Recenzija/komentar - Film: Mad Max 3: Beyond Thunderdome

25.09.2006.

Pobješnjeli Max 3: Thunderdome

Eng. Mad Max 3: Beyond Thunderdome
God. 1985.
Redatelj: George Miller, George Ogilvie
Scenarij: Terry Hayes, George Miller
Glume: Mel Gibson, Tina Turner, Bruce Spence, Adam Cockburn, Frank Thring, Angelo Rossitto, Paul Larsson, Angry Anderson, Robert Grubb, George Spartels, Edwin Hodgeman, Bob Hornery, Andrew Oh, Ollie Hall, Lee Rice, Max Worrall, Susan Leonard, Robert Simper, Virginia Wark, Geeling Ng, Ray Turnbull, Brian Ellison, Gerard Armstrong, Helen Buday, Mark Spain, Mark Kounnas, Rod Zuanic, Justine Clarke, Shane Tickner, Toni Allaylis, James Wingrove, Adam Scougall, Tom Jennings, Gerry DAngelo, Travis Latter, Miguel López...itd.

Nakon što mu usred pustinje, nepoznata osoba na prepad ukrade vozilo, deve i sve ostale stvari koje su se nalazile na njemu, (Mad) Maxa trag odvede u post-apokaliptični grad usred pustinje, Bartertown, gdje vrijede zakoni, poštuju se pravila i cvate trgovina. Nakon što ugleda svoje deve na rasprodaji, poželi razgovarati sa glavešinom tog grada kako bi povratio svoju imovinu, ali da bi uopće mogao uči u centar grada mora imati nešto za razmjenu...no, Max nema ništa osim svojih vještina, te ponudi upravo to. Nadležni se zainteresiraju za njegovu ponudu, te ga odvedu glavnoj osobi, Aunty Entity. Nakon što ga ona "testira" tako što na njega "pusti" svoje ljude, koje on uspješno savlada, uvjeri se da bi joj on zbilja mogao biti od koristi. Naime, Aunty ima jedan veliki problem...iako ona na prvi pogled vodi grad, ispostavi se da nije tako u potpunosti...gradom naime upravlja tandem Master-Blaster koji žive u podzemlju, gdje proizvode električnu energiju iz svinjskih govana kojom opskrbljuje grad i tako ucjenjuje Aunty. Master je mozak, ali ujedno i patuljak, a Blaster je mišić, ujedno i mrcina od čovjeka, te je zbog njega Master nedodirljiv. Ono što Max mora učiniti je ubiti Blastera, i ako u tome uspije, dobit će vozilo, gorivo i sve svoje stvari natrag. Problem je jedino u tome što ga mora pobijediti u poštenoj borbi do smrti, u Thunderdomeu, gladijatorskoj areni gdje vrijedi samo jedno pravilo..."dva čovjeka ulaze, jedan izlazi".
Max naravno pristane, ali prije nego krene u napad, odluči prvo krenuti u malu izvidnicu, ne bi li možda pronašao Blasterove slabe točke, te se zaposli u podzemlju, na farmi svinja. Tu sasvim slučajno saznaje da Blasteru smetaju visoki zvukovi, koji ga nerviraju i potpuno onesposobe u tom trenutku, a Max sasvim slučajno ima jednu zviždaljku koju odluči iskoristiti u borbi. Max tada izazove Blastera na borbu, optuživši ga da mu je ukrao vozilo. Njih dvojica uđu u ogroman polukružni kavez, Thunderdome, gdje ih pričvrste na gumenu užad, kako bi borba bila uzbudljivija. Nakon naporne borbe, Max nekako uspije savladati Blastera, ali nakon što mu jednim jačim udarcem ogromnim čekićem odvali kacigu i vidi da se ispod nje nalazi lice djeteta, jer je Blaster zapravo hendikepirani čovjek sa umom 5-godišnjeg djeteta, shvati da ga ne može ipak ubiti, čime prekrši dogovor sa Aunty, te bude osuđen na kolo sudbine. Kolo "odluči" da ga se protjera u pustinju, na konju, sa užasno glupom maskom na glavi. I tako Max nakon lunjanja po pustinji, na kraju svojih snaga se napokon sruši...i taman kad pomisli da je to kraj, pronađe ga neka djevojka. Nakon što se Max probude shvati da se nalazi među plemenom koje većinom sačinjavaju djeca, zapravo nema starijeg djeteta od nekih 18 god. Oni u njemu vide Kapetana Walkera kojeg očekuju več godinama, a koji bi ih trebao povesti u veliki grad...
E tu priča postane malo nejasna i dosadna, da tako kažem, pa neću više ni duljiti sa objašnjavanjem radnje, ali ako vas ipak zanima što se dogodi nakon toga...pogledajte film.

"Mad Max" trilogija je veoma slična svojom kvalitetom i poviješću več spominjanoj "Terminator" trilogiji...naime, prvi film je koštao siću, prošao vrlo dobro, premetnuo se u kult i napravio revoluciju. Drugi film je koštao malo više, prošao odlično, dapače, fenomenalno i premašio original, a treći...treći je samo prošao, i to jedva, a bio je najskuplji u cijeloj trilogiji - 12 mil AUD.
Kao i prethodni nastavak, ovaj film se je također razlikovao, i od originala ali i od nastavka. Budućnost je sada izgledala malo mirnije nego u dvojci, ali još uvijek dovoljno divlje da ju ne možemo usporediti sa onom iz originala...treći film zapravo oslikava izgradnju novog (post-apokaliptičnog) društva, uspostavljena je trgovina, zakoni koji se moraju poštivati itd., iako je to još uvijek divlje društvo u kojem preživljavaju samo najjači i najsnalažljiviji...no meni osobno se baš i nije svidio, zapravo, nakon izvrsnog i kultnog "Road Warriora" bio je iznimno razočaravajući, što ga po mom mišljenju čini najgorim i najslabijim filmom u "Mad Max" trilogiji.
"Mad Max 3: Beyond Thunderdome" je imao zanimljiv i intrigantan početak, koji je dosta podsjećao na zaplet kultnog spagette westerna "A Fistful of Dollars", ali i na zaplet prethodnika, "Mad Maxa 2". Ovaj put dugokosi Max dolazi u post-apokaliptični, prašnjavi gradić Bartertown prepun raznoraznih firkova, gdje u zamjenu za vozilo, gorivo i oružje koje mu je ukradeno nudi svoje usluge, te tu imamo zanimljivu "namještenu" borbu do smrti u Thunderdomu, prijevaru, te malo bauljanja na konju po pustinji itd., ali ni traga onim adrenalinskim jurnjavama iz originala i drugog nastavka...toga je bilo nešto malo tek pred sam kraj filma, a i to je bilo prilično jadno izvedeno. A još k tome negdje na sredini, odjednom je film postao egzistencijalna drama, a Max kao lik iz usamljenog anti-junaka, čuvar i dadilja "nezbrinute" djece, na koju naleti usred pustinje, te je cijeloj priči dodan jedna dublja mitska pozadina, kojoj tu nikako nije bilo mjesta. A da ne spominjem kako je prema kraju priča postala pomalo nejasna, prepuna ne odgovorenih pitanja.
Ovaj nastavak je dokaza da se je serijal več pomalo izlizao, i ostao bez novih ideja, te je postao loša imitacija več prije viđenog. "Mad Max 3" u cjelini djeluje kao loša kopija drugog nastavka, sličnog početka i gotovo identičnog kraja. Sam grand finale filma mi je djelovao kao blijeda kopija jurnjave iz dvojke...kamion je ovaj puta zamijenjen vlakom, a cijela jurnjava je bez imalo uzbuđenja, adrenalinske napetosti kao i neke spektakularnosti i nasilja...nitko od glavnih likova ne pogine, pa čak nitko od negativaca ne pogine.

"Tonalitet" i žestina nasilja je ublažena u odnosu na prethodnike, u priču je ubačena gomila dječurlije, tu je i naslovna pjesma Tine Turner, zapravo dvije pjesme, te je očito da su producenti ciljali na širu, a ujedno i mlađu publiku kako bi film zaradio što više, jer ovaj film jedino djeca mogu shvatiti ozbiljno, tj., dobro se zabaviti gledajući ga.
Također i negativci su ublaženi, neuvjerljivi, pa čak i karikaturalni. Tina Turner je totalno neuvjerljiva kao negativka, posebice u usporedbi sa prethodnicima, zastrašujućim Toecutterom iz originala, te ogromnim i još strašnijim Humungusom iz prethodnog nastavka. A da ne spominje njezinog glavnog pomagača, Ironbara (kojeg glumi nepoznati Angry Anderson), koji kao da je ispao iz nekog crtanog filma tipa "Kojot i ptica trkačica". Tip preživi pad sa mosta, eksploziju auta i još nekoliko totalno glupih situacija, i stalno se vrača i vrača, te u usporedbi sa psihotičnim i ludim Wezom iz prethodnika koji je djelovao zastrašujuće na ekranu, djeluje kao nekakav iritantni idiot koji zbilja živcira svojom pojavom, a ne zastrašuje, kao što bi trebao.
Cijeli film je također lišen one odlične mračne atmosfere koja je krasila prva dva filma, te je, kao što rekoh, više namijenjen djeci, iako je vizualni identitet doduše ostao isti. Uostalom predikat R, koji je "krasio" prva dva filma, je ovaj put zamijenjen sa PG-13, što govori dovoljno samo za sebe.
I Mel Gibson je ovaj puta nešto malo komičniji i opušteniji u svojoj izvedbi, te nije više onako ozbiljan kao prije, a Max je iz opakog, mračnog i šutljivog anti-junaka, lešinara koji misli samo na sebe, postao zabavan junak koji nije imun na humor, što ga kao čini "simpatičnijim" i pristupačnijim široj publici, te je u ovom filmu bio sve samo ne "Mad".
U jednoj sceni negdje s početka filma, on dolazi u grad, te na zahtjev da ostavi oružje na ulazu, od izvadi hrpu oružja, pištolje, noževe, samostrijel itd...mnogo, mnogo više nego što čovjek može nositi...zašto? Zbog štosa! Također u filmu glumi opet i Bruce Spence, te opet glumi pilota, kao i u prethodniku, ali je problem u tome što on očito glumi drugi lik, jer kada se on i Max napokon susretnu na pred kraj filma face tu face, oni se uopće ne prepoznaju, što nema nikakvog smisla. Mislim, zašto siti glumac glumi drugi lik?!...malo je glupo angažirati istog glumca da glumi sličan lik, a ne isti...ili se pak prepoznaju, ali nam to nije posebno naglašeno...ne znam, to mi vjerojatno nikada neće biti potpuno jasno?!

Millerova režija je ovaj put mlaka, fali joj uzbuđenja i brzog ritma iz prethodnika, a ništa svemu tome nije pomoglo ni to što mu je ko-redatelj bio George Ogilvie, dapače, smatram da je upravo to odmoglo filmu, jer je u biti Ogilvie napravio veći dio posla, a ne Miller, što je vjerojatno i najglavniji razlog za tako slab finalni dojam filma. Naime, neposredno pred početak snimanja filma, za vrijeme traženja podobnih lokacija za snimanje, u helikopterskoj nesreći je poginuo Byron Kennedy...Millerov prijatelj, produkcijski partner, scenarist i općenito čovjek s kojim je on započeo cijelu tu priču još i prije 1979. godine. Miller je naravno bio shrvan njegovom smrću, i želio je uopće odustati od režije ovog filma, no nakon razgovora s producentima je ipak pristao režirati, ali samo akcijske sekvence, no očito je i vidljivo je da Miller jednostavno nije "upregnuo" čitavog sebe u cijeli projekt...no, ne možemo mu to ni zamjeriti.
No unatoč tome što je "Beyond Thunderdome" uvjerljivo najlošiji film u cijeloj "Mad Max" trilogiji, ujedno je i najuspješniji što se zarade tiče...dakle, producenti su uspjeli u svom naumu, a to je zaraditi brdo para. Film je zaradio 36 mil$ u Australiji, te preko 100 mil$ u ostatku svijeta, a Gibson je več bio velika internacionalna zvijezda...i to prije nego što je uopće snimio prvi film iz još jedne njegove poznate akcijske franšize po kojoj ga pamtimo - "Leathal Weapon".
Več par godina se spominje snimanje i četvrtog nastavaka, kojeg bi ponovno trebao režirati George Miller. Neko vrijeme je i Gibson bio u opticaju da ponovno reprizira ulogu koja ga je proslavila, ali je odustao. Godina su ipak učinile svoje, on je ostario, te se okrenuo drugačijim (redateljskim) projektima kao što su "Pasija" i nadolazeći "Apocalypto", pa se sad kao novi Mad Max spominje između ostaloga Hugh Jackman i Russel Crowe, kao i još neka imena. "Mad Max 4: Fury Road" bi se prema posljednjim informacijama trebao pojaviti pred svjetskom publikom 2008. godine, da li će zbilja biti tako, morat ćemo još malo pričekati...ali mislim da..."We don't need another sequel"!

Sve u svemu, finalni dojam je da su nam autori htjeli isporučiti malo drugačiji film, sa malo dubljom pričom, o jednom novom društvu, o novoj civilizaciji, ali ujedno i malo zabavniji, opušteniji, sa manje nasilja i više humora...u čemu su djelomično i uspjeli, ali su tako izgubili na uzbudljivosti i kvaliteti filma, jer to jednostavno nije više bio onaj "Pobješnjeli Max"...več "Pripitomljeni Max". Na kraju krajeva, od cjeline valja svakako izdvojiti borbu u Thunderdomeu, nekoliko dobrih štoseva, kao i naslovnu pjesmu Tine Turner "We don't need another hero"...no to ipak nije dovoljno da bi smo ga proglasili i dobrim, a kamo li nešto više.

Ocjena: 2/5

0