SRIJEDA: EZOTERIJSKI POJMOVNIK
21.02.2007.g.
(Iako su u ovom pojmovniku korišteni podaci koje je sakupio i izabrao Pierre Riffard, ne poštivam uvjek i do kraja izvornik............)ENSTAZA ENSTAZA Riječ je stvorio M. Eliade. Ekstaza je s predznakom iz(van), a enstaza sa predznakom u…, sa svrhom što točnijeg prevođenja sanskrtskog izraza samadhi (sjedinjenje, sveukupnost, zadubljenost, potpuna sabranost duha, konjunkcija). Etimologijski smisao riječi „enstaza“ je; postavljanje na mjesto. 1. U hinduističkoj YOGI,strong> samadhi je svrha, cilj i svršetak prakse, i što je najvažnije, spoznaja predmeta po sebi, na neposredni način, intuitivno, te iskustvo sjedinjenja subjekta i objekta. Samadhi se pojavljuje u više vidova, može biti ostvaren sa ili bez oslonca (stvar, ideja). U prvom vidu ostvarenje samadhija podrazumijeva postupnost; argumentativnu (predmet kao stvar, pojam, riječ), neargumentativnu (ukidanje duhovnih asocijacija) i nerefleksivnu etapu (energetski vid). 2. U BUDIZMU, samadhi nije svrha nego etapa (na putu do nirvane). Samadhi kao sabranost nastaje iz sjedinjenja, on je osnova, nutarnji mir, spiritualna smirenost. Postoje tri vrste samadhija; samadhi praznine, samadhi bez zraka i samadhi neobraćanja pažnje. „Prisna spoznaja nadolazi osobnim iskustvom; takav samadhi je trenutna sreća i iz njega se rađa sreća što tek ima doći. Samadhi je mističan (arya), on nije od ovoga svijeta“ (Dighanikaya) 3. U INICIJATICI općenito, a počevši, dakle s Eliadeom, „enstaza“ je naziv za stanje interiorizacije, tj. stanje kad se misao usredotočuje na samu sebe kako bi postala vječnom svjetlosnom sviješću (subjekt se kroz spoznaju objekta, s njime poistovjećuje, dokida se različitost subjekta i objekta). Napomena: Samadhi (enstaza) i yogi odgovara budhinskoj dhyani (meditacija), a budhinski samadhi odgovara ekagrati (koncentracija) u yogi. ENTUZIJAZAM Riječ nam dolazi iz grčkog i ima jedno od značenja imenice bog (M, de Unamuno: „Entuzijast je u bogu“ = Agni je kršćanstvo, 1925 g.).Riječ se oko 1546 pojavila u Rabelaisa (Treća knjiga). Sveti zanos, obuzetost, posjednutost božanskim, ushićujjući osjećaj utjecaja ili prisutnosti nadnaravnog bića izazavan umjetnim ili prirodnim putem. Umjetno; „Frigijska harmonija, naprotiv, budi oduševljenje“ (Aristotel, Politika, 1340) Prirodno: „Zato se bog, oduzimajući im snagu razmišljanja, služi njima kao i prorocima i božanskim vračevima“ (Platon, Ijon). Riječ je u Johna Lockea zadobila pejorativno značenje (Enthusism, 1950, Oxford). EPOPT Grčka riječ za pogledati na, nadgledati. Epopt je posvećenik (izvorno i u najpravijem smislu u Eleuzinskim misterijama) kojem je, za razliku od mista, dopušten pristup telesterionu. Njemu se izlažu hiera (pokazuje mu ih u načelu hijerofant) pri čemu mu se u duhu objavljuju Misterije. Suida: „Epopti. Oni koji primaju Misterije u početku se zovu mistima, a nakon jedne godine epoptima i eforima“ ESENIZAM Na hebrejskom bi to bilo vijeće ili stranka (Eseni su dio Božjeg vijeća).Esenizam je naziv za dogmu, etiku i ritual jedne od židovskih zajednica (Eseni) nastale oko 200-te g. p,n.e., a zamrle oko 68-e g.n.e. O Esenizmu saznajemo iz dva izvora, iz književnog (spominju ih Filon, Flavije Josip, Plinije Stariji) i iz arheološkog (otkriće „svitaka s Mrtvog mora“, zbirke biblijskih i nebiblijskih rukopisa te zajednice 1947.g. u Qumranu). Esenska dogma uči o besmrtnosti duše zarobljene u tijelu, o uskrsnuću tijela poslije Posljednjeg suda, o sudbini što svime upravlja, o dva Duha od kojih je jedan dobar, a drugi zao. Esenska etika nalaže život u zajednici – općini, krepost i čovjekoljublje. Esenski ritual ne uključuje prinošenje žrtava niti brak, propisuje sunčani kalendar, molitve u izlazak Sunca i bijelu odjeću. Esenizam je ezoteričan po „polaganju obveze“ pri pristupanju sekti („da ništa neće kriti od subraće, a drugima neće nikako otkrivati njihove tajne, pa makar ga mučili i do smrti“ / Flavije Josip, Judejski rat), po unutrašnjoj hijerarhiji (obraćenik, molitelj, novak, član laik, levit, svećenik, Učitelj Pravde ), po svojem, u određenim prigodama kriptogramskom pismu, po hermeneutici i doktrini o dva Duha. „Kršćanstvo je esenizam koji je imao više uspjeha“, kaže E. Renan. Život i ideje „Učitelja Pravde“, povjesnog osnivača zajednice oko 104-te g.p.n.e. u nekim točkama kao da nagovještaju Isusov život i učenje…. |
< | veljača, 2007 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv