Talijanski i ruski futurizam
Talijanski – (futurus – budući)
* javlja se u Italiji
* Filippo Tomasso Marinetti – 1909. – Manifest futurizma (Figaro – časopis)
* Futuristi veličaju dinamiku, energiju, brzinu
* Rat doživljavaju kao jedinu higijenu svijeta (kasnije se stavlja u službu fašizma)
* Otpor prema institucijama i tradiciji nastoje i jezično izraziti i to tako da ukidaju logiku i smisao, ne poštuju pravopisna i gramatička pravila (koriste samo imenice u nominativu i glagole u infinitivu)
Ruski
* različit je od talijanskog jer ne podržava rat
* veliki su zagovornici urbanizacije i industralizacije
* najvažniji je predstavnik Vladimir Vladimirovič Majakovski koji je objavio Manifest 1912. u Almonu – Pljuska društvenom ukusu. Najpoznatija poema Oblak u hlačama
26. Ekspresionizam u europskoj i hrvatskoj književnosti
Ekspresionizam u europskoj književnosti
franc. expression – izraz
* razvija se u razdoblju od 1910. – 1924. u Njemačkoj i Austriji odakle se širi po drugim europskim zemljama. Pisci izražavaju svoja unutarnja stanja, najčešće se pišu lirske pjesme i drame. Dominantni motivi su: strah, tjeskoba, osamljenost, smrt, patnja..
* najvažniji predstavnici su: Georg Trakl, Gottfried Benn, Hermann Bahr, Franz Werfel
* značajke pjesništva:
1. odbacivanje deskripcije
2. ekonomičan izraz
3. slobodan stih
4. upotreba riječi iz znanosti ili iz urbane sredine (nepoetske riječi)
Vodeći dramatičari su: Oskar Kokoschka, ernst Toller, Georg Kaiser. Njihove drame postaju trv. dramske fantazije, simboličke drame sa puno masovnih scena sa dosta monologa pa čak i pantomime. Vodeći časopisi: Der Sturm, Die Aktion.
Ekspresionisti žele izraziti svijet svoje vlastite stvarnosti viđen neposredno iz sebe.
Gottfried Benn: Čovjek i žena idu kroz baraku za rak
Ekspresionizam u hrvatskoj književnosti
* trajanje: 1916./17. do tridesetih god. 20. st
* obilježja: krik čovjekove oboljele duše pune straha, osamljenosti i ugroženosti (uvjetovana 1. svj. ratom), pisci izražavaju svoju unutrašnjost
* osnovni motivi i teme: ljubav, život, smrt, čovječnost, dobrota, usamljenost, prolaznost, pesimističan doživljaj svijeta
* prevladavaju pjesme i drame
Obilježja pjesništva:
Ň pjesnici zahtijevaju apsolutnu slobodu u formi pjesme. ne prihvaćaju vezani stih, rimu, interpunkciju, razbijaju tradicionalnu strofu kako bi spontano izrazili vlastiti doživljaj svijeta na što ekspresivniji način, ekspresionistički pjesnik gomila glagole jer mu oni pomažu da ostvari unutarnju dinamiku i da izrazi bit
Ň ekspresionistički pjesnik ogoljuje izraz, rabi riječi koje imaju dodatno ekspresivno značenje kako bi izrazili krik i bunt
Ň boje dobivaju simbolično značenje i upotpunjuju sadržaj pjesama
Ň karikiranje postaje način da se deformira stvarnost i da se izrazi vlastiti doživljaj te stvarnosti
Ň hrv. ekspresionistički pisci iznose svoj doživljaj života i svijeta u koje mžive s dominantnim osjećajima osamljenosti, tuge i spoznaje o čovjekovoj prolaznosti.
Predstavnici i djela:
Ulderiko Donadini – časopis Kokot – borba protiv tradicionalnog stvaralaštva i prihvaćanje načela ekspresionizma i futurizma; A. B. Šimić – Preobraženja – zbirka pjesama; Izabrane pjesme; M. Krleža – lirika, Pjesme I, Pjesme II, Pjesme III, Legende; I. Andrić – Ex ponto i Nemiri – pjesničke proze; A. Cesarec – Stihovi, Careva kraljevina (roman), Za novim putem – zbirka novela
27. Kubizam, imažinizam, socijalni realizam
Kubizam – lat. cubus – kocka
Pablo Picasso, Georges Braque – utemeljitelj
* slikari kubisti smatraju da nije cilj umjetnosti kopirati stvarnost nego je prikazati geometrijskim oblicima
* Gospođice iz Avignona (5)
* U književnosti je najvažniji predstavnik Guillame Apollinaire. On je poznat po svojim ideogramima u kojima grafičkim rasporedom stihova daje određenu poruku pjesme i zanimljivu vizualnu kompoziciju. Poznata mu je zbitka Kaligrami
Imažinizam – lat. imago = slika
* razvija se u Engleskoj i Americi prije 1. svj. rata, a kasnije u Rusiji
* najvažniji predstavnik u Americi je pjesnik Ezra Pound, a u Rusiji S. A. Jesenjin
* za njih je pjesništvo ˝katalog slika˝, dakle pjesnička slika je temeljno izražajno sredstvo. Izraz je vrlo jednostavan jer uvode svakodnevni jezik u poeziju.
Socijalni realizam (socrealizam)
* književnost je u službi politike i društvenog boljitka
* najvažniji je predstavnik Maksim Gorki (roman Mati, drama Na dnu)
* pisci se koriste tzv. crno-bijelom tehnikom, što znači da su likovi ili dobri (proleteri) ili zli (buržuji)
* socijalizam se razvio u Rusiji između 2. svj. rata, ali se takva djela javljaju i desetljećima nakon 2. svj. rata
* Andrej Ždanov – ministar za kulturu i umjetnost
28. Dadaizam, nadrealizam, egzistencijalizam
Dadaizam
* nastao u Zürichu 1916.
* u Švicarskoj se okuplja nekolicina pjesnika umjetnika koji su željeli izbjeći strahote rata.
* naziv nastaje sasvim slučajno, a osmislio ga je Tristian Tzara (pjesnik rumunjskog porijekla). Kans Arp, Hugo Ball – predstavnici
* naziv dada asocira na dječije tepanje, a po nekim tumačenjima znači kocka, majka ili drveni konjić.
* Dadaizam je ekstremni umjetnički pokret koji zagovara anarhiju, nihilizam, slobodu i nesavršenost. Protive se svakoj logici i zalažu se za nekontrolirano, spontano iznošenje misli i osjećaja.
Nadrealizam (surrealizam)
* on se razvija iz dadaizma
* javlja se u Francuskoj 20-ih godina 20.st. Uporište promalaze u učenju psihoanalize Sigmunda Freuda. Veliku važnost pridaju snovima, vizijama, halucinacijama. Žele se oteti kontroli razuma, uvode tzv. automatizam u pisanje
* slikarstvo: Salvador Dali – figurativno slikarstvo (Dali: ˝Razum daje znanost, a nerazum umjetnost!˝)
* najvažniji predstavnik nadrealizma je franc. pjesnik Andre Breton – dva manifesta (1924., 1930.)
* predstavnici: Loius Aragon (luj aragon), Paul Eluard (pol elijar), Pablo Neruda, Federico Garcia Lorca
Egzistencijalizam
* franc. existance = postojanje; bitak)
* u filozofiji se pokret javlja u Njemačkoj, a najvažniji predstavnici su Karl Jaspers i Martin Heidegger.
* U književnosti se javlja 30-ih god. 20.st u Njemačkoj odakle se širi po Europi
* Najvažniji predstavnici u književnosti su francuski pjesnici Jean-Paul Sartre (papa egzistencijalizma); Albert Camus
* Egzistencijalisti smatraju da egzistencija prethodi esenciji, tj. da čovjek sam određuje što će postati
* Čovjek je sam odgovoran za vlastiti život jer njime ne upravlja netko drugi, neka viša sila ili Bog
* Sartreovo poznato djelo: Bitak i ništavilo (1934.)
< | studeni, 2007 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST-PIŠE PROFESORICA I MAMA
">
MOJ HRVATSKI
zaplakao sam hrvatski
progovorio hrvatski
hrvatskim govorim
šapućem hrvatski
šutim hrvatski
sanjam hrvatski
i na javi sanjam hrvatski
volim na hrvatskom
volim hrvatski
pišem hrvatski
kad ne pišem ne pišem hrvatski
sve mi je na hrvatskom
hrvatski mi je sve
Pajo Kanižaj
Molitva djeteta da bude televizor
Ti si tako dobar, Gospodine,
i štitiš svu djecu na zemlji;
za jednu te posebnu milost molim:
pretvori me u televizor
zato da bi se moji roditelji
brinuli za mene kao za njega,
kako bi s jednakim zanimanjem
gledali i mene kao i njega:
kao mama najdražu TV-priču
ili tata svoje dnevne vijesti.
Želio bih, Bože, da govorim
kao najavljivač programa:
kad on govori, cijela obitelj šuti,
svi ga žele čuti,
nitko ga ne prekida
i ne ušutkava.
Želio bih, Bože, na sebi
osjetiti onakvu brigu
kakvu moji roditelji pokazuju
kad televizor ne radi
jer hitno zovu majstora.
A ja bih želio biti televizorom
samo zato da postanem
najboljim prijateljem
svojim roditeljima
i njihovim glavnim junakom.
Molim te, Gospodine,
pretvori me u televizor
makar samo na jedan dan.