Prvi hrvatski studentski PR blog Kairos

subota, 20.03.2010.

ČINI LI ODJEĆA ČOVJEKA?

Mojim kolegama koji su javne osobe svaki dan započinje s pitanjem koje obaveze imaju na rasporedu te što će stoga odjenuti. Žene, koje po prirodi provode više vremena ispred otvorenog ormara i svakodnevno su zgranute činjenicom kako ponovno nemaju što za odjenuti o tom pitanju razmišljaju više od muškaraca, no i oni su svjesni kako u njihovom slučaju odjeća čini čovjeka.

Posao u redakciji dozvoljava ležernije odjevne kombinacije dok trenutak kada se upale kamere od javnih televizijskih lica traži odjeću primjerenu situaciji. Oni ne stvaraju dojam samo o sebi već i o organizaciji u kojoj rade, a s obzirom da ih u tom trenutku gleda veliki broj ljudi izgled pred kamerama mora biti doveden do savršenstva.

Stvar je na prvi pogled vrlo jednostavna, znamo da službenu ustanovu nećemo posjetiti u ležernoj odjeći poput natikača i isto tako znamo kako na ležernu zabavu nećemo doći službeno odjeveni.

Zašto i koliko je zapravo važna tvrdnja kako odjeća čini čovjeka?

U prvih sedam sekundi ostavljamo prvi dojam za koji nećemo dobiti drugu priliku. S obzirom da smo sami prava hodajuća poruka potrebno je obratiti pažnju na neverbalnu komunikaciju koja je dio konverzacije i komunikacije. Prva razina neverbalne komunikacije je vizualna i ona čini 55 % komunikacije, što znači da prvo primjećujemo kako je osoba odjevena te je li njegova odjeća primjerena određenoj situaciji.

Odjeća utječe na četiri dimenzije kredibilitet, stručnost, simpatiju, privlačnost i nadmoć, a to se itekako vidi i osjeti kada su u pitanju televizijska lica.

Čini li odijelo čovjeka je pitanje na koje će različiti ljudi dati različite odgovore, no svi će se složiti kako je baš ono što imamo na sebi jedna od prvih stvari koje našim sugovornicima upadnu u oči. Činjenica je kako nam skupi kaput neće pomoći da prikrijemo ostale nedostatke, no može itekako podebljati ono što predstavljamo.

U neverbalnoj komunikaciji odjeća je na drugom mjestu po važnosti. Komuniciramo odjećom i taj jezik je mnogo snažniji od verbalnog. Pravilan odabir odjeće i izbor boja može nas izdvojiti od ostalih u radnom okruženju i dati nam prednost pred ostalim suradnicima.

Prilikom samo jednog nastupa na televiziji osobu će vidjeti više ljudi nego što će ih susresti možda i tijekom cijele godine stoga treba dati sve od sebe i usavršiti nastup i izgled. Odjeća će tu, dakle odigrati vrlo važnu ulogu pa ju je potrebno pomno odabrati, isprobati prije nastupa, fotografirati se pa čak i snimiti kamerom, te sve to pogledati vrlo kritičkim pogledom. Najbolji način da predstavite sebe i poruku je taj da se pridržavate klasike jer je najsigurnija.

Tijekom nastupa ili izlaganja potrebno je slušatelje uvjeriti kako pred sobom imaju kompetentnog profesionalca koji razumije važnost situacije. To nas ponovno vraća na ono kako se najbolje pridržavati poslovnog odijela tj. kostima. Odjeća svakako mora biti čista i izglačana.

Kako bi izgledali uvjerljivo bitno je da se u toj odjeći osjećate dobro te da se krećete s lakoćom. Vrtoglave potpetice, bez obzira koje su marku neće ostaviti taj dojam, a isto tako niti preuska košulja.

Voditelji i informacije kojima se najviše vjeruje

Prema istraživanjima koje je provela agencija Puls u studenome 2009. Dnevnik Nove TV je informativna emisija kojoj se najviše vjeruje.

Cilj istraživanja bio je utvrditi stupanj povjerenja građana u informacije koje nude središnje informativne emisije triju televizija u Hrvatskoj, njihove voditelje i općenito televizijske postaje. Istraživanje je pokazalo da je televizija i dalje medij putem kojega se građani najviše informiraju i najviše mu vjeruju.

Najboljom TV postajom ispitanici su ocijenili Novu TV (41,6%), potom HTV (29,3%) i na kraju RTL (20,6%).

Što o važnosti odijevanja misle voditelji Nove TV?

Voditeljica informativnog programa Nove TV Ivana Paradžiković i urednica emisije “Provjereno” jedno je od najomiljenijih TV lica. Svoj posao shvaća vrlo ozbiljno te je svjesna kako je odjeća bitna za posao kojim se bavi.

“U potpunosti se slažem s uzrečicom “odijelo čini čovjeka”. Naš izgled, stil i način odijevanja služe nam za predstavljanje sebe drugima.
I prije nego progovorimo odjeća puno kaže našem sugovorniku.
U mom poslu odjeća je iznimno bitna. U informativnom programu, svrha voditelja je da prezentira gledatelju vijest, stoga je vrlo važno da svojim izgledom ne odvlači pozornost od onoga što govori.
Veliki nakit, jarke boje, uzorci, upadljive naušnice, zveckavi dodaci, provokativna odjeća i duboki dekoltei su detalji koji se moraju izbjegavati, jer odvlače pažnju od bitnog -informacije.“


Građanima je vremenska prognoza jednako važna kao i glavni dio središnjih informativnih emisija, a meteorolozi ili voditelji koji čitaju prognozu također moraju paziti na odjeću u kojoj se pojavljuju pred kamerama.

Voditeljica na Novoj TV Mirna Maras dio je informativnog programa, a prilikom odijevanja itekako pazi da niti jedan dio tijela ne bude previše istaknut.

„Pred kamerama se pojavljujem u jednostavnoj odjeći, bez nakita i jednostavne frizure. Važno je ne odvlačiti pažnju odjećom već gledateljima prenijeti vijest. Slažem se s tvrdnjom da odjeća čini čovjeka jer nam je prilikom prvog kontaktna bitno ono vizualno. Gledamo je li osoba odjevena s ukusom i primjereno situaciji, no ako nema drugih kvaliteta tu osobu odjeća neće izvući.“

Voditelji koji se pojavljuju u emisijama zabavnog karaktera odjeveni su ležernije, no također poštuju pravila odijevanja u javnosti. Za njihov su izgled pred kamerama također odgovorni stilisti, s čijim se izborom ponekad ne slažu.

Jedna od najeksponiranijih i najizazovnijih voditeljica je svakako Nikolina Pišek kojoj je odjeća uvelike pomogla da od sebe stvori brend. I dok možemo reći kako u njezinom slučaju odjeća čini čovjeka, mnogi je baš zbog odjeće na temelju prvog dojma krivo procjenjuju.

“Odjećom nehotice odašiljemo signale i ostavljamo prve impresije na ljude iz svoje okoline. Govorimo im ponešto o svom karakteru te otkrivamo jesmo li npr. površni ili disciplinirani. Kada smo neformalno odjeveni možemo drugima odjećom reći puno o sebi te isto tako i pročitati puno toga o njima.
U mom poslu je odjeća važna, no za mene ju odabiru stilisti. Trudim se što više utjecati na to, no često je ono što nosim pred kamerama izričaj stilista više nego moj. Na sceni se također žrtvujem za neku priču, a tada je odjeća više kostim, kao npr. u slučaju Farme.
Kada je riječ o kolegama u informativnom programu iza njih stoji vjerodostojnost pa priliči da poštuju pravila odijevanja te se pred kamerama pojavljuju u strogo uniformiranoj odjeći.
No također postoje oni koji si mogu dopustiti odmake, a to su ljudi s estrade. Postoje pojedinci koji imaju dozu ekscentričnosti kao dizajnerica Wivienne Westwod koja je u posjet kraljici Engleske došla gotovo gola ili pjevačica Lady GaGa. Obje odjećom šalju poruke.”


Voditelj emisije Red Carpet Daniel Delale smatra kako čovjeka ne određuje odjeća već njegovi postupci.

“Imao sam prilike razgovarati s mnogim velikim ljudima u svijetu estrade koji iza sebe imaju velike stvari, a bili su odjeveni vrlo jednostavno. Što je čovjek veći to je jednostavnije odjeven. Poštujem pravila odijevanja i na to jako pazim, a moram priznati i da mi laska titula najbolje odjevenog voditelja u 2009., no to je nagrada za Novu TV jer mene kao i moje kolege odijevaju stilisti. Ja ipak smatram kako odjeća ne čini čovjeka.”

Ana Kolak

Literatura:
Božo Skoko: Priručnik za razumijevanje odnosa s javnošću, Millenium, Zagreb, 2006.
Tomić,Spahić,Granić: Strategija izbornih kampanja, Synopsis, Sarajevo, 2008.,
Gattesman Deb, Mauro Buzz: Umijeće javnog nastupa, Jesenski i Turk
Istraživanje agencije Puls, studeni 2009.






- 23:38 - Komentari (12) - Isprintaj - #