Milijardu puta me pitaju učenici, sto puta njihovi roditelji, moje kolege koje imaju djecu , poznanici i njihovi poznanici kako pisati lektiru. Sto profesora-sto verzija, to je činjenica. Danas sam razglabala sa učenikom 6. razreda kako bi trebao izgledati "Dnevnik čitanja". Sjetih se da sam to prije nekoliko godina prepisala iz moje bilježnice (kad sam ja išla u osnovnu školu). Zato, za početak ću vam to dati. Možda nekom pomogne.
PRIJEDLOG VOĐENJA DNEVNIKA ČITANJA
1. Knjigu čitaj sjedeći za stolom..
2. Osim knjige, potrebna ti je i bilježnica (dnevnik čitanja) i olovka.
3. Prije nego što počneš čitati, u dnevnik čitanja napisati ćeš puno ime i prezime pisca i naslov djela (npr. VLADIMIR NAZOR: “ MEDVJED BRUNDO”)
4. Zatim ćeš zabilježiti podatke o knjizi: ime nakladničke kuće, mjesto i godinu tiska i ime prevoditelja ako postoji. Podatke ćeš naći na početku ili kraju knjige. (npr. IZDAVAČ: ŠKOLSKA KNJIGA, ZAGREB, 1991.)
5. Upiši najvažnije podatke o životu iradu pisca knjige koju čitaš. To će biti kratka bilješka o piscu, njegova BIOGRAFIJA I BIBLIOGRAFIJA-o njegovim djelima.
6. U dnevnik čitanja upiši podnaslov: BILJEŠKE TIJEKOM ČITANJA. Upiši i nadnevak i eventualno sat čitanja.Treba pisati u prvom licu, tzv. ich forma.
7. Počinješ čitati knjigu...
8. Dok čitaš, u dnevnik čitanja bilježiš (u obliku rečenica ili natuknica) svoja zapažanja: što ti se sviđa, što ne, zašto ti je nešto zanimljivo, što misliš o postupcima likova, što osjećaš.Potrebno je zapisati i neke sporedne događaje ili situacije, a koje ne moraju biti u svezi s trenutačno čitanim djelom.
9. Dakle, upisuješ misli, osjećaje, asocijacije koje se javljaju prilikom čitanja djela- ono što te oduševljava, ogorčava, na što te podsjeća u svakodnevnom životu.Možeš koristiti i citate da bi nešto potvrdio, objasnio, istakao, ili da bi zapisao ono što ti se najviše svidjelo.
10. Pišeš svoj komentar o onome što čitaš. To pišeš za vrijeme čitanja, a ne nakon što si pročitao cijelu knjigu! Iz tih rečenica mora se vidjeti da si čitanje pratio svojim bilješkama. Pisanje dnevnika čitanja traje istovremeno dok djelo čitamo.
11. Kad na taj način pročitaš cijelu knjigu, interpretirati ćeš djelo u cjelini. U dnevnik čitanja napisati ćeš: DOŽIVLJAJ DJELA I objasniti u nekoliko rečenica kako ti se svidjelo cijelo djelo I zašto. Pokušaj izraziti svoje mišljenje svojim riječima, ne pisati nepotrebne fraze. To je tvoj opći komentar na netom pročitano djelo.
12. Napiši novi podnaslov : IDEJA DJELA i u njemu pokušaj što određenije iznijeti temeljnu misao djela, pouku i poruku pisca..
13. ANALIZA LIKOVA novi je podnaslov u kojem ćeš navesti glavne likove i sporedne likove, ako postoje. Glavnim likovima odrediti ćeš značajke-karakterizaciju i svaku odabranu značajku potvrditi navodom iz djela tj. rečenicom ili rečenicama u kojima si uoočio tu osobinu.
14. FABULA I KOMPOZICIJA još je jedan podnaslov u tvom dnevniku čitanja. U njemu ćeš u nekoliko rečenica napisati o sistemu događaja u djelu, odnosno sažeto prepričati temeljna zbivanja onim redom kako su ispričana u književnom djelu. (maksimalno 15 rečenica).
Pod kompozicijom podrazumijevamo:
1. EKSPOZICIJA-uvodni dio fabule, do početka radnje,
2.ZAPLET-događaj kojem radnja počinje,
3. RAZVOJ RADNJE-dio fabule između zapleta i raspleta,
4. KULMINACIJA-najviša točka u razvoju radnje
5. RASPLET- događaj kojim radnja završava.
15.STIL I JEZIK –u tom podnaslovu u nekoliko rečenica ćeš napisati karakteristike jezika i stila, argumentirajući ih rečenicama iz djela. Također navesti primjere izražajnih stilskih sredstava i imenovati ih.
16. AKO ŽELIŠ, U SVOJU BILJEŽNICU NACRTAJ PRIZORE KOJE SI NAJSNAŽNIJE DOŽIVIO,, ILI ZALIJEPI NEKU SLIKU KOJA TI SE ČINI DA ODGOVORA DATOM DJELU!
veljača, 2007 | > | |||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
HRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST-PIŠE PROFESORICA I MAMA
">
MOJ HRVATSKI
zaplakao sam hrvatski
progovorio hrvatski
hrvatskim govorim
šapućem hrvatski
šutim hrvatski
sanjam hrvatski
i na javi sanjam hrvatski
volim na hrvatskom
volim hrvatski
pišem hrvatski
kad ne pišem ne pišem hrvatski
sve mi je na hrvatskom
hrvatski mi je sve
Pajo Kanižaj
Molitva djeteta da bude televizor
Ti si tako dobar, Gospodine,
i štitiš svu djecu na zemlji;
za jednu te posebnu milost molim:
pretvori me u televizor
zato da bi se moji roditelji
brinuli za mene kao za njega,
kako bi s jednakim zanimanjem
gledali i mene kao i njega:
kao mama najdražu TV-priču
ili tata svoje dnevne vijesti.
Želio bih, Bože, da govorim
kao najavljivač programa:
kad on govori, cijela obitelj šuti,
svi ga žele čuti,
nitko ga ne prekida
i ne ušutkava.
Želio bih, Bože, na sebi
osjetiti onakvu brigu
kakvu moji roditelji pokazuju
kad televizor ne radi
jer hitno zovu majstora.
A ja bih želio biti televizorom
samo zato da postanem
najboljim prijateljem
svojim roditeljima
i njihovim glavnim junakom.
Molim te, Gospodine,
pretvori me u televizor
makar samo na jedan dan.