18

nedjelja

studeni

2012

Društvena odgovornost kao alat bolje budućnosti

Tko smo mi?
Grupa studenata diplomskog studija ekonomije, smjera Menadžment, koji su kao zadatak iz kolegija 'Društveno odgovorno poslovanje poduzeća' napravili ovaj blog. Međutim, mi nikako ne želimo da nam ovo bude samo obaveza, već vidimo ovaj blog kao priliku da stvarno nešto korisno napravimo – u vidu motiviranja, inspiriranja drugih, osvješćivanja u vezi važnosti društveno odgovornog poslovanja i pružanja konkretnih primjera kako bismo pokazali da ama baš svatko može nečime doprinijeti dobrobiti društva i utjecati na svijet oko sebe. Nastojat ćemo naći zanimljive primjere i činjenice zbog kojih ćete se zapitati moraju li baš stvari biti takve kakve jesu ili se može napraviti nešto po pitanju toga. Ako vam barem jednom takva misao prođe glavom i osjetite potrebu nešto poduzeti – mi smatramo da smo ispunili svrhu ovog bloga.

O čemu je tu riječ?
Društveno odgovorno poslovanje je pojam koji obuhvaća zaista široko područje.
Definicija društveno odgovornog poslovanja: to je koncept u kojem kompanije integriraju brigu o društvu i okolišu u svoje poslovanje te u odnose sa svojim dionicima, i to na dobrovoljnoj osnovi.
Biti društveno odgovoran ne znači samo ispunjavati zakonske obaveze, već i preko toga, investirati u ljudski kapital, okoliš i odnose sa dionicima. Odgovornost se očitava kroz odnos prema zaposlenicima, ali i svim drugim dionicima na koje poslovanje ima utjecaj i koji povratno mogu na njega utjecati. U Europi i širom svijeta raste broj kompanija koje promoviraju svoju strategiju društvene odgovornosti, kao odgovor na različite ekonomske i društvene pritiske te one koje se tiču zaštite okoliša. Te kompanije žele poslati poruku različitim dionicima, s kojima imaju doticaj: zaposlenici, dioničari, investitori, potrošači, javni sektor te organizacije civilnog društva. Na taj način kompanije investiraju u svoju budućnost. Pri tome smatraju da njihov dobrovoljni angažman i opredijeljenost mogu pomoći u povećanju dobiti. Izražavajući socijalnu odgovornost i dobrovoljnost kroz opredijeljenost koja prelazi propisane zakonske zahtjeve (koje ionako moraju poštivati), kompanije nastoje povećati standarde društvenog razvoja, zaštite okoliša te poštivanja ljudskih prava.

Za početak ćemo vam predstaviti jedan primjer poduzeća: jedno od prvih poduzeća u Hrvatskoj koje je prepoznalo važnost društveno odgovornog poslovanja je Zagrebačka banka. Kad spominjemo banke prve asocijacije su krediti i štednja. Za većinu krediti su način kako brzo i skupo doći do novaca, a štednja je ulaganje novca na štedni račun, da se nađe za crne dane, djecu, ne-daj-bože-bolest…. U oba slučaja razmišljamo i o kamatama koje će utjecati na odluku za koju banku se odlučiti. No postoje i društveno odgovorne banke koje dio ostvarenih prihoda vraćaju u zajednicu, koje imaju viziju i donacijom sredstava namijenjenih različitim projektima ulažu u ljude i „štede“ za budućnost uz najveće kamate. Takvi oblici štednje su nažalost u našem društvu još uvijek rijetkost. Ulaganje u zajednicu i društveno odgovorno poduzetništvo jedan je od vidova štednje o kojem se rijetko razmišlja i razgovara. Od 1999.godine, kada je Zagrebačka banka prvi put raspisala Natječaj za dodjelu donacija, u zajednicu je uloženo 18,2 milijuna kuna kroz 1074 projekta u cijeloj Hrvatskoj. Ove godine Zagrebačka banka je na nacionalnom natječaju donirala 1,35 milijuna kuna za ukupno 35 projekata.
Svakako treba uzeti u obzir kad se poduzeće trudi biti društveno odgovorno i istaknuti to. Ubuduće očekujte još više primjera ovakvih poduzeća, ali i priča kako jedan pojedinac može, malo-pomalo, mijenjati svijet. sretan
Kao što je znanstvenik i filozof Buckminster Fuller rekao: «Nikada nećete promijeniti stvari boreći se protiv postojeće stvarnosti. Da biste nešto promijenili, stvorite novi model koji će postojeći model učiniti zastarjelim.» Ili još preciznije, živite, budite promjena koju želite vidjeti u svijetu kao što je rekao Mahatma Gandhi. Biti promjena, primjerom drugima jedno je od najmoćnijih oružja preobrazbe društva i stvarnosti u kojoj živimo...

Oznake: poduzeće, društvena odgovornost, promjena

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje.