Filmske legende: Hans Zimmer

18.09.2006.

Da Filmske legende, i općenito ljudi zaslužni za kvalitetu i dugovječnost nekog filma nisu samo glumci koje gledamo na velikim i malim ekranima, dokazuje i činjenica da se npr. prestižna nagrada Oscar, koja označava najveće životno dostignuće svakom filmskom djelatniku koji ju osvoji, ne dodjeljuje samo njima, več i svim ostalim ljudima iz svijeta filma koji su ostavili svoj trag u filmskoj povijesti i zadužili ju na ovaj ili onaj način. To su tkz. ljudi iz pozadine, redatelji, scenaristi, producenti, skladatelji i još mnogi, mnogi drugi, koji su često i više zaslužniji od samih glumaca za uspjeh nekog filma. Neke od tih osoba su jako poznate široj javnosti, neke malo manje, a neke uopće nisu poznate, no znamo da su tu. Jedna od tih osoba iz pozadine je i skladatelj Hans Zimmer, inače veoma poznato i popularno ime u svijetu filmske glazbe.

Image Hosting by PicsPlace.to

Hans Florian Zimmer je rođen 12. 09. 1957. godine u Frankfurtu u Njemačkoj. Svoju karijeru filmskog kompozitora je započeo krajem 80-ih godina, a danas se smatra jednim od najuspješnijih i najpopularnijih filmskih skladatelja. No prije nego što se je počeo baviti filmskom glazbom, bio je član pop skupine "The Buggles", a njihov najpoznatiji singl, "Video Killed the Radio Star" bio je prvi muzički video prikazan na MTv-u, te je označio početak nove ere globalne zabave.
Filmskom glazbom se je Zimmer počao baviti sasvim slučajno, kada je u Londonu surađivao sa poznatim kompozitorom, te ujedno i svojim mentorom Stanleyem Myersom na filmu "My Beautiful Laundrette" 1985. godine. Ubrzo nakon toga, kroz narednih par godina, naredao je nekoliko svojih solo projekata, kao što su između ostaloga naslovi "Separate Vacations" (1986), "The Zero Boys" (1986), "Terminal Exposure" (1987), "The Fruit Machine" (1988), "The Nature of the Beast" (1988) te "A World Apart" tekođer iz 1988. godine za koji je po prvi puta dobio i priznanja od strane kritičara. Tijekom tih godina, Zimmer se je istaknuo kao pionir u kombiniranju starih i novih glazbenih tehnologija, tj., "mix" elektronski stvorene glazbe i tradicionalne orkestralne glazbe, po čemu je poznat i dan danas.
I upravo je ta 1988. godina bila godina prekretnice u njegovoj karijeri. Naime te godine, nakon prvih zapažanja kritičara dobiva ponudu da sklada muziku za prvi veći film u karijeri, "Rain Man" redatelja Barrya Levinsona, koju naravno prihvaća. Film je te godine osvojio Oscara za najbolji film, a Zimmer je zaradio svoju prvu nominaciju za najbolji soundtrack, i tako se premetnuo i ime vrijedno zapažanja. Več naredne 1989. godine sklada muziku za naslove "Black Rain", redatelja Ridleya Scotta s kojim je kasnije konstantno surađivao na gotovo svakom njegovom filmu, te za film "Driving Miss Daisy". I taj film je osvojio Oscara u kategoriji najboljeg filma, ali je Zimmera nominacija ovoga puta zaobišla, no zato je zaradio nominaciju za Grammy tim istim soundtrackom.
Kako je iza sebe več imao rad na dva filma ovjenčana Oscarima i dvije nominacije (Oscar i Grammy), početkom 90-ih godina, Zimmer je slovio kao veoma običavajući i kvalitetan skladatelj, pa je dobivao sve više i više ponuda. Među naslovima za koje je još skladao nalaze se i "Bird on a Wire" (1990) sa Mel Gibsonom u glavnoj ulozi, te popularni film s kraja 80-ih, odnosno, početka 90-ih "Days of Thunder" (1990) redatelja Tonya Scotta sa Tom Cruiseom i Nicole Kidman u gl. ulogama, koji je moglo bi se reći označio početak njegove suradnje sa poznatim producentom Jerryem Bruckheimerom kao i samim redateljem, za čije filmove je kasnije također često skladao.Tu su se te 1990. još našli i "Fools of Fortune", "Pacific Heights" te "Green Card" sa Gerardom Depardieom i Andie MacDowell u glavnim ulogama.
Početkom 1991. ponovno surađuje sa Ridley Scottom na filmu "Thelma & Louise", te sa redateljem Ronom Howardom na filmu "Backdraft", a našao se tu još te godine i naslov "Regarding Henry". 1992. godine je radio na čak pet filmova od kojih najviše valja izdvojiti "K2" sa Michaelom Biehnom u glavnoj ulozi, kao i film "A League of Their Own". Na filmu "True Romance" iz 1993. godine je ponovno surađivao sa Tony Scottom, a tu su se te godine još našli i "Cool Runnings", "Point of No Return" te "Younger and Younger". Naredna godina, 1994. je bila najznačajnija u njegovoj karijeri jer je te godine ostvario svoj največi uspijeh karijere. Naime te godina osvaja svog prvog, i za sada jedinog Oscara za soundtrack na animiranom filmu "The Lion King". A osim što je za njega osvojio Oscara, osvojio je i Zlatni globus, American Music Award, Tony, dvije Njemačke nagrade, te zaradio nominaciju za Grammy, a sam soundtrack je bio prodan u preko 15 mil. kopija diljem svijeta. Iste te godine skladao je još i za akcijski film "Drop Zone" sa Wesley Snipesom u glavnoj ulozi.
Filmom "Crimson Tide" iz 1995. godine ostvaruje treču zajedničku suradnju sa redateljem Tony Scottom i drugu sa producentom Bruckheimerom, te nam isporučuje jedan od njegovih boljih radova za koji je osvojio i Grammy. Tim soundtrackom je pridobio jednog velikog i značajnog fana, redatelja Stevena Spielberga, koji je jednom prilikom izjavio u nekom od mnogobrojnih intervjua, da kako je njegovo prijateljstvo i lojalnost prema Johnu Williamsu glavni razlog što nikada nije angažirao Zimmera na nekom od svojih filmova, iako bi to jako volio. Uz taj projekt, 1995. je još radio i na naslovima "Beyond Rangoon", "Nine Months", "Something to Talk About" te "Two Deaths". I naredne godine ponovno surađuje sa Tony Scottom na filmu "The Fan", ali te iste godine nam isporučuje, meni osobno dva veoma draga soundtracka za filmove "Broken Arrow" te izvanredan, orkestralno veoma pompozan i žestok soundtrack "The Rock", na kojem je surađivao sa još jednim vrhunskim glazbenikom, Jamesom Newtonom Howardom.
Inače, Zimmer voli često surađivati sa drugim skladateljima, jer kaže da na taj način mnogo nauči, te je do sada surađivao sa glazbenicima kao što su Harry Gregson-Williams, John Powell, Mark Mancina, Klaus Badelt, Steve Jablonksy i još mnogi drugi.
Uz sve to, te 1996. zarađuje i treću nominaciju za Oscara scoreom za film "The Preacher's Wife".
Neki od naslova koji su se nanizali narednih godina, a koje valja svakako spomenuti su "The Peacemaker" (1997), "As Good as It Gets" (1997), "The Last Days" (1998), "The Lion King II: Simba's Pride" (1998), "The Prince of Egypt" (1998), "The Thin Red Line" (1998) te "Chill Factor" (1999). I onda dolazi 2000. godina, kada Zimmer prema riječima mnogih fanova i kritičara stvara svoj najkvalitetniji i najpoznatiji soundtrack, onaj za film "Gladiator" Ridleya Scotta. Bila je to njihova moglo bi se slobodno reći, najunosnija i najkvalitetnija suradnja. Zimmer je za taj svoj epski score zaradio ponovno nominaciju za Oscara (na žalost nije ga osvojio, iako je trebao) i nominaciju za Grammy, te osvojio Zlatni globus i nagradu Filmskih kritičara. Uz sve to, soundtrack je bio prodan u 3 milijuna kopija diljem svijeta i posta jedan od najprodavanijih soundtrackova svih vremena. Te godine Zimmer je skladao još i za filmove "Mission: Impossible II" te "The Road to El Dorado". 2001. je opet surađivao sa Ridleyem na čak dva njegova filma... "Hannibal" te također izvrsni "Black Hawk Down", a našao se je tu još i "Pearl Harbor", druga suradnja sa redateljem Michaelom Bayem, za koju je ponovno zaslužio nominaciju za Grammy, a bili su tu još i naslovi "The Pledge" te "Riding in Cars with Boys", kao i još neki.
Več naredne godine, 2002. priskrbio je sebi još jednu nominaciju za Zlatni globus filmom "Spirit: Stallion of the Cimarron", a radio je još i na "The Ring" (2002), "Tears of the Sun" (2003), "Matchstick Men" (2003) (ponovno Ridley Scott), "Something's Gotta Give" (2003), te "The Last Samurai" također iz 2003. Nominacija za Grammy je opet bila tu, iako ga po običaju nije osovjio, a to je ujedno bio 100-i soundtrack u njegovoj karijeri.
U zadnjih par godina je nanizao nekoliko scoreova vrijednih spomena kao što su oni za filmove "King Arthur" (2004), zatim "Shark Tale" (2004), "Spanglish" (2004) koji mu je priskrbio, još jednu i za sad posljednju nominaciju za Zlatni globus, "The Ring Two" (2005), "Madagascar" (2005), "Batman Begins" (2005), gdje je opet zajedno sa Jamesom Newtonom Howardom pokušao zamijeniti gotovo nezamjenjivi score Danny Elfmana iz originala, te "The Weather Man" (2005).
Ova godina je bila veoma uspiješna za njega, jer je radio na dva iznimno uspješna filma, "The Da Vinci Code" i "Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest", u kojima je njegova glazba doprinijela kvaliteti i atmosferi filmova. U najavi još ima naslove "The Holiday" (2006) redateljice Nancy Meyers, zatim "August Rush" (2007), pa onda posljednji film iz serijala o pustolovinama gusara Jacka Sparrowa, "Pirates of the Caribbean: At Worlds End" (2007), i na kraju "The Simpsons Movie" (2007).

Naravno, to nije sve što još možemo očekivati od tog talentiranog i kvalitetnog skladatelja. Siguran sam da će nam kroz narednih 10-ak, pa čak možda i 20-ak godina on isporučiti još mnogo, mnogo kvalitetnih sountrackova koji će "uljepšati" mnoštvo nadajmo se jednako kvalitetnih filmova.
Zanimljivo je, što se njegovi soundtrackovi često koriste u trailerima za raznorazne filmove na kojima on uopće nije radio, i to posebice "The Rock", "Crimson Tide" i "Gladiator", što vjerojatno dovoljno govori samo za sebe. Njegov "zaštitni znak" je što u svojim soundtrackovima koristi elemente kultura kojima se film bavi. Tako npr. u "The Lion King" možemo čuti zvukove plemenskih instrumenata, u "Pearl Harboru" zvukove ukulele, a u "Gladiatoru" ženske vokale i zvukove gitare.
Za sebe kaže da mu je uzor Ennio Morricone, a da mu je najdraža filmska tema ona iz filma "Assault On Precinct 13" koju je skladao John Carpenter. Na 27. Internacionalnom Flanders Film Festivalu je dobio tu čast da izvede po prvi puta uživo preko 100 svojih dijela. Koncert je snimljen i izdan kasnije pod naslovom "The Wings Of A Film: The Music Of Hans Zimmer". A dobio je i nagradu Henry Mancini za životno dostignuće, kao i još nekoliko nagrada koje neću spominjati.

Sve u svemu jedan izvanredan glazbenik, čija glazba krasi mnoge izvanredne filmove i svakako pridonosi njihovoj kvaliteti i dugovječnosti. Za kraj evo vam top 5 njegovih najboljih dijela prema mom izboru...svakako preporučam:

1. The Rock
Image Hosting by PicsPlace.to

2. Gladiator
Image Hosting by PicsPlace.to

3. Crimson Tide
Image Hosting by PicsPlace.to

4. Black Hawk Down
Image Hosting by PicsPlace.to

5. The Lion King
Image Hosting by PicsPlace.to

<< Arhiva >>

0