NASTAVNO PODRUČJE: književnost
NASTAVNA JEDINICA: Vladimir Vidrić: Dva pejzaža
TIP NASTAVNOGA SATA: interpretacija pejzažne lirske pjesme
NASTAVNI SUSTAVI: interpretativno-analitički
korelacijsko-integracijski
NASTAVNI OBLICI: skupni, čelni, pojedinačan
NASTAVNE METODE: tekstne, dijaloške, monološke, gledanja, slušanja, pisanja
NASTAVNA SREDSTVA I POMAGALA: čitanka, bilježnica i olovka, nastavni listić, zvučna čitanka, učenički radovi, bojice, crtež, grafoskop i prozirnica
ZADAĆE NASTAVNE JEDINICE:
OBRAZOVNE: prepoznati vrstu pjesme
usvojiti pojam antologijska pjesma
prepoznati motive i pjesničke slike
raščlaniti pjesničke slike
prepoznati i imenovati stilska izražajna sredstva slikovitosti
raščlaniti elemente ritma
prepoznati vezani stih
odrediti formu pjesme
ODGOJNE: poticati usvajanje navike čitanja
poticati interes za lirsku pejzažnu pjesmu
uočavati ljepotu prirode
spoznati prirodu kao izvor naših nadahnuća
senzibilizirati učenike za očuvanje prirode
obogaćivati učenički rječnik
spoznati da je čovjek dio prirode
poticati učenike na samostalan rad
razvijati kulturu čitanja i slušanja
FUNKCIONALNE: poticati sposobnosti slušanja, komentiranja, mišljenja, uspoređivanja, povezivanja i zaključivanja, rada na tekstu, kritičkoga mišljenja, iznošenja osobnih stavova,
raščlanjivanja, čitanja u sebi i naglas samostalnog interpretiranja lirske pjesme
Tijek/artikulacija nastavnoga sata
1. doživljajno-spoznajna motivacija
a) Zamisli livadu.U tablicu upiši zadane riječi kojima ćeš prikazati taj detalj prirode.
pridjevi glagoli prilozi usporedbe
livada (statično)
livada (dinamično)
b) Pročitaj sljedeće stihove i napiši na što te poziva pjesnik. Možeš li zamisliti takav način opuštanja?
Lezi na livadu,
pišti pomoću vlati trave.
Gledaj u nebo
i uživaj u blagoj dokolici.
2. najava i lokalizacija pjesme, uz objašnjenje manje poznatih riječi
Na uživanje u prirodi odvest će nas hrvatski pjesnik Vladimir Vidrić stihovima pjesme
Dva pejzaža. Pročitat ću vam stihove koji se odnose na prvi pejzaž.
Znate li kako izgleda sjenato stablo, što znači sterati se, a što je hum ?
3. interpretativno čitanje pjesme
4. emocionalno- intelektualna stanka
5. objava doživljaja i njihova korekcija
Zabilježi svoj doživljaj Vidrićevih stihova. Koja ti je slika ostala u sjećanju?
6. interpretacija
Ova je pjesma antologijske vrijednosti, jedna od najljepših Vidrićevih pjesama.
Koji je kraj Hrvatske nadahnuo Vidrića za stvaranje pjesme? Koje godišnje doba prepoznaješ u stihovima pjesme? Citiraj.
Pročitaj pjesmu u sebi i odaberi najljepšu pjesničku sliku (niz motiva povezanih u jednu cjelinu). Objasni svoj izbor.
Kojim osjetilima možemo doživjeti pjesničke slike u pjesmi Vladimira Vidrića?
Opiši dvije slike koje si doživio/jela osjetilom vida i osjetilom sluha? Kojim još osjetilima možemo doživjeti pjesničke slike?
Ispiši motive po strofama.
U kojim se stihovima naslućuje prisutnost čovjeka? Kako je prikazan čovjek?
Sjećaš li se pjesama u kojima je čovjek dio prirode, u kojima se stopio s njom? (Moja zemja, Mali pot). Potvrdi stihovima da je Vladimir Vidrić pjesnik - slikar.
Kojim je stilskim sredstvima Vidrić istaknuo ljepotu pjesničkih slika?
Kojom vrstom riječi pjesnik daje bogatu paletu ljetnih boja Hrvatskoga zagorja?
Zašto se pjesnik odlučio na uporabu glagola?
Kakav je ritam pjesme? Odgovara li sadržaju pjesme? Čime je postignut?
Odredi vrstu rime, vrstu stiha s obzirom na broj slogova, ponavljanje samoglasnika (asoncija). Kako pjesnik završava pjesmu? Zašto je završava elipsom? Pronađi primjer za onomatopeju.
Od koliko se strofa sastoji pjesma? Koliko stihova ima svaka strofa?
Imenuj tu vrstu strofe.
Pjesma je napisana vezanim stihom.
7. sinteza
Poslušaj pjesmu Dva pejzaža u interpretaciji Krune Šarića.
Na str. 59. nalazi se fotografija pejzaža. Prepoznaj motive koji su zajednički fotografiji i pjesmi.
8. zadaci za samostalan rad
a) Pročitaj Vidrićevu pjesmu Pejzaž II i interpretiraj je samostalno kod kuće.
b) Nacrtaj četiri pjesničke slike iz Vidrićeve pjesme Pejzaž I i poveži ih u strip.
c) Nauči krasnosloviti pjesmu Pejzaž I.
-Plan ploče/prozirnice
a) Zamisli livadu.U tablicu upiši zadane riječi kojima ćeš prikazati taj detalj prirode.
pridjevi glagoli prilozi usporedbe
livada (statično)
livada (dinamično)
b) Pročitaj sljedeće stihove i napiši na što te poziva pjesnik. Možeš li zamisliti takav način opuštanja?
Lezi na livadu,
pišti pomoću vlati trave.
Gledaj u nebo
i uživaj u blagoj dokolici.
Vladimir Vidrić: Dva pejzaža
Pejzaž I
- vrsta pjesme: pejzažna lirska pjesma - ljetni pejzaž Hrvatskoga zagorja
- V. Vidrić, pjesnik-slikar: boje - žuta, zlatna, bijela, plava, crvena - vedre boje
- motivi prirode: I. strofa: trava, cvjetovi, pčele, sjenata stabla, krupni oblaci
II. strofa: __________________________________________
III. strofa: __________________________________________
- čovjek se stopio s prirodom
- pjesničke slike (niz motiva povezanih u jednu cjelinu):
osjetilo vida: u travi se žute cvjetovi
za sjenatim onim stablima
krupni se oblaci bijele
_____________________
_____________________
osjetilo sluha: zuje zlaćane pčele
___________________
___________________
- slikovitost: epitet, personifikacija
- ritam: rima abcb - isprekidana
onomatopeja: zuje
stanke u stihu
ponavljanje samoglasnika (valovito, mirno i spokojno) - asonancija
ponavljanje riječi
elipsa (i s huma se k humu vere)
glagoli
- pjesma se sastoji od tri četverostiha ili katrena
- vezani stih
zadaci za samostalan rad
a) Pročitaj Vidrićevu pjesmu Pejzaž II i interpretiraj je samostalno kod kuće
b) Nacrtaj četiri pjesničke slike iz Vidrićeve pjesme Pejzaž I i poveži ih u strip.
c) Nauči krasnosloviti pjesmu Pejzaž.
< | studeni, 2007 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST-PIŠE PROFESORICA I MAMA
">
MOJ HRVATSKI
zaplakao sam hrvatski
progovorio hrvatski
hrvatskim govorim
šapućem hrvatski
šutim hrvatski
sanjam hrvatski
i na javi sanjam hrvatski
volim na hrvatskom
volim hrvatski
pišem hrvatski
kad ne pišem ne pišem hrvatski
sve mi je na hrvatskom
hrvatski mi je sve
Pajo Kanižaj
Molitva djeteta da bude televizor
Ti si tako dobar, Gospodine,
i štitiš svu djecu na zemlji;
za jednu te posebnu milost molim:
pretvori me u televizor
zato da bi se moji roditelji
brinuli za mene kao za njega,
kako bi s jednakim zanimanjem
gledali i mene kao i njega:
kao mama najdražu TV-priču
ili tata svoje dnevne vijesti.
Želio bih, Bože, da govorim
kao najavljivač programa:
kad on govori, cijela obitelj šuti,
svi ga žele čuti,
nitko ga ne prekida
i ne ušutkava.
Želio bih, Bože, na sebi
osjetiti onakvu brigu
kakvu moji roditelji pokazuju
kad televizor ne radi
jer hitno zovu majstora.
A ja bih želio biti televizorom
samo zato da postanem
najboljim prijateljem
svojim roditeljima
i njihovim glavnim junakom.
Molim te, Gospodine,
pretvori me u televizor
makar samo na jedan dan.