11.09.2007.g.
ENEAGRAM
S
ENEAGRAMOM sam se susrela prije nekih desetak godina. Kopajući po ezoterijskoj (mislim da sam tada čitala Georga Iwanowitscha Gurdjieffa (1877-1940) )literaturi naišla sam na zagonetni grafikon u krugu koji me odmah fascinirao i to toliko da sam ga odmah nacrtala u svoju radnu bilježnicu i danima ostala doslovno „zalijepljena“ za njega. Uz moj crtež prenesen iz te knjige piše da
ENEAGRAM sadrži
ZAKONE MISTIKE I FIZIČKOG SVIJETA. Dakle,
ENEAGRAM sam prvi put susrela u
EZOTERIJI….
Ovih dana mi je u ruke dopala i knjiga
ENEAGRAM – devet lica duše kojoj su autori Rohr i Ebert, franjevac i luteran (kod nas izašla 2004.g.). Dva svećenika, dviju različitih kršćanskih crkava su posvetili knjigu nečemu što je donedavno skrivano po zakutcima
EZOTERIJE. U knjizi naširoko i nadugačko pokušavaju dokazati kršćansko porijeklo
ENEAGRAMA i objasniti koliko je on koristan
RELIGIJI. Pišu da se širom Amerike, u svim kršćanskim zajednicama održavaju
ENEAGRAM radionice za duhovnu obnovu i obraćenje…, vama ostavljam da zamislite kako treba izgledati obraćeni katolik ili luteran, sebe tiho pitam; budi li se to
EZOTERIJSKO KRŠĆANSTVO?
Riječ eneagram je grčkog porijekla i može se prevesti kao "deveterokutnik".
Eneagram je sredstvo rada na sebi, sredstvo snalaženja u sebi, sa sobom i među drugima (Pavao Brajša)
Na koricama su ovu knjigu
(ENEAGRAM - devet lica duše) osvrtom popratili prof.dr. Velimir Srića sa Ekonomskog fakulteta u Zagrebu, znači zanimljiva je i
ZNANOSTI. Pored njegovog osvrta je osvrt psihijatra i psihoterapeuta Milana Košute, znači zanimljiva je i
PSIHOLOGIJI i
PSIHIJATRIJI. Onda otkrijem da je kod mene već spominjani obiteljski terapeut („Očevi, gdje ste?“) Pavao Brajša napisao
UMIJEĆE SNALAŽENJE pomoću
ENEAGRAMA, kao praktični priručnik za terapijski rad, a na stranicama Wikipedije vidim da je
ENEAGRAM svrstan pod
PSIHOLOGIJU. Sažetak sa Wikipedije pročitajte dolje…
Eneagram (dolazi od
grč. riječi ennea što znači devet i gramma što znači znak ili lik) predstavlja vrlo staru tipologiju koja opisuje devet različitih karaktera. Eneagram sadrži unutarnju dinamiku kojoj su cilj promjene, zahtjevna je i iscrpljujuća ukoliko se provodi kako je izvorno zamišljena. Bavi se promjenom i stvaranjem preokreta, što bi se u religijskoj tradiciji zvalo obraćenje ili pokajanje. Osoba koju je
Bog stvorio, prema
Bibliji je vrlo dobra, a čovjekovo "pravo ja" izložena je napadima i prijetnjama već tijekom
trudnoće, a najkasnije od trenutka rođenja.
Kršćanska doktrina izvornog grijeha ukazuje na ovu psihološku činjenicu, naglašavajući da zapravo ne postoji neoštećena, slobodna i "vrlo dobra osoba" ni na kojoj točki postojanja nekog pojednica. Eneagram može pomoći da se razvije svijest budućnosti i sudbine pojednica, za ono pravo lice koje još "nema", ali već sada postoji duboko u svakoj osobi. Eneagram je predstavljen u obliku kružnice. Na obodu je raspoređeno devet točaka , udaljenih jedna od druge za četrdeset stupnjeva, brojeva od 1 do 9 posloženih u smjeru kazaljke na satu. Svaki od brojeva eneagrama upućuje na određeno stanje energije, linije spajanja ukazuju na dinamiku između specifičnih točaka energije.
Povijest
Porijeklo
Eneagrama je zapravo nepoznato, vjeruje se da je nastalo prije nekoliko stoljeća na
Bliskom istoku. Eneagram je na zapadu prvi put predstavio George Ivanovič Gurdjieff
1916. godine, a za njega se vjerovalo da je o Eneagramu saznao od Sufija
u Aziji. Sufijski učitelji nisu nikada prenosili Eneagram u cjelini, već su pojednicima otkrivali samo one djelove koji bi koristili duhovnom rastu te osobe, a s obzirom da u sufijskoj literaturi nema zapisa o Eneagramu, stoji objašnjenje da je to tajno znanje bilo prenošeno usmenom predajom. Slijedeći izvori upućuju na kršćanski misticizam i Evagriusa Ponticusa, đakona koji je do svoje smrti
399. godine u ermitažu u Nitrijanskoj pustinji objavio svoje najznačajnije radove. U najranijim danima kršćanstva numerološki sibmolizam je bio sveprisutan, a Evagrius je imao također jednu
interpretaciju broja 153, pozivajući se na pitagorejsku teoriju brojeva,
prema kojoj je broj 153 triangularan, a istodobno i heksagonalan. Prema Evagriusu trokut predstavlja božansku zbilju, a šesterokut šest dana stvaranja. Dva najvažnija elementa modernog učenja o Eneagramu (kozmički simbol koji sadrži trokut, krug i šesterokut, te učenje o karakterima zasnovano na "smrtnim grijesima") ipak vode sve do Evagriusa.
Devet tipova osobnosti:
1. Idealist
2. Pomagač
3. Realizator
4. Stvaralac
5. Analitičar
6. Suradnik
7. Uživalac
8. Voditelj
9. Posrednik
Literatura "Eneagram: Devet lica duše", Richard Rohr & Andres Ebert, "Eneagram", Zagreb, 2004,
Dobavljeno iz "http://hr.wikipedia.org/wiki/Eneagram"
Kategorija: Psihologija
KRATAK OPIS (iz predgovora knjige)
U kasno ljeto 1989. pojavile su se u knjižarama s knjigama na njemačkom jeziku čak tri knjige o Eneagramu, i to u razmaku od svega nekoliko tjedana. Jedna od njih bila je i prvo izdanje ove knjige. Odonda je s dućanskih polica prodano više od tristo tisuća primjeraka, a izvorni tekst preveden je na nekoliko stranih jezika. Richard Rohr i ja održali smo brojna predavanja i konferencije o Eneagramu.
Njemačka "Ekumenska skupina za rad s Eneagramom" (sa sjedištem u Celle-u), koja broji više od petstotina članova, potaknula je živahanu organizacijsku aktivnost. Imali smo prilike upoznati se s drugim značajnim učiteljima
Eneagrama i učiti od njih. Tako je došlo krajnje vrijeme da preradimo i ažuriramo našu knjigu. Odustali smo, međutim, od bilo kakvih širih i dubljih zahvata. To bi značilo ponovno pisati knjigu i ugraditi u nju čitavo more literature koja se otada pojavila. Umjesto toga odlučili smo se na zahvate manjeg opsega, budući da naši čitatelji mogu dobiti pregled samog
Eneagrama i kroz druge pristupe i perspektive. Naša je knjiga u osnovi ostala ista. Umetnuli smo tek neke nove uvide do kojih smo sami došli, a koji su nam se pokazali osobito značajnima.
Ovo se odnosi osobito na povijest nastanka Eneagrama. U vremenu od prvoga izdanja došli smo do spoznaje da Eneagram ne potječe iz srednjevjekovnih islamskih (sufijskih) izvora, već ga se može pratiti, barem u jednom njegovome dijelu, do kršćanskog pustinjaka-redovnika Evagriusa Ponticusa (1399.) i do franjevca bl. Ramona Lulla ( 1236.-1315.). Osim toga, učinili smo i nekoliko stilističkih poboljšanja.
****
Idu autori i do samog Pitagore i njegovih brojeva tj. njegove akademije u kojoj su poučavana i ezoterijska i egzoterijska znanja….Meni je ostalo nejasno da li zato da se
odmaknu od sufijskih izvora ili da bolje objasne zagonetne puteve ENEAGRAMA.
****
"...Knjiga je pokušaj da se ljude svrsta u devet kategorija i time objasni složene i slojevite aspekte naše osobnosti. Čitatelj Eneagrama upućuje se na istraživački pohod analiziranja sebe i svojih bližnjih. Tekst knjige predstavlja instrument za pomoć na putu duhovnog i mentalnog rasta, te može poslužiti kao vodič pri putovanju ka samospoznaji. Pritom valja shvatiti da Eneagram nije odgovor nego putokaz među mnogim drugima. On pokazuje smjer, no na put moramo krenuti sami, hrabro gazeći i staze koje nam se ne sviđaju, spremni na iskreni razgovor sa sobom i o sebi, otvoreni za prisluškivanje unutarnjih glasova koji nas vode." (s korica knjige) (DS)
***
Dakle od
EZOTERIJE na
DUHOVNE VJEŽBE pa do
PRAKTIČNE TEOLOGIJE. PSIHOLOGIJA je brzo našla sebe u ovom fascinantnom, magičnom krugu, a i autori spominju da su ranokršćanski svećenici bili i znanstvenici i astrolozi, numerolozi itd. jednom riječju
MAGI, kao ona tri
MAGA koji su posjetili novorođeno
Djetešce Isusa.
Svega tu ima ( i sve se da preslikati i uklopiti):
ENEAGRAM je i
TIPOLOGIJA LIČNOSTI i
NUMEROLOGIJA i
EZOTERIJA i
GNOZA (direktna spoznaja)….
Nadajmo se da ova dvojica autora koji su zajedničkim ekumenskim poduhvatom napisali knjigu i pokrenuli radionice neće završiti kao Origen i Evagrius Ponticus na koje se pozivaju, a koje je crkva proglasila hereticima, osudila ih i bacila anatemu na njih…
Nitko se još nije izjasnio, koliko je
ENEAGRAM znanstvena metoda, ali se
ENEAGRAM preporučuje svima kao sredstvo rada na sebi, sredstvo snalaženja u sebi, sa sobom i među drugim ljudima
ASTROENEAGRAM jest primjena
ENEAGRAMA u astrologiji.
Je li esencijalna duhovnost i zajednička mudrost svjetskih religija sadržana u ENEAGRAMU?.Mogu li se kroz njega približiti ZNANOSTI?
Daje nadu to što je ENEAGRAM uspio okupiti sve stručnjake za ljudsku dušu u svom magičnom krugu (ezoteričare, svećenike, psihologe, psihijatre i srodne struke…) !