Linkovi
Qolumbo - strip utorkom
tatjana.ws - 3D art
SFera - društvo za SF
SFeraKon - SF konvencija u ZG
NoSF - SF vijesti i forum
Studio grafičkih ideja - moji najdraži dizajneri

BLOGOVI
Tanja!
Bilja
Cyberfolk
Ire
Izitpajn
Nimrod
Pero K.
Sayock
Šišo
Tiffany


Amy
Beware the Blog
Birtije
Dečko koji obećava
Kinky
Knjiški moljac
Nacrtani
Republika Vinkovci
Slavitza
KNJIŽARA
RASPRODAJA DO JAJA!


Biblioteka SFERA:
(svaka 30 kn, pt 10 kn)

Tatjana Jambrišak: Duh novog svijeta

Igor Lepčin: Purgeri lete u nebo

Aleksandar Žiljak: Slijepe ptice

Zoran Krušvar: Najbolji na svijetu

Dalibor Perković: Preko rijeke

Zoran Pongrašić: Čuvari sreće

Zoran Vlahović: Frulaš

Milena Benini: Jednorog i djevica

Goran Konvični: Jeftine riječi

Krešimir Mišak: Zvjezdani riffovi

Danilo Brozović: Zeleno sunce, crna spora

***

Sferakonski niz:
(svaka 30 kn, pt 10 kn)

10. Zagreb 2094 (ur. T. Jambrišak et al.)
11. Kap crne svjetlosti (ur. T. Jambrišak et al.)
13. Trinaesti krug bezdana (ur. T. Jambrišak et al.)

***

Živko Prodanović: Roboti u ratu (SF haiku) (20 kn, pt 10 kn)

Irena Rašeta (ur.): blog.sf (20 kn, pt 10 kn)

Irena Rašeta (ur.): Bludućnost (20 kn, pt 10 kn)

Zoran Krušvar: Izvršitelji nauma Gospodnjeg (50 kn, pt 10 kn)

AD ASTRA, antologija hrvatskog SF-a (200 kn, pt 10 kn)

Kontakt: darko /at/ mentor /./ hr

Blogov kolac

četvrtak, 28.12.2006.

Malo seksa za kraj godine ...

(Yvonne Knibiehler: SEKSUALNOST KROZ POVIJEST; "La sexualité et l'histoire", prevela Vesna Lisičić, AGM, 2004.)

Ali stvarno, stvarno malo.

Dio greške je na nakladniku koji je ovu zbirčicu napabirčenih eseja bombastično okrstio historiografski zvučećim naslovom. Izvorno ime knjige - "Seksualnost i povijest" - puno je bliže površnom autoričinom karakteru, digresivnom joj diskursu. No, i samu autoricu treba kamenovati (makar riječima) jer se u uvodniku par puta krsti povjesničarkom dok se u knjizi bavi pamfletaštvom i agitacijom, a sva joj se stručna erudicija sastoji od stare Grčke, nešto malo humanizma i renesanse, te povijesti francuske književnosti. Književnost jest odraz svoga vremena, ali potkrepljivati svaku svoju tvrdnju proizvoljnim citatima samo i isključivo iz beletristike historičarski je neozbiljno, iako vrlo (dodajem neargumentirano) francuski.

Ali argumentirajmo, argumentirajmo ... Evo odlomka karakterističnog za Knibiehleričin pristup (str. 126):

"Valjalo bi za usporebu ispričati povijest brade i bradonja. Ona bi osvijetlila stanovite dimenzije i varijacije muške dominacije. 'Svemoć je tamo gdje je brada' kaže Chrysale. No, ako se Karlo Veliki dičio 'kitnjastom bradom', zauzvrat su Luj XIV. i Napoleon I. bili obrijani. Među bradonjama 1970-ih godina većina je za sebe tvrdila da su feministi. Samsonova je snaga počivala u njegovoj kosi. Luj XIV. držao je da bujna kosa izražava nadmoć pa je nosio veličanstvene vlasulje. Na svoj način, buntovni su mladići tijekom 1970-ih potvrđivali svoju slobodu puštajući da im kosa pada do ramena, jer je vojska novake šišala nakratko kako bi naglasila njihov ulazak među odrasle. A skinheadsi su pak izabrali taj način da potvrde svoju muževnost i politička uvjerenja. Ćelavost se ponekad tumači kao znak intenzivne seksualne aktivnosti. Za utjehu? Ukratko, lijepo polje za istraživače."

To je historičarka? TO je historičarka? Naša draga Yvonne ne uspijeva ni dvije rečenice s istim likom održati na okupu, a usudi se tvrditi kako je nešto osvijetlila? Ništa do li sebe, bojim se, jer njoj je znak dominacije i kad se muški šišaju i kad se ne šišaju pa čak i kad su feministi. Usto si dozvoljava i čisto nehistoričarsko podjebavanje ćelavih, a na kraju pere ruke prepuštajući "polje" istraživačima. I tako to ide kroz cijelu knjigu s tim da joj moram priznati iznimnu lukavost: svaka njezina rečenica stoji (kao činjenica ili opće mjesto) i niti se jedna ne može sama sa sebe osporiti. No, zajedno one ne čine ono što bi rečenice u svakom (nekmoli historičarskom) tekstu trebale činiti: ne vode nas od premise zaključku. Ne! Yvonnica nas zaključkom (muška dominacija) našopa na početku i onda glasno i napasno lupeta s katedre očekujući da ćemo pokleknuti pred njezinim bijesom, njezinom emocijom i prihvatiti da je u pravu samo da bi prestala govoriti. To nije historičarka; to je političarka, rospija, pitbulova kuja.

(Priznajem: poglavlja ove knjige pisana su za predavanja i kolokvije, otuda valjda stil. Svejedno, ovdje je na djelu demagogija, a ne pedagogija.)

Evo još jednog lijepog odlomka (str. 154.) "Posebno su otrovni stripovi - Tintin, Lucky Luke, Asterix - koji ismijavaju žene i izražavaju seksizam koji se graniči sa ženomrstvom. Usto se, od 1980-ih godina, umnožavaju pornografski stripovi u kojima se žene bičuje, siluje, muči. Čitatelji stripova su, kao što je poznato, uglavnom muškarci."

Uh. Sad, svi vi valjda znate da su meni stripovi dragi, ali nisam zato popizdio. Popizdio sam zbog manjka konteksta. Kontekst prve rečenice jest da su stripovi u pitanju (nastali 1929., 1945., 1956.) kreirani u razdoblju kada je strip rađen "za dječake". A dječake, draga Yvonne, djevojčice uglavnom ne zanimaju dok ih ne puknu hormoni. Za djevojčice - osim za možda jednu lijepu i neke zamjene za napasne majke - u stripovima za dječake nema mjesta. "Ismijavanje", pak, gdje ste ga vidjeli? "Ženomrstvo"? Vičete li opet, nadajući se uvjeriti nas snagom glasa, prije nego snagom argumenata? A to s pornografijom vam je isto krasno dokumentirano. Niti je pornografija stvar osamdesetih, niti su scene u kojima se "žene bičuje, siluje, muči" specifičnost stripova, niti su - parafrazirajmo Alana Moorea - tu uopće u pitanju žene. To su crteži, to su likovi, to je fikcija. Za nekoga tko toliko citira fiktivne likove možda je normalno da ne vidi razliku, ali ostatak je čovječanstva razlike, nadam se, svjestan.

(A dok bih se složio da stripove većinom čitaju muškarci, ne bih se složio da isključivo muškarci konzumiraju pornografiju. Da ste historičarka a ne aktivistica, draga Yvonne, istražili biste malo to prije no progovorite.)

I tako dalje. Na stranici 201., na primjer, opisujući ustroj nekog prošlog društva kojeg ne odobrava, Yvonne uspijeva da joj svaka rečenica koja bi trebala biti faktografska zvuči kao osuda. Kad joj se, pak, ne da baviti faktografijom onda zaziva opća mjesta (briljantno mi je njezino pozivanje na izvore sa stranice 219: jedni kažu ovo, drugi ono, jedni misle, drugi misle ...) ili mjesta s kojima se nitko neće požuriti posvađati jer diraju u prihvaćenu moralnu indignaciju (str. 179: "Treba spomenuti i pornografiju: video-kasete su popularizirale neke vrste seksualnih igara koje se muževi ne usuđuju predložiti svojim suprugama, ali koje traže od prostitutki.") te tako i draga Yvonne, ponavljajući ih (glasno), ostaje pred nama - i svakako pred sobom - naizgled neupitna.

Al' najdraža mi je kad ne pazi pa joj stavovi procure na sve pore. Kad priča o etničkom čišćenju na našim prostorima (str. 182) ona se - ma da! - zgraža nad činjenicom čišćenja samog, ali zaključna rečenica pokazuje što nju stvarno boli: "Zapadne su feministice prenerazili ti događaji koji su, na neki način, pokazali krhkost njihovih posljednjih pobjeda." Rado se Yvonne, nagađam, sjeća seksualne revolucije (koja ju je dohvatila u njezinim srednjim četrdesetim) pa je veliča: "Zahvaljujući njoj, procvao je užitak; svatko može neskriveno proživljavati svoju seksualnost, potvrđivati svoje pravo na želju i zadovoljstvo." (str. 211), ali samo dok je pravo na želju žensko; svako je muško potvrđivanje prava na želju, jasno, "dominacija" ili "sexual harassment". No, najnajbolji mi je taj njezin feminizam koji nije tu zbog žene već zbog ideje: "Ukratko, prokreacija uz medicinsku pomoć baca jasno, okrutno svjetlo na divlju, slijepu i žarku žlju, na ludilo nekih žena, vječnih sudionica vlastite podčinjenosti. Svaki muškarac i žena znaju da moraju računati s iracionalnim, da ponekad treba braniti žene od njih samih." (str. 215). To kad se nekoga mora braniti od njega ili nje same poznata je logika, ali nisam siguran da bih je asocirao u prvom redu s feminizmom. Možda s fašizmom.

Uh, dobro je bilo ponovo se naljutiti na knjigu ... na trenutak sam se bojao da mi je sva lektira ravna kao voda. Ali, kakva je dakle knjiga sama po sebi, vama koji biste je čitali iz razonode i briga vas za historiografiju i argumentiranost? Okej je za pročitat: ima zabavnih štikleca koje možda niste čuli, iako im je kontekst upitan; ignorira li se autoričin agresivan stav, može se ponešto i naučiti. Iako, ne o seksu: ovo je gnjevna knjiga o položaju žene kroz stoljeća; sociopolitičkom položaju, onom koji se ne nalazi u ilustriranoj Kamasutri.

(mcn)

- 11:56 - Komentari (3) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

< prosinac, 2006 >
P U S Č P S N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Što je BLOGOV KOLAC?
BLOGOV je KOLAC dnevnik čitanja, sa svime što to podrazumijeva. Čitanje je za mene intimna i emocijama nabita stvar te BLOGOV KOLAC ni ne pokušava biti objektivan već se trsi prije svega biti otvoren razgovor s upravo pročitanom knjigom. Kako sam sebi uzeo za pravo da kažem što god mislim i na koji god način, to je dopušteno i u komentarima. Malo koji se briše, i na malo koji se odgovara. Ne zanima me pretjerano dijalog. Moji intimni odnosi su, kako sam već rekao, s knjigama.
Gdje me još na webu ima:
Posjetite i Q STRIP blog, gdje se piše i razgovara o stripu.

Blog sa skicama i sličnim vizualijama zove se mcn

Moji web stripovi su Martina Mjesec, Mister Mačak i Sergej, a moja stranica je još uvijek u izradi jerbo se zavitlavam s blogovima...:)

Konačno, na www.bestseler.net je objavljena (između ostalih) i serija mojih često čitanih članaka na prečesto postavljena pitanja. Ovdje su vam direktni linkovi:

Kako objaviti knjigu (1)
Kako objaviti knjigu (2)
Kako prodati knjigu

Kontakt: mcn (at) hi (.) htnet (.) hr

Na KOLCU su do sada gostovali:

Martin Amis
Neal Asher
Baigent/Leigh/Lincoln
Snježana Babić-Višnjič
Ilija Bakić
Stuart Banner
Boris Belak
"Shirley Bergman"
Denis Bimota
Ratko Bjelčić
Danijela Blažeka
James Blish
Jasen Boko
Alen Bović
Ivo Brešan
Ivo Brešan (2)
Želimir Ciglar
Patricia Cornwell
James Cowan
deCampi & Kordey
Branimir Čakić
Goran Delač
Boris Dežulović
Boris Dežulović (2)
Boris Dežulović (3)
Umberto Eco
Essekon
Mehmed Đedović
Zoran Ferić
Janet Flanner
Oliver Franić
Franjo M. Fuis
Jonas Gardell
Veselin Gatalo
Dave Gibbons
William Gibson
Ernie Gigante Dešković
Martin Guerre
Sven Hassel
Nick Hornby
Robert E. Howard
Zoran Janjanin
Jason
Miljenko Jergović
Gerard Jones
Etgar Keret
Stephen King
Yvonne Knibiehler
Zoran Krušvar
Hrvoje Kovačević
Lazić & Kožul
Ira Levin
Dannie M. Martin
Joško Marušić
Ed McBain
Ed McBain (2)
Alexander McCall Smith
China Mieville
China Mieville (2)
Žarko Milenić
Ted Naifeh
Fran Nischt (aka "Babl")
Njemački SF
Amelie Nothomb
Dejan Ognjanović
Oto Oltvanji
R. P. pl. B.
Aleksei Panshin
Papac & Škarpa
Jurica Pavičić
Krešimir Pološki
Zoran Pongrašić
Edo Popović
Luka Posarić
Povijest Crkve
Tim Powers
Terry Pratchett
Terry Pratchett (2)
Borivoj Radaković
Norma C. Rey
Alastair Reynolds
Tiziano Sclavi
Joann Sfar
John Shirley
Sidney/Bom
Georges Simenon
Dan Simmons
R. L. Stine
Michael Swanwick
Dalibor Šimpraga
Davor Šišović, ur.
Filip Šovagović
Boris Švel, ur.
Todorowski i Lepčin
Ante Tomić
Dubravka Ugrešić
Van Hamme i Hermann
Enrique Vila-Matas
XY
Yoann & Vehlmann
Yu Yagami

A recenzirane su i sve priče pristigle na Bestselerov natječaj 2007. Po dijelovima:

rpa prva
gruda druga
vreća treća
trta četvrta
pašteta peta
nevjesta šesta
nedam sedam!
osmo meso
deveta kleveta
stado deseto
lijeva krila
žigosani