Razgovarajmo o krugu

21.01.2007., nedjelja


Dio za cjelinu?
U komentaru u prethodnom blogu Lucija govori o lupi pod kojom promatramo riječi i postupke. Mislimo da ćemo „povečavajući“ rečeno to isto bolje vidjeti i razumjeti. No, može nam se dogoditi da tako dio otuđimo iz cjeline. Tamo gdje nam je cjelina stalno u duhu prisutna povečavanje dijelova i zaustavljanje na njima je i te kako dobrodošlo. Novo gledanje na njih začuđujuće (a ne otuđujuće) dovodi do novog gledanja na cjelinu. Tako Lucija, s lupom u ruci pristupa razmatranju Boschovih slika. Taj postupak je usporediv s onim što se u filozofiji zove hermeneutičkim krugom.
U ovom postu ćemo samom krugu pristupiti kroz lupu hermeneutičkog kruga. Pokušat ćemo u kretanju točke oko središta na određenoj udaljenosti dohvatiti dio kretanja koji će vrijediti za cjelinu i to tako da će tu cjelinu tretirati na novi način. Uzmimo šestar i nacrtajmo krug. Promatrajmo ga najprije samo kao cjelinu, nemojmo ga dijeliti. Nemojmo provlačiti dužinu kroz njegovo središte. Tako točka koja kruži oko središta na udaljenosti polumjera gubi svaku orijentaciju. U ovom kruženju nema ni udaljavanja, a kamoli u uspona u visinu. Tu polumjer nema mogućnost da se kao visina kruženja spusti na horizontalu kroz središte. Točka koja kruži izgubila je vezu sa koordinatnim sustavom. Ne postoji više, kako bi rekao Nietzsche govoreći o smrti svih vrijednosti, ono daleko i ono blizu, ono gore i ono dolje. Kao poludjela točka bivanja kruži u izopačenom krugu jer je izgubila dimenziju uspona i pada, odnosno udaljavanja i vraćanja. Takva točka „trči“ ali nikud ne stiže (kao Alica uzemlji čudesa) jer je u svakoj poziciji tamo gdje se početak i kraj podudaraju.
Na obodu su kruga početak i svršetak zajedno.
Heraklit, fr. 103

Takvo gledanje je također gledanje kroz neku lupu. To je Zenonova lupa kroz koju se vidi da Ahilej ne može stići kornjaču, jer najprije mora doći do točke na kojoj se nalazila kornjača kad se on počeo kretati. Isto tako u tom gledanju nije moguće doći od točke A do točke B jer prije toga treba proći polovicu toga puta, a prije toga polovicu te polovice i tako u beskonačnost. Ne može se krenuti s početka jer već jesmo na kraju. Strelica izbačena iz luka, promatrana ovakvim pogledom pokazuje se u mirovanju. Tako gleda Nietzscheov posljednji čovjek. On više ne baca strelicu svoje čežnje van preko čovjeka. Ljudi 20. i 21. stoljeća, posljednji ljudi, boluju od nihilizma.

Vječno ponovno došašće najdublja je i najstrašnija misao – misao o prokletstvu i besmislu bivanja, ali istovremeno to je oslobađajuća misao. Već prema tome kako na kruženje gledamo, uočavamo li u njemu koordinatni sustav ili ne. Nietzscheovo vječno ponovno došašće se može shvatiti različito. To može biti vječno vraćanje istog, ali i vječno vraćanje jednakog. Misao o točki koja kruži bez orijentacije je nepodnošljiva. Ona postaje podnošljiva, i ne samo podnošljiva već oslobađajuća, radosna potvrda života, sveto kazivanje da ako se vidi kao vječno vraćanje jednakoga, kao vraćanje dijela koji je cjelina, koji vrijedi za cjelinu. To je život koji nije neki segment razvoja života u stalnom napredovanju povijesti, već život u kojem je dohvaćeno ono vrijedno, bilo u prošlosti, bilo u budućnosti. Kad Nietzsche govori o kruženju ima u vidu jedno i drugo: prokletstvo bivanja u svijetu mrtvih vrijednosti i radost življenja u bilo kojem razdoblju povijesnog vremena, ukoliko su na djelu autentične vrijednosti. Te vrijednosti ne sazrijevaju negdje na kraju povijesti već su moguće u bilo kojem njenom segmentu.

Očigledno je da je mladi Niče pod večnim vraćanjem mislio nešto sasvim drugo nego što se pod tim obično podrazumeva. Ili barem nešto umnogom različito od uobičajene predstave o večnom vraćanju kao kozmičkom kruženju. To treba stalno imati na umu, jer se samo tako mogu razumeti pobude i ciljevi njegovih kasnijih različitih pokušaja u vezi s tom mišlju. Večno vraćanje se ne sastoji u kružnom toku stvari u smislu neprekidnog dolaženja i prolaženja uvek istih konkretnioh sadržaja. Ili se bar ne sastoji samo i isključivo u tome. Tu staru pitagorovsku verziju večnog vraćanja, koju je naš filozof kasnije pokušao da osnaži pomoću računa verovatnoće i pozivanjem na mehanicističku prirodnu nauku, mladi Niče je odlučno odbacio upravo u spisu o istoriji. Po njegovim rečima, nema nikakve jednoobraznosti u svetu, ništa se ne može ponoviti u onom istom obliku u kome je jednom bilo, nema istog ishoda „pri bacanju kocke budućnosti i slučaja“. Nasuprot pitagorovskoj verziji večnog vraćanja (koju je pri prvom pominjanju ismejao kao astrološko praznoverje, prema kojoj je kasnije pokazao više razumevanja, pa čak i blagonaklonosti, da bi se najzad užasnuo od njenih konsekvencija, otkrivši u njoj najekstremniji oblik nihilizma) mladi Niče je razvio tezu o večnom vraćanju kao obećanju i posvećenju najbližeg u najdaljem, kao potpunom prožimanju budućnosti i prošlosti u sadašnjosti.
Mihailo Đurić, Niče i Hajdeger, Filozofska istraživanja, br.17, Zagreb, 1986., str. 355-356.

Lupa kroz koju se prati točka u njenom kruženju oko središtu a nema osjetljivosti da pokaže dio tog kretanja kao cjelinu kretanja, sve što jest izbacuje iz prostora i vremena u ono što Grci zovu a-poria, bes-puće. To je prostor u kojem nema puta, ako se takovo što još može zvati prostorom. To je vrijeme koje nema budućnosti, ako se takovo što još može nazvati vremenom.
Pod tom lupom nema ni dobra ni zla. Ubojica koji je svoju žrtvu udario nožem i to tri puta može reći da on to uopće nije učinio. Posrnuo je prema naprijed a u ruci je držao nož, pred njim je bila žrtva i nije se mogao zaustaviti pa ju je udario nožem … i tako tri puta.
Postoji jedna drugačija intelektualna lupa. Nikola Kuzanski je uspoređuje sa dragocjenim kamenom berilom. Gledamo li kroz nju vidimo ono što je očima i razumu nevidljivo. O tome ću više govoriti u jednom od sljedećih postova kad ću predstaviti njegovu čudesnu knjigu De Beryllo. Sada ću reći samo to da je taj beril upravo krug u kojem postoji osjetljivost na kretanje točke tako da se u tom kretanju može razlikovati uspon, pad, udaljavanje i vraćanje. Dovoljno je povući dužinu kroz promjer i cjelinu kruženja svest na njegovu polovicu . Po Kuzanskom svo se kruženje događa u ovom rasponu točke sa jednog do drugog vrha promjera. To je dio za cjelinu. Unutar tog djela kao cjeline moguće je utvrditi dio koji je još manji, a opet vrijedi za cjelinu i to još jače. To je kruženje do visine– uspon, nakon kojeg slijedi pad. Svo je kruženje u tom usponu do visine. To je njegovo nastajanje. Uspostavom visine ono se završava. U nastavku, u padu, ono može samo nestati.

Za bolje razumijevanje osvrnuo bih se na ono što Lucija u spomenutom komentaru naziva ulaganjem u sustav vrijednosti koji nas čini cjelovitima, o stajanju u istini, ljubavi, povjerenju, o suočavanju sa istinom o našem životu, o uklanjanju argumenata za prokletu sudbinu. U autentičnom sustavu vrijednosti stojimo možemo li reći da je naš život uspinjanje do visine nakon koje nema padanja već se događa uspon u novu visinu. U odgovoru na komentar @Fluktuacije u istom postu ukazujem na potrebu prethodnog suočavanja sa istinom o našem životu. Ne poznavajući sebe i okolnosti u kojim jesmo moramo padati ali se možemo, poput Edipa i uzdići, naravno ako se ne prepustimo izopačenosti nihilizma i relativizma.
Edip ne želi izopačeni krug. On njega zaustavlja na razini promjera, što znači da prihvaća okomicu s najviše točke spuštenu na središte kao mjeru svog kruženja. Prihvaćanjem okomice kruženje se pokazuje kao nastajanje koje ide do najviše točke određene okomicom, a nakon toga slijedi spuštanje, odnosno nestajanje do razine promjera. Dalje se ne ide. Time se priznaje da se krivo započelo. Započelo se tako da se nije moglo ostati na vrhu, na njemu se odmarati.

Ispravno započeti može samo onaj tko je od samog početka utemeljen, tko od samog početka stoji u istini, u povjerenju, nadi, ljubavi. On će se podići, spustiti se ali neće pasti. Neće se vratiti horizontali, odnosno majci jer od samog početka tamo nije išao. A nije išao zato jer nije ubio oca, odnosno ukinuo vertikalu. To se može prikazati putanjom točke kruženja koja se uspinje tako da nakon toga ne mora pasti. Točka je dosegla vrh u drugom kvadrantu, ali u nastavku ne pada po četvrtini kružnice prvog kvadranta već si stvara novi drugi kvadrant pa se u njemu opet penje, pa opet novi…
Kruženje koje se stalno penje i nikada ne pada pokazuje se nam se u krugu u kojem se postavlja granica između prvog i drugog kvadranta i to vertikalom spuštenom na horizontalu kroz središte. Sada ne promatramo samo kretanje točke u visinu, već gledamo jedan segment kruženja (četvrtina kružnog luka) kao cjelinu kruženja. Taj segment se nalazi u prostoru kvadrata u drugom kvadrantu. Taj prostor nije površina već visina i dubina. S onu stranu visine, odnosno dubine, u prvom kvadrantu nalazi se pravokutnik unutar kojeg se može upisati kvadrat tako da ostane pravokutnik istih proporcija, i tako u beskonačnost…
Ako se točka u svom kruženju kreće tako kvalitetno tako da dosiže visinu s koje se u nastavku neće spuštati već će nastaviti u novu visinu, dogodila se uspostava punine kruženja. Ona se ne događa samo u usponu točke u visinu u drugom kvadrantu. Naime da bi to kruženje u visinu zaista imalo takvu kvalitetu mora mu se u susret događati kretanje s onu stranu visine, iz transcendencije. To dolaženje u susret možemo usporediti sa nadahnućem umjetnika, znanstvenika, proroka, filozofa. O njemu svjedoči i Nietzsche:
Ima li netko krajem 19. stoljeća jasan pojam o tome što su pjesnici jakih razdoblja zvali inspiracijom? Ako nema, ja ću to opisati. Sa i najmanjim ostatkom praznovjerja u sebi odista jedva da bi se znalo otkloniti predstavu da se jest puka inkarnacija, puki pisak, puki medij moćnih sila. Pojam objavljenje, u tome smislu da iznenada s neiskazivom sigurnošću i finoćom nešto biva vidljivo, čujno, nešto što čovjeka u onom najdubljem potresa i prevraća opisuje jednostavno stanje stvari. Čovjek čuje, on ne traži; čovjek uzima, on ne pita tko tu daje; poput munje sijeva misao, s nužnošću, u formi bez oklijevanja… Čini se zbilja tako, da podsjetimo na jednu riječ Zaratustre, kao da stvari same pridolaze i nude se za prispodobu.

Friedrich Nietzsche, Ecce homo

- 16:28 - Komentari (7) - Isprintaj - #

05.01.2007., petak


Čovjek?
Promišljanje o krugu je promišljanje o čovjeku. Zagonetka kruga je zagonetka čovjeka. Razmišljati se može na različiti načine, na filozofski, znanstveni, umjetnički… Okušali smo se u nekima od njih. Za večeras sam se odlučio promišljati o krugu i čovjeku na još neisproban način. (Ovaj, kao i prethodna dva posta, opet pišem naveče, opet uoči blagdana. Tako se pripremam da ih dočekam spreman, da mi ne pobjegnu u praznik.) Večeras sam odlučio razmišljati pričajući priču. Možda očekujete priču koja je najavljena uz naslov ovog posta: priča o djetetu kojeg su majka i otac izložili u jaslicama a pastiri i mudraci, (dakle, i oni mali „neumni“ i veliki umni) prepoznali u njemu sudbinu Boga koji se objavljuje u čovjeku. Imam i u nju vidu, ali do nje hoću doći prepričavajući vam njen obrat. A taj obrat je priča o čovjeku u kojem su njegovi roditelji prepoznali, za njega i sebe, neprihvatljivu sudbinu, pa su ga se htjeli riješiti. Da, to je priča o Edipu.
U Edipovom životnom putu stari su Grci prepoznavali put čovjeka uopće, njegovu nemoć da pronađe svoj dom, svoj ethos. Tražeći ga, on se nemoćan vraća tamo odakle je počeo i gdje ne smije ostati. Sudara se sa vlastitom stvarnošću i odlučuje se za pravednost i istinu. Postaje mudar, „znalac zagonetke čudesne i prvi čovjek naš“ kako kaže Sofoklo kroz usta zbora na kraju tragedije „Kralj Edip“. Nije on to bio kad je zagonetku razriješavao, jer je nije onda riješio. On je to postao na kraju, kada je shvatio da je, Kiekergaardski rečeno, preskočio sav svoj život.
Spomenuta Sofoklova tragedija jedna je od najsnažnijih, najizražajnijih drama ikada napisanih. No, Sofoklo nije iscrpio sve što je u tom mitu sadržano, on nije razotkrio do kraja njegovu tajnu. Postoje kroz povijest mnoge interpretacije tog mita. Jedna od njih oblikovana je u Passolinijevom filmu o Kralju Edipu. Uspoređujući Sofoklovu dramu i Passolinijev film možemo primijetiti slobodu koja je kod obojice u interpretaciji mita prisutna. Tu slobodu dozvolimo i sebi.
Edip je bio neželjeno dijete tebanskog kralja Laja i kraljice Jokaste. Kralj Laj nije želio potomstvo jer mu je proročište boga Apolona u Delfima proreklo da će ga sin ubiti i oženiti se sa svojom majkom. Kad se dijete rodilo kralj i kraljica su naredili svom pastiru da ga odnese u šumu i prepusti divljim zvijerima. Učinili su to da bi se suprotstavili sudbini. No malog je Edipa pronašao jedan korintski pastir i odnio ga na korintski dvor. Tamošnji kralj i kraljica su ga prihvatili kao svog sina. Odrastao je ne znajući tko su mu pravi roditelji. Počeo se pitati o svom identitetu. Otišao je u proročište u Delfima. Tamo naime bijaše hram boga Apolona u koji su ljudi dolaziti pitati za savjet kad bi nailazili na prepreke na svom životnom putu. Savjete je davala proročica Pitija. Upitavši je o svome podrijetlu dobio je odgovor koji se nije odnosio na njegovu prošlost, već na budućnost. Rekla mu je: «Ti si onaj koji će ubiti svoga oca i oženiti se sa svojom majkom». Edip ne može prihvatiti ovakvu sudbinu i odluči za uvijek napustiti Korint.
Odlazi u pravcu grada Tebe uvjeren da će tako postati ono što on sam želi. U jednom uskom tjesnacu sreo je starca u kočiji sa pratnjom. Starac mu je naredio da mu se makne s puta jer kroz tjesnac treba proći prvi onaj tko je bolji, tko ima veće dostojanstvo. Edip se nije želio maknuti rekavši mu da ne poznaje nikog boljeg od bogova i svojih roditelja. «Tim gore po tebe» viknu starac i naredi svom kočijašu da kočijom krene dalje. Kotač kočije ozlijedio je Edipa. Razbješnjen, svojim je kopljem ubio kočijaša, a zatim Laja i ostale članove pratnje, osim jednog koji je uspio pobjeći. Uvjeren da nije ništa loše učinio, ponosan na svoju tjelesnu snagu koja mu je omogućila da rješava probleme, nastavio je svoj put.
Uskoro je došao u priliku da pokaže i moć svoga uma. Čuo je za veliku nesreću u gradu Tebi. Nesreću je donosila sfinga, čudovište u lavljem tijelu, orlovih krila, sa ljudskom glavom. Sfinga je susretala Tebance i postavljala im pitanje na koje nitko nije znao odgovor. Nije to bilo kakvo pitanje, već pitanje koje odlučuje o životu i smrti. Svi koji ne znaju odgovor moraju umrijeti. Budući da su stradali i neki ljudi bliski kralju i kraljici, Laj je odlučio da ode u Delfe i da tamo sazna što mu je činiti. Kako se nije vratio kraljica Jokasta obećala je ženidbu i prijestolje onome tko razriješi sfinginu zagonetku. Edip se suočio sa sfingom i njezinim pitanjem. Ono je glasilo: Koje to biće ujutro hoda na četiri noge, popodne na dvije, navečer na tri, a najjače je onda kad hoda na najmanji broj nogu? Njegov odgovor bijaše: čovjek.
Kad je čula odgovor sfinga se bacila sa stijene, a Edip je postao tebanski kralj i Jokastin muž. Starac kojeg je sreo na putu bijaše njegov otac, a tebanska kraljica njegova majka. Godine su proticale. Neko je vrijeme se činilo da je Edip zaista oslobodio Tebu svakog zla, ali jednog dana pojavilo se zlo neusporedivo gore od one koje je Edip svojom mudrošću otklonio. Bijaše to smrtonosna bolest kuga - strašna bolest koja se uspoređuje sa samom smrću. Nemilosrdno grabila je i životinje i ljude Građani su potražili pomoć od kralja Edipa. On je poslao delegaciju u Delfe. Proročište je odgovorilo da je kugu uzrokovao onaj tko je ubio kralja Laja. Kuga neće prestati prije no što se ubojica bude pronađen i prognan iz grada.
Edip poziva čitav grad da mu pomogne u potrazi. Svatko tko nešto zna mora to reći. Ako se sazna da je netko nešto znao a nije rekao kaznit će se. Prorok Tiresija sve zna i savjetuje Edipu da odustane od potrage jer ona neće za njega dobro završiti. Edip se odupire, ali preko saslušavanja svjedoka postepeno sve više uviđa da je u cijelom svom dosadašnjem životu imao krivu sliku o sebi. Mislio je da je spasio grad, a zapravo ga je upropastio. Mislio je da je postao nešto veliko, a zapravo je postao ocoubojica i muž svoje majke. Iskopao je sebi oči, napustio grad i otišao u progonstvo.

Radnju spomenute Sofoklove drame i fabulu mita ne bismo smjeli poistovjećivati. Sofoklo nam ne pokazuje kako se Edip bori protiv sudbine da bi je izbjegao. On nas ne navodi na to da se upitamo je li Edip odabrao pravi ili krivi put, je li mogao izbjeći sudbini, kako je trebao postupiti kad je sreo svoga oca? Je li bilo nužno reagirati tjelesnom snagom? Da li Edip uistinu poznaje zagonetku čovjeka ili ga je sfinga prevarila da bi do kraja dovela ono što je Edip ubojstvom oca već započeo? Sofoklo sve to ostavlja tajnom.
Sofoklo se posebno usmjerava na jedan moment, Edipovo suočavanje sa istinom. Tu se Edip pokazuje kao čovjek velikih ljudskih kvaliteta. On hoće saznati istinu, pa i onda kad shvaća da bi on mogao biti počinitelj zločina. Uvažava je bez obzira na posljedice koje ona za njega ima.
Doživimo li ovu tragediju zajedno sa korom koji pomno, sa puno razumijevanja, suosjećanja i straha prati Edipa u njegovom suočavanju sa istinom, doživjet ćemo misterij ljudskog življenja, nesigurnost, nemoć, mogućnost velikih, neočekivanih preokreta, granične situacije.
Osvrnimo se i na onoga tko nam pomaže da istinu saznamo – proroka Tiresiju. Upitajmo se je li proroku stalo do Edipa ili je on bio u službi opakih bogova koji su Edipu odredili ovako okrutnu sudbinu.
Pokušajmo odgovoriti na pitanje kakva je to istina koju Edip traži. Da li je to istina samo o nekim činjenicama? Nije li ovdje riječ o istini o Edipu, o cjelokupnoj njegovoj prošlosti, sadašnjosti i budućnosti, i to ne samo o onome što je on učinio, već i o tome što on jest. Pođimo i korak dalje. To nije istina samo o Edipu već o čovjeku uopće. To je istina o promašenom čovjeku, o čovjeku koji se nije uspio ostvariti, već je bio igračka u rukama sudbine.
Ovako pojmljena i doživljena istina otvara nam horizont u kojem možemo vidjeti istinu o ostvarenom čovjeku i postaviti ono ključno pitanje: što treba čovjek činiti da sebe ne promaši?
Ovo pitanje vodi k novom pitanju, što treba čovjek činiti ako u životu promaši, pa čak, ako mu se dogodi ono što se Edipu dogodilo, da promaši veliki dio svoga života?
Pitanje koje nikako ne možemo izbjeći kad se radi o kralju Edipu je pitanje njegove krivice. Da li je Edip kriv? Proglasimo li ga nevinim posegnut ćemo za argumentom da je bio nemoćan. Pitanje koje dalje slijedi glasi je li Edip odgovoran za svoju nemoć? Sigurno je da nije odgovoran za sve okolnosti u kojima se našao jer nije mogao na njih utjecati. No, postoji li područje koje on može kontrolirati, na koje on može utjecati, za koje je on odgovoran?
Edip je bio moćan i tijelom i duhom, borio se fizički, svojim bistrim umom odgonetnuo zagonetku i zbog toga zavladao Tebom, ali se pokazalo da je ta njegova moć zapravo nemoć. Njegovo znanje nije pravo znanje, a njegova tjelesna snaga je krivo usmjerena. Kao odgovorno biće on ne može dozvoliti da ono bitno u njegovom životu bude učinjeno stihijski i nesvjesno. Ljudski život koji nije svjestan sam sebe nije dostojan življenja, kaže Sokrat, a na hramu u Delfima koji je jedno od središta zbivanja ovog mita pisalo je: Upoznaj samoga sebe, drugim riječima, upoznaj što radiš. Ako si zaista čovjek nadiđi podvojenost između dobrih namjera i krivih čina. To je teško - ali ti, kako bi rekao Fichte, imaš um da to spoznaš, imaš snagu da to učiniš. Sofoklov Edip je velik što nakon promašaja koji mu se dogodio ne bježi od onoga što saznaje. Ne brani se nikakvom racionalizacijom, potiskivanjem ili nekim drugim obrambenim mehanizmom. No, zahtjev Spoznaj samoga sebe ne smijemo shvatiti kao zahtjev za postizanjem savršenstva. Nikada ne možemo biti potpuno svjesni svakog svog čina, pa da činimo samo ono što trebamo činiti. Iluzija je da možemo sve kontrolirati, da smo uvijek dobri. Spoznavati sebe znači spoznavati i svoje pogreške, uočavati svoje slabosti, potruditi se da ih otklonimo, da ojačamo da ne bismo pravili uvijek iste greške.
Mit nam ne govori o tome da li je Edip razmišljao o ispravnosti postupaka koji su ga doveli tamo odakle je htio pobjeći, ali to nas ne treba spriječiti da ih mi promišljamo. Prvi postupak je rezultirao sukobom sa ocem i njegovom pratnjom. Edip je tu pokazao svoju fizičku snagu. No, trebala mu je jedna druga snaga – umijeće i vrlinu razrješavanja sukoba. Da je to imao izvukao bi se iz začaranog kruga usuda.
Ćiril Čoh, Marija Lamot, Ksenija Matuš, Etika 1

Edipova sudbinu ne određuju bogovi, ona je u njegovom karakteru, u njegovoj ćudi, ćudorednosti na koju se može utjecati. Ako mu sudbinu određuju bogovi onda su ti bogovi opet njegova ćud, njegov karakter. Čovjekov dom, ethos nije dolje, ispod njih, već gore, zajedno s njima. On je pozvan da sam određuje s kojima od njih će biti u društvu.

Ethos anthropo daimon. (Heraklit, fr. 119)

Karakter je čovjeku sudbina. (u prijevodu M. Sironića)
Bivalište čovjeku boštvo. (u prijevodu B. Despota)

U susretu sa nepoznatim čovjekom i njegovom pratnjom na uskom prolazu nije se morao takmičiti u tome tko je od njih dvojice veći. Mogao mu je zaželjeti dobar dan, pitati ga kamo ide. Vjerojatno bi tako saznao i zašto ide tamo gdje ide, a imao bi priliku reći nešto o sebi, o tome što se njemu dogodilo. Postoji vjerojatnost da bi u jednom kongruentnom razgovoru, Edip u neznancu prepoznao svoga oca, a neznanac u Edipu svoga sina. Ne bismo li u drugom čovjeku trebali prepoznati najbliže duhovno srodstvo, ma kako bili po tjelesnom podrijetlu jedni od drugih udaljeni? U angažmanu za sebe može li nam biti svejedno što se događa drugima? Da su Edip i Laj prepoznali čovjeka jedan u drugome, prepoznali bi svaki sebe. Edip sebe kao Lajevog sina, Laj sebe kao oca Edipovog, prepoznali bi jedan u drugome isto kraljevsko dostojanstvo. To bi bio pravi odgovor na pitanje o čovjeku? Čovjek je čovjeku kralj. Vidjeti kralja u drugom čovjeku i omogućiti mu da on vidi kralja u meni, a ne nametati mu svoje kraljevanje nad njim. Do te razine svijesti i postojanja dolazi samo onaj tko ima moć razviti zdravi međuosobni odnos. Edip je u tome posve nemoćan.
Isto.

Sutra ne Bogojavljenje – blagdan u kojem razmatramo obrat priče o Edipu. Životno putovanje triju mudraca i kraljeva s istoka bitno se razlikuje od onog Edipovog, ali je također s njim u onom bitnom usporedivo. Na putu punom iznenađenja i zamki mudraci znaju kuda i kamo idu. U štali, na periferiji grada, u malom djetetu prepoznali su kralja. Slijedili su svoju, ali i njegovu zvijezdu. Koju je to zvijezdu slijedio kralj Edip koji na svom putu nije prepoznao kralja ni u svom vlastitom ocu.
Freud u Edipovim postupcima prepoznaje nezrelu i neodraslu osobu koja se ne može osloboditi strepnje odvajanja od svoje majke. Kao i u mitovima, tako i u bajkama, sretan završetak nije omogućen vječnim držanjem za majku ili povratkom majci. Tko to pokuša bit će surovo istjeran. Edip se vratio „svojoj“ kući, i srušio sve prepreke da u njoj može što duže ostati. Prva prepreka je bila otac, a druga sfinga. Oca je ubio, a sfingu je razriješio. Točnije, sfingu nije razriješio već se sfinge riješio. Passolini u svom filmu pokazuje da je i nju ubio. Tu je sfinga prikazana kao neko čudovište koje svojim pitanjima ugrožava ljude. Edip dolazi i svojom fizičkom snagom, onom istom kojom je ubio oca i njegovu pratnju, gura sfingu u ponor. Ona mu izgovara i istinu o sebi i istinu o njemu: «Ponor u koji me bacaš nalazi se u tebi». Drugim riječima, bacio si me u sebe. Ja i jesam tvoja zagonetka, ali si me u sebi uništio. Sada ti ništa više nije zagonetno. Misliš da si sve razriješio. Do sada si bio osjetljiv na pitanja, ispitivao si, tražio si, a od sada ti je sve jasno, sa svime si raščistio. Čeka te slava i moć. No, doći će trenutak kada će se pokazati u koje si to stanje doveo sebe i one kojima ćeš zavladati.
Kad si predočujemo Edipov susret sa Sfingom onda vidimo Sfingu kako Edipu postavlja pitanje nakon čega Edip daje svoj odgovor. Takav opis tog susreta nalazi se gotovo u svim prikazima ovoga mita. No, razmišljajući o specifičnosti pitanja o čovjeku koje sfinga postavlja ne dolazimo li do toga da bismo sfingu sebi trebali predočiti kao pitanje samo? Ona šuti i pita sama sobom, naprosto se pojavljujući pred ljudima. Oni koji su zatečeni njenom pojavom moraju odgonetnuti upravo tu pojavu, odnosno pitanje koje se u njoj nalazi. Odgovor se zna. On glasi – čovjek. Odgovor nije upitan. Upitno je: na koje je to pitanje čovjek odgovor? Pitanje je u sfingi čak i vidljivo, ono je naslikano. Sfinga je slika pitanja na koje je čovjek odgovor. Ona ima orlova krila, rep od bika lavlje tijelo, i ljudsku glavu. Ta slika govori. Orao upućuje na mineralni svijet jer je to ptica koje leti visoko nad zemljom iznad svega živog. Bik kao biljožder upućuje na biljni svijet, a lav kao mesožder na životinjski svijet. Ljudska glava predstavlja najviši, tj. duhovni element u svijetu. On treba vladati nad ostalim momentima.
Čovjek može vladati nad preostalom prirodom u kojoj se nalazi, samo onda ako je se može osloboditi i slobodan, ponovo joj se vratiti. Ukoliko je se ne može osloboditi, on će izlazeći iz nje i vraćajući joj se ponovo, vratiti se pod njezin utjecaj. Onaj tko ima moć slobodnog djelovanja sfingino pitanje o čovjeku će drugačije razumjeti od onoga koji te moći nema. Edip je čovjek koji se hoće osloboditi majke da se ne bi njome oženio i tako zapao u rodoskvrnuće, u stanje koje se kosi sa ljudskom duhovnom prirodom. No on je također čovjek koji nema moći da učini ono što želi. Čineći sve da se oslobodi majke radi upravo ono što ga toj majci neumitno odvodi. Ponaša se kao da je samo tijelo, a duh kao da je u njemu mrtav. Nezreo, duhovno inertan čovjek čuje ono što nije rečeno i odgovara na pitanje koje nije postavljeno. Gledamo li čovjeka samo kao tijelo onda pitanje o njemu glasi upravo onako kako ga je Edip čuo. Prolazeći kroz djetinjstvo (hod na četiri noge), dosižući zrelost (hod na dvije noge) čovjek neumitno ide prema starosti (hod na tri noge), da bi se na kraju vratio u prah zemaljski iz kojeg je tijelo i uzeto. Gledamo li pak čovjeka i kao duhovno biće onda pitanje o njemu glasi sasvim drugačije. Čovjek treba prirodu napustiti, izaći iz nje kao što djeca napuštaju dom svojih roditelja. Pitanje o čovjeku zapravo glasi: kako izaći iz doma koji moramo napustiti i kako doći u svoj vlastiti dom, dom koji nije ponor u koji ćemo sebe zajedno sa svojom zagonetkom strovaliti, već dom prisnosti, kreativnosti, smisla.
Tijelo je simbolizirano u majci, a duh u ocu. Ubivši oca Edip zapravo ubija svoj duh, ono što ga može uistinu nad prirodu uzdići. Kako onda može učiniti išta drugo no ono što njegovo tijelo hoće? Među tim činima je i njegovo rješavanje sfingine zagonetke. Da je nije riješio ne bi se oženio sa svojom majkom. On je nagrađen ženidbom sa majkom upravo zato što je riješio tu zagonetku. Čuo ju je onako kako ju je u svojoj nemoći mogao čuti. Da je imao moć čuti ovu zagonetku onako kako zagonetka o njemu i zagonetka o čovjeku zaista glasi spoznao bi kuda ide, tko bijaše čovjek kojeg je ubio na putu i tko je žena koja se hoće njime oženiti. Odgovarao bi za smrt svoga oca. Ne bi ga vratio u život, ali bi time u njemu zaživio duh koji je do sada bio mrtav. Ušao bi u zrelu vezu kakva zrelom čovjeku priliči, a možda bi zavladao i Tebom jer mu ona kao Tebanskom kraljeviću pripada…
Isto.

Ta je šansa prošla, no, dolazi nova – susret sa mudrim Tiresijom koji vidi istinu, ali nažalost dvadesetak godina kasnije. No, ni sada nije kasno, ali je cijena veča.

- 16:55 - Komentari (7) - Isprintaj - #

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.