Oklopni izviđački automobil 4x4 BRDM-2 razvijen je 1962. godine u tadašnjem SSSR-u, kao nasljednik starijeg vozila BRDM-1. Serijska proizvodnja u tvornici Molotov GAZ je trajala od 1963. do 1989, a vozilo je prvi put javno prikazano 1966 godine. Tjelo automobila izrađeno je varenjem ploča pancirnog čelika, a oblikovano je tako da se zaštite što bolje amfibijske karakteristike. Debljina oklopa sa prednje strane je 14 mm, na bokovima 7 mm, a na podu 3 mm, što znači da je posada zaštićena od udara streljačkog naoružanja, ali da je vozilo veoma ranjivo na mine i udare mitraljeza kalibra 12,7 mm ili većeg. 9K14 U prednjem djelu oklopnog tjela jedan do drugog sjede dva člana posade - vozač sa ljeve strane i zapovjednik sa desne. Ispred sebe imaju dva prozora koji u borbi mogu biti zatvoreni čeličnim kapcima, kada se osmatranje obavlja pomoću sistema periskopa. Kupola sa mjestom nišandžije i naoružanjem postavljena je u srednjem djelu vozila. Na bokovima srednjeg dela oklopnog tjela nalaze su po tri osmatračka periskopa i jedna puškarnica s osobnim naoružanjem posade. Zadnji dio automobila rezerviran je za smještaj motorno-transmisionog odeljenja. Svi članovi posade ulaze i izlaze iz vozila kroz dva otvora na krovu - po jedan iznad mjesta zapovjednika i nišandžije. Naoružanje se sastoji od mitraljeza KPVT kalibra 14,5 mm, spregnutog sa mitraljezom PKT 7,62 mm i ugrađeno je u ručno pokretanu kupolu kakva je primenjena i na oklopnom transporteru BTR-60PB. U borbenom kompletu se nalazi 500 metaka 14,5 mm i 2000 metaka kalibra 7,62 mm. Ljevo od mitraljeza postavljen je teleskopski nišan PP-61A. U vozilu se najčešće nalazi i jedan ručni bacač RPG-7V ili RPG-18. Za pogon se koristi V-8 benzinski motor GAZ-41, hlađen tečnošću, koji razvija maksimalnih 103 kW (140 ks) pri 3400 obrtaja u minuti. Zrak se u motor uvodi kroz otvore na zadnjoj strani i na krovu vozila, a na svakom boku nalazi se po jedan auspuh. Ručni menjač ima četiri brzine prenosa za kretanje napred i jedan za nazad. Sva četiri točka su pogonska, a karakteristika automobila BRDM-2 je da ima i dva para malih dodatnih točkova na sredini tjela. Oni se izvlače (spuštaju) pri kretanju po teškom terenu, čime se znatno poboljšava pokretljivost. Sistem vješanja se sastoji od lisnatih opruga i četiri para hidrauličnih amortizera. Vozač može podešava pritisak u pneumaticima u toku vožnje. Automobil BRDM-2 vodene prepreke savlađuje plovljenjem, brzinom 10 km/h, pogonjen jednim vodomlaznim pokretačem ugrađenim u zadnjem djelu tjela. Pre ulaska u vodu na prednjoj strani vozila podiže se valobran. Standardna oprema vozila podrazumeva sistem za NHB zaštitu na bazi natpritiska, inercijalni sistem za navigaciju TNA-2, vitlo nosivosti 4000 kg, IC farove i periskope za vožnju i osmatranje noću, radio-uređaj R-113 i uređaj za zadimljavanje ubrizgavanjem goriva u auspuh. Vozilo se nalazi ili se nalazilo u sastavu oružanih snaga više od 45 država, među kojima su i Srbija i Crna Gora, Hrvatska, Makedonija, Mađarska, Rumunija, Bugarska, Poljska, Češka, Slovačka, Irak, Libija, Egipat... Korišćeno je u velikom broju lokalnih ratova, uključujući i sve ratove na teritoriji bivše SFRJ. Na šasiji izviđačkog automobila BRDM-2 konstruirano je nekoliko vozila za druge namjene: zapovjedno-stožerno vozilo BRDM-2U, lovci tenkova 9P110, 9P122, 9P133 i 9P148,9K14M vozilo za NHB izviđanje i obilježavanje kontaminiranog zemljišta BRDM-2RH, raketni sistem trupne PVO Strela-1M. Postoji i nekoliko modernizacija baznog vozila BRDM-2 - varijanta naoružana topom 23 mm, češka komandna verzija BRDM-VR i iziđačka verzija BRDM-B, poljska vozila BRDM-2M-96, BRDM-2M-97 i BRDM-2M-98. Strela TAKTIČKO-TEHNIČKE KARAKTERISTIKE Kalibar glavnog mitraljeza: 14,5 mm Kalibar spregnutog mitraljeza: 7,62 mm Borbeni komplet glavnog mitraljeza: 500 Borbeni komplet spregnutog mitraljeza: 2000 Konfiguracija: 4x4 Posada: 4 Dužina vozila: 5,75 m Širina: 2,35 m Visina: 2,31 Klirens: 0,34 Baza točkova: 3,1 m Masa vozila: 700 kg Snaga motora: 103 kW Specifična snaga: 14,71 kW/t Radijus kretanja: 750 km Kapacitet rezervoara za gorivo: 290 l Maksimalna brzina: 95 km/h Brzina plovljenja: 10 km/h Savlađuje vertikalnu prepreku: 0,4 m Savlađuje rov: 1,25 m Radijus okretanja: 9 m Uspon: 60% Bočni nagib: 30% |
siječanj, 2008 | > | |||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv