Hamza Baksic-RAB DRZAVNI
SRPSKA PRAVOSLAVNA CRKVA POSTALA JE SAMO DIO AGITPROPA VELIKE SRBIJE.VJERNICIMA TO NE TREBA DA SMETA,AKO VJERUJU U BOGA,A NE U PATRIJARHA
Danas je Vidovdan,pazite se.Vise divizija dobro naoruzanih pravoslavaca cesto svoje praznike koriste da bi orudja i oruzja usmjerile tamo gdje ima dosta civila.Osobito pazite djecu.Pucanje na djecu vec je odalo najvecu Karadzicevu vojnu tajnu,otkrilo njegove ratne ciljeve i metod.On ne ubija najmladje stoga da bi naprosto ubijao.Nije to obicno krvozedje.Karadzic ima namjeru da vodi rat i u vrijeme kad bi ta djeca mogla nositi pusku.On ubija moguce vojnike.Kad se kaze Karadzic,kao da se cini nepravda Nikoli Koljevicu,Biljani Plavsic,Momcilu Krajisniku,Ratku Mladicu i tolikim drugim,ali ozbiljnijeg nesporazuma ne moze biti.Karadzic je,kao i Milosevic,prestao biti licnost,on je naznaka.
Vise divizija dobro naoruzanih pravoslavaca,dakle,danas ce opet na svoj nacin obiljezavati jedan vjerski praznik,jer im je receno da to trazi njihova vjera i da je ubijanje u sluzbi casnog krsta,da srpski narod nikad nikome nije nanio zlo i da je ovo"nicim neizazvani rat."Inverzija,preokretanje stvari,i jeste nacin na koji je grupa ljudi,koja posljednjih desetak godina djeluje pod pseudonimom"Slobodan Milosevic",preokrenula pamet srpskom narodu i navela ga na put zlocina.
Duhovni zivot je primjer.
Srpska pravoslavna crkva jeste bila okosnica ocuvanja srpskog identiteta u vrijeme Otomanskog carstva,sto se cesto istice.Ali,ona je to bila samo unutar tog carstva-cuvena seoba Srbalja u Madjarsku zavrsila se tihom asimilacijom.Od dolaska Osmanlija na ove prostore Balkana,Srpska pravoslavna crkva prolazila je kroz razlicite oblike povezanosti-u
Peckoj i Carigradskoj patrijarsiji,prema istorijskim prilikama i odnosu snaga u samoj crkvenoj organizaciji.Nikada,
medjutim,nije priznala zasebnost Makedonaca i dala njima pravo koje je trazila za sebe.Na izvjestan nacin,makedonska prica tekla je istim kolosijekom i u Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini.
Brak izmedju crkve i drzave,u kakav je SPC stupila u vrijeme pretkosovskih kraljeva i knezeva,uvijek se zavrsava gubitkom duhovne supstance,jer operativno-politicko,kojem na raspolaganju stoji sasvim konkretna ponuda,prevagne nad duhovnim i metafizickim,iza kojeg stoji Bozija,svemocna ali apstraktna,pravda.
Prvo ujedinjenje i autokefalnost Srpske pravoslavne crkve vezani su za potrebu casa Dusana da bude krunisan za cara i njegovom je voljom crkva u Srba odvojena od Carigradske patrijarsije.Poslije su slicno cinili drugi,srpski i nesrpski vladari,vezujuci pravoslavne pokrajine na razne tacke pravoslavne hijerarhije.
Drugo ujedinjenje SPC je u ovom vijeku.Kraljevskim ukazom od 12.juna 1920.proglaseno je ujedinjenje svih pravoslavnih crkava u Kraljevini Srba,Hrvata i Slovenaca.Karadjordjevici su,dakle,osnivaci Srpske pravoslavne crkve kakva jeste,u stvari,vezivanaja svih pravoslavnih crkava za srbijansku,i to na nacin da su na kraju i pare predvidjene svojedobno za popravak krova skromne crkve u Drvaru otisle za pompezni hram svetoga Save u Beogradu.Izgradnjom ovog hrama,Srpska pravoslavna crkva definitivno je presla put od narodne vjerske organizacije do privjeska drzave.
Prije nekoliko decenija,jedan rezignirani katolicki svecenik,pisuci o Servantesu i neuhvatljivoj simbolici Don Kihota,
kazao je kako vitez tuznog lika simbolizira Krista,a Sanco Pansa-Katolicku crkvu.Nakon sto se,iz sasvim ovosvjetskih razloga vezala za srbijansku vlast i postala njen privjesak,Srpska pravoslavna crkva prisiljena je da cini dvije sancovske stvari.Prvo,da upire iz sve snage kako bi ta vlast pokrila sto veci prostor.Drugo da ona,vjerska ustanova,
prihvata religiju te vlasti.Religija srbijanske vlasti je mrznja.Otuda i dramaticne promjene u drzanju patrijarha Pavla:taj covjek,koji je svoj novi posao poceo da radi sa svetackim strpljenjem,sada je rob ideje o velikoj Srbiji jednako koliko,
recimo,i Mihalj Kertes,Madjar,koji uci Srbe kako treba biti Srbin.Kad jedan prvosvestenik SPC dozvoli da se desi ono sto se desilo pravoslavcima u Tuzli:da ne mogu da se ispovijede pred smrt,jer su popovi posli tamo gdje im se dopada vlast,moze se govoriti o prekidu posljednje veze izmedju crkve i vjere.
Stoga se Vidovdana ne treba paziti iz vjerskih,vec iz sasvim svjetovnih razloga.Hrista su raspeli na kukasti kriz.
28.VI 1995.
(Hamza Baksic-"KRAJ STOLJECA")
|