Recenzija/komentar - Film: Superman Returns

11.08.2006.

Superman - Povratak

Eng. Superman Returns
God. 2006.
Redatelj: Bryan Singer
Scenarij: Michael Dougherty, Dan Harris,
Glume: Brandon Routh, Kate Bosworth, James Marsden, Frank Langella, Eva Marie Saint, Parker Posey, Sam Huntington, Kal Penn, Kevin Spacey, David Fabrizio, Tristan Lake Leabu, Ian Roberts, Vincent Stone, Marlon Brando...itd.

Posljednji i najponosniji sin Kriptona, Kal El, nama poznatiji kao Superman ili Clark Kent se je definitivno vratio, nakon gotovo 20 godina izbivanja sa velikog ekrana, i to u punom sjaju, čak bih se usudio reči...i bolji nego ikada.
Kao što je več sigurno mnogima dobro poznato, “Superman Returns” se radnjom i vremenski nastavlja na film “Superman 2”, tretirajući filmove "Superman 3" & "Superman 4: The Quest for Peace" kao da ne postoje. To je bila Singerova zamisao od samog početka pristupanju ovom projektu.
Nakon iscrpnog i teškog dvoboja sa Generalom Zodom, odbjeglim kriminalcem iz Kriptonskog zatvora, koji na Zemlji ima jednake moći kao i Superman, te njegovim pomagačima, jednako moćnima Nodom i Ursulom, Superman je nestao bez pozdrava…točnije, otišao je posjetiti ostatke svog rodnog planeta Kriptona u potrazi za preživjelima. Od tada je prošlo 5 godina, i ljudi su se več pomalo navikli na život bez njega i njegove pomoći u kriznim situacijama. No iznenada, Superman se vratio, spreman da ponovno stane u obranu zemlje od ovozemaljskih i izvanzemaljskih nevolja, ali ga odmah po povratku dočeka mnogo osobnih nevolja i razočaranja. Prvo saznaje da je njegova nekadašnja ljubav, novinarka Lois Lane, prema kojoj još uvijek gaji jednake osjećaje, u međuvremenu postala majka, te da je sretno zaručena za Richarda Whitea, inače nećaka Perry Whitea, vlasnika “Dally Planeta”, novinarske kuće za koju i Superman radi pod tajnim identitetom Clark Kent. Kao da to nije dovoljno, još sazna da je osvojila i nagradu Pulitzer za članak "Zašto svijet ne treba Supermana", što ga posebno pogodi. Također i stopa kriminala u Metropolisu je porasla tijekom njegovog odsudstva, a saznaje još, da je i njegov najveći neprijatelj, Lex Luthor pušten iz zatvora, iako je bio osuđen na dvostruku doživotnu kaznu, i to njegovom krivicom (Supermanovom), jer se on nije pojavio na suđenju kao svjedok optužbe, i tako ga zauvijek strpao iza rešetaka.
Ali ubrzo nakon početnog razočarenja, Superman ponovno pridobije srce Lois Lane, podršku i divljenje ljudi diljem planeta zemlje pomažući im u nevoljama...no, u međuvremenu, njegov stari nemesis, Lex Luthor kuje planove o tome kako upotrijebiti Supermanove tehnološke tajne u svoju korist, i pritom pobiti milijune ljudi...Superman mu naravno to neče dozvoliti...

Zanimljivo je kako je posljednja rečenica u "Supermanu 4" koji je snimljen 1986, koju Superman kaže Luthoru: "See you in twenty.", što prevedeno na naš jezik, za one koji ne znaju, znači "Vidimo se za 20" (mislilo se na godine), a upravo je toliko godina i prošlo do njihovog ponovnog (filmskog) susreta 2006.

Pročitao sam i čuo u zadnje vrijeme mnogo loših komentara i kritika ovog filma, tipa " da je loš, da je dosadan, da je predugačak", da je ovakav, da je onakav...itd, itd. I odmah moram reći da se ne slaže s ni jednom tom tvrdnjom.
Trailer je izgledao i više nego običavajuće...i zanimalo me kako to sve skupa izgleda, ali nisam bio pretjerano nabrijan na film, no kad je počela uvodna špica napravljena po uzoru na onu iz starih filmova, sa letećim slovima, kad je počela svirati poznata Superman tema John Williamsa...ne znam, nekako sam se čudno osjećao, suze su mi navrle u oči, a kad se je tek Superman pojavio prvu puta u akciji...uhh...bio sam presretan ko malo dijete.
Redatelj Bryan Singer je pogodio atmosferu starih Supermana, te unatoč drugim vremenima, modernijim, unatoč napretku tehnologije i novim mogućnostima koje ona nudi, film mi je u cjelini izgledao kao stari Superman, onaj osjećaj letenja, romansa, drama, humor...sve mi je izgledalo kao i u starim filmovima (prva dva). Nit je film dosadan, nit je predugačak, nit je preozbiljan...balans između humora i drame je pogođen taman kako treba biti.
E sad, izbor glumaca i njihove izvedbe...pa iako za mene postoji samo jedan Superman, a to je pokojni Christopher Reeve, izbor nepoznatog Brandona Routha za novog Supermana nije mogao biti savršeniji, posebice u usporedbi sa ostalim glumcima koji su se borili za tu ulogu, Nicolas Cage, Josh Hartnett, Paul Walker, Matthew Bomer, Brendan Fraser, Ashton Kutcher, David Boreanaz, Ian Somerhalder, Henry Cavill, Jerry O'Connell, Jason Behr i mnogi drugi, među kojima ne sumnjivo ima dobrih i talentiranih glumaca, ali ja nipošto ne mogu zamisliti ni jednog od njih kao novog Supermana. Brandon je savršeno popunio Supermanovo odijelo, i u doslovnom i u figurativnom smislu. Em što i fizički liči na Reevesa, em što je bio jednako blentav, nespretan i simpatičan kao Clark Kent, a opet savršen i cool kao Superman, baš kao i Reeves svojedobno...Sve u svemu, on je odradio vraški dobar posao samo svojom pojavom, bez da spominjemo glumu. Samo se bojim da će mu ta uloga obilježit daljnju karijeru, ako je uopće bude imao i ljudi ga neće baš prihvaćati u drugim (običnim) ulogama. A ako pak ne uspije pokrenuti svoju karijeru nakon Supermana, i ostane zapamćen smo po tom liku, kao što je na kraju krajeva ostao zapamćen i Christopher Reeve, koji unatoč mnogobrojnim ulogama u drugim filmovima nije uspio skinuti taj pečat Supermana sa svojih ramena...barem će ostati zapamćen kao dostojan nasljednik nezamjenjivog Reevea.
Kate Bosworth je pak s druge strane, po mom mišljenju bio loš izbor za Lois Lane, i to je meni osobno najveći minus filma. Nije da je ona nešto posebno loše odglumila svoju ulogu, ali mi nije fizički bila uvjerljiva kao Lois Lane, premlada je, posebice u usporedbi sa Margot Kidder koje je glumila Lois Lane u starim filmovima, i koje je več tada na snimanju prvog filma, "Superman" iz 1978. godine, imala točno 30 godina, a Lois je u ovom filmu več majka petogodišnjeg djeteta, što bi značilo da je rodila sa 18 godina, jer Kate ima 23. A opet s druge strane, kad se uzmu u obzir druge glumice koje su bile u opticaju za tu ulogu ( Elisha Cuthbert, Claire Danes, Keri Russell, Keira Knightley, Mischa Barton itd.), možda je još i dobro prošlo, no, ja sam ipak mišljenja da su trebali izabrati nekog drugog, malo starijeg...
I finalno, Kevin Spacey kao Lex Luthor...mislim da je to bio odličan izbor. Kao prvo, Kevin je odličan glumac, a uz to i malo liči na Gene Hackmana. Ali isto tako, mislim da je Hackma uz jednu dijetu imalo šminke mogao ponoviti tu ulogu...Luthor i onako mora biti stariji u ovom filmu u odnosu na Luthora iz "Supermana 2", ali nema veze.
Spaceyeva izvedba glavnog negativca Luthora je veoma komična, i prilično stripovska i karikaturalna u odnosu na druge likove, koji su malo ozbiljnije obrađeni. No i Hackmanov Luthor je također bio karikaturalan i stripovski odglumljen, sa onim smiješnim pomagačima i zabavnim dijalozima, tako da je Spacey zapravo odradio odličan posao, i podario na Luthora kakav nam je ostao u sjećanju (jedino mu je odjeća malo modernija).

Efekti su također odlični, kao što je ustalom bilo i za očekivati pošto budžet filma iznosi oko 204 mil$, i film vizualni izgleda perfektno, nemam prigovora po tom pitanju. Ali isto tako ti izvrsni efekti nisu pretjerani i forsirani previše, te ne dolaze u prvi plan, ispred priče i likova, kao što to obično biva u skupim superspektaklima. Kao što rekoh na početku ovog komentara, unatoč napretku tehnologije i mogućnostima koje ona nudi, film mi je vizualno izgledao gotovo identičan starim filmovima iz 70/80-ih godina, samo što je letenje realnije i još neke sitnice su bolje napravljene.
Sve u svemu, Singer je napravio odličan posao, svakako bolji nego što bi to napravio npr. McG ili Brett Ratner kojima je prethodno bila ponuđena režija ovog filma. A opet, bilo bi zanimljivo vidjeti kako bi to napravio Tim Burton, također jedan od prethodnih pretendenata na redateljsku stolicu. No, kao što rekoh, Singer je na kraju ipak napravio dobar posao.
Također Singer je u nekoliko navrata odao i hommage 50-ima, tj. nekim ikonografijama Supermana (npr. kad drži auto iznad glave - poznata naslovnica prvog stripa, kad drži djevojku u naručju - također poznato iz stripa, te kad se meci odbijaju od njega - jedna od najpoznatijih scena iz animiranog filma "Superman" Davea Fleischera iz 40-ih godina, barem je meni to ostalo u sjećanju).
Također, kao što znate, u filmu se pojavljuje i pokojni Marlon Brando, čiji je glas posuđen iz arhive, te on ponovno "glumi" Supermanovog oca, Jor-Ela. Isto tako, več je poznato da je nastavak u pripremi, a kao glavni negativac uz standardnog Lex Luthora, trebao bi se pojaviti još jedan stari Supermanov znanac, prije spomenuti General Zod, kojeg bi trebao odglumiti Jude Law. Da li će to zbilja biti tako, i kako će to izgledati, imat ćemo prilike pogledati ponovno za koju godinu.
Sve u svemu, Super-veličanstveno...ostao sam oduševljen iako to nisam očekivao. Pravi ljubitelji Supermana i starih filmova bi trebali znati cijeniti ovaj naslov kojeg krase mnoge kvalitet starih filmova o Supermanu, dok ovi ostali...ne znam što oni k vragu očekuju, to je gotovo isti onaj Superman kakav je bio i nekada.
I za kraj jedno pitanje upućeno svima...dakle, svi znamo da Superman svoje "radno" odijelo uvijek nosi ispod civilne odjeće, hlača i košulje, ali gdje k vragu drži onaj dugački plašt i čizme hehe?

0