1 .Na što vas asocira riječ književnost?
-ASOCIRA na riječ-knjiga, pjesma, pisac, književno djelo. čitatelj, roman…
2. Što je književnost?
-KNJIŽEVNOST je umjetnost koja se služi jezikom
IZ “OPĆE ENCIKLOPEDIJE” ČITAMO:
1. KNJIŽEVNOST je sveukupnost pisanih predložaka, djela, dokumenata, spomenika jednog jezika, naroda, kulturnoga kruga, civilizacije
2. KNJIŽEVNOST je zbir tekstova pedagoškog, filozofskog, religijskog-općenito humanističkog značenja
3. KNJIŽEVNOST su djela tzv. lijepe umjetnosti, najraznovrsniji sastavci ostvareni kao umjetnost riječi, a namijenjeni estetskom užitku, zadovoljavanju čovjekovih intelektualnih i kulturnih potreba za lijepim, istinitim, poučnim, pustolovnim, zabavnim
KNJIŽEVNA DJELA su posebno oblikovane jezične tvorevine koje pobuđuju našu maštu i osjećaje, a prenose iskustva i spoznaje koje se na drugačiji način ne bi mogle prenijeti. Prenose se čitanjem.
ČITANJE ujedinjuje zadovoljstvo i spoznaju, ali i zahtjeva poznavanje osobite uporabe jezika u kojoj se izražavaju i mnoge njegove posebne osobine
RAZUMIJEVATI KNJIŽEVNOST učimo postupno, slušajući priče i bajke, učeći napamet stihove i stječući navike da na temelju opisa likova i događaja možemo u mašti zamišljati cijele nove svjetove
KNJIŽEVNOST U CJELINI je iznimno bogata, raznovrsna i raznolika-obuhvaća jezične tvorevine u širokom rasponu-od kratkih izreka i poslovica, do golemih romana i epova, neki su nastali sada, a neki prije 2000 godina
ZNANOST O KNJIŽEVNOSTI bavi se obuhvatnim i sustavnim proučavanjem književnosti. Ona se dijeli na:
1. teoriju književnosti (poetiku)
2. povijest književnosti
3. književna kritika
LITERATURA je skup djela koji se odnose na neku temu ili na neko znanstveno područje.
BELETRISTIKA znači lijepa književnost, a odnosi se uglavnom na romane i novele.
1. beletristika je sve ono što nije enciklopedija, stručna literatura ili školski udžbenik, niti bilo kakve skripte
PODJELA KNJIŽEVNOSTI:
1. PREMA PODRIJETLU-tj. prema načinu nastanka
• Usmena-narodna knjiž.-širila se usmenim putem u narodu
• Pisana knjiž. –širi se pisanim putem
2. PREMA JEZIKU-hrvatska, francuska, engleska i ostale knjiž.
3. PREMA VREMENU NASTANKA-
• KLASIČNA DJELA-nastala u prošlosti, uzor su za vrijeme kada su napisana
• MODERNA DJELA-djela novijeg vremena i stilski se razlikuju od klasičnih
KNJIŽEVNO UMJETNIČKO DJELO je jezična tvorevina.
Za svako djelo možemo reći da je TEKST-ono što je na nekom jeziku napisano.
Ono što tekstu daje osobitost je KONTEKST-misaona cjelina unutar koje napisano djelo dobiva pravi smisao. U najopćenitijem smislu kontekst u umjetničkom djelu ima sljedeća obilježja:
• Slikovitost
• Izražajnost
• Emotivnost
• Zvukovnu i asocijativnu vrijednost riječi
Najizrazitija su ta obilježja u lirici. TEKST u takvom kontekstu djeluje na naše osjećaje-po asocijacijama, opisima, slikama, osjećajima i mislima koje se u njemu izmjenjuju.
ANALIZOM književno-umjetnički tekst raščlanjujemo na sastavne dijelove.
INTERPRETACIJOM tumačimo književno djelo utvrđujući smisao djela u cjelini i ulogu njegovih pojedinih dijelova s obzirom na cjelinu djela.
| < | listopad, 2007 | > | ||||
| P | U | S | Č | P | S | N |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
| 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
| 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
| 29 | 30 | 31 | ||||
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST-PIŠE PROFESORICA I MAMA













">
MOJ HRVATSKI
zaplakao sam hrvatski
progovorio hrvatski
hrvatskim govorim
šapućem hrvatski
šutim hrvatski
sanjam hrvatski
i na javi sanjam hrvatski
volim na hrvatskom
volim hrvatski
pišem hrvatski
kad ne pišem ne pišem hrvatski
sve mi je na hrvatskom
hrvatski mi je sve
Pajo Kanižaj


Molitva djeteta da bude televizor
Ti si tako dobar, Gospodine,
i štitiš svu djecu na zemlji;
za jednu te posebnu milost molim:
pretvori me u televizor
zato da bi se moji roditelji
brinuli za mene kao za njega,
kako bi s jednakim zanimanjem
gledali i mene kao i njega:
kao mama najdražu TV-priču
ili tata svoje dnevne vijesti.
Želio bih, Bože, da govorim
kao najavljivač programa:
kad on govori, cijela obitelj šuti,
svi ga žele čuti,
nitko ga ne prekida
i ne ušutkava.
Želio bih, Bože, na sebi
osjetiti onakvu brigu
kakvu moji roditelji pokazuju
kad televizor ne radi
jer hitno zovu majstora.
A ja bih želio biti televizorom
samo zato da postanem
najboljim prijateljem
svojim roditeljima
i njihovim glavnim junakom.
Molim te, Gospodine,
pretvori me u televizor
makar samo na jedan dan.