PROFESORICA I MAMA

četvrtak, 15.02.2007.

UPUTA UČENICIMA(i roditeljima) kako pisati lektiru

Milijardu puta me pitaju učenici, sto puta njihovi roditelji, moje kolege koje imaju djecu , poznanici i njihovi poznanici kako pisati lektiru. Sto profesora-sto verzija, to je činjenica. Danas sam razglabala sa učenikom 6. razreda kako bi trebao izgledati "Dnevnik čitanja". Sjetih se da sam to prije nekoliko godina prepisala iz moje bilježnice (kad sam ja išla u osnovnu školu). Zato, za početak ću vam to dati. Možda nekom pomogne.

PRIJEDLOG VOĐENJA DNEVNIKA ČITANJA

1. Knjigu čitaj sjedeći za stolom..
2. Osim knjige, potrebna ti je i bilježnica (dnevnik čitanja) i olovka.
3. Prije nego što počneš čitati, u dnevnik čitanja napisati ćeš puno ime i prezime pisca i naslov djela (npr. VLADIMIR NAZOR: “ MEDVJED BRUNDO”)
4. Zatim ćeš zabilježiti podatke o knjizi: ime nakladničke kuće, mjesto i godinu tiska i ime prevoditelja ako postoji. Podatke ćeš naći na početku ili kraju knjige. (npr. IZDAVAČ: ŠKOLSKA KNJIGA, ZAGREB, 1991.)
5. Upiši najvažnije podatke o životu iradu pisca knjige koju čitaš. To će biti kratka bilješka o piscu, njegova BIOGRAFIJA I BIBLIOGRAFIJA-o njegovim djelima.
6. U dnevnik čitanja upiši podnaslov: BILJEŠKE TIJEKOM ČITANJA. Upiši i nadnevak i eventualno sat čitanja.Treba pisati u prvom licu, tzv. ich forma.
7. Počinješ čitati knjigu...
8. Dok čitaš, u dnevnik čitanja bilježiš (u obliku rečenica ili natuknica) svoja zapažanja: što ti se sviđa, što ne, zašto ti je nešto zanimljivo, što misliš o postupcima likova, što osjećaš.Potrebno je zapisati i neke sporedne događaje ili situacije, a koje ne moraju biti u svezi s trenutačno čitanim djelom.
9. Dakle, upisuješ misli, osjećaje, asocijacije koje se javljaju prilikom čitanja djela- ono što te oduševljava, ogorčava, na što te podsjeća u svakodnevnom životu.Možeš koristiti i citate da bi nešto potvrdio, objasnio, istakao, ili da bi zapisao ono što ti se najviše svidjelo.
10. Pišeš svoj komentar o onome što čitaš. To pišeš za vrijeme čitanja, a ne nakon što si pročitao cijelu knjigu! Iz tih rečenica mora se vidjeti da si čitanje pratio svojim bilješkama. Pisanje dnevnika čitanja traje istovremeno dok djelo čitamo.
11. Kad na taj način pročitaš cijelu knjigu, interpretirati ćeš djelo u cjelini. U dnevnik čitanja napisati ćeš: DOŽIVLJAJ DJELA I objasniti u nekoliko rečenica kako ti se svidjelo cijelo djelo I zašto. Pokušaj izraziti svoje mišljenje svojim riječima, ne pisati nepotrebne fraze. To je tvoj opći komentar na netom pročitano djelo.
12. Napiši novi podnaslov : IDEJA DJELA i u njemu pokušaj što određenije iznijeti temeljnu misao djela, pouku i poruku pisca..
13. ANALIZA LIKOVA novi je podnaslov u kojem ćeš navesti glavne likove i sporedne likove, ako postoje. Glavnim likovima odrediti ćeš značajke-karakterizaciju i svaku odabranu značajku potvrditi navodom iz djela tj. rečenicom ili rečenicama u kojima si uoočio tu osobinu.
14. FABULA I KOMPOZICIJA još je jedan podnaslov u tvom dnevniku čitanja. U njemu ćeš u nekoliko rečenica napisati o sistemu događaja u djelu, odnosno sažeto prepričati temeljna zbivanja onim redom kako su ispričana u književnom djelu. (maksimalno 15 rečenica).
Pod kompozicijom podrazumijevamo:
1. EKSPOZICIJA-uvodni dio fabule, do početka radnje,
2.ZAPLET-događaj kojem radnja počinje,
3. RAZVOJ RADNJE-dio fabule između zapleta i raspleta,
4. KULMINACIJA-najviša točka u razvoju radnje
5. RASPLET- događaj kojim radnja završava.
15.STIL I JEZIK –u tom podnaslovu u nekoliko rečenica ćeš napisati karakteristike jezika i stila, argumentirajući ih rečenicama iz djela. Također navesti primjere izražajnih stilskih sredstava i imenovati ih.
16. AKO ŽELIŠ, U SVOJU BILJEŽNICU NACRTAJ PRIZORE KOJE SI NAJSNAŽNIJE DOŽIVIO,, ILI ZALIJEPI NEKU SLIKU KOJA TI SE ČINI DA ODGOVORA DATOM DJELU!

15.02.2007. u 03:20 • 5 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.



  veljača, 2007 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28        

Veljača 2010 (6)
Siječanj 2009 (3)
Prosinac 2008 (1)
Studeni 2008 (16)
Rujan 2008 (11)
Kolovoz 2008 (1)
Svibanj 2008 (1)
Travanj 2008 (2)
Ožujak 2008 (1)
Prosinac 2007 (1)
Studeni 2007 (72)
Listopad 2007 (29)
Lipanj 2007 (2)
Svibanj 2007 (13)
Travanj 2007 (6)
Ožujak 2007 (57)
Veljača 2007 (12)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST-PIŠE PROFESORICA I MAMA

www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


www.Bigoo.ws


Glittery texts by bigoo.ws


OSTAVLJAJTE KOMENTARE, ŽELJE I POTREBE!

Photobucket - Video and Image Hosting">

MOJ HRVATSKI
zaplakao sam hrvatski
progovorio hrvatski
hrvatskim govorim
šapućem hrvatski
šutim hrvatski
sanjam hrvatski
i na javi sanjam hrvatski
volim na hrvatskom
volim hrvatski
pišem hrvatski
kad ne pišem ne pišem hrvatski
sve mi je na hrvatskom
hrvatski mi je sve
Pajo Kanižaj

free image hosting

free image hosting


Naučio sam... da ti je, bez obzira koliko ozbiljnosti život zahtijeva od tebe, uvijek potreban prijatelj s kojim se možeš glupirati.

Naučio sam... da je biti ljubazan važnije nego biti u pravu.

Naučio sam... da ljubav, a ne vrijeme, liječi sve rane.

Naučio sam... da svatko koga sretneš, zaslužuje da ga pozdraviš s osmjehom.

Naučio sam... da dobre prilike nikada nisu izgubljene; netko će se uvijek poslužiti onima koje ti propustiš.

Naučio sam... kada se naučiš živjeti u luci gorčine, sreća će se uvijek sidriti negdje drugdje.

Naučio sam... da treba dijeliti riječi koje su nježne i mekane, jer češ ih sutra možda morati pojesti.

Naučio sam... da je osmjeh jedan jeftin način da popraviš svoj izgled.

Naučio sam... da ne mogu odabrati kako se osjećam, ali da mogu odabrati što ću napraviti u vezi toga.

Naučio sam... da svi žele živjeti na planini, ali da se sva sreća i rast događaju dok se uspinješ.

Naučio sam... da je dobro davati savjet samo u dva slučaja: kada ga netko traži ili kada je pitanje života i smrti.

Naučio sam... kada planiraš osvetiti se nekome, time samo dozvoljavaš sebi da te ta osoba nastavi vrijeđati.

Naučio sam... što imam manje vremena, više stvari mogu napraviti.
Andy Rooney
image hosting for myspace

image hosting for myspace



Sve što treba znati o tome kako valja živjeti, što činiti i kakav biti, naučio sam u vrtiću. Mudrost me nije čekala na vrhu planine, na kraju dugog uspona školovanja, nego se krila u pješčaniku dječjeg igrališta.
Evo što sam ondje naučio:
Sve podijeli s drugima.
Igraj pošteno.
Ne tuci ljude.
Svaku stvar vrati gdje si je našao.
Počisti za sobom.
Ne uzimaj što nije tvoje.
Kad nekog povrijediš, ispričaj se.
Peri ruke prije jela.
Pusti vodu u zahod.
Topli keksi i hladno mlijeko su zdravi.
Živi uravnoteženo: malo uči, malo razmišljaj, crtaj, slikaj, pjevaj i pleši, igraj se i radi - svaki dan od svega pomalo.
Svakog poslijepodneva odspavaj.
Kad izađeš u svijet, budi oprezan u prometu, drži se za ruke i ne udaljavaj od svog prijatelja.
Ne zaboravi da čudo postoji. Robert Fulghum

Molitva djeteta da bude televizor

Molitva djeteta da bude televizor

Ti si tako dobar, Gospodine,
i štitiš svu djecu na zemlji;
za jednu te posebnu milost molim:
pretvori me u televizor
zato da bi se moji roditelji
brinuli za mene kao za njega,
kako bi s jednakim zanimanjem
gledali i mene kao i njega:
kao mama najdražu TV-priču
ili tata svoje dnevne vijesti.

Želio bih, Bože, da govorim
kao najavljivač programa:
kad on govori, cijela obitelj šuti,
svi ga žele čuti,
nitko ga ne prekida
i ne ušutkava.

Želio bih, Bože, na sebi
osjetiti onakvu brigu
kakvu moji roditelji pokazuju
kad televizor ne radi
jer hitno zovu majstora.

A ja bih želio biti televizorom
samo zato da postanem
najboljim prijateljem
svojim roditeljima
i njihovim glavnim junakom.

Molim te, Gospodine,
pretvori me u televizor
makar samo na jedan dan.