiranja od sukoba sa pljačkašima i gusarima bio i onaj od česte pohare kužnih bolesti koje su znale odnijeti i do polovice stanovnika na otoku, a naročito u gradu. Podkralj Alžira Uluz-ali napao je snažnim brodovljem grad Korčulu, Turci iz Herceg-Novog s tri galije prodrli su kroz Gršćicu do Blata. A Karakozije iz Ulcinja na povratku iz Hvara iskrca brojne čete u račiškoj uvali, koje su potom harale Pupnatom, Žrnovom i Lumbardom, gdje su se ponovno ukrcali i otošli prema odredištu u pravcu Lepanta. Biskup Mrin Drago 1708-1733 u svom Izvješću na sv. Ti gusari zapale u Smokvici više kuća, a mnoge i opljačkaju, a 23 Smokvičanina poslije odvedu u ropstvo među kojima sestru don Jakova Salečića sa šestero nejake djece. Ona je bila udata za nekog Antušina i kod ovog napada njezinog muža nije bilo kod kuće. Što učenjak i kanonik Don Jakov nije pokušavao učiniti u Veneciji i Rimu i u kući u Albaniji gdje mu se našla sestra da ih sve vrati u Smokvicu. Sin naime te gospođe u čijoj kući se našla Don Jakovljeva sestra imala je sina opakog gusara koga su Mlečani zarobili i koji je čamio u tamnici u Veneciji. To se međutim nije dogodilo jer su Mlečani bili tvrdi i pretvrdi i nisu popuštali. Tom zgodom don Mrko Bono župnik Smokvice, kad su Turci navalili na njegovu kuću, oružjem usmrti dvojicu a sedmoricu gusara rani. Potom je bio od ostalih svladan, odveden u Ulcinj i tamo prodan za 100 cekina. Nakon dvije godine izbavi ga rodbina za 141 cekin. Hrabri pastir don Marko ponovo se vrati u Smokvicu, gdje je župnikovao do svoje smrti g. Tom zgodom je bila zapaljena kuća gdje je stanovao don Marko. Smokvica je dala Crkvi i domovini više vrijednih, učenih i uglednih crkvenih djelatnika. Iz Smokvice su potekli i drugi svećenici iz obitelji: Tomašić, Pecotić, Korunić i Baničević. Vicko Tomašić bio je provincijal franj. Jeronima početkom ovog stoljeća. On je boravio u Zadru i mnogo se zalagao za gradnju sadašnje župne crkve u Smokvici. Od toponima koji se spominju u distriktu Smokvice u XIV st spomenimo samo one najvažnije: dva pudara Dracevice, dva pudara in Potvasia et Bagna, pudar u Lovi, pudar u Doli, dva pudara Cruseve, dva pudara in Prapradno et Stiniva, pudar Na Visgni et Gnivica. Zatim Selca, Morcan, Prischiap između Smokvice i Blata. Sitnica sub santo Ivano, Pod Brig, Capalgschi privor, na Tiscna korita, Bobovisga subter Gradina. Od prezimena iz XIV st navedimo samo Brajnišić i Dragonjić. Od nižih činovnika u Smokvici u XIV st su: glasnik koji razglašuje odredbe vlasti, gastald sa posebnim ovlastima, polšćici procjenitelji poljske štete osobito žita i paze na čuvanje i upotrebu vode, pudari koji prijavljuju štetu, gajari nadziratelji općinskih i drugih gajeva, kolektori sakupljači žita i vina, kapitan od mlina koji pazi da se sve žito požanje, ovrše i ne izvozi. Smokviška polja veoma su poznata i često zabilježavana u arhivskim knjigama jer su ona hranila ne samo puk Smokvice nego su sa tih istih polja i mnoge crkve, oltari i mnogi plemići iz Korčule ubirali i crpili dobra za svoje uzrdržavanje I smokviške su crkve a navlastito župna crkva sv. Marije i grobljanska crkva sv. Ciprijana imale mnoge posjede u zemljama, u sijanici i vinogradima. I župnici su također imali mnoge zemlje nad kojima su stajali dva prokuratora koji su se brinuli da prihodi s njih u svoje vrijeme dođu do svog vlasnika t. Smokviški je župnik kako ćemo to poslije vidjeti imao značajne prihode u naravi i u novcu. Smokvičani su se služili Lukama: Brnom i morem u Mirju preko Prapatne, ali su svoje dažbine slali u Korčulu preko Zavalatice. Paulini navodi da su Smokvičani imali svoju crkvu sv. Martina u Zavalatici a i u Statutu se Zavalatica vezuje uz posjede Smokvice. To ne treba čudit ako znamo da je župnik za Čaru i Smokvicu bio isti i da je on stanovao redovito u Smokvici. Sve je to posljedica male razdaljine t. Župa od pamtivijeka Već smo gore spomenuli kako su već u rimsko vrijeme na Korčuli bila tri glavna distrikta: blatski, smokviški i žrnovski. Iz ovih temeljnih odvajali su se poslije drugi distrikti. Čara se odvojila od Snmokvice i kao župa tek u novije vrijeme. Znademo da Matične knjige u Čari počinju g. A kroz više navrata u XV stoljeću u vrijeme biskupa Andrije Kanavelića i Luke Leoni Čarani od ovih biskupa preko svojih prestavnika traže svoje privilegije i povlastice za svoje dvije najvažnije crkve i za svoje mjesto da mogu sami birati župnika kojega će časno i uzdržavati. To su isto tražili i od biskupa Teodora Diedo g. Svi biskupi su sve traženo potvrđivali i odobravali a Čara je ipak ostajala pod župnikom iz Smokvice. Za Smokvicu vizitator Priuli daje jedan osnovni podatak: Crkva sv. Budući da je Smokvica trajno naselje od pretpovijesti do danas, možemo zaključiti da je ona imala kršćanskih sljedbenika već u apostolsko doba jer se Korčula nalazi na trasi putova Otrant- srednji Jadran i Blkanski — Apeninski poluotok. Tu su mogli zakoračiti učenici sv. Marka koje je ovamo u Dalmaciju i Ilirik slao sv. Pavao da nviještaju Evanđelje. Osim toga u toplim predjelima u okolišu Smokvice mogli su pustinjaci, o kojima piše sv. Jeronim, razviti svoje ugodne naseobine i sebi lako proskrbiti potrebno za život. Smokvica u svemu slijedi crkvenost otoka Korčule pa tako i jurisdikciju bskupa. Najprije je podpadala pod solinske biskupe, a poslije možda pod biskupe Narone i Makarske. To se razabire s obzirom na ekonomiju iz Korčulanskog Statuta iz g. U to vrijeme bilo je obilje vrsnih svećenika. Izgleda da su u ranija vremena tu župnici bili većinom iz grada najprije plemići, poslije pučani a još kasnije oni iz ostalih naselja otoka Korčule. Više korčulanskih biskupa sastavilo je Vizitacije crkava i crkvenih ustanova i dalo detaljne i danas veoma korisne opise svega što su na tim svojim vizitama vidjeli i doživjeli. Od svih najstarija je i najvrijednija je ona biskupa Teodora Diedo iz g. Vjerojatno je on imao uzor u Vizitaciji apostolskog vizitatora Augustina Valiera nadbiskupa iz Verone g. Biskup Diedo donosi nam tu obilje podataka za crkvene objekte, liturgijski, društveni, ekonomski i pravni život tadašnje Smokvice. On nam donosi tadašnja neka smokviška prezimena: Toma Tomašić prokurator crkve sv. Ivana, Marin Matelović vjerojatno prokurator crkve sv. Petra, dužnik crkvi, Prijam Španjić prokurator crkve sv. Vida, dužnik crkvi, Nikola Martinović, Antun Banićević prokurator skupa sa Franom Korunić, dužnici su crkvi, Žuvan Lušić, Andrija Tomašić, Petar Pecotić, Ivan Baborić itd Za ostale koji se tu spominju nije sigurno da su bili Smokvičani jer su oni mogli posjedovati u Smokvici a živjeti u Korčuli kao don Petar Banisius Baničević , župnik Žrnova i Pupnata a poslije i kanonik-ispovjednik. Na drugom mjestu, tih istih godina spominju se Jakov Katarinović zvani Banićević , Pavao Banićević, Marin Banićević, Antun Bartulov, Marko Pecotić, Vincenco Zilio, Jerko Zammaria, Nikola Gatti, Andrija Izmaeli, Ivan Vidoš itd. Od smokviških toponima biskup Diedo spominje one već naprijed navedene kao i: Gornja Njivica Postinami, Dračevica Pobrigi, Banja ispod Smokvice, Pod Malo Sridnje berdo, Krušiko Postine, Podstražišće , Kruševo ispod Smokvice, Dračevica na Mrzeju, Dračevica ipod Smokvice i td. S obzirom na mrginjante biskup ovako definira strane svijeta: od zapada, od istoka, od podneva, od bure, uz javni put. Na drugom mjestu imamo: od oštra, od šiloka, od maistrala, od pulenta, od tremuntane. Među mrginjantima često se spominje zemlja župnika Smokvice kao i zemlja Bratovštine, ali ne znamo koje bratovštine: Gospe kandalore ili Tijela Kristova ili Gospe od Ruzarija? Iz Vizitacije je očito kako biskup pregledava razne račune, inventare, prihode kako crkava tako i bratovština. Prokuratori su polagali račune o svemu za zašto su bili zaduženi. Tu je bilo neriješenih računa i dugova još iz vremena biskupa Rafaela Riva 1605-1610. Ako im je dug bio visok, biskup im omogućuje kredit kako bi im rokove namire dugova produžio, a ako je neznatan da se vrati kroz dvije godine u dvije rate, potpuno. Tu vidimo kolika je bila financijska aktivnost crkve i struktura koje je prate. Biskup je na taj način upoznao velik broj mještana Smokvice što mu je boravak u Smokvici učinilo još ugodnijim i ljepšim. Ovdje navedimo i jednu zanimljivost iz jednog dokumenta biskupa Dieda iz g. Očita je bila biskupova namjera da se opća dobra pa i ona iz Smokvice dijele onima koji ih nemaju. Isto tako župnik Žrnova i Pupnata Don Frano Goriglavić krajem XVI i POčetkom XVII st. Nikole u Čari 4 gonjaja kao i jednu zemlju na Donjem Lovu. Iz ovog se vidi da su ljudi sa istočnog dijela otoka imali udio u baštini, crkvenoj kao nadarbenici ili vlastotoj, na području distrikta Smokvice. Biskup je sa brojnom pratnjom svojim službenika održao pontifikalnu sv. Narod je pjevao misu a istog dana skupa s biskupom i svečanu večernju. Kasnije su i drugi biskupi svojim vizitacijama unaprijedili razvitak crkvenog života s obzirom na crkvenu disciplinu, crkvenu arhitekturu, crkveni namještaj, te nabavu liturgijskog ruha, oltarnog zlata i srebra itd. Župnici O prvim župnicima Smokvice ne znamo ništa, o tome nema arhivskih dokumenata. No župa Smokvica je župa od pamtivijeka i tu su se morali izmjeniti mnogi i mnogi župnici još prije nego je utemeljena Korčulanska biskupija 1300 i prije nego su utemeljeni arhivi 1329. Najstariji župnik za koga znamo da je bio u Smokvici je don Dimitrije i njegov klerik Stanić. Oni su poznati iz jednog arhivskog spisa Općine koji govori, kako piše Foretić, o jednom sudskom sporu g. To su čuli svjedoci Lukin Bilšić i Marko Obradović. Tako je protiv Satrića pokrenuta i druga parnica. Drugi je župnik najvjerojatnije don Petar Obradi, onaj svećenik što ga spominje akt biskupa Malumbre g. Ciprijana za gradnju pustinjačke kuće na Glavici sv. Antuna u Korčuli gje će on provoditi samotnjački život i služiti Bogu. Treći je župnik nama poznati iz jednog akta također biskupa Malumbre u kejem on spominje gosp. Akt je satavljen 9. III 1498 a župnik je Stjepan živio neznatno vrijeme prije toga. Četvrti je župnik za koga znamo bio don Marko de Caris iz Korčule. Njega spominje Valierova Vizitacija g. On je bio dugo godina župnik. Na pitanje vizitatora župljanima kakav im je župnik, odgovaraju hvaleći ga, a tako i župnik svoje župljane koji su ga očito voljeli. Peti poznati župnik bio je don Augustin Celubin kojega spominje Vizitacija Priulijeva g. Taj vrt je nekoć držao gosp. Augustin Celubin župnik ovog sela a sada su se upleli nasljednici gosp. Ostali župnici spominju se kronološkim redom od g. On je napravio taj popis ne iz nekog drugog motiva nego samo da bi se mogao preko sv. I zato, jer se taj popis nalazio u sakristiji, u vrijeme požara župne kuće što su ga podmetnuli njemački okupatori u prošlom svetskom ratu , on nam se providnosno sačuvao. Da don Marko nije bio tako dobar i pobožan župnik, mi danas o starijim župnicima Smokvice ne bismo ništa znali, a što bi bila nenadoknadiva šteta. O ovom župniku često se čita u arhiv. Na Sinodi što ju je sazvao biskup Diedo g. Isti se župnik Smokvice don Marin spominje i u jednom aktu kao nadarbenik oltara sv. Ivana u korčulanskoj katedrali g. Možda je to pogreška da umjesto don Petar piše don Marin, a možda su postojali i jedan i drugi. U spisima biskupa Dieda uvijek se spominje župnik Don Marin Donjerković, a biskup Fagagna ima Don Petar Donjerković kao i Don Marko Tabain koji je uzimao te podatke iz matičnih knjiga Smokvice. Ne treba prešutjeti ni spomen još jednog biskupskog prokuratora koji je bio župnik i vanjski biskupov vikar u Smokvici. To je bio don Nikola Tomašić 1660-1690 u vrijeme biskupa Nikole Španića 1673-1707. On je jedan od smokviških svećenika iz obitelji Tomašić i po savoj prilici na njemu se lomilo biskupovo koplje između Smokvice i Blata. Još naime biskup Diedo bio je poradi veličine mjesta i broja plemića koji su tamo živjeli postavio u Blato svog tzv. Tada je k tome Blato imalo dvije župe 1593-1769. U biskupskim Izvješćima nigdje ne nalazimo da bi koji župnik ili vikar iz Blata ili iz Korčule ili kojeg drugog mjesta išao umjesto biskupa u Rim, a iz Smokvice evo i po drugi put župnik koji je bio i biskupov Vanjski Vikar ide u Rim. Ovog puta u očima biskupa Španića Smokvica je imala prednost, ispred svih ostalih mjesta na otoku. Razlozi zašto biskupi ponekad ne idu u Rim su najčešće ovi: siromaštvo, ratovi, bolesti, spriječenost, nepripremljenost i td. Spomenimo i još jednog smokviškog župnika koji je poslije postao najprije Šibenski 1863-1872 a poslije i Dubrovački biskup! To je don Ivan Zafron 1834-1835 potonji veliki borac za obnovu dostojanstva korčulanske crkve a što je rezultiralo imenovanjem korčulanskog župnika opatom 1876. Pokopan je u crkvi sv. Crkve Smokvica od pamtivijeka ima svoju župnu crkvu pod okriljem sv. Marije koja se slavi na 2. Danas se taj blagdan zove Svjećnica, Kandalora ili Prikazanje Gospodinovo. Titular je preuzet iz Evanđelja po Luki pa mu to daje dimenziju davne prošlosti. Ta se crkva, kako smo već rekli, prvi put spominje u arhiv aktima g. Nad ovom crkvom puk Smokvice imao je patronatsko pravo što je značilo autonomnost za puk Smokvice u upravljanju crkvom i njezinim dobrima. Sve to govori o pravima puka koja idu daleko u prošlost, tamo od pamtivijeka. Prvi iako slabašni opis ove crkve daje nam Vizitacija nadbiskupa Valiera g. Marije u selu Smokvici, u kojoj, i u selu Čari ovoj župi podložnoj, ima 60 duša od Pričesti... Krštena se voda čuva u staklenoj boci. Tu ima samo jedan oltar sa oltarnom slikom i srebrnim križem te sa 2 pozlaćena anđela. Crkva ima prihode od vinograda u visini 10 dukata koje prokuratori troše za vosak i ostale crkvene potrebe. Postoji i bratovština Presv. Tijela Kristova valjano utemeljena i vođena. Neka se nabavi pokretni oltar 8 x 10 unča te novi reformirani Misal, 2 svjećnjaka željezna te feralić za Pričest bolesnika. Kropionica za krštenu vodu neka se izvana prenese u crkvu i postavi s lijeve strane. On spominje drveno Svetohranište ali pozlaćeno. Sakristija se nalazi sa strane Evanđelja. Tu je kalež nedavno nabavljen koji ima čašu srebrnu a patenu i pozlaćenu. Sa dva stara kaleža zabranjuje govorit misu. Tu je vidio svećenički plašt dosta doličan i svileni baldakin te 3 misnice bijele i jednu svilenu crvene boje. Isto tako on opaža srebrni križ sa doličnim svjećnjacima te novi Misal ali preporuča da se kupi drugi još veći. Sakramente one koji zadržavaju ili upotrebljavaju dobra crkve, bili oni ma kojeg roda, ako prije ne vrate duga. Korčulanski pak biskup Teodor Diedo daje kudikamo bolji opis crkve sv. Naređuje da se kupi pokaznica sa staklima za procesije, da se nabavi bolja kamena krstionica sa zaključanim natkriljem. Veliki oltar neka se posveti. Oltarna slika je dosta dobra, a tu su i dva svjećnjaka i dva anđela sa srebrnim križem dolično pozlaćenim. Sam župnik Don Marin Donjerković je izjavio da crkva i oltar posjeduju mnoga nepokretna dobra. U sakristiji je srebreni, pozlaćeni kalež. Postoje i dva kaleža oštećena od kojih se može napraviti jedna pokaznica. Bakrenu kadionicu treba zamjeniti novom srebrenom. Tu su i tri misnice; jedna je bijela svilena a druge dvije od svile sa crvenim križevima sa obje strane u sredini. U sakristiji je dosta vlage pa bi trebalo zemlju što je izvana odvesti otuda. I neka se pripazi da krov ne prokišnjava. Tu je i plašt svileni crveni sa zlatnim resama. Neka se nabavi crni plašt i misnica za mise za pokojne. Neka se načini još jedan prozor istih dimenzija onoga koji je već tu. Isto tako neka se nabavi i jedan ormar od prikladna drva u kojem će se čuvati sve sveto ruho. Neka se zvonce za Pričest bolesnika popravi ili novo nabavi. Postoji tu i lijepa svilena umbrela zelene boje. Novi drveni križ neka se oboji i postavi poviše grede ispod koje su svijeće. Pred Svetotajstvom su tri kandile od kojih jedna stalno gori. Postoje i dva ceroferara drvena pozlaćena kao i dva fanarija pozlaćena. Neka se napravi prikladna ispovjedaonica i postavi sa lijeve strane ili sa strane epistole. Vizitator pak Oktavijan Garzadoro g. Izgleda da je tada već crkva sv. Marije postigla zadovoljavajući izgled nakon što su predhodni vizitatori toliko toga u toj crkvi željeli popraviti i unaprijediti. U Izvješću pak biskupa Jeronima Andreis 1665-1673 Vat. Stolici čitamo da su u biskupiji 6 gradova sex opida i da se u svokom od njih nadograđuju i povećavaju župne crkve. Marije biskup Andreis je posvetio g. Možda je ona za vrijeme ovoga biskupa bila dobila onaj svoj temeljni oblik, oblik križa kojeg se još sjećaju stariji Smokvičani. Biskup Španić 1673-1707 u svojim brojnim Izvješćima sv. Taj oltar o kome piše biskup Španić je sadašnji mramorni oltar Gospe od Ruzarija, a u staroj je crkvi to bio oltar sv. Usput spomenimo da je obitelj Španić i u katedrali sv. Još s ovim radovima stara smokviška crkva nije bila završena. Biskup Antun Belglava 1781-1787 posvetio je 30 travnja g. Marije pošto je ona još jednom bila proširena i nadograđena g. Tada je možda ona dobila onaj dvostruki balatur kojega se sjećaju stariji ljudi. Iz ovih kratkih arhivskih isječaka o crkvi sv. Marije, doznajemo mnogo toga o Smkvici i narodu Smokvice. U prvom redu tu se nameće jedan glavni i veliki zaključak : Narod Smkvice je kroz XVI, a posebno kroz XVII i XVIII stoljeće neprestano popravljao, povećavao, dotjerivao svoju crkvu. Tu se vidi jedna permanentna okupacija Smokvičana da se ne mire sa aktualnim stanjem svoje crkve jer njima ona mora biti još mnogo bolja i mnogo savršenija. Tu svoju vitalnost, želju i ambiciju neminovno su oni poslije pretočili i projicirali u gradnju sadašnje nove crkve Gospe Kandalore kojom se Smokvica doista može ponositi. Da nije dakle, u dušama i svijesti starih Smokvičana kroz tolika stoljeća bilo one duhovne snage i potencije, ne bi se poslije bila mogla ni zamisliti ni ostvariti gradnja sadašnje nove župne crkve. Kad smo još pri crkvi sv. Marije recimo i nešto o bogatstvu te crkve g. U ovim poljima ima crkva sa vinogradima i ledina pa i partimencija. Vinogradi koji su donosili crkvi četvrti dio bili su: Ograda u selu odmah uz crkvu, u Banji 4, na Pudašćici 1 sa paritmencijom, ukupno 7,5 gonjaja. Za zemlje koje crkvi donose samo četvrtinu biskup određuje da se moraju zapustiti i vratiti crkvi vjerojatno sugerirajući poslije neka nova rješenja za te zemlje. Crkva je imala i brojne zemlje za sijanje: na Morkanu 1, na Morkanu pod Humac 2, na Morkanu Šešavica 1, Podrun 1, Komorališća 1, Donji Lov u Progonu gdje je Smolara 1, Buta 1, Kotiljina 2, Gradac 1, Svinjarevo selo 1, Dubravica pod Komom 1, Sitnica 1, Radovičina Glavica 1, Zaguža plat u Dole 1, Čezeljina 1, Podgrađe 1 i drugi brojni tereni koji su biskupu bili nečitljivi pa ih zato nije ni zapisao. Od svih ovih terena samo je za deset njih dana površina i ona iznosi ukupno 24 gonjaja, a za ostalih 14 nije dana površina a može se reći da je ona još i veća nego 24 gonjaja. Ova će dobra kasnije crkvi donijeti znatnu pomoć kad se bude gradila nova crkva. Zbog naglog prirasta stanovništva u Smokvici već krajem XIX st pomišljalo se na gradnju nove crkve iako je stara imala orgulje iz Venecije teatar , sat sa brojčanikom i kazaljkama poviše rozete također iz Venecije , staru i prostranu ložu oko g. U crkvi su bila tri lijepa kamena oltara, ispovjedaonica, dvostruki balatur i novo svetohranište. Ovo svetohranište bio je nabavio u Veneciji posljednji korčulanski biskup Josip Kosirić g. Zapadalo je 640 fiorini. Ali kako zbog svoje malenosti nije biskup bio s njim zadovoljan, a naročito kanonici, svetohranište je prodano župnoj crkvi sv. Marije u Smokvici i g. A to svetohranište koje je tim povodom kupljeno za smokvišku crkvu, nalazi se i sada u župnoj crkvi u Smokvici. I druga dva pokrajna oltara u sadšnjoj župnoj crkvi preuzeta su također iz stare crkve. Gradnja nove crkve započeta je g. Zvonik je don Mrko završio tek g. Crkva je sagrađena po nacrtu arhit. Ivekovića i ona je njegovo najbolje ostvarenje. Ističe se svojom veličinom, pročeljem, stilskim karakteristikama u neoromanici i neogotici, portalom, rozetom, kontraforima i td. Unutra ima prekrasni przbiterij, tri lađe, tri oltara, svetohranište, kako smo već spomenuli, iz g. Jednom riječi, ona je takova da bi mogla u jednom biskupijskom središtu biti tamošnja katedrala. Zanimljiv je podatak što ga donosi Paulini, da se u blizini crkve između ostalih dobrotvornih mjesta može spomenuti i gostinjac ospitale , ubožnica za siromahe. Ne zna se kada je utemeljen, a po njegovu mišljenu čini se da nije iz njegova doba, jer se navodi u aktima od g. Ostale crkvice na području župe Smokvica su ove: Crkvica sv. Mihovila na sjeveroistočnoj strani sela. Ona čuva selo od neprijatelja niz Ravance i iz pravca Dračevice od sv Andrije. Sagrađena je na stijeni i otuda puca pogled na sve glavne putne pravce u kraju Smokvice. Ona se prvi put spominje g. Neki Smokvičani misle da bi ona mogla biti prva župna crkva ali to se ničim ne može potkrijepiti a narod nikad nije imao nad njom patronatsko pravo. Ovu crkvu spominje vizitator Valier g. Rektor joj je jedan iz njegove obitelji. Koji su joj prihodi i kakve su obaveza prema njoj vizitator nije mogao shvatiti. Oltar joj je sasvim gol, nema zvona niti vrata. Vizitator očito gnjevan tim stanjem ove crkve, određuje da se drži zatvorena ili da se sruši i na tom mjestu postavi križ. Augustin Celubin za koga znamo da je u Smokvici bio župnik možda baš i u to vrijeme. Crkva ima nekoliko vinograda s pravom crkve čiji su prihodi 4 dukata a u njoj je dužnost reći misu 2 puta na godinu. Oltar joj je gol, nema vrata i naziva se poljskom crkvom. Kroz 30 godina dakle ova crkva nije išla znatno na bolje. Vizitator zapovijeda da se nabavi što je potrebno za oltar i da se drži zatvorenom tako da barem životinje ne mogu u nju uljesti. Vinko de Paulis Pavlović za koga znamo da je u to vrijeme on župnik u Žrnovu. Nadarbina joj je biskupskog prava. Dobra su ova: Na Višnji pet četvrtina gonjaja vinograda pokraj baštinika gosp. Teodata de Simonetis od zapada, od istoka joj je Josip de Andreis. I u Dračevici jedan gonjaj kod Nikole Martinović iz Smokvice od zapada, od istoka je pak vinograd crkve sv. Marije koja je župna u ovom selu. K tomu u Dračevici tri četvrtine gonjaja vinograda kod gosp. Alojzija Vidoš sa zapada i gosp. Nikole Kanavelića od podneva. U ovoj crkvi sve nedostaje. Neka se iskorijene stabla koja su gore na krovu. Začudo da ovaj vrli biskup nije izrekao nikakvu odredbu za ovu crkvu. Možda je pomislio da je već odviše dao zapovijedi i odredaba za druge crkvene objekte. Ovi nam arhivski zapisi daju lošu sliku o ovoj crkvi a možda ukazuju i na teškoće s kojima se susretala Smokvica toga doba. Očito je ipak da je crkva imala dobara ali se nameće pitanje je li bilo dovoljno radne snage da se sve obradi, oplodi i oplemeni. Posvećena je biskupu i mučeniku iz Kartage, najvećem crkvenom piscu i naučitelju u III st. Ovaj titul odaje svu davnu prošlost i starinu u kraju Smokvice i on skriva podatke koji postaju ishodištem za povijest Smokvice. Ciprijan je bio najprije visoki državni činovnik, a potom obraćenik te svećenik i biskup. Gotovo je sva teološka pitanja u svojim spisima obrađivao i razrađivao i uvijek gledao čistoću, afirmaciju i mir Crkve što sve proizlazi iz vjere i pojačava dobra vjere. Bio je snažan borac za čistoću vjere i vrline u duši čovjeka te je bio željan mučeništva za vjeru. Zato je i bio zahvalan Bogu što ga je carski sudac osudio na smrt te je potom zapovijedio da se krvniku koji će mu osjeći glavu, isplatiti 25 zlatnika. Upravo tolika Ciprijanova želja da se pošto poto dočepa neba mogla je biti presudna da su stari Smokvičani u davna vremena vođeni mudrošću svog duhovnog pastira možda još u IV st ovo groblje a tako i sebe i svoje pokojne stavili pod zaštitu tako znamenitog sveca i sjajnog mučenika kao što je sv. Po primjeru ovog divnog uzora koji teži za nebom htjelo se potaknuti svakog čovjeka koji ovdje živi i umire da sebe usmjeri na hod prema nebu. Inače crkva se, po pisanju Paulinija, spominje prvi put g. U jednom dokumentu iz g. O ovoj crkvi piše korčulanski biskup Toma Malumbra 1463-1513 te iste godine 1484 u povodu zahtjeva don Petra Obradi da mu biskup dopusti uzimati dvije godine dobra ove crkve s kojima će podići sebi pustinjačku kuću na glavici sv. Ciprijana koji je dohranjen i utemeljen od starine njihovim vlastitim novcem, okrećući plodove i prihode istog beneficija na upotrebu i dobro svećenika i njihove župne crkve u Smokvici. I inače on je poznat u Korčuli kao kanonik. Iz jednog drugog već gore navedenog dokumenta također biskupa Malumbre upada u oči da su prokuratori i sindici iz Smokvice također iz obitelji Obradi. Znademo pak i to da je Cepreda Obradi bio poslanik korčulanmske općine ovlašten da skupa sa Blažom Črnotić pregovara u Dubrovniku sa biskupom Ivanom o prijenosu biskupskog sjedišta iz Stona u Korčulu. Ovaj dokumenat biskupa Malumbre satavljen je u biskupovoj spavaćoj sobi u Korčuli dana 7 ožujka 1484 u prisustvu Don Petra Obradi te svjedoka gosp. Jakova i Frana Obradi, i Ivana Petrova Brajan i ostalih. Ciprijana sagrađena je dakle u to vrijeme pustinjačka kuća na glavici sv. Antuna u Korčuli kako je to i danas vidljivo. Ovdje nam se nameće i pitanje jeli obitelj Obradi ista što i Obradović u Smokvici, i ako je to tako nisu li i svi oni iz obitelji Obradi upravo iz Smokvice? U smokviškom konfinu imali su baštine i obitelji: Donjerković, Španić, Protić, Cetinić, Rozanović Rozić i td i pitanje je jesu li one i bile smokviške obitelji ili su te obitelji tu imale samo svoju zemlju? Kad je riječ o dobrima crkve sv. Ciprijana ona tada nisu bila mala. Crkva je imala vinograde u: Dračevici 2, Kruševu 2, Podvasju 4, na Lovu 2, na Donjoj Njivici 1, na Višnji 1, ukupno 12 gonjaja. Isto tako ta je crkva imala zemlje sijanice : na Siknici 4, na Morkanu 1 i vrtle sa maslinama u Smokvici, ukupno 4 gonjaja i četvrt. Biskup Malumbra savršeno piše:.. Ciprijana navikli vladati i upravljati i usmjeriti na upotrebu i dobro župne crkve istih ljudi iz Smokvice. Vjerojatno su vizitatorovi pomoćnici koji su najprije vršili vizitaciju u Blatu, u Smokvicu došli nekim drugim putem a ne ni preko Lova niti preko Gradine tako da nisu prošli preko Siknice te tamo uočili 4 važne crkve. Ciprijana gdje je groblje. Zapovijedio je da se odmah ogradi međom kako ne bi živina mogla uljesti. U crkvi je oltar ali bez ukrasa. Župnik tu govori misu na dan spomena svih mrtvih i u vrijeme očekivanja za župu svima potrebnih. Zapovijedio je dobro zatvoriti spomenutu crkvu koja je udaljena polovinu miljara po prilici i nema nikakvih posebnih prihoda. Ondje je dao odrješenje svim vjernim mrtvima. U Vizitaciji pak biskupa Teodora Dieda g. Neka se malo doličnije uredi tlo. Neka se crkva neprestano drži zatvorenom kad u njoj nema mise. Neka se groblje zatvori kamenom međom uokolo da životinje ne mogu ući. Nakon što je srušena stara, sadašnja je crkva sagrađena na istom lokalitetu g. Marije glavni oltar s kraja XV st. U toj crkvi je grob za svećenike. U grobu su već pokopani Don Spaso Korunić i Don Marko Tomašić. Don Antun Korunić oko g. Za ostale župnike ne znamo gdje su pokapani. Sada je na groblju sagrađena nova mrtvačnica i opremljena je svime što treba. Zapadno preko puta pri Marča vrhu nalazili su se brojni starohrvatski a i drugi grobovi koji su uglavnom nepažnjom uništeni a da prethodno nisu istraženi. Ova crkva nalazi se u klancu na međumjesnom prethistorijskom putu Smokvica-Blato a tuda se ide i na vodu na lokve. Malo je koji prostor na otoku Korčuli a i drugdje imao taku prometnu važnost kao ovaj klanac u kojem su brojna raskršća putova. Da je taj punkt bio važan i u vrijeme Ilira dokazuje na Marča vrhu velika ilirska tzv. Ako je u to davno doba i postojalo kakvo moćno sjedište na otoku to je moralo biti baš tu gdje su polja, vode, strategija obrane, najprometniji putovi i td. Zbog tih je razloga već u rimsko doba tu locirano groblje kako to kazuje i titular crkve sv. Ciprijan o kojemu je već bilo govora. Taj je svetac i mučenik u IV i V st. Da li je ovo bila prva župna crkva Smokvice? Iz gornjeg prikaza o ovoj crkvi o njezinoj lokaciji, starosti, bogatstvu, patronatskom pravu te kultu koji u njoj vrši puk Smokvice, više je nego očito da bi to mogla biti prva crkva Smokvice. I u Žrnovu i u Pupnatu i u Čari grobljanske su crkve bile u svoje vrijeme glavne i jedine crkve kako to nalazimo u arhivskim dokumentima. Ista stvar može biti i u Smokvici. Ova crkva bila je meta procesija svake nedjelje od sv. Mihovila pa do Uskrsa. Bratimi Gospe Kandalore skupa s pukom molili su dok su išli prema groblju za pokojne, a od groblja do sv. Mihovila Stranom pjevalo se kantalene. Kantalenu je prdvodio jedna pjevač od spomenute bratovštine. Okoliš ove crkve trebalo bi istraživati kao i samo groblje sv. Ciprijana jer su tu najbolje i najrealnije mogućnosti da se otkriju nalazi koji bi upućivali na događaje i prošlost drevne Smokvice. Petra nalazi se na Siknici poviše antičkog puta koji je išao preko Lova za Blato. Isto kao što je sv. Ivan čuvao vode i krak puta preko Gradine za Blato, tako je sv. Petar imao istu funkciju u zapadnom dijelu polja: čuvati put. Ovakova pažnja koju crkve daju važnim putovima na Siknici upućuje ne samo na prolaznike i učestalost ljudi, nego možda i na blizinu naslja u tom kraju koje se poslije ugasilo i nestalo. Ovu crkvu slučajno ne spominje arhivska građa u XIV st, ali je ona zasigurno u to doba bila sagrađena pa i mnogo ranije. Ova je dakle sadašnja crkva sagrađena na temeljima jedne starije crkve. Zato je ta nova crkva viša i prostranija od drugih crkava po poljima a i stilski je dotjeranija. Ni vzitator Valier ni Priuli ovu crkvu nažalost ne spominju. Prvi vizitator koji nam nešto o njoj javlja to je biskup Diedo g. Rekli su da su mnoge novčane kazne u ruci Marina Matelović. Crkva je ruševna, odredit će joj se što bude dolično. Crkvom će upravljati župnik, odredit će joj prokuratora koji će u vrijeme žetve i berbe sakupljati dobra za ovu i druge crkve. U kojem se obimu bude sakupljalo tako će se crkva i obnavljati. Ako se tako ne postupi odredio je najstrože crkvene kazne. Tako je na svu sreću spasio ovu a i druge poljske crkve. Ivana Krstitelja također je na Siknici poviše voda Sv. Ova crkva pokriva osim voda i zaštitu onog kraka puta prema Gradini i Blatu. Spominje se prvi put g. Vizitatori Valier i Priuli ovu crkvu ne spominju, ali je spominje biskup Diedo g. Toma Tomašić zatražio je da bude prokurator. Dobra ove crkve su tri gonjaja sijanice uokolo. Biskup Diedo određuje i za ovu crkvu isto što i za druge neke. Ujedinjuje je zavazda sa župnom crkvom, stavlja je pod vlast župnika komu naređuje sakupljanje plodova u naravi u vrijeme žetve i berbe za popravak ove crkve i određuje crkvene kazne ako se tako ne postupi. Izgleda da je i ova crkva spašena zauzetošću ovog vrsnog biskupa. Pred drugi svjetski rat Ivan Korunić Vilić iz Dubrovnika, a rodom Smokvičanin naslikao je oltarnu sliku za ovu crkvu. Andrije apostola nalazi se poviše antičkog međeumjesnog puta Smokvica — Čara na raskrsnici gdje se jedan krak puta odvaja za Vrh Smokvice u pravcu sv. Ova se crkva spominje prvi put g. Ne spominju je vizitatori Valier i Priuli. Dobra crkve su otprilike dva gonjaja zemlje oranice kako je rekao Ivan Baborić, sve uokolo crkve sa svojim česticama do na vrh brda. I ovu je crkvu stavio pod vlast župnika ujedinivši je zavazda sa župnom crkvom. Odredio je k tome njezin popravak od sakupljenih dobara žita i vina i odredio je crkvene kazne ako se tako ne postupi. I ova veoma stara crkva na ovaj je način spašena. Vida nalazi se na starohrvatskom lokalitetu na vrhu slikovite glavice što je zapadno od groblja odakle puca predivan pogled u svim pravcima pa je ona veoma strateška te u ratovima postaje i meta rušenja kako je to bilo i u prošlom svjetskom ratu, ali je popravljena i opet privedena kultu. Ona se ne spominje prije g. U njezinom donjem pragu sačavan je veoma stari način zatvaranja vrata, pa je i to za Smokvicu jedna posebnost. Vida ne spominju Vizitacije Valiera ni Priulija a o njoj g. Rečeno je da ima prihode od vinograda Ograda u predjelu Na gornjoj Njivici Postinami. Vinograd je dan gosp. Prijamu Španjić koji već mnoge godine ništa ne daje crkvi. I za ovu crkvu važi isto što je biskup odredio za ostale ruševne crkve. Stavlja je pod vlast župnika sjedinivši je sa župnom crkvom. Određuje joj načine sakupljanja prihoda za popravak i sve sankcionira kaznama ako se tako ne postupi. Ane u prekrasnom polju Prapatna najprije je bila vezana uz kult sv. Izidora, zaštitnika ratara da bi poslije prevladao kult u čast sv. Crkva je nastala u kulturno-gospodarskom kompleksu korčulanske plemićke obitelji Kanavelić i njezinih nasljednika , koja je tu imala ladanjsku kuću, torkul, konobu i ostale gospodarske zgrade. Tu je pjesnik Petar provodio svoja ladanjska ljeta blizu mora i plodnog polja. I dok je punio konobe i žitnice bogatstvom uroda, usput je stvarao svoja literarna djela, a naročito nabožne pjesme, koje su mnoge preuzeli bratimi Smokvice i drugih naselja kao pjevne tekstove u svojim brojnim procesijama, kako to potvrđuje tradicija Smokvice. Za ovu crkvu ne znamo kad je sagrađena i niti jedna Vizitacija je ne spominje. Špilja Gospe Lurdske na izlazu iz Smokvice na starom putu prema Brni ima oltar i u njoj se može govoriti misa. Odmah uz nje je i križ sv. Liberana Tim putem su dolazili napadači iz Brne, a iz tog istog pravca i olujni oblaci. Zato je tu sv. Liberan ali njegov kult u našim krajevima nije naročito star. Stjepana mučenika u Brni sagrađena je g. Propale crkvice iz okolice Smokvice zadržale su svoj spomen u sanktoremu kao: Sućurska glava, Sutulija, Sutvara, Stofija, Mihanja glavica. Smokvica se dakle može podičiti crkvenom arhitekturom koja je tu cvala ponajbolje na otoku Korčuli tijekom vijekova. Sutulija je prevažan lokalitet u predjelu južno od Prapatne. To je neznatna glavica iznad mora na kojoj je bila sagrađena starohrvatska crkvica sv. Ilije ptoroka, a koja se u arhiv. I sam korčulanski povjesničar Paulini XVIII st. Sutvara je dobila naziv po crkvi sv. Barbare koja je bila na značajnom punktu za osmatranje i mora i kopna. Još u vrijeme starih Ilira ova je dominantna uzvisica mogla biti vezana putem ognjene signalizacije s brdom Obala ili Marča Vrh u blizini sadašnje Smokvice, a otuda preko Gradine sa sjevernom stranom otoka. Župni ured Kao što je Smokvica župa od pamtivijeka tako je i njezin župnik tu rezidirao odvajkada. Izgleda da je nekad Župni ured redovito pratio župnika tamo gdje je on stanovao. To je u davnoj prošlosti bilo iznad crkve prema vrhu sela, tamo gdje je veća sigurnost. Tako je nekad župnik stanovao na Batu u kući Pecotića. Isto tako se pripovijeda da je župnik stanovao možda još i prije u kući Tomašić Kunica. Biskup Diedo kad je došao u Vizitaciju Smokvice g. Taj isti biskup spominjući spor oko župnog vrta što ga je nekad koristio župnik don Augustin Celubinu a koji se nalazi u blizini župnog stana očito upućuje na određenu lokaciju župnog stana u Smokvici. Kad je vizitator Valier vršio vizitaciju naredio je za Žrnovo da se napravi nova župna kuća blizu crkve sv. Martina, a za Smokvicu ništa ne određuje pa se može zaključiti da je Smokvica imala već tada g. Župnik don Marko Bono koji je stradao g. Taj župni stan bio je kompleks od tri složene zgrade. Srednja je imala 2 kata, a ona zapadna imala je umjesto krova veliku taracu s kamenim kolonama, dok je ona istočna bila najnovija i najmodernija. Osim prostrane kuće tu je bio arhiv s bogatom knjižnicim. Svoje brojne knjige i to veoma moderne, kako je to pripovijedao Don Ivo Oreb, bio je ostavio Župnom Uredu i Don Niko Baničević koji je umro g. U prizemlju župne kuće bila je velika i prostrana crkvena konoba. Tu je zgradu sa svim njezinim vrijednostima spalio njemački okupator godine 1944. Tada se izgorjele i matične knjige koje su datirale, Krštenih iz g. Kako je vizitator Valier bio zapovijedio pisati u Smokvici matične knjige još g. Pripovijeda se naime da je u davna vremena bio izgorio župni stan u Smokvici pa su tim povodom mogle i tadašnje župne knjige nastradati, a stradale su i u drugim nekim župama. Sadašnje matične knjige nisu starije od g. Trebalo bi svakako prepisati i ostele duplikate matičnih knjiga 1835-1850 koje se mogu naći u arhivu Biskupije, tako da u Smokvici bude što više matičnih podataka. Sadašnji župni stan sagradio je župnik don Stanko Lasić 1971-1991 tek g. Mnoge su rane s tim u vezi već zacijelile, ali ono što se jednom uništi, nikad se više u potpunosti ne može obnoviti. Bratovštine U Smokvici je tokom povijesti, koliko je poznato, bilo 5 bratovština. Još u ovom stoljeću g. Od tada pa do sada nestale su Bratovština Tijela Kristova i Bratovština Gospe Karmelske, a sačuvale su se: Bratovština Gospe Kandalore, Bratovština Gospe od Ruzarija i najmlađa Bratovština Srca Isusova. Nestala bratovština Tijela Kristova izgleda da je dosta stara. Ne zna se tko ju je osnovao Nju spominje Valierova Vizitacija g. Ona je bila raširena po svim našim župama čak i u Čari i Pupnatu koje u davnini i nisu bile župe te u korčulanskoj katedrali pa je očito da je bila potaknuta iz istog, najvjerojatnije biskupskog središta. To što je ova Bratovština bila raširena uz druge Bratovštine po župama otoka govori da je svaka Bratovština imala svoju vlastitu namjenu i zaduženje. Sakramentom, kako je to bio običaj od pamtivijeka i td. Isti biskup piše g. Možda je nakon ove biskupove zapovijedi nastala ona debela knjiga bratovštine Gospe od Ruzarija koja je do nas došla oštećena, ali ipak se sačuvala. I biskup Fagagna g. U ovu Bratovštinu upisivao se i ženski svijet koji je razvio osobito pobožnost zavjata, nošenje odjeće Gospe karmelske te škapulara. Osim šematizma ni jedan drugi spis ne spominju ovu Bratovštinu u Smokvici. Među ostale tri Bratovštine najstarija je ona matične crkve Gospe Kandalore. Ona je nastala kad i sve ostale bratovštine vezane uz matične crkve sve 4 stare župe na otoku kad je prvi korčulanski biskup Ivan Kručić osnovao u gradu Korčuli u crkvi Svih Svetih g. Ta je bratovština iz grada već od svog početka bila utjecajna i primjerna za ostale bratovštine otoka u liturgiji, procesijama, napjevima, nošnji i td. Bratovština Gospe Kandalore jedina od Bratovština u Smokvici ima vlastitu Pjesmaricu iz koje se pjevalo svake nedjelje od blagdana sv. Mihovila pa do svetkovine Uskrsa. Ova je bratovština uvijek posljednja u procesijama što je znak njezine starosti i dostojanstva. Njezini su pjevači razvijali pjevanje koje su prihvaćali bratimi ostalih dvaju bratovština kao i puk koji je u procesiji. Kad je riječ o Pjesmarici ove bratovštine ona sadrži 25 kantalena kao i ostalih pjesama koje se inače u crkvi ili procesijama pjevaju. U Smokvici su sačuvane dvije ove Pjesmarice. Vlasnik jedne je Ante Tomašić Raba, a druge Antun Pecotić Sokol. Oba ova Smokvičanina su umrli pred više od 40 godina. Bili su vrsni pjevači, ljubitelji i nositelji crkvenih tradicija u Smokvici. Među brojnim crkvenim pjevačima oni su se posebno isticali pa i time da su dali prepisati spomenutu Pjesmaricu. Ovaj je bio najkompletniji pjevač u crkvi u mom djetinjstvu. Dugo vremena bio je i sakristan. Posjedovao je darovitost, spretnost i umijeće u crkvenim poslovima. Njezin tekst izgleda mi najbolji od onog netom spomenutog, pa čak i od onog u Žrnovu što ga je pisao dun Jakov Zmajić g. Antun Pecotić Sokol imao je zadivljujuće pamćenje. Velike litanije kao i druge liturgijske tekstove pjevao je napamet. Misu je uvijek pratio iz hrvatskog misala što ga je bio preveo Dr. Da li se bratovština Gospe Kandalore igdje spominje u Vizitacijama ili arhivskim dokumentima? U Vizitacijama ne nalazimo, ali to nas ne treba čuditi. I mnogo toga vizitatori ne spominju a znamo da je bilo. Marina Banićević gonjaj i pol. Da li se ova dva navoda odnose na Bratovštinu Gospe Kandalore teško je reći jer su navodi manjkavi. Ovaj drugi mogao bi biti i Bratovštine Tijela Kristova pa i na Bratovštine Gospe od Ruzarija jer su obe ove Bratovštine u to vrijeme mogle postojati i zemlju posjedovati, a onaj prvi navod zbog veće starosti mogao bi se baš odnositi na Bratovštinu Gospe Kandalore, ali ništa nije sigurno. Ova Bratovština imala je svoj objed past na Kandaloru 2. Ni o ovoj Bratovštini nije nam se gotovo ništa sačuvalo osim jednog Blagajničkog dnevnika koji je mnogo oštećen. On je dosta debeo i trebalo bi ga proučiti. Ova je Bratovština najvjerojatnije osnovana krajem XVI ili početkom XVII st. U Smokvici je jedna oltarna slika iz stare crkve koja prikazuje Gospu, sv. Možda je to slika iz vremena prije nego je kupljen kip Gospe od Ruzarija. Ova bratovština imala je svoju svečanost na prvu nedjelju listopada. Isto tako postoji jedna lijepa drvena slika tzv. Zanimljivost ove bratovštine je i u tome što ona nosi baldakin u procesijama sa Presv. Sakramentom i baldakin prato feralima. Nije li možda u tome sačuvan i običaj i praksa bratovštine Tijela Kristova? Nije li ova bratovština preuzela dužnosti jedne još starije bratovštine? Treća je Bratovština najmlađa ona Srca Isusova. Stari se ljudi spominju i pripovijedaju da su je utemeljili Isusovci u vrijeme održavanja duhovnih Misija da li krajem prošlog stoljeća ili početkom ovog nije sasvim sigurno. Svečanost im je na svetkovinu Srca Isusova. Sve ove tri bratovštine su na izdisaju i slabo su aktivne. Sudjelovali su svi Bratimi u procesijama pa i u sprovodima. Trebalo bi im hitno vratiti sudjelovanje u liturgiji, trebalo bi ih po statutima opet obnoviti, počev od nošnje koja za svaku Bratovštinu mora imati znak raspoznavanja i pripadnosti. To se posebno odnosi na dvije mlađe bratovštine. U Crkvi se mnogo toga u naše vrijeme izmijenilo, ali sjaj liturgijskih obreda ne bi smio patamnjeti ni izblijediti. Bratovštine trebaju predvoditi obredne i druge dobre pobožne običaje koji su nekad tako bili revno vršeni i opsluživani na zadovoljstvo i duhovni polet čitave župe. Neki statistički podaci Smokvica je g. U to vrijeme Blato ima 400, Žrnovo i Pupnat 300, Lumbarda 7o, a grad oko 1000 st. Ovako mali broj stanovnika je posljedica ratova i kužnih bolesti. Sva su naselja stradala ali izgleda Smokvica najviše. Ona je otvorena gusarima s Blataca, iz Brne, iz Mirja, pa i iz Čare. Gusari, Turci, pljačkaši znali su za to mjesto, njegovo bogatstvo i slabu moć obrane. To opaža i biskup Marin Drago u svom Izvještaju na sv. Sastavio ga je tadašnji župnik Don Antun Brčić, a sada se čuva u arhivu Biskupije u Dubrovniku. Prema tom popisu u Smokvici je tada živjelo 68 obitelji s ukupno 372 stanovnika. S ovim se po prilici slaže i prikaz biskupa Mihovila Trialija g. Stanovništvo je sad raslo sad padalo. Tako je bilo i u gradu Korčuli. Kužne su bolesti bile najgore. One su harale i kosile nemilo i nije bilo pomoći. Zato su u čast sv. Roka Branitelja od kužnih bolesti često podizane crkve, oltari, kipovi i bratovštine. U svakoj našoj župi ima ponešto od svega toga, a u Smokvici: kip sv. Roka u crkvi i križ sv. Roka na Vrh Obale. Početkom XIX st Smokvica ima oko 700 stanovnika, a nakon prvog svjetskog rata bilo ih je oko 1400. Sada nakon iseljenja u Australiju i drugdje, opet se broj smanjio na manje od 1000 skupa sa susjednom Brnom. Pad nataliteta i otezanje mladića da se ožene čine svoje; narod stari, a djece i mladih je sve manje. Tako se nerazložno izumire i propada; stradamo sami od sebe. U Smokvici postoji od g. Tu su tri sestre. One pomažu u crkvi, na vjeronauku, vode pjevanje i td U Smokvici postoji osnovna škola, ambulanta s rentgenom, zubna ambulanta, ljekarna, banka, limena glazba. Smokvica je i sjedište Općine. Namjere za budućnost Trebalo bi izgrađivati sve strukture crkve koje su dugogodišnjim komunističkim a i drugim pogrešnim djelovanjem postale klimave i obesnažene. Jednako tako treba usuglasiti stare običaje s novim liturgijskim tekstovima, tiskati nove tekstove i knjigu Bogoslužbenik, obratiti najveću pozornost djeci i mladima, izgrađivati veće jedinstvo svih struktura, a u Brni na prilazu Istrugi sagraditi veću crkvu od sadšnje u čast sv. Nikole putnika, zaštitnika mornara i k tome uvesti pobožnost Majke crkve kraj svibnja i sv. Liberana nalazi se ukraj puta prema Brni, a mnogi krajevi Fracuske i Njemačke štuju ovog sveca zaštitnika od nevremena, bolesti burega i td. Ako se ovomu doda: crkovinare, pastoralno vijeće, bratovštine, pjevački zbor, jedne dobre klasične orgulje i td, župa Smokvica ima lijepu perspektivu i u trećem mileniju kršćanstva. Neka bi u tome pomogla i Blažena Gospa, zaštitnica ove prelijepe i pitome župe u srcu otoka Korčule. U Žrnovu, 16 srpnja 1998.



autoput Koridor 10 u Makedoniji Puštena dionica od Demir Kapije do Smokvice 24.04.2018
Ona je otvorena gusarima s Blataca, iz Brne, iz Mirja, pa i iz Čare. Liberana Tim putem su dolazili napadači iz Brne, a iz tog istog pravca i olujni oblaci. Nejbližší ubytování nedaleko Smokvice naleznete v tomto přímořském letovisku. In the village there are several old patrician summer houses, and nearby there are several small early-medieval churches. Od nižih činovnika u Smokvici u XIV st su: glasnik koji razglašuje odredbe vlasti, gastald sa posebnim ovlastima, polšćici procjenitelji poljske štete osobito žita i paze na čuvanje i upotrebu vode, pudari koji prijavljuju štetu, gajari nadziratelji općinskih i drugih gajeva, kolektori sakupljači žita i vina, kapitan od mlina koji pazi da se sve žito požanje, ovrše i ne izvozi.

[Xxx filmovizija|Ljubavni oglasi kanton sarajevo|Erodate forum]






Oznake: Smokvica

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.