Off Topic (4): Sunce u čovjeku



četvrtak , 03.02.2005.

Preturajući po starim stvarima, pronašao sam knjižicu, džepnog formata, neuglednu i požutjelu. Ciljajući hrpu za razvrstavanje u jednom malom djeliću sekunde uspio sam nehotice u zraku uloviti naslov ispod crteža jednog brkatog gospodina s monoklom. Znate, onaj fotografski bljesak koji vam ureže sliku u glavu a proces identifikacije i spoznaje o tome dolazi koju sekundu kasnije. Tako se smisao samog naslova pojavio zajedno s tupim zvukom koji je knjižica proizvela sletjevši na svoju hrpu.

Sunce u čovjeku.

Dovoljno dobro za mene. Ponovo sam je pokupio s hrpe odlučivši da nekoliko trenutaka pažnje neće u mom životu izazvati značajan gubitak. Brkati gospodin s monoklom piljio je u mene s naslovnice. Pogled unutra otkrio je pjesnika. Shvatio sam da ova neugledna knjižica ima jednu neobičnu vrijednost – stara je. Evo ovih dosadnih podataka, tek da naznačim s čime sam imao posla.

Naslov zbirke: Sunce u čovjeku
Autor: Emile Verhaeren (1855-1916)
Prijevod: Tin Ujević
Nakladnik: "ZORA" Državno nakladničko poduzeće Hrvatske.
Urednik: Gustav Krklec
Godina: 1951.

Da ne duljim, jedna od pjesama ima ono nešto... Možda je nećete željeti pročitati do kraja, ali ja sam je izdvojio jer ima dobar stav a napisana je prije više od 90 godina. I pozitivna je , ohrabrujuća...

ŽIVOT

Treba se diviti svemu, da bi se oduševilo sebe
i da bi se čovjek digao više od onih, što su živjeli
od grešne patnje i od pobijeđenih želja:
gruba zbilja, strahovita i svemoćna
cijedi dosta crveno i okrepno piće
da opije glavu i zažari srce.

O žuto i čisto žito, iz kojega je kukolj odstranjen!
Reski plamen, izabran među tisuću zubalja
bajoslovnoga sjaja, ali varavoga čara!
Treba udarati svoj korak u istinskome opstanku
teškim korakom prema dalekome dočeku
bez drugog oružja osim umnog ponosa na čelu!

Stupati u svojoj samosvijesti i u svojem pouzdanju
ravno k zapreci, s vrlo tvrdoglavom nadom,
da će biti savladana proračunatim naprezanjem
hitre pameti i duge strpljivosti,
te da će čovjek osjetiti, da raste i povećava se svijest,
da će iz dana u dan ponosno bivati jači.

Ljubiti žarko, samoga sebe u svima drugima,
koji se jednako zanose u istim borbama
prema istoj budućnosti, kojoj čujemo korak;
ljubiti njihovo srce i njihov mozak jednake vašima,
jer ih je boljela u crnim i bezumnim danima
ista tjeskoba, ista strava i ista žalost kao i nas.

I opajati se tako strasno ljudskom borbom
- blijedim i dalekim odrazom čudovišnih juriša
ili zlatnih okupljanja zvijezda na nebesima –
tako da se poživi u svemu, što djeluje, bori se ili dršće,
i da se prihvati pohlepno, s otvorenim srcem,
okrutni i užasni Zakon, koji vlada svemirom.


Idemo dalje.

<< Arhiva >>