Princeza

29.11.2008.

Jedan se mladić zaljubljuje u princezu, i čitav sadržaj njegova života leži u ovoj ljubavi, pa ipak je odnos takav da se ne može ostvariti, mladić nikada ne ostavlja svoju ljubav ni za sva blaga ovoga svijeta. On nije plašljiv, ne boji se pustiti da mu se ljubav ušulja u najskrivenije, najudaljenije misli, ne boji se da bezbrojnim ovojima obavije svaki ligament njegove svijesti. Ponekad osjeća jednu blaženu strast koja dopušta ljubavi da mu prožme svaki živac, a ipak mu je duša dostojanstvena jednako kao i duša onog koji je ispio pehar otrova i osjeća kako mu sok prodire svaku kap krvi, jer - taj trenutak je i život i smrt. Kad je u sebe upio svu ljubav, i sam u nju posve uronio, onda mu ne nedostaje hrabrosti da sve pokuša i na sve se odvaži. Pogledom prelijeće preko životnih odnosa, saziva brze misli koje kao golubice izdresirane na pljesak rukama poslušno reagiraju na svaki njegov mig, vitla štapom iznad njih i one se obrušavaju u svim smjerovima. Ali kad mu se one vrate , sve kao tugovjesnice, i objave mu da se radi o nemogućem, on ostaje miran, zahvali im se. Ali osjetit će upravo bol, no ipak će se pomirit s tim. Ljubav prema princezi za njega je postala izrazom vječne ljubavi, poprimila je jedan religiozni karakter, preobrazila se u ljubav prema Vječnom Biću koja mu potpuno uskraćuje ostvarenje ljubavi prema princezi, ali ga ipak pomiruje u onoj vječnoj svijesti njezine važnosti u dimenziji vječnosti, što mu nikakva stvarnost ne može uzeti. Budale i mladi brbljaju o tome kako je čovjeku sve moguće. To je međutim velika zabluda. Duhovno gledano, sve jest moguće, ali u svijetu konačnosti ima mnogo onoga što je nemoguće. Međutim ono nemoguće on čini mogućim time što on to izražava duhovno, a to duhovno izražava tako što se toga odrekne. Ona želja koja bi ga htjela odvesti u stvarnost, a koja se nasukala na nemogućnosti, sad se okreće prema unutra, ali ona zbog toga nije ni izgubljena, ni zaboravljena. Ponekad je u njemu mračni pokret želje što budi sjećanje, a ponekad ga budi i on sam, jer on je preponosan da bi poželio da ono što je bilo sav sadržaj njegova života sada bude samo stvar jednog prolaznog trenutka. On ovu ljubav čuva mladom, a ona s njim raste u godinama i ljepoti...i nikad ne prestaje...

Ja ga tražim

25.11.2008.

Iskreno priznajem da nisam naišao ni na jedan uvjerljiv primjer viteza vjere, pri čemu ne želim poricati da je možda takav svaki drugi čovjek. Ja ga međutim, tijekom mnogih godina uzaludno tražim. Po svijetu se putuje da bi se vidjelo rijeke, planine, nove zvijezde, šarene ptice, neobične ribe, smiješne ljudske rase, čovjek se predaje ograničenosti, koja bulji u postojanje i misli da je nešto vidjela. Takvo što mene ne zanima. Kad bih, naprotiv, znao gdje živi pravi vitez vjere, krenuo bih k njemu pješke, jer ovo čudo me posve zaokuplja. Ne bih ga ni trenutka gubio iz vida, stalno bih pazio kako se u kretnjama otkriva, smatrao bih da sam sve životne brige riješio i tako bih rasporedio vrijeme da njega gledam i sebe vježbam, i sve bih vrijeme utrošio na to da mu se divim. Kako rekoh, nekog takvog još nisam našao pa ipak ga mogu dobro zamisliti, a ON bi bio:
Evo ga. Poznanstvo je sklopljeno, predstavljen sam mu. U trenutku dok ga ispitivački motrim, sklapam ruke i poluglasno se pitam: "Gospode Bože, je li to taj čovjek, je li to zaista on?" Malo mu se primičem, pazim na njegov najmanji pokret ne bi li se u njemu ukazao kakav odbljesak beskonačnog, neki pogled, izražaj, gesta, tuga, osmijeh koji odaje beskonačno u njezinoj različitosti spram konačnog. Ne! On je posve neprobojan. - Njegov temelj? On je snažan, pripada isključivo konačnosti, nikakav uredni građanin, ne kroči čvršće zemljom, on potpuno pripada svijetu, više od bilo kojeg drugog čovjeka. Ne može se otkriti ništa od one izuzetne uzvišene prirode po kojoj se prepoznaje vitez beskonačnosti. On se svemu raduje, u svemu sudjeluje, pa i svaki put kada se bavi banalnostima, čini to s upornošću koja je svojstvena ovozemnom čovjeku, čija duša čvrsto prianja uz ovakve stvari. On radi svoj posao. Ako ga se pritom promatra, pomislilo bi se da je on kakav književnik, on je tako precizan. On svetkuje nedjeljom. Ide u Crkvu. Ne ističe ga nikakav uzvišen pogled, nikakav znak izuzetnosti, kad se ne bi znalo tko je on, bilo bi ga teško razlikovati u mnoštvu. Budući da on nije pjesnik, uzaludno sam se trudio osluškivati njegovu poetsku jedinstvenost. On nije nikakav genij, uzalud sam pokušavao u njega otkriti izuzetnost genija. On duboku bol postojanja prazni u beskonačno odreknuće, on poznaje blaženstvo beskonačnog, osjetio je bol odreknuća od svega onog što čovjek na svijetu ima, pa ipak mu i konačnost godi jednako kao i onomu koji nije upoznao ništa uzvišenije. On se konačnosti raduje s takvim pouzdanjem kao da je ona ono najizvjesnije od svega. On je pravi vitez vjere, i ja ga tražim....

Dva svijeta

24.11.2008.

Jedna stara izreka iz izvanjskog i vidljivog svijeta kaže: "Samo onaj koji radi, dobiva kruh."
Začudo izreka ne odgovara svijetu iz kojeg dolazi; jer izvanjski svijet podliježe zakonu nesavršenstva, i u njemu se opet i opet ponavlja da i onaj koji ne radi, kruha dobiva, da onaj koji spava, obilnije dobiva od onog koji radi. U izvanjskom svijetu sve pripada onomu koji već drži u rukama, tu čovjek podliježe zakonu neosjetljivosti, i onomu koji posjeduje prsten, njemu se pokorava. U svijetu duha je drugačije. Ovdje vlada jedan vječni božanski red, ovdje ne kiši jednako pravedniku i nepravedniku, ovdje sunce ne sja jednako nad dobrim i nad zlim, ovdje vrijedi da samo onaj koji bijaše u strahu, mir nalazi, da samo onaj koji se u podzemlje spušta, dragu izbavlja.
Postoji teorija koja se usuđuje u svijet duha uvesti onaj isti zakon ravnodušnosti pod kojim već stenje izvanjski svijet. Ova teorija drži da je dovoljno poznavati ono što je veliko, a za nekim drugim radom nema potrebe. Ipak, za ovo se kruh ne dobiva, nego se, dok se sve pretvara u zlato, umire od gladi..

Zvijezde

21.11.2008.

Kad se pogase ljudska svjetla
i kad zamukne svjetska buka
tada zapažamo zvijezde
i opet čujemo tišinu.
Ima zvijezda u noći
koje još nikada nismo vidjeli.
One svijetle kad padne mrkliji mrak.
Nada je tu,
izlaz, jer vidiš dalje.
I ti ponovno gledaš gore.
Kad strah i bol,
brige, bolesti i nemir
zamrače sve,
djeca svjetla upalit će ti zvijezde.


za Anteu Marić - klasičarku :)

Vitez vjere

20.11.2008.

Tko je vitez vjere?
Vitez vjere upućen je na sama sebe, on osjeća bol zbog toga što ništa ne može učiniti da ga drugi shvate. On ne osjeća taštu želju da drugima pokaže put. Bol mu je samo jamstvo, tašte želje on ne poznaje i zato mu je duša tako ozbiljna. Lažnog viteza je lako otkriti po naučenoj vještini. On uopće ne shvaća kako je tu riječ o tome da, ako neki pojedinac želi ići tim putem, mora postati potpuni pojedinac, kojem ne trebaju ničije upute, a ponajmanje od nekog koji se želi nametnuti. Na ovoj se točki lako napravi iskorak, ne može se izdržati patnja zbog neshvaćenosti, i umjesto toga ljudi biraju ugodno, svjetovno divljenje vještini. Pravi je vitez vjere svjedok, nikada učitelj, i u tome je ono istinski ljudsko koje je važnije od glupog dijeljenja dobra i zla s drugima, koje pod imenom simpatija uživa preveliku čast, a nije drugo doli taština. Onaj koji želi biti samo svjedok time priznaje da nijednom čovjeku, čak ni onomu najneznatnijemu, nije potrebno tuđe dioništvo kojim treba biti ponižen, da bi onaj drugi bio uzvišen. Ali budući da on ovo što je stekao nije stekao olako, ne želi to ni rasprodati u bescjenje, jer nije on takav bijednik da bi od ljudi tražio divljenje, a zauzvrat im dao nijemi prezir, on zna da je ono što je uistinu veliko, svima jednako dostupno...

Junak i Pjesnik

17.11.2008.

Kad ljudima ne bi upravljala jedna vječna svijest, kad bi u temelju svega ležala neka divlja uzavrela sila koja bi, uvijena u mračne strasti, sve ispunjavala, što bi onda bilo veliko, a što neznatno? Kad bi se iza svega skrivala jedna bezdana, ničim zasitiva praznina, što bi onda život bio doli očajanje? Kad ne bi bilo nikakva sveta lanca koji povezuje čovječanstvo, kad bi se jedan naraštaj budio za drugim kao što to čini lišće u šumi, kad bi jedan naraštaj smjenjivao drugi kao u šumi ptičji pjev, kad bi ljudski rod išao kroz svijet kao što se brod povlači pučinom, kao što vjetar luta pustinjom, kad bi sve bilo jedan nepromišljen i uzaludan rad i napor, kad bi vječni, proždrljivi zaborav vrebao svoj plijen i kad ne bi bilo dovoljno moćne sile da mu ga istrgne – kako bi tada život bio prazan i neutješan! Ali baš zato i nije tako, i kako Bog stvori čovjeka i ženu, tako on stvori junaka i pjesnika, ili pripovjedača. Pjesnik ne može učiniti ništa od onoga što čini junak, on mu se može samo diviti, voljeti ga i radovati mu se. Pa ipak je i on sretan, i to ne manje od junaka, jer je junak takoreći njegovo bolje ja u koje je zaljubljen, sretan zbog toga što on sam to pak nije, tako da njegova ljubav može biti divljenje. On je genij pamćenja, on ne može ništa učiniti, a da se ne prisjeti onog što je već učinjeno, on ne može ništa učiniti, a da se ne divi onomu već učinjenom, ne diči se ničim vlastitim, a ljubomoran je na ono što mu je povjereno. On slijedi izbor svoga srca, a kad pronađe ono traženo, tada ide od vrata do vrata opjevavajući i hvaleći svoga junaka, kako bi mu se svi mogli diviti kao što mu se on divi, kako bi svi bili ponosni na junaka kao što je on ponosan. To je njegovo djelo, njegov skromni prinos, to je njegova vjerna služba u kući junaka....

Lutanja-Ljubav

09.11.2008.

Teško je biti neznalica koji luta tražeći pravi smisao svoga poziva.
Mnogi ljudi se još uvijek boje ljubavi.
Ona zahtijeva da se čovjek daje, da zaboravi na sebe, da se zna žrtvovati;
ona je povjerenje koje bliješti ali ne osljepljuje, ona je apsolutno sebedarivanje.
Jednom ćemo odgovarati za sve riječi koje nismo rekli, za izgubljena milovanja, za napuštene snove.
Odgovarat ćemo za strah i pohlepu koji su sprječavali ljubav,
za opsjene i oholost koje su gušile oduševljenja.
Odgovarat ćemo za djela koja nismo učinili,
za suze koje smo progutali, za ljubav koju nismo iskazali,
za izgubljeno vrijeme i obećanja.

Teatar

07.11.2008.

Često se puta nađemo u teatru, i imamo zadatak oduševiti publiku. Kako to učiniti?
Kako probuditi u ljudima onu iskru koja je spremna zapaliti ostatak svijeta koji negdje luta.
Kako potaknuti ljude na istinsko služenje i ljubljenje jednih prema drugima.
Kako pokrenuti publiku, ti koji si pokretač, kako ćeš to učiniti?
Utonuti u tugu i govoriti srcem, sve ono što se nalazi u najvećoj dubini tvojih najskrivenijih odaja.

Bol


Krik srca ocrtan na platnu tišine...

Trčim u krug po stazi popločanoj pitanjima,
Samo pitanjima...

Praznina...

Kao zvijezde raspršena su sjećanja
Po mom nebu, u mojoj noći
A sjaj njihov miriše
Još uvijek,
Još jače...

Ne, praznina nije prazna,
Puna je boli...

Izgubljena u preljubu

Zadnji poljubac pada, ona govori: "Dragi!" Nježno.
Njemu nije do nje stalo. Ništa mu više ne znači.
Okreće glavu i tiho joj pušta ruke, kida
što spojit se nije ni smjelo. Ali...

...sad je kasno!
Silna buka, razvaljena vrata, vika i proklinjanje!
teške riječi sramom joj dušu pale.
Poneka suza se gubi na užarenom licu i nema više
čime isprati krivnju što joj srce guši.
Nema nikog da čuje njen vapaj, njeno kajanje.
Ostalo je samo - kamenovanje!

Jednom je bila ljubljena, zapravo dvaput.
Sve na svijetu, zrak bez kojeg se ne može živjet, al nikome
više ništa ne znači!
Ostaje sama. Bez imena, dostojanstva.

Od kamena, po Zakonu, ona mora pasti. Diše zadnje trenutke
promašenog života. A njima nije puno važna.
Čekaju samo da učitelj mladi se uhvati u ovoj sjajnoj zamci!
Pobjeći? Ne mogu.
Oboje su već jednom nogom u grobu?

Ništa nije njegova briga, on šara prstom,
sa smiješkom piše po tlu, kida im živce.
Sve mu je jasno: tko nikad nije učinio grijeh? Može bacit
kamen tko nikad nije živio u zlu!
Opet sa smiješkom piše po tlu.

I još jednom učitelj mladi kao voda bježi iz stisnute šake.
Sa smješkom.
Nitko joj više ne sudi. Ni iz njegovih usta osude nema.
Tek blaga riječ što joj govori da je - Žena.