Recenzija/komentar - Film: Terminator 3: Rise of the Machines

15.09.2006.

Terminator 3: Pobuna mašina

Eng. Terminator 3: Rise of the Machines
God. 2003.
Redatelj: Jonathan Mostow
Scenarij: John D. Brancato, Michael Ferris
Glume: Arnold Schwarzenegger, Nick Stahl, Claire Danes, Kristanna Loken, David Andrews, Mark Famiglietti, Earl Boen, Moira Harris, Chopper Bernet, Christopher Lawford, Carolyn Hennesy, Jay Acovone, M.C. Gainey, Susan Merson, Elizabeth Morehead, Jimmy Snyder, Billy D. Lucas, Brian Sites, Alana Curry, Larry McCormick, Robert Alonzo, Michael Papajohn, Timothy Dowling, Jon Foster, Mark Hicks, Kim Robillard, Matt Gerald, William OLeary, Rick Zieff, Rebecca Tilney, Chris Hardwick, Helen Eigenberg, Kiki Gorton, Walter von Huene, Jerry Katell, George A. Sack Jr., Eric Ritter…itd.

Radnja trećeg nastavka je gotovo identična prethodnicima, i ne donosi gotovo ništa novo, a upravo to je navječa mana filma, jer je bilo mnogo štofa za "novosti". No o tome malo kasnije, evo ukratko kako zvuči radnja...
Prošlo je gotovo deset godina otkako je tada još mali John Connor zajedno sa sada pokojnom majkom i Terminatorom T-800 spriječio dolazak Sudnjeg dana i početak rata između strojeva i mašina. Connor je sada stariji, i ima 22 godine te živi kako on kaže "izvan društva", bez adrese, bez telefona i svih drugih stvari pomoću kojih bi ga netko mogao pronaći. Ne postoji apsolutno nikakva dokumentacija o njegovom životu, te ga Skynet u budućnosti ne može pronaći. No, iz budućnosti ipak dolazi T-X, najsofisticiraniji stroj za ubijanje koji je Skynet dosada stvorio. Ona je eksponencijalno snažnija, opasnija i destruktivnija od svih Terminatora prije nje. No, ovaj put Connor nije jedina meta koju ona mora terminirati. Na toj listi za odstrel se nalazi još nekoliko imena koja su iznimno važna za ishod rata između ljudi i strojeva. Jedno od imena sa liste je i veterinarka Kate Brewster, buduća žena Johna Connora. Po običaju za T-X-om, dolazi i T-800, kako bi zaštitio Kate i Johna, koji sasvim slučajno nalete jedno na drugo. Ubrzo njih dvoje shvate da ih samo tri sata dijele od kraja svijeta, te uz pomoć svog zaštitnika, odluče još jednom spriječiti Sudnji dan…no da li će uspjeti u tako kratkom vremenu sa opasnom Terminatoricom za vratom…

Nakon izvrsnog originala, i još boljeg nastavka, kojeg mnogi filmofili, kao što rekoh u prethodnoj recenziji smatraju jednim od najboljih akcijskih filmova svih vremena, ovim nastavkom su gotovo svi bili razočarani i smatrali su ga potpuno nepotrebnim. Zapravo, film je naišao na negativne kritike i prije nego što je uopće bio snimljen, ponajviše zbog toga jer u redateljskoj stolici trojke nije sjedio začetnik svega toga, James Cameron, koji je odbio ponudu da režira film uz izjavu da je on rekao sve što je imao reći o toj priči u prethodna dva filma. A u to vrijeme se je još i Arni "natjecao" za mjesto Guvernera Kalifornije, pa su neki išli i tako daleko da su nazvali film jednim dugačkim predizbornim spotom koji će Arniju poslužiti u njegovoj kampanji. Ja osobno sam naveliko iščekivao taj treći nastavak, i zbilja sam bio presretan kada sam prvi puta vidio trailer, a kada se je film pojavio u kinima, doslovno sam trčao na prvu predstavu.
Istina, "Terminator 3: Rise of the Machines" se ne može mjeriti sa kultnim originalom i nastavkom, no nije ni ispao totalna katastrofa. "T3" je solidan akcijski film koji je kvalitetom onako malo iznad uobičajenog prosjeka koji nam se danas nudi. Doduše drugačiji je od svojih prethodnika i ničim se nije pretjerano nije istaknuo, kao prethodna dva filma, ali zato savršeno zaokružuje cijelu tu priču oko sudnjeg dana i propasti svijeta u jednu smislenu cjelinu, i zato smatram da ima svoju svrhu, koju je ispunio. Šta pod time mislim?
Naime dvojka je imala svojevrsni happy end, smak svijeta je spriječen i svi ćemo živjeti mirno i sretno. No, ako malo bolje razmislimo, to zapravo nema smisla...naime ako je sudnji dan spriječen, onda se ne bi uopće trebali dogoditi prethodni događaji iz originala i drugog nastavka, Terminatori ne bi smjeli postojati, a ipak su tu...dakle, zaključak je da do sudnjeg dana ipak mora doći, samo je pitanje kada i na koji način.
No opet, s druge strane, priča i jest najveći nedostatak ovog filma...umjesto da nam objasne kako je do tog sudnjeg dana došlo, kako je npr. CyberDyne došao do tehnologije koja je uništena u prethodniku,...scenaristi su to jednostavno "objasnili" zaključkom "Sudnji dan je neizbježan", bez ikakvih dubljih objašnjavanja, a još su u cijelu priču uz Connora dodali nekoliko novih likova koji kao navodno imaju veliki utjecaj na ishod rata, a o kojima nije bilo niti riječi u prethodna dva filma. Uz to nisu baš previše opravdali ni sam podnaslov..."Rise of the Machines", osobno sam očekivao da će više prikazivati taj rat u budućnosti, a kad tamo nisu prikazali ništa više nego i u prethodnicima. Zapravo, ovaj nastavak se je po meni trebao zvati "Judgment Day", jer ovdje zbilja i dođe do sudnjeg dana.
Problem je i u tome što je ovaj nastavak previše komičan u odnosu na prva dva filma, tj., treći film je žrtva same franšize Terminatora, jer se gotovo sve dosjetke odnose na dosjetke iz prošlog nastavka. Mislim i drugi nastavak je bio zabavan, te je imao dosta zabavnih situacija i onlinera, ali totalno nenamjerno. Tu se nije radilo o namjernim gegovima koji su tu da bi nas nasmijali, več o slučajnim štosevima. Ali ovdje ti štosevi djeluju previše kao parodija, te cijelom filmu fali one mračne atmosfere...mislim ipak je smak svijeta za par sati, a sve djeluje nekako veselo, a ne kao ozbiljan film. Npr. na početku filma imamo standardnu sekvencu Terminatorovog dolaska i traženja odječe. No za razliku od prethodnika, ovdje je ta sekvenca pre smiješna...Terminator upada na muški striptiz, te uz nekoliko zabavnih onlinera nabavlja sebi odjeću od stripera, te izlazi van uz pratnju pjesme "Macho Man", i kao dodatak tome stavlja nekakve gay naočale na facu, da bih odmah potom bacio na pod i zdrobio nogom jer izgleda glupo sa njima. Ok, ta scena je smiješna, ali i nepotrebna, pa mislim on je stroj, kako on može znati da li te naočale njemu stoje dobro ili loše?! Činjenica je da je ta scena tu samo da bi nas namjerno nasmijala.

Tu je i štos sa Dr. Peterom Silbermanom, kojeg glumi Earl Boen, inače jedini lik koji se uz Arnija i njegovog Terminatora pojavljuje u sva tri filma. Zašto je on tu? Samo radi gega...da bi se mi nasmijali kad on pobjegne nakon što vidi Arnija. Takvih detalja i propusta u priči ima podosta, ali potrajalo bi da ih sad sve nabrajam...pa neću.
No, iako ovaj film ima najviše nedostataka, ima i svojih vrlina, dosta dobre akcijske scene, izvrsni specijalni efekti za koje je opet zaslužna kompanija Industrial Light and Magic, te solidna gluma. Režija je isto na razini zadatka...Jonathan Mostow je "dostojno" zamijenio "kralja svijeta" Jamesa Camerona, iako mu u cjelini fali onaj Cameronov osjećaj za likove, za balans između zabave i ozbiljnosti. Mostow je inače po meni dobar redatelj, i zna napraviti dobar i napet film, na kraju krajeva to je i dokazao sa odličnim filmovima "U-571" i "Breakdown", no ovdje je nekako kiksao po pitanju stvaranja napetosti. Mislim, akcijske scene su odlično režirane, specijalni efekti su također izvrsni, ali zapravo ništa manje nisam ni očekivao do filma koji je koštao 185 mil$,, no, te zbilja spektakularne akcijske scene nisu tako upečatljive kao one u prethodnim filmovima, nemaju nikakav viši smisao u priči osim pukog razbijana a fali im i napetosti. Doduše sve je tu...Arni ponovno juri na motoru, uništava grad, razvaljuje Termninatoricu, rešeta po policajcima iz ogromne rotirke...sve to ljepo izgleda, a tu su i zabavni onlineri, doduše u nešto izmjenjenijem obliku (npr. umjesto kultne izjave "I'll be back" imamo "She'll be back" i "I'm Back"), te je zbilja lijepo još jednom vidjeti Arnija u akciji, onako kako smo ga navikli vidjeti nekad davno...posebice jer mu se je prethodno zaredalo nekoliko lošijih filmova...ali jednostavno nema više onog WoW efekta.
Arnold Schwarzeneger je kao i prije dobar u ulozi Terminator, samo što je malo više zabavniji...možda kao što rekoh, čak i malo previše. No ne može se reći da mu ta uloga ne stoji. Zanimljivo, Arni je godinama odbijao snimiti "Terminatora 3" bez redatelja Jamesa Camerona. Pokušavao ga je nagovoriti nekoliko puta da se on prihvati režije trećeg nastavka, ali bezuspješno. No nakon što mu je Cameron dao svoj blagoslov, uz savjet da od producenata izmuze što više novaca za ulogu, Arni je pristao reprizirati ulogu koja ga je proslavila, i naravno poslušao Cameronov savjet, te za svoj nastup u ovom filmu zatražio, ali i dobio 35 mil$, što je najveća cifra koju je neki glumac dobio za svoju ulogu...barem za sada.
Kristanna Loken je svoju rolu ženskog terminatora, T-X, odradila solidno, no nije bila ni približno prijeteća, zastrašujuća i opaka kao izvrsni Robert Patrick u prošlom nastavku ili pak Arni u originalu, iako donekle funkcionira na ekranu kao neuništivi stroj. Možda bi ipak bilo bolje da je u toj ulozi nastupala Joanie Laurer, div od žene...inače profesionalna hrvačica, koju je Arni originalno želio vidjeti u toj ulozi. Kristianna djeluje previše krhko na ekranu i imamo osjećaj kao da će ju Arni zdrobiti ako ju primi u ruke (iako ga dobro namlati u filmu). No očito je da su producenti "pucali" na mlađu publiku, tj. tinejdžere pa su u toj ulozi htjeli nekog ženstvenijeg.
Isto tako, osobno bih rađe vidio ponovno "nafiksanog" Edwarda Furlonga u ulozi Johna Connora nego solidnog, ali ipak nedovoljno uvjerljivog Nicka Stahla. Nekako mi je bio previše zbunjen za budućeg vođu ljudske rase u ratu protiv strojeva.
Claire Danes je u ulozi Kate Brewster, buduće žene Johna Connora, svojom izvedbom najsličnija onoj Linde Hamilton iz originala. S početka zbunjena i malo uplašena, ali prema kraju sve više ratobornija.

Inače, u prvom scenariju trebao se pojaviti i lik Sare Connor, te su producenti ponudili Lindi Hamilton da reprizira tu ulogu, no ona ju je odbila, jer je njezin lik trebao poginuti u scena na groblju. A navodno je svoju ulogu detektiva Vukovich iz originala trebao reprizirati i Lance Henriksen (iako ne kužim kako bi to bilo moguče, jer ako se ne varam, on pogine u tom filmu).
Kao što spomenuh več ranije, budget ovog nastavka je iznosio oko 185 mil$ (iako se negdje navodi da je cifra narasla čak do 200 Mil$), te je baš kao i prethodni nastavak, to bio najskuplji film u povijesti...barem te 2003. godine. Čak je i sam Arni iz svog džepa izdvojio 6 mil$ kako bi snimili spektakularni scenu potjere koja je uključivala rušenje zgrade kranom. Film je na kraju zaradio solidnih, ali za producente ipak razočaravajućih 150 Mil$ u Americi, te 427 Mil$ u ostatku svijeta, što po mom skromnom mišljenju nije loše, s obzirom na loše kritike i loš prijem filma kod publike. A u planu je i četvrti nastavak koji bi se trebao pojaviti 2008. godine, za sada nazvan jednostavno "Terminator 4", iako će ne sumnjivo dobiti svoj podnaslov. Radnja tog nastavka će se odvijati u budućnosti, i bavit će se samim ratom između strojeva i ljudi, a glavni lik bi trebao biti John Connor. Također se spominje da će se u manjoj cameo ulozi pojaviti i Arni, no detalji oko toga još nisu poznati. Osobno bih rađe volio da ostanu na ovoj trojki, jer ne vidim smisao prikazivanja tog rata kad gotovo sve znao o njemu.
Trivije radi valja spomenuti i to, kako je režija ovog nastavka nakon Cameronovog odbijana prvotno ponuđena velikanima poput Ang Lee-a, Ridley Scotta i John McTiernan a tek onda Mostowu. Bilo bi zbilja zanimljivo kako bi film izgledao da se je jedan od njih prihvatio tog posla...iako, tko zna, uz ovako "slab" scenarij, možda ni oni ne bi uspijeli napraviti ništa bolji film. Isto tako neke od glumica koje su bile u opticaju za ulogu T-X su bile Carrie-Anne Moss, Peta Wilson i Jeri Ryan. Osobno mislim da bi bilo koja od njih bila mnogo bolji izbor za tu ulogu od Kristianne...sve one djeluju mnogo žilavije i opakije od nje.

Sve u svemu, "Terminator 3: Rise of the Machines" drugačiji i inferiorniji nastavak naspram svojih prethodnika, ali nikako loš i katastrofalan. Naravno da je mogao biti mnogo, mnogo bolji, da su se malo više potrudili oko scenarija, i da nisu toliko inzistirali štosevima koji se temelje na nekim prethodnim kultnim rečenicama ili sekvencama, bio bi vjerojatno izvrstan. Ovako je tek dobar akcić.
Film u cjelini zaslužuje jednu prosječnu ocjenu, negdje oko 2,5 do 3, jer se ni po čem posebno ne ističe, no što zbog sentimentalnih razloga, što zbog činjenice da smisleno zaokružuje tu priču (iako uz mnoštvo nedostataka), te da mi se uvelike svidio kraj i da sam zbilja uživao još jednom, a vjerojatno i posljednji puta gledati Arnija na djelu ( ne može se reći da nije otišao sa stilom, jer sumnjam da će se on više vratiti glumi, barem ne nekim tako velikim filmom), dat ću mu 4, iako vjerojatno nikada neće steći kultni status kao prethodnici.

0