Heian jidai, 794-1185. «zlatno doba» klasične japanske književnosti & dvorske visoke kulture i umjetnosti
794. g. 50. car Kanmu preselio u novu prijestolnicu
Heian-kyo, Grad mira, danas Kyoto. U to vrijeme
zvali su ga Miyako (carska prijestolnica).
Emperor Kammu moves the Imperial Court to Kyoto.
The Heian Period begins
794. g. December 17, Enryaku 13, 21st day of the
10th month, The Emperor moves by carriage in a
grand procession from Nara to Heian-kyo.
vidi, Totman, str. 82;
Grupa autora, Japanese History, str. 170;
vidi za Heian razdoblje,
Bizalion, Japan, str. 76-82;
Heian perod, wikipedia, eng.
About Heian Japan
Heian period, Japan wiki corpus
Heian plemstvo (Nobles), Japan wiki corpus
Heian period, costume
vidi za Budin Put u Heian periodu (794-1185)
Bukkyo, Heian period (794-1185)
vidi, lista glavnih gradova Japana & car. palača (wikiwand)
gore, 50. car Kanmu, jedan od najznačajnijih
japanskih careva
gore, karta japanske prijestolnice Heian-kyo;
gore, u sredini fotografije carska palača, danas poznata
kao Kyoto Gosho; glavna ulica ide sve do glavnih vrata
za ulazak u grad, Rajomon ( Rashomon (vidi kartu dole),
južna vrata, poznata iz priče Ryunosuke Akutagawe
(1892 -1927) po kojoj je Akira Kurosawa snimio
istoimeni film; u Hrvatskoj je objavljena knjiga priča
«Rashomon»);
desno od vrata Rashomon nalazi se budistički hram
To-ji (Istočni hram, pagoda i zalazak sunca), podignut
između 794. i 796. godine; pagoda hrama To-ji,
visoka je 55 m i najviša je u Japanu;
lijevo od glavnih vrata Rashomon izgrađen je Sai-ji
(Zapadni hram), koji je jednom prilikom izgorio i
nikada poslije više nije obnovljen; postoji priča o
dvojici glavnih svećenika tih hramova; glavni svećenik u
To-ji hramu je bio Kukai (774-835), poznat i kao Kobo
Daishi koji je bio osnivač budističke sekte Shingon-shu i
drugi svećenik, glavni svećenik Sai-ji hrama, koji se zvao
Shubin; postojao je rivalitet između dva hrama, a
Shubin je, navodno, bio ljubomoran na Kukaija.
vidi, za odnos Kukaija i Shubina, Who's who of
Japan, 100 historical personages, str. 30, 31;
Kyoto Gosho (carska palača u Kyotu), fotografije,
vidi dolje
Kyoto Gosho, fotografije
Kyoto Gosho, Flickr
gore, karta prijestolnice (Miyako) Heian-kyo (danas Kyoto)
gore & dole, odjeća Heian perioda (794-1185)
794. g. Glavni grad je ponovno premješten, ovaj put u
Heian-kyo, gdje je palača nazvana Heian no Miya
("palača mira/spokojstva").
794. g. 17. studenog (prosinca) Enryaku 13, 21. dan
10. mjeseca, Car je putovao kočijom iz Nare u novi
glavni grad Heian-kyo u velikoj procesiji.
Ovo označava početak razdoblja Heian.
794. g. imenovao je Otomo no Otomaro kao prvog
shoguna (Sei-i Taishogun) "Veliki general koji je
pokorio barbare", zajedno sa Sakanoue no
Tamuramaro pokorava Emishi u sjevernom Honshuu.
796. g. (Enryaku 15) Additional copper coins were put
into circulation, each bearing the legend Ren-hei Ei-ho.
797. g. Objavljen Shoku Nihongi (Japanska kronika),
koji pruža podatke od 697. godine i 42.cara Monmua
do 791. godine. Ovo djelo je nastavak Nihon Shokija
iz 720. god.
vidi, Totman, str. 56;
797-808. g. Sakanoue no Tamuramaro (758-811)
ratnik i general Heian perioda bio je shogun
u ovom razdoblju.
799. g. Umro je jedan od značajnijih carskih birokrata i
službenika Nara perioda, Wake no Kiyomaro (r. 733, vidi gore).
vidi, Wake no Kiymaro, Japan wiki corpus
800. g. The shoen system is refined and expands;
the strength of the warrior houses in the northern
provinces steadily grows
804-872. g. živio je Fujiwara no Yoshifusa, poznat kao
Some-dono no Daijin ili Shirakawa-dono. Bio je japanski
državnik, dvorjanin i političar tijekom razdoblja Heian.
Bio je ministar za vrijeme vladavine cara Ninmyo-a,
cara Montoku-a i cara Seiwe.
Kada je Yoshifusin unuk ustoličen kao 56. car Seiwa,
Yoshifusa je preuzeo ulogu regenta (sessho) mladog
monarha. Bio je prvi sessho iz klana Fujiwara u japanskoj
povijesti te koji nije bio carskog ranga i podrijetla.
Yoshifusa je rođen kao drugi sin Fujiware no
Fuyutsugu-a (775-826) vrlo sposobnog dvorjana iz
Sj. kuće klana Fujiwara, vrlo sposobnog dvorjana
kojemu je car Saga duboko vjerovao.
Njegova majka bila je Fujiwara no Mitsuko
(781-828), izabran je za muža kćeri cara Sage,
Minamoto no Kiyohime, a kći Fujiwara Akirakeiko
(829-900; Some-dono no Kisaki). Posvojio je
Fujiwaru no Mototsune-a (836-891), kao svog sina.
U narodu su ga zvali Some-dono ili Shirakawa-dono.
Uspješno je progurao da sin njegove sestre postane
prijestolonasljednik tako što je izazvao Jowa zavjeru
(Jowa no Hen), a kada je prijestolonasljednik postao
car Montoku (850), kontrolirao je carsku vladu i 857. g.
dobio položaj Daijo-daijina (velikog ministra Država).
Yoshifusa je dogovorio da se njegova kćer uda za
cara Montokua, a zatim je njihova sina proglasio
prijestolonasljednikom. Kada je car Montoku umro
mlad, njegov unuk, iako je još bio dijete, ustoličen
je kao car Seiwa, a Yoshifusa je postao prvi
Sessho (regent) koji nije bio carskog ranga.
Tako je Yoshifusa postavio temelje za veliki
prosperitet Sjeverne kuće klana Fujiwara.
804. g. The monk Saichô (dole) is sent by 50. emperor
Kammu to study Buddhism in China
805. g. Iz Kine se vratio Saicho (762-822) i osnovao budističku školu Tendai.
vidi, D. T. Suzuki, Zen i jap. budizam, str. 96, 101.
805. g. u Japanu osnovana Tendai škola(Tendai Shu)
važna kineska T'ien T'ai škola, koju je osnovao Chih I
575. godine nove ere, koju je vratio iz Kine Saicho
(767-822) 805. Tendai je postao institucionalno i
politički dominantan oblik japanskog budizma kada je
Saicho je započeo ono što se kasnije pretvorilo u
ogromnu ustanovu hramova i pustinjaka ("Tri pagode i
šesnaest dolina") na svetoj planini, planini Hiei, koja se
nadvila nad gradom Kyoto na sjeveroistoku, u smjeru
trigrama "planine". i opasna "Demonska vrata", koja su
tako mogli čuvati hramovi. Većina škola Kamakura bile
su u biti izdvojene iz Tendaija, koji je naglašavao
NirvâGu u ovom životu, moć Lotus Sutre - , Myoho-
Renge-kyo na japanskom - i odanost Buddhi Amitabhi,
Amida na japanskom, čija je Čista Zemljište je bilo
dostupno svakome tko je prizvao moć zavjeta Amide
uz Nembutsu mantru: "Namu Amida Butsu." Tendai
vježba na planini Hiei bila je Lotus Sutra ujutro, Čista
zemlja navečer. Ovo je zorno formalizirao opat Ryogen
936. godine, kada su se odgovarajuće susjedne
dvorane za praksu Lotusa i Čiste zemlje spojile
natkrivenim hodnikom - stvorivši japanski Ninaidô ili
"dvoranu za nošenje", tj. po analogiji s dvije kante na
krajevi motke za nošenje. Ova dvojnost je izražena u
izreci Asa Daimoku, Yu Nembutsu, (zhaotimu, xěnianfo),
"Jutro Daimoku [naslov Lotus Sutre], Večernji Nembutsu.
"Honen je naknadno razbio dualizam ovoga, koji je
postavio Nembutsu kao jedinu učinkovitu praksu u
Završnom dobu Dharme Mappoa. Nichiren je na to
odgovorio tvrdnjom da je samo Lotus Sutra konačna i
učinkovita praksa u Mappou. Posljedično, Asa Daimoku,
Yu Nembutsu je počeo značiti "ne mogu se odlučiti" -
njihovo jedinstvo u Tendai praksi često se zaboravljalo.
Redovnička vojska planine Hiei dugo je bila faktor u
politici Kyota, sve dok 1571. nije uništena i planina
spaljena od strane "diktatora" Ode Nobunage.
806. godine Umro je 50. car Kanmu. Prva godina Daido
razdoblja.
Emperor Kammu dies. First year of Daidô.
806. g. (Enryaku 25) Vladavina cara Kanmua trajala je
25 godina. Umro je u 70. godini života. Pokopan je južno
od Heian-kyo-a, u susjedstvu Momoyama; ali stvarna
lokacija postala je neizvjesna. Godine 1894. nastala je još
jedna grobnica kada je obnovljeno svetište Heian. Kaže se
da njegov duh počiva u miru pored grobnice cara Meijija u
ovom svetištu.
gore, grob cara Kanmua
Kammu is traditionally venerated at his tomb; the Imperial Household Agency designates
Kashiwabara no Misasagi (Kashiwabara Imperial Mausoleum), in Fushimi-ku, Kyoto, as
the location of Kammu's mausoleum. (wikipedia, vidi)
gore, obiteljsko stablo jap. careva od 29. cara Kinmei-ja (539-571) do 53. cara Junne (823-833)
gore, car. obitelj. st. od 50. jap. cara Kanmua (781-806) do 82. jap. cara Go-Tobe (1183-1198)
806-809. g. Vladao 51. car Heizei (774-824),
najstariji sin cara Kanmua. Bezuspješno
pokušavao grad Naru ponovo proglasiti
prijestolnicom, Kyoto će ostati glavnim gradom
Japana sve do 1868. godine.
vidi, Totman, str. 82;
806. g. u Japanu je osnovana Shingon škola (Shingon
Shu) ezoterična ili Vajrayana škola (Chen Yen, koju je u
Kini osnovao Vajrabodhi 719. godine) koju je donio iz
Kine Kukai (Kobo-Daishi, 774-835) 806. god. Kukai je
legendarna figura u Japanu, navodno je još uvijek
živ i hoda među živima radeći čudima. Shingon je
postao osnovan u važnom hramu Tôji u Kyôtu i na
mjestu Kűkaijeve grobnice na planini Kôya - gdje
mudrac sjedi u meditaciji, bilo mumificiran ili besmrtan,
kako netko preferira. Njegovo tijelo nikada nije bilo
otvoreno za javni uvid.
809-823. g. Vladao 52. car Saga I (785-842). Bio je sin 50. cara Kanmua.
vidi, Totman, str. 83;
810. g. (daigo 5) Kusuko Incident - Sword World
vidi,
Kusuko incident (wikipedia)
Kusuko Incident (japan wiki corpus)
810. g. Prva godina Konin razdoblja / First year of Kônin
810-869. g. Živio je Minamoto Makoto, (vidi gore)
prvi plemić koji se tako nazivao.
Minamoto no Makoto bio je sedmi sin aktualnog
52. jap. cara Sage (živio, 786-842; vladao, 809-823).
Za majku se govorilo da potječe iz klana Hiroi, klana
Hirohata ili klana Fujii.
Makoto je bio je prvi dvorjan koji je dobio ime Minamoto.
U početku počasni naziv koji je niz različitih careva
davalo brojnim nepovezanim dvorjanima, klan Minamoto
prerasta u integriranu klansku obitelj, jednu od
najmoćnijih i najvažnijih u cijeloj japanskoj povijesti.
Makoto, također poznat kao Kitabe-daijin, bio je brat
54. cara Ninmyo-a (živio, 808-850; vladao, 833-850),
Minamoto no Tokiwe (812-854) i Minamoto no Toru-a
(822-835). Ime "Minamoto" dobio je 814. godine.
vidi, za Minamoto Makoto-a (810-868)
Minamoto Makoto, wikipedia
Minamoto Makoto, Japan wiki corpus
Minamoto klan, Japan wiki corpus
gore, Minamoto Makoto sa bratom,
naslikao Kikuchi Yosai (1781-1878)
Oznake: Heian period
|