Recenzija/komentar - Film: Terminator 2: Judgment Day

14.09.2006.

Terminator 2: Sudnji dan

Eng. Terminator 2: Judgment Day
God. 1991.
Redatelj: James Cameron
Scenarij: James Cameron, William Wisher Jr.
Glume: Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton, Edward Furlong, Robert Patrick, Earl Boen, Joe Morton, S. Epatha Merkerson, Castulo Guerra, Danny Cooksey, Jenette Goldstein, Xander Berkeley, Leslie Hamilton Gearren, Ken Gibbel, Robert Winley, Peter Schrum, Shane Wilder, Michael Edwards, Jared Lounsbery, Casey Chavez, Ennalls Berl, Don Lake, Richard Vidan, Tom McDonald, Jim Palmer, Gerard G. Williams, Gwenda Deacon, Don Stanton...itd.

Ni ovaj puta neču nešto previše prepričavati samo radnju filma, jer smatram da to zbilja nije potrebno, pa ću samo umjesto toga citirati mnonolog Sare Connor s početka filma, koji vam gotovo sve objašnjava...
"Los Angeles, 2029. Tri milijarde ljudi izgubilo je život. 29. kolovoza 1997. Preživjeli iz nuklearne vatre taj su rat nazvali Sudnji dan. Živjeli su tek da bi se suočili s novom noćnom morom – ratom protiv strojeva. Kompjuter koji je upravljao strojevima, SkyNet, poslao je svog najsofisticiranijeg Terminatora unatrag kroz vrijeme sa zadatkom da ubije Johna Connora, vođu Pokreta otpora preživjelih ljudi u budućnosti, dok je još bio dijete.
Međutim, kao i ranije, i Pokret otpora je poslao usamljenog ratnika da zaštiti Johna. Bilo je samo pitanje vremena koji će od njih do njega doći prvi."
A nakon toga počinje spekatkl...

Prema riječima mnogih kritičara, filmofila i ostalih ljubitelja filma "Terminator 2: Judgment Day" spada u onu rijetku kategoriju nastavaka koji ne samo da se po kvaliteti mogu mjeriti s originalom, već ga ozbiljno i premašuju po tom pitanju, kao npr. "The Godfather: Part II", "Mad Max 2", "Aliens" i još neki naslovi koje neču sad nabrajati. No zapravo se je dosta teško odlučiti koji je film bolji, original, "The Terminator", ili nastavak, "Judgment Day", jer to su ubiti dva različita filma. Originalni "Terminator" je više ozbiljniji mračniji SF triller, u kojem dominira mračna i zastrašujuća atmosfera, dok je nastavak pak spektakularniji, zabavniji akcijski film u kojem dominira upravo akcija, što ga čini drugačijim. Doduše ni nastavku ne nedostaje "mračne" atmosfere, ali u usporedbi sa originalnom, nije tako "mračan", i više je...cool. Tako da su zapravo oba filma podjednako izvrsna ali se svaki gleda zbog drugih razloga...oba su pomakla do tada zadane standarde žanra i uvela neke novitete, te su u značajnoj mjeri stvorili od Švarcija ono što on danas jeste - ikona pop kulture, a i na kraju krajeva, predstavljaju i jedan od dokaza da je moguće napisati inteligentan akcijski spektakl.
Nastavaka je naravno, baš kao i original sad več kultni film, i bez premca jedan od najboljih akcijskih filmova svih vremena. U vrijeme kad je sniman, 1991. godine bio je to najskuplji film svih vremena, budget mu je naime iznosio oko 100 mil$, što je u usporedbi sa budgetom originala koji je iznosio svega 6 mil$, tada bila ogromna svoja novaca, dok danas svaki drugi film košta toliko (na žalost). No, taj uloženi novac im se itekako isplatio, jer se je baš kao i original, nastavak premetnuo u ogroman hit, te samo u Americi zaradio 205 mil$, a u ostatku svijeta je ubrao i preko 500 mil$.
Redatelj James Cameron je pametno iskoristio te novce i isporučio nam spektakularan i vizualno još i dan danas savršen film odlične režije i akcije. U nastavku se je doslovno "raspištoljio", i gotovo da nije bilo kadra koji nije bio ispunjen hard-boiled akcijom i specijalnim efektima, a tu je još i njegov osobni touch, zbog kojeg oba filma i jesu tako dobra, a to je stavljanje likova u prvi plan, pričanje priče, te nekolicina zbilja veličanstvenih emotivnih trenutaka u kojima je čak i "ne emotivac" poput Arnolda Schwarzeneggera "briljirao". Tu bih posebice izdvojio scene kada Terminator gledajući dva dječaka kako se igraju plastičnim pištoljima, na Johnovo pitanje, da ljudska vrsta neće uspjeti, kaže da je u ljudskoj prirodi da uništavamo, ili ona kada na kraju filma kaže Johnu "Sada znam zašto plačete, ali to je nešto što ja nikad neću moći učiniti". Odlični detalji koji upotpunjuju priču i daju joj dozu "realnosti" i nečeg više od običnog akcijskog filma u kojem u prvi plan do izražaja dolaze samo eksplozije, pucnjave i specijalni efekti.

No kad smo več kod specijalnih efekata, valja naglasiti kako je "Terminator 2" uveo mnogo novosti na tom polju i napravio revoluciju u svijetu specijalnih efekata tih godina. To je posebice vidljivo u scenama sa liquid Terminatorom T-1000, na kojima je radilo oko 36 ljudi, a koji je kroz cijeli film nekoliko puta mijenjao svoj oblik i izvodio još kojekakve stvari koje prije nisu bile izvedive na filmu. Sjećam se kad sam tamo sredinom 90-oh, kao klinac gledao popularnu dokumentarnu emisiju "Movie Magic" koja se je vrtjela na HTV, a koja se je prikazivala kako se snimaju filmovi, rade specijalni efekti, stuntovi, tučnjave itd. E pa u jednoj od epizoda bilo je prikazano kako su radili poznatu sekvencu iz "Terminatora 2", kada se T-1000 smrzne, a zatim ga Arni raznese u komadiće uz legendarnu cool doskočicu "Hasta la vista, baby".
Zanimljivo, onaj dio kada se T-1000 ponovno spaja je snimljen u nekoj sobici na biljarskom stolu, a kapi koje su predstavljale rastaljeni metal je zapravo živa koju su ljudi zaduženi za to "skupljali" u jednu lokvu pomoću fena za kosu. Film inače ima sve ukupno 300-injak kadrova sa specijalnim efektima u cjelokupnom trajanju od 16-ak minuta. Kompanija zaslužna te izvanredne specijalne efekte, danas jedna od vodećih na tom polju, Industrial Light and Magic, je te iste godine za svoj posao osvojila i Oskara. Inače "Terminator 2" je osvojio sve ukupno četiri Oskara, za zvuk, za masku, spomenute specijalne efekte i montažu zvuka. Izvrstan posao je napravio i Stan Winston, koji je radio i na originalu, a to je posebice vidljivo na scenama eksplozije nuklearne bombe za koje je zaslužan on i njegov tim, kao i na samom Arniju. Nanošenje maske i svih onih oštečenja po licu koje on ima na kraju filma je trajalo nekih 5 sati, a skidanje sat vremena...zbilja naporan i zahtijevan posao, ali obavili su ga izvrsno.
Baš kao i original, i nastavak je ostao zapamćen po nekoliko nenadmašnih i maštovitih akcijskih sekvenci kao što je ona kada Arni izrešeta murjake sa ogromnom rotirkom (ove godine je Brian Singer na svojevrstan način odao počast toj sekvenci u svom filmu "Superman Returns" jednom veoma sl. scenom), zatim jurnjava po kanalu i legendarni skok Terminatora na motoru, ili skok kamiona s mosta, scena nuklearne eksplozije, skok s motorom na helikopter, jurnjava na utocesti, prevrtanje cisterna u punoj brzini i još mnogo, mnogo toga. A tu su i antologijski on lineri koje je Arni u nastavku bacao kao iz rukava. Zanimljivo, legendarna rečenica "Hasta la vista, baby" koju vjerojatno znaju svi filmofili, je u Španjolskoj inačici filma bila promijenjena u "Sayonara, baby!" jer ovako nije zvučala dovoljno cool.
Nastavak se svojom radnjom se nadovezuje na svog prethodnika i nadopunjuje priču, iako u cjelini zaplet djeluje veoma slično originalu. Opet tu imamo dobro poznatu borbu dobra i zla...no, dok je u originalu ta borba između čovjeka i stroja, ovdje imamo stroj protiv stroja. Dvije gotovo neuništive sile suprotstavljene jedan drugoj.
Cameron je ovaj put cijelu priču o ratu ljudi i strojeva i mračnoj budućnosti koja nas čeka, malo ublažio. Kao što sam rekao, film više nije toliko mračan i brutalan kao original, več je zabavniji, a tome svakako pridonosi odnos Terminatora i Johna Connora.

No nastavak baš kao i original ima problema sa pričom...naime, i ovdje je radnja predvidljiva, a mnoge stvari nisu objašnjene. Ako npr. u originalu Reese kaže da su ljudi u budućnosti pobijedili, te da je "Sky Net" zato poslao Terminatora u prošlost da bi ubio Saru, dok John još uopće ne postoji, a ovaj to nije uspio, od kuda onda ovaj drugi, napredniji terminator...zar nisu onda svi terminatori uništeni, zašto još uvijek traje rat, a drugi terminator je poslan u prošlost sigurno nakon što prvi nije uspio. Uz to, Reese u originalu naglasi kako je time machine uništena nakon njihovog prolaska, te da nitko više ne može doći iz budućnosti...kako onda dođe ova dvojca itd., itd. A tu je i taj famozni happy end...sudnji dan je spriječen i svi ćemo živjeti lijepo i sretno. No ako je sudnji dan spriječen, Terminatori nikad nisu ni postojali, Zar ne?! Ovdje priča isto povlači za sobom mnoštvo pitanja, baš kao i original, no, bez obzira na sve "Terminator 2" je fenomenalan film.
Glumačke izvedbe su ponovno odlične, Arni je bolji nego ikada prije u svojoj izvedbi. Doduše nije onako zastrašujuć i prijeteći kao u originalu, jer ovaj put on nije negativac, več pozitivac, pa je zabavniji i cool. Početak kada Arni izlazi iz kafića u kožnim hlačama i jakni uz pratnju stvari "BAD TO THE BONE" te sjeda na motor, mi se je urezala u pamćenje kao klincu kao jedan od najcool scena ikada. No on je predan svom zadatku, i ništa ga neće zaustaviti u njegovom izvršenju, ni gubitak ruke, ni sva ostala oštećenja...on neće ozlijediti Johna, on ga neće napustiti, ne...on ide na sve ili ništa, zato je programiran. Za razliku od originala, gdje ubije sve ukupno oko 30-ak ljudi, ovdje ne ubije ni jednog (inače njegov "dobri" Terminator se nalazi na 48 mjestu top ljestvice 100 najboljih filmskih junaka svih vremena).
No s druge strane, Robert Patrick je odlična zamjena za "zločestog" Arnija, i ostvario je ulogu po kojoj ga vjerojatno svi pamte. Iako je on manji od Arnija, te na prvi pogled ne djeluje prijeteće, kroz film se pokaže da ipak je. T-1000 je veoma zastrašujuć, ledenog izraza lica, te baš kao i T-800 ne staje dok ne izvrši svoj zadatak. Ultimativna mašina za ubijane koja se uz pomoć svojih kameleonskih mogućnosti i mogućnosti zacjeljivanja oštećenja bez problema može infiltrirati među ljude, i tako predstavlja još veću prijetnju od T-100 iz originala, jer je gotovo neprimjetan...može biti bilo tko.
Kao što sam rekao u prethodnoj recenziji originala, Linda Hamilton je u nastavku totalni borac. Dok je u originalu ona zbunjena i uplašena žena, koja nema pojma šta se zbiva, u nastavku ona je ultimativna akcijska heroina, malo nabildana, opaka i hrabra, sve u svemu žilava, i sve će učiniti da spasi i zaštiti sina. Nju je za nastavaka trenirao bivši Izraelski komandos zvučnog imena Uzi Gal. Inače na snimanju dvojke, u nekim scenama gdje se ona pojavljuje dva puta u istom kadru, pojavljuje se njezina sestra blizanka, Leslie Hamilton (npr. u sceni na kraju filma kada se T-1000 preoblikuje u Saru).
A tu je Edward Furlong kao famozni John Connor, oko kojeg i zbog kojeg se sve to događa. On je obični tinejdžer, delikvent koji je napustio školu i besposličari po cijele dane, no ipak inteligentan, što dokaže nekoliko puta kroz film. S obzirom da mu je to bio prvi film u karijeri, mali se je solidno snašao u ulozi i solidno ju odradio
Na kraju svega, ne smijem zaboraviti spomenuti izvrsnu glazbu Brada Fiedela koja opet pridonosi atmosferi, a svoj obol soundtracku su dali i Guns N' Rosesi nezaboravnim hitom "You Could Be Mine".

Sve u svemu, "Terminator 2: Judgment Day" je jedan od onih klasika žanra koje jednostavno morate vidjeti, i koji vam nikada ne dosade. Te baš kao i original, svojom kvalitetom i dan danas tuče mnoge novije filmove. Kad je Arni 84-e rekao da će se vratiti, zbilja se je vratio sa stilom

0