sensualissimo

ponedjeljak, 23.08.2004.

TOMAŽPANDUROVSKA PERVERSIJA U 100 MINUTA

TEATARSKI SLADOKUSCI PANDUROVO ĆE REMEK-DJELO "100 MINUTA"GLEDATI NAJMANJE 10 PUTA-AMA JEL ZBILJA TO ZASLUŽUJE?-E DA BI ISCRPLI SVE DIMENZIJE POETIKE OVE SENZACIONALNE PREDSTAVE KOJE SU,ZA RAZLIKU OD TEMATIKE,VIŠEZNAČNE.
IZNENAĐUJE ME ČINJENICA DA GLEDAOCI MAHOM NISU UKOPČALI POANTU,IAKO JE TAKO LAKO RAZOTKRITI BITNOST ŠIFRE
"SVE JE DOZVOLJENO" ,TOLIIIIIIKOOOO PUTA PONOVLJENE TOKOM TRAJANJA PREDSTAVE.AL EVO MALE POMOĆI:
"...on je u prepirci svečano izjavio:da na svem svetu ne postoji
ništa takvo što bi nagonilo ljude da vole sebi slične;da takav
prirodan zakon-da čovek voli čovečanstvo-nikako ne postoji;i da,
ako postoji,i ako je do danas postojala ljubav na zemlji,to nije
od prirodnog zakona,nego jedino otud što su ljudi verovali u svoju
besmrtnost.Ivan Fjodorovič je pritom,u zagradi,dodao da se u tome
i sastoji sav prirodni zakon,tako da kad biste uništili
čovečanstvu veru u njegovu besmrtnost,u njemu bi odmah usahnula
ne samo ljubav nego i svaka živa snaga da produži život na ovom
svetu.Pa ne samo to,tada ništa ne bi bilo nemoralno,sve bi bilo
dozvoljeno,čak i ljudožderstvo.No ni to još nije sve;
on je završio tvrđenjem da se za svakog pojedinca,kao,na primer,
mi sada,koji ne veruje ni u boga ni u besmrtnost,moralni zakon prirode mora odmah izmeniti u potpunu protivnost pređašnjem religioznom,i da sebičnost,koja bi došla do zločinstva,ne samo što se mora dozvoliti čoveku nego čak priznati kao neophodan,najpametnijii-maltene-najblagorodniji izlaz iz njegovog položaja..."
Fjodor Mihajlovič DOSTOJEVSKI:BRAĆA KARAMAZOVI,
strana 73,prema prevodu Jovana Maksimovića,edicija VIJESTI;2004.

ČAK I ONI KOJI NISU PROČITALI SUŠTASTVENU KNJIGU FJODORA MIHAJLOVIČA,TEMELJ LITERATURE XX VIJEKA,MOGLI SU NASLUTITI DA JE RIJEČ O IZOPAČENOSTI,PERVERZIJI,BLUDU SRCA I UMA,ZLU KOJE VODI KA RASAPU ŽIVOTA KOJI ŽIVIMO U SVIJETU KAKVOG,DANAS VIŠE NEGO JUČER,SUTRA VIŠE NEGO DANAS,POZNAJEMO.
VALJDA NISU-A TAKO JE TEEEEEEŠKO PRONAĆI BILO KAKVO OPRAVDANJE ZA ONE INFERIORNE,NIŠČE DUHOM
(OH,POBOGU,ZAZVUČAH LI TO KAO RASKOLJNJIKOV?)-ZBOG SNAGE SENZACIJA KOJE PROSTO ATERIRAJU NA PRSA, NA ČULA ,NA IZNENAĐENE MOZGOVE PLASTIČNIH FIGURA IZ PUBLIKE, SA POZORNICE,IZ DAKAKVOG DO LI SUTRAŠNJEG POZORIŠTA,TEATRA BUDUĆNOSTI,IZ DRUGE DEŽELE,TREĆE
DIMENZIJE,SUPERIORNE U SVIM POZNATIM SEGMENTIMA/FRAGMENTIMA SCENSKOG IZRAZA-NIKO,ALI NIKO U SRBIJI,CRNOJ GORI,HRVATSKOJ ILI MAKEDONIJI NE
UMIJE DOSEĆI TU RAZINU,TU PRECIZNOST,TU POSVECENOST,TU MODERNOST-FUTUR DRUGI A NE PRVI!-KAO SLOVENCI,U TEATRU.

SPEKTAKULARNA PRODUKCIJA,SENZACIONALISTIČKA MUZIKA,BRILJANTNA KOSTIMOGRAFIJA,KOREOGRAFIJA TAKOĐE, VELIČANSTVENA,MULTINACIONALNA,
GLUMAČKA EKSPRESIJA-MOŽDA U TOM DIJELU SLOVENCI IMAJU KONKURENCIJU JER VIDJESMO KAKO SKLADNO I SILNO SU IGRALI SVI TI MLADI,NAROČITO NADARENI GLUMCI: GORAN ŠUŠLJIK,LIVIO BADURINA,STEFAN KAPIČIĆ,FELIX STROEBL-
I,NAPOKON,MOŽDA I NAJVAŽNIJE- REDITELJSKA VIZIJA:ELEMENTI SU KOJI,KAO VODA,VATRA,VAZDUH I ZEMLJA NAŠU PLANETU,TVORE VANVREMENSKO UMJETNIČKO DJELO,KAO SA NEKE DRUGE PLANETE,IZ NEKOG DRUGOG KOSMOSA.
ISTINA DJELO JE PRAZNO AKO NIJE TEMELJENO NA ISTO TOLIKO SUPERIORNOM TEKSTU;NO,MOŽE LI POSTOJATI NEŠTO SVEOBUHVATNIJE,FILOSOFSKIJE,
RELIGIJSKI I MORALNO ZAPITANIJE,KOMPLEKSNIJE OD PRAGMENATA IZ MONOLOGA/DIJALOGA TRI BRATA,TRI SIMBOLA ,TRI BIĆA SA TRI RAZLIČITA POGLEDA NA SVIJET:ALJOŠE ,DMITRIJA I IVANA KARAMAZOVA
U KOJIMA JE(FRAGMENTIMA TESTAMENTALNOG DJELA DOSTOJEVSKOG) SAŽETO ODROĐENJE ČOVJEKA,PERVERZNOST PROTEKLOGA VIJEKA,LUDILO-UŽAS-PARANOJA
PSIHOPATOLOGIJA ČOVJEKOLIKOG TEORIJSKOG,A SVJEDOCI SMO I PRAKTIČNOG,UMA.
MEĐUTIM,VELIČANSTVENOST REDATELJSKE EKSTRAVAGANCIJE PROSTO SLUĐUJE OBIČNOG,MINORNOG/MORONSKOG? LJUBITELJA POZORIŠTA SVIKLOG NA ZNANO,KLASIČNO,PONEKAD ISTINA I KVALITETNO,IGRANJE NA SCENI A NAJCEŠĆE GUBLJENJE VREMENA(po pravilu više od 100 MINUTA UMJERENE DOSADE I NEUMJERENE GLUMAČKE ŠMIRE I PRIDE I REDITELJSKE NEINVENTIVNOSTI).
PA ŠTA VI TEATARSKI KRPELJI,VI POZORIŠNE PIZDE, OČEKUJETE?
MISLITE LI DA TEATAR 2004 ,ILI 2040,TREBA NALIKOVATI ANTIČKIM MRSOMUĐENJIMA ILI RENESANSNIM,PRAZNOGLAVIM,IGRARIJAMA,ILI TRADICIONALNOM
POZORJU PAK(POČETAK,ZAPLET,RASPLET,SVRŠETAK-MOŽE LI SREĆAN?)???
POZOR!POZOR!ENTER IN THE THEATER(KAKO I PISALO JE NA VIDEO BIMU,NA STARTU,"LANSIRANJA DUŠA U KOSMOS SA AERODROMA U SCENOGRAFIJI NAUČNO
FANTASTIČNE PISTE",KAKO REČE TOMAŽ,TAJ ZVJEZDOZNANAC I NENAUČNO,NADRACIONALNO FANTASTIČNI KREATOR,
!K-R-E-A-T-O-R!)IZVIKUJE SVAKO ZRNO
PANDUROVOG GENIJA,ATAKUJUCI NA SVA NAŠA ČULA, BOMBARDUJUĆI NAS STILOM,SNAGOM IZRAZA I POETIKE,SAVRŠENOŠCU IZVEDBE NA SANJANOM NIVOU PRODUKCIJE ZA SVE OVDAŠNJE,BALKANSKE A NE- MOGUĆE JE- I AUSTRIJSKE,TRUDBENIKE...

OD PRVOG KADRA ,A O KADRU MOŽEMO GOVORITI JER SAM JE PANDUR AUTORU OTKRIO DA JE PREDSTAVA REŽIRANA I PROBANA KAO(FILMSKA) CJELINA,TJ NIZ KADROVA,ŠTO ZNAKOVITO OBJAŠNJAVA I ODJAVNA ŠPICA KOJA ISPISUJE IMENA AKTERA OVOG FILMA/POZORIŠNE PREDSTAVE/MUZIČKO- MODNE ORGIJE
I ŠTA-TI-JA-ZNAM-ŠTA-JOŠ-SVE-NE
NA KRAJU SNOVIĐENJA,NA KRAJU ORGAZMAGORIČKE ONIRIČNE TEATARSKE NUKLEARNE BOMBE ŠTO IZMAMILA JE U MENI/I IZ MENE PRIMALNI,POSTKOITALNI KRIK-BUKVALNO!!!-
I POVIKE BRAVO!BRAVO! A POTOM JE DIO GLEDALIŠČA NA
CITADELI-SCENI GRAD TEATRA,U BUDVI,PRIDRUŽIO SE SENSUALISSIMU U DAVANJU
ODUŠKA ODUŠEVLJENJU,DOK JE PREOSTALA DVOTREĆINSKA VEĆINA-A ISKUSTVO NAS UČI DA VEĆINU VAZDA MORAMO PREZIRATI,MAKAR I DOZVOLJAVALI MOGUĆNOST
DRUGOJAČIJEG DOŽIVLJAJA,UOPŠTE MIŠLJENJA-
NIJEMO,MLAKO PLJESKALA:
ZBUNJENA ILI ZGAĐENA ILI SLUĐENA TOLIKOM,ABNORMALNOM SILOVITOŠCU,KREATIVNOŠCU I KATARZICNOŠCU VIĐENOG
(NO NAŽALOST,NE I PROŽIVLJENOG)
MULTIMEDIJSKOG ČUDA(NEVIĐENOGA,MAKAR ZA SENSUALISSIMA
KOJI NIKADA NIJE PRISUSTVOVAO BITEFU ...)

JESTE, POZORIŠTE JE SAN ALI KAKAV,
KAKAV UM GA TO SANJA,TOMAŽPANDUROVSKI,PERVERZNI?- JER SE USUDJUJE DA PERVERZNOŠCU NA SCENI SABLAZNE PUBLIKU,ISFRUSTRIRA JAKOŠĆU HOROVICEEVE MUZIKE,NAGOŠCU ILI HOMOSEKSUALNIM
UČESTALIM POLJUPCIMA NA ČETVEROKUTU SCENE OBOJENE PERFEKTNIM PROJEKCIJAMA PO ZIDU PA ČAK I TIJELIMA SUDIONIKA ,ALI ZAR SCENA /KADAR U KOM SE IZLJUBE SVI JUNACI/JUNAKINJE MEĐ SOBOM NEPRESTANO PONAVLJJUCI "SVE JE DOZVOLJENO"
NIJE DOVOLJNO KOREKTAN PRIKAZ ORGIJA,PROMISKUITETA,NEVJERNOSTI,SEBIČNOSTI,
NEMOGUĆNOSTI ZADOVOLJENJA,POMENUTOG IZOPAČENJA
ET CETERA ET CETERA...
ŠTO BI SE ZGODILO DA SU SE NEKI NATURŠČICI ZBILJA IZJEBALI NA SCENI,DEMONSTRIRAJUĆI PERVERZNOST SADAŠNJE BUDUĆNOSTI;PREDSTAVA BI MOGUĆE BILA RADIKALNIJA ALI ZAŠTO NE I KVALITETNIJA KADA BI NEKI DRUGI,VANZEMALJSKI
REDITELJ-A IMA IH-STILIZOVAO ISTO TO FUKANJE, NARAVNO KAD BI TO ZBILJA BILA GLUMA IŽIVLJAVANJA A NE TEK IŽIVLJAVANJE ILI SABLAŽNJIVANJE SABLAŽNJIVANJA RADI...
"100 MINUTA",OD PRVOG MINUTA, I ULTRASTILIZOVANIH
NEONACISTIČKIH,ROKENROL,GEJ,SADO- MAZO KOSTIMA U KOJIMA VRIJU TJELESA BRAĆE KARAMAZOV,PRIZIVA NA POBUNU,PA KAD
VAS OŠINE PRVI TALAS PROTO-PANK TEHNO GROMA IZ GOROSTASNIH ZVUČNIH KUTIJA DA VAM PRŠTI SVE U UŠIMA UPITATE SE IMA LI ŠANSE DA NAČUJETE TEKST KOJI ĆE IZGOVARATI, AKO ĆE IŠTA IZGOVARATI, EKIPA GLUMACA-LUĐAKA, FIZIČKIH FURIJA,BRUTALNIH KLIŠEUBICA KOJI KAO PO MODNOJ PISTI-U KOSTIMIMA JELENE PROROKOVIĆ-ZAPAMTITE TO IME!- TRČKARAJU SE SCENOM,POD PALJBOM ,SALVAMA,RAFALIMA ZVUČNIH I ONIH IZVORNIH,ISTINSKIH,ISKONSKIHEMOCIJA:
BIJESA,OKRUTNOSTI,STIDA,NEMOĆI,EGOISTIČNOSTI,
ZLOĆUDNOSTI...

MULTIMEDIJALNOST,MULTILINGUALNOST-SRPSKI,HRVATSKI,SRPSKOHRVATSKI?,
SLOVENAČKI,NJEMAČKI,FRANCUSKI,ŠPANJOLSKI JEZIK ČUSMO-,MODERNOST ZAMIŠLJENOG I SCENSKE EGZEKUCIJE,PROŽIMANJE SA TEHNOLOGIJOM TEHNO SVIJETA KOJU DIŠEMO-PROJEKCIJE SLIKA,SLOVA,ZNAKOVA-FUZIJA MUZIKE ,GLUMAČKOG POKRETA ,PLESA,MODE,FILMA,STRIPA ČAK I POTOM FISIJA SVIH TIH ELEMENATA FUTURISTIČKOG,SVESAŽIMAJUCEG POZORJA U LICE ALI I U SRCE ZAPREPAŠĆENOG GLEDAOCA-TO JE TOMAŽ PANDUR,TO JE "100 MINUTA",TO JE SLEDEĆI,POLUPOZNATI UNIVERZUM TEATARSKOG STVARANJA!

ONAKO KAKO VAS PUKNE JEDNA STVARČUGA BLACK REBEL MOTORCYCLE CLUB ILI JON SPENCER BLUES EXPLOSION ILI MC5 ILI the DOORS - TAKO VAS RAZORUŽAVA,RAKRINKAVA,RAZDRAŽUJE OVA SKORO SAVRŠENA POZORNICA TALENTA,SMISLA I SNOVIĐAVNOSTI,KOJA SLUŽI,AKO TO NEKOM NI NAKON OVOG TEKSTA NIJE JASNO, DA NAS NAUČI ISTINAMA O NAMA SAMIMA:KOLIKO SMO ISKVARENI,ZLI,SJEBANI,IZLUĐENI,AMORALNI,NESREĐENI,NESREĆNI,
NEIŽIVLJENI,BEZGRANIČNI U NAČINIMA NA KOJE ZADOVOLJAVAMO SVOJ EGO,JED UMA ILI MESA SOPSTVENA PROHTJEVE...

PROBAJTE,GLEDAJTE,ODUŠEVITE SE,AKO VEĆ NIKAD NIJE JEZA VAS VATALA U TEATRU KAO U KAKVOM HOROR FILMU,AKO RANIJE NISTE SE ISTOVREMENO DIVILI I IŠCITAVALI SIMBOLE PREDSTAVE ILI PAK IMALI EREKCIJU TIJEKOM NJENOGA TRAJANJA,NE ZBOG PREKRASNE NAGE HRISTINE POPOVIĆ,
S POLUIZBRIJANOM VAGINICOM ILI ZBOG EROTSKOG NABOJA UOPŠTE/UOPĆE-NEGO ZBOG DRČNOSTI,SILINE,VELIČINE,EKSPRESIJE I FANTAZIJE KOJU GLEDATE,SLUŠATE,UPIJATE,I NE MOŽETE DA VJERUJETE DA SE TO UPRAVO VAMA DOGAĐA,NAKON TOLIKO ODGLEDANIH PREDSTAVA,KOJIH SE,NAKON OVE,
NIKAD VIŠE NEĆETE SJETITI.


REMEK-DJELO,OKO TOGA ZBORA NEMA-A AKO STE DAVNO ČITALI KARAMAZOVE OBNOVITE GRADIVO;AKO NISTE NIKAD,NE ZNAM ZAŠTO SE TRUDITE I GLUMITE OBRAZOVANOG ČOEKA KOJI POSJEĆUJE TEATRE.


POST SCRIPTUM

SEMPLOVI-HITLEROV GOVOR,RADIO JAVLJA VELIKI DIKTATOR DA JE UBIJEN,AMERIČKO BOMBARDOVANJE
IRAKA I AVGANISTANA,DEJTONSKI SPORAZUM KAO VRHUNAC KRVI VRCANJA NA OVIM ,NEDOJEBENIM, PROSTORIMA,JASNO UPUĆUJU NA ZLOČINE NAŠEG DOBA,NA KRVAVE PIROVE,
POLITIČKE ALI I LJUDSKE/NELJUDSKE HIROVE,SVA ZLA OČITA I IPAK DOGOĐENA,ČIME PANDUR PRAVI KOPČU SA STVARNOŠCU,ISTOVREMENO APOSTROFIRAJUCI KRVAVU
(H)ISTORIJU/HISTERIJU ČOVJEČANSTVA...


REFERENCE SU TAKOĐE IMPRESIVNE: TARKOVSKI,LUKINO VISKONTI SPOMENUTI TIJEKOM IZVOĐENJA PREDSTAVE-ALMODOVAR(KABARETSKO,U MOĆNOJ SCENI, A LA "VISOKE POTPETICE"ŠANSONJERSKO-ŠPANJOLSKO ISKUSTVO FORMOM A SADRŽAJEM AUTOPOETIČKA EKSPLIKACIJA TOMAŽPANDUROVSKOG REDITELJSKOG POSTUPKA,NE USTUPKA!),
DEREK DŽARMAN(MRAČNA,SKORO MISTIČNA,GEJ IKONOGRAFIJA),
STENLI KJUBRIK(REPETITIVNI RECITATORSKI MOTIV PREUZET IZ
NEDOVOLJNO OTKRIVENOG POSLJEDNJEG FILMA MAESTRA"EYES WIDE SHUT",KOJI UPUĆUJE NA PSEUDOMASONSKE SCENE ORGIJA ,AKO SE SJEĆATE),
PITER GRINEVEJ(SAMO ZBOG RASKOŠI IMAGINACIJE I BESKRUPULOZNE,FRAPIRAJUCE INSCENACIJE) SU DOŽIVLJENI,ASOCIRANI,MAKAR SAMO U SENSUALISSIMOVU SENZIBILNU UMU.

NA KRAJU,SAŽEO BIH SVE REČENO U 10 RIJEČI:
1NEZNANO-STRANO SLIJEPCIMA
2NEUVIĐAVNO-BEZ PARDONA PRODUKCIJA
3MAESTRALNO-BEZGREŠNA INTERPRETACIJA DOSTOJEVKOG SVIM NIVOIMA TOTALNOG POZORIŠTA
4EKSPERIMENTALNO-BLISKO ALTERNATIVNOJ PROVOKACIJI,TEŽNJA SAVREMENIJEM IZRAZU
5ULTRAMODERNO-OSTVARENJE EKSTREMNO SAVREMENOG STILA
6OSLOBAĐAJUCE-KATARZIČNO
7HUMANO -JER GOVORI O NEHUMANOSTI LJUDSKOJ,S GAĐENJEM
8GADLJIVO-JER OGAĐUJE GADNO GADNIM,OKAĐUJE GRIJEHE NAŠE GRIJESIMA SVIH NAS SAMIH
9BOLNO-JER BOLI KOLIKO JE IZVANREDNO
10NEPREPRIČLJIVO!

NA SKALI OD 1 DO 10..........11!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 19:19 - Komentari (1) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>