"If we open a quarrel between the past and the present, we shall find that we have lost the future."
Winston Churchill (1874 - 1965)
ŠTORIJA O TRI GLAVE NA ZIDU
naškrabano -27.01.2010. srijeda - 21:58
Evo ka ca san i reka u najavi posta ,ovi reljef na zidu u Trogirskon ulici malo me zaškaklja po radoznalosti pa san mora malo proceprkat nebi li sazna cakod više ,a samin timen i ucinija ovi post ovod kako bi i vama natrpa mozak novin podacima o Splitu .......e sad lipi moji nisu ovo baš i neki naznacajni podaci iako onako kad prođete kraj ovega reljefa njanci se ne ošervate da je on tod na zidu .....a prošli ste kraj njega ( baren vi domaci) barenko ijadu puti.
Odma na prvi pogled vidi se da se ovi reljef ne uklapa u građevinu na cijoj se fasadi nalazi,to jest nalazi se na zidu crkve sv.Duha u Trogirskoj ulici.A e pa normalno mora se spomenit Trogir u postu barenko na jedno misto :))))
Evo malo ce mo precizirat di se nalazi ovo o cemu ce ovod bit rici..............................
Više ovi reljef baca na antiku ,ma zapravo on i je prerađena Rimska stela (nadgrobna ploca na kojoj su se prikazivali pokojnici ),a poznato je da je kroz razlicita povisna razdoblja naš svit bija sklon uzidavanju antickih spomenika i raznih fragmenata u svoje objekte.Nje naš svit ni bija lud kad je to cinija , e a tribalo se pofalit sa takvin umecima u zidovima, da svit jema ca gledat ,a u jedno bi se timen ubila jednolicnost zidova.
Tako je ako niste znali i u kampanel (zvonik ) sv.Duje bila uzidana cila jedna serija antickih spomenika koji su nakon rušenja zvonika krajem 19. stoljeca pohranjeni dilon u Arheološkom muzeju u Splitu a dilon u Solinu .U Solinu su dilovi kampanela ugrađeni u Tusculum (podrucna zgrada Arheološkog muzeja) ciju je izgradnju 1894.godine narucija don Frane Bulic za potribe arheologa i njihovog istraživackog rada.E upravo na fasadi Tusculuma možete vidit u manjem dilu ugrađene fragmente antike iz stare Salone ,dok su vecinom ugrađeni dilovi komadi starog srušenog kampanela sv.Duje-originalni dilovi iz srednjeg vika.
Nego ajmo se mi vratit ovom našem reljefu o kojemu je ovod ric.
Na reljefu su prikazana tri lika: odrasli muškarac u sredini,livo djecak a desno djevojcica.Sam reljef je najvjerojatnije kasnije uzidan u fasadu šta se može zakljucit po sloju vezivnog materijala između reljefa i zida u kojem se nalazi.Na donjem dilu ovog spomenika nalazi se polje okvireno dvostruko stupnjevanom profilacijom.U sredini polja je izbušena cetvrtasta rupa u koji je umetnuta metalna plocica s rupon za ubacivanje milodara.na slobodnom prostoru ispod profilacije upisano je: ZA POSVETILISCTA NA OTPUSCTENJE GRIHA
Gornji dio reljefa je sasvim drugacije profiliran,izrađenja je potkovasta niša u kojoj se nalaze spomenute figure muškarca i dice.
-Muškarac u sredini je odjeven u tuniku .Ima dugi tanki vrat i ogromne klempave uši..Naime te uši su u stvari produkt priklesavanja i minjanja ranijeg lika koji je bija na steli.Glava je u velike smanjena dok su uši ostale iste,to jest pripadaju prvoj fazi izrade i onom liku koji je bija prvi na steli.
Nos mu je otucen.Oci i usta su moremo rec jednostavno ugravirani ,to jest bez plasticnog oblikovanja.na glavi se nalazi kapa koja podsjeca malo na dalmatinsku kapu a u stvari je to kapa kakvu su u ono vrime nosili dužnosnici ili vojni casnici .Pa iz prikaza same kape možemo zakljuciti kojem sloju društva je pripadala osoba na reljefu.Muškarac oslanja ruke na ramena dice.
-Djecak je odjeven u tuniku .Ima kratku ricavu kosu .Lice je fino oblikovano a oci i usta su ugravirana kao i kod muškarca.Nos je i njemu otucen.
-Djevojcica je također odjevena u tuniku .Frizura joj je zanimljiva jer se sastoji iz dva dijela.Sprida je uska kratka kosa koja uokviruje celo tako da su joj uši slobodne.Na ton dilu kose nalazi se urezi koji oponašaju pramenove,a straga su također urezi koji se spuštaju preko timena prema zatiljku,ali nisu istog pravca kao oni naprid.Od sredine cela,preko timena pa do zatiljka ide jedna šira traka,ukras .Ovaj ukras je zapravo bija u ono vrime ukrasna traka koja je bila isprepletena od zlatne ili pozlacene žice,a te pletenice mogle su bit riđe ili gušce,ponekad je u njih bilo upleteno drago kamenje.Jedno od tumacenja nošenja ovakvih timenih ukrasa kod djevojcica pripisuje se pripadnicima Izijacke vjerske zajednice to jest kandidatkinjama za prijem u tu zajednicu.Drugio tumacenje ovakvih ukrasa navodi da ukras nema veze sa pripadnosti vjerskoj zajednici vec da je takav ukras bija uobicajano obilježje djevojaka koje su još djevice.Ukras se naziva discriminale .
Sve ovde navedeno daje jasan dojam da je ovaj reljef zapravo prerađeni anticki reljef,ili bolje receno stela-nadgrobni spomenik koji su upotrebljavali niži slojevi Rimskog društva a narocito u 2.i 3. Stoljecu naše ere.
Ova je stela najvjerojatnije bila ostala bez vlasnika ili je bila napuštena vec u antici te je kasnije bila priklesana za nove vlasnike .Zapravo ova je stela imala 3 faze izdare/dorade .Prva je bila ona kad je obrađena od komada kamena.Tu prvu fazu nemože se tocnije datirat jer su uništeni raniji natpisi koji su bili na njoj,ali po obliku može se smjestit u period 2 . i 3. St.n.e.
Druga faza to jest dorada može se malo preciznije smistit i to upravo po nacinu dorade u ranije tetrarhijsko doba,kad se i inace u Dalmaciji zapaža obnova kiparske aktivnosti,osobito portretiranje šta je po svoj prilici ,posljedica boravka brojnih meštara u Dioklecijanovon palaci i njihovog otpuštanja nakon završavanja radova.Stoga se može kazat da je najvjerojatnije posljednje desetljecje 3 . ili rano 4. stoljece doba nastanka ovog malog ,ali ipak dosta važnog ,nadgrobnog spomenika koji prikazuje nježni zagrljaj oca i dvoje dice.
Treca faza dorade smještena je u vrime izgradnje crkve sv.Duha šta se može izcitat iz oblika pisma hrvatskog jezika kojim je napisan tekst na reljefu.
Ajmo se malo vratit na one uklesane likove na steli.Uklesani likovi su u pravili bili portreti vlasnika.Na ovon steli sam raspored prikazanih likova je neuobicajan za ono vrime.U stvari možemo ustvrdit da je na steli prikazan otac u sredini uz kojega stoji njegovo dvoje dice te na koje on oslanja ruke.Ovakvi prikazi obitelji su vrlo cesti ,ali je na takvim prikazima uobicajeno bila prisutna i majka,jer je i ona dio te cjeline...........Ali ipak ova stela s ovakvim prikazom nije usamljen primjer jer slicnu njoj možemo vidit i na istocnom zidu Garagninova vrta u Trogiru di je uzidana stela koja prikazuje starijeg muškarca i malo dite, te je ocito da je i tu rijec o prikazu oca i diteta.
Evo nakon ovoliko bombardiranja sa detalljima nadan se da san van malo približija ovo naše povjesno nasljeđe..............
Blogerska poduzetnost na djelu :))) evo zahvaljujuc čiovki morete vidit i ovu stelu u Trogiru o kojon je bilo rici .....