Sergej Aleksandrovič Jesenjin: Pjesma o kuji
NASTAVNO PODRUČJE: književnost
NASTAVNA JEDINICA: Sergej Aleksandrovič Jesenjin: Pjesma o kuji
TIP NASTAVNOGA SATA: sat interpretacije lirske pjesme s motivom životinje
NASTAVNI SUSTAVI: interpretativno-analitički
korelacijsko-integracijski
problemsko-stvaralački
NASTAVNI OBLICI: skupni, čelni, pojedinačan rad
NASTAVNE METODE: tekstne, dijaloške, monološke, gledanja, slušanja, pisanja
NASTAVNA SREDSTVA I POMAGALA: čitanka, zvučna čitanka, bilježnica i olovka, ploča i kreda, prozirnica i grafoskop, fotografija, internet stranice
ZADAĆE NASTAVNE JEDINICE:
OBRAZOVNE: prepoznati vrstu pjesme (lirska pjesma s motivom životinje)
raščlaniti motive u pjesmi
prepoznati pjesničke slike
prepoznati ugođaj u pjesmi
uočiti epske elemente u lirskoj pjesmi
raščlaniti elemente ritma
ODGOJNE: poticati interes za čitanje pjesama o životinjama
spoznati važnost i vrijednost veze čovjeka i životinja
spoznati da je odnos prema životinjama povezan i s odnosom prema ljudima
obogaćivati učenički rječnik
poticati učenike na samostalan rad
razvijati kulturu čitanja, slušanja, pismenog i usmenog i izražavanja
FUNKCIONALNE: poticati sposobnosti doživljavanja, slušanja, komentiranja, mišljenja, uspoređivanja, povezivanja i zaključivanja, aktualiziranja, rada na tekstu, kritičkog mišljenja, iznošenja osobnih stavova, raščlanjivanja, čitanja u sebi i naglas, interpretativnog i usmjerenog čitanja, samostalnog istraživačkog rada
Tijek/artikulacija nastavnoga sata
1. doživljajno-spoznajna motivacija
a) igra pantomime
Tri će učenika pantomimom pokušati pokazati po tri životinje. Prepoznaš li životinju, njezino ime zapiši u bilježnicu
(mačka, ovca, puž, kornjača, riba, ptica, kokoš, majmun, pas).
Podcrtaj životinje koje imaš kao kućne ljubimce, a zaokruži one koje bi volio imati.
b) Prisjeti se naslova književnih i filmskih djela u kojima se govorilo o životinjama i napravi svoju top listu, počevši od onoga koje te se najsnažnije dojmilo. (Bambi, Divlji konj, Ružno pače, Mačak u čizmama, Tom i Jerry, Lassie se vraća kući, Kralj lavova, Čelična stupica)
2. najava i lokalizacija pjesme, uz objašnjenje manje poznatih riječi
Ruski je književnik Sergej Aleksandrovič Jesenjin bio inspiriran tužnim događajem s psima. Napisao je Pjesmu o kuji. Kako biste je razumjeli, objasnit ću vam manje poznate riječi.
3. interpretativno čitanje pjesme
4. emocionalno-intelektualna stanka
5. objava doživljaja i njihova korekcija
U svoju bilježnicu zabilježi dojam o pjesmi te slike koji si zapamtio/la, a najsnažnije su te se dojmile.
6. interpretacija
Pročitaj pjesmu u sebi i reci koji je tužan događaj potaknuo pjesnika na pisanje pjesme. Izdvoji najsnažnije slike. Kojoj skupini pjesama pripada ova pjesma?
Kakav je pjesnikov odnos prema kuji i štenadi, a kakav prema gospodaru?
Potvrdi odgovarajućim stihovima. Kakav je tvoj odnos prema gospodarovu postupku?
Događaji su u pjesmi prikazani stupnjevito. Kujino se raspoloženje mijenja ovisno o događajima. Zapiši događaje te raspoloženja i postupke kuje.
Što pjesnik oslikava pjesničkim slikama? Pronađi slike vanjskog prostora, unutarnjeg prostora, postupke kuje i gazde.
Kakav je tvoj odnos prema životinjama? Znaš li za postupke ljudi prema životinjama slične onima o kojima si čitao u pjesmi? Izreci svoje mišljenje.
Imenuj stilska izražajna sredstva kojima je pjesnik pojačao tragičnost događaja.
Odredi ritam i elemente ritma u pjesmi. Prepoznaj ustroj pjesme.
7. sinteza
Poslušaj još jednom Pjesmu o kuji u interpretaciji Dragana Despota
Pogledaj fotografiju na str. 67., pročitaj podatke o dalmatineru i pokušaj povezati s pjesmom Sergeja Aleksandoviča Jesenjina.
8. zadaci za samostalan rad
a) Napiši sastavak s temom Moj kućni ljubimac
b) Mnogi ljudi ostavljaju životinje na ulici. Puno je napuštenih pasa i mačaka.
Napiši kako bi se mogao riješiti taj problem.
Plan ploče/prozirnice
a) igra pantomime
Tri će učenika pantomimom pokušati pokazati po tri životinje. Prepoznaš li životinju, njezino ime zapiši u bilježnicu (mačka, ovca, puž, kornjača, riba, ptica, kokoš, majmun, pas).
Podcrtaj životinje koje imaš kao kućne ljubimce, a zaokruži one koje bi volio imati.
b) Prisjeti se naslova književnih i filmskih djela u kojima se govorilo o životi-njama i napravi svoju top listu počevši od onoga koje te se najsnažnije dojmilo. (Bambi, Divlji konj, Ružno pače, Mačak u čizmama, Tom i Jerry, Lassie se vraća kući, Kralj lavova, Čelična stupica)
Sergej Aleksandovič Jesenjin: Pjesma o kuji
- lirska pjesma s motivom životinje
- tema: tužna kuja
- likovi: kuja
gospodar - ubija štenad
- događaji u pjesmi prikazani su stupnjevito
DOGAĐAJ RASPOLOŽENJE I POSTUPCI KUJE
oštenila sedmero štenadi nježna, češlja ih jezikom
tmuran stiže gazda, trpa štenad trči snijegom, slijedi mu tragove
__________________________ ____________________________
__________________________ ____________________________
- epski element: slijed događaja
- pjesničke slike oslikavaju vanjski prostor, unutarnji prostor, postupke gospodara i kuje
- slikovitost pjesničkih slika: epitet, metafora, usporedba
- ritam: rima, inverzija, opkoračenje, onomatopeja
- ustroj pjesme: sedam četverostiha ili katrena
zadaci za samostalan rad
a) Napiši sastavak s temom Moj kućni ljubimac
b) Mnogi ljudi ostavljaju životinje na ulici. Puno je napuštenih pasa i mačaka.
Napiši kako bi se mogao riješiti taj problem.
< | studeni, 2007 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST-PIŠE PROFESORICA I MAMA
">
MOJ HRVATSKI
zaplakao sam hrvatski
progovorio hrvatski
hrvatskim govorim
šapućem hrvatski
šutim hrvatski
sanjam hrvatski
i na javi sanjam hrvatski
volim na hrvatskom
volim hrvatski
pišem hrvatski
kad ne pišem ne pišem hrvatski
sve mi je na hrvatskom
hrvatski mi je sve
Pajo Kanižaj
Molitva djeteta da bude televizor
Ti si tako dobar, Gospodine,
i štitiš svu djecu na zemlji;
za jednu te posebnu milost molim:
pretvori me u televizor
zato da bi se moji roditelji
brinuli za mene kao za njega,
kako bi s jednakim zanimanjem
gledali i mene kao i njega:
kao mama najdražu TV-priču
ili tata svoje dnevne vijesti.
Želio bih, Bože, da govorim
kao najavljivač programa:
kad on govori, cijela obitelj šuti,
svi ga žele čuti,
nitko ga ne prekida
i ne ušutkava.
Želio bih, Bože, na sebi
osjetiti onakvu brigu
kakvu moji roditelji pokazuju
kad televizor ne radi
jer hitno zovu majstora.
A ja bih želio biti televizorom
samo zato da postanem
najboljim prijateljem
svojim roditeljima
i njihovim glavnim junakom.
Molim te, Gospodine,
pretvori me u televizor
makar samo na jedan dan.