Aziz Hadzihasanovic-VRIJEME PROSLO-VRIJEME SADASNJE
FASIZAM OVOG KOVA
Negdje u maju 1992.godine postari po Srbiji ostavili su na mnostvu adresa reklamni letak novopecenog"Etnohigijenskog zavoda"i izdavackog preduzeca"Srpsko bice"u kojem se nasiroko i produbljeno najavljuje izlazak knjige"Cista Srbija".
To je,dakle,vrijeme postvukovarske kataklizme i razbuktavanja strasnog pozara u Bosni.
U trecem poglavlju najavljene knjige kaze se:
"Kosmopolitski ili liberalni mit o civilizaciji grada.Grad kao etnohigijenski problem,izvor epidemija,jezgro nezdravih etnickih mesanja,raj bezboznistva i poroka.Sarajevo i Mostar:Sodoma i Gomora srpstva.Vukovarizacija gradskih aglomeracija bez moralizatorskih kompleksa,njena sredstva,miniranje,bombardovanje,izgadnjivanje,etnicko ciscenje terena,razbijanje na manje etnicke delove".
Potom se,kao moralni i eticki slogan(uzet iz nadahnute knjige Ivan Colovica"Pucanje od zdravlja",izdavac
"Beogradski krug",Beograd,1994.)uzimaju rasisticka gesla italijanskog ekstremnog futuriste Marinetija
(Marinetti,"Futuristicki manifest",1909.)da cemo"slaviti rat-jedinu higijenu svijeta,militarizam,patriotizam,
destruktivni gest donosilaca slobode,lijepe ideje za koje vrijedi umrijeti i pezir prema zeni";Veljka
Stamotija("Srpski glas",4.oktobar 1991.)da"probudjeni srpski etnos kroz puscanu paljbu i minobacacku tutnjavu izgradjuje svoje nacionalno bice";Dragoslava Bokana("Nove ideje",decembar 1991.)da"evo opet na delu one zaboravljene,tajanstvene misli koja narod definise kao zajednicu u vecnosti svih mrtvih,zivih i jos nerodjenih nerasceljivo vezanih misterijom krvi,neprocenjivom dogmom vere i tradicije i jedinstvom kulture";Dragomira Matica("NIN",6.mart 1992.)da"mrzimo bracu i sestre,jer ne znamo ko nam je od njih uistinu rod,a ko tudjinac,kao kukavicje jaje podmetnut u ogubano gnezdo,jer porodice nase davno vec nisu porodice nego kotilista kopiladi",i,najzad,samog Adolfa Hitlera("Moja borba",1924.)da"narodi koji prestanu da cuvaju cistocu svoje rase samim tim odustaju od jedinstva svoje duse".
Pomenuti letak,rasparcavan tada masovno u Srbiji(dakle,kada su Sarajevo i drugi bosanski gradovi nestajali u garezu i smrti)najavljivao je"cistu Srbiju",kao kolektivni rad,uz strucnu i recenzentsku ulogu akademika Milutina Adzipanica,vladike vukovarsko-bijeljinskog Mirka Barkana i upravnika"zavoda"Amfilohija Crncevica,kako veli Colovicevo"Pucanje od zdravlja".Tu su date,pored ostalog,sasvim precizne naznake o rasnim i nacionalnim preduslovima"ciscenja mesovitih sredina".U trecoj tacki prvog poglavlja,po letku"cista Srbija"trebalo bi da obuhvati:
"Problem etnicke identifikacije u praksi:kako se medjusobno prepoznati u etnicki necistoj sredini.Srpski fizikum:stas,korak,pogled,miris.Otelovljenje u prikazivanju srpskog bica.Vodja bica i bice Vodje".A u drugoj tacki treceg poglavlja razglaba se struktura"ciste Srbije":
"Stvaranje etnicki cistih teritorija ratnim sredstvima.Exterminatio sine qua non i vidovi eksperimentacije:
istrebljenje,kloniranje,progoni,pokrstavanje.Nova etnogeneticka politika migracija:sabiranje i raseljavanje.Metodi etnicke podele privrednih i kulturnih objekata u mesovitim urbnim naseljima".
Letak,sam po sebi,ne bi privlacio posebnu paznju da nije,dok su gorjele Hrvatska i Bosna i Hercegovina,parafrazirao rijeci Jozefa Gebelsa da"mi ne govorimo da bismo nesto rekli,vec da bismo naveli ljude da urade neke stvari".Te"neke stvari",dakle,vec su radjene-Sarajevo i Bosna vec su pretvarane u uzasne klanice i stratista.Hitlerovo"jedinstvo duse"velikosrpski koncept vec je oblikovao na djelu.
Na scenu je izlazio raspojasani fasizam ovog,balkanskog kova-nasilje raznih varijanti balkanskih plemenskih atavizama sa istom aromom rusilackih strasti i ciljeva.
Stice se utisak,nakon svega,da je razorna,bestijalna varijanta ovdasnjeg fasizma docekana,ipak,
nespremno,nepripremljeno,neosjetljivo i bez dovoljnog pamcenja na uzasne klanice prije ravno 57 godina
i bitke protiv takve najezde najokrutnijeg destruktivizma.O tome se pri bujanju nacionalnih strasti suvise sutjelo.Kao da je,iz generacije u generaciju,svijescu dominirala isprazna,ideologizirana floskula
U.Sinclera da je fasizam samo"kapitalizam plus ubojstvo"-manje su pruzane prilike da se vidjaju i prepoznaju izvorista i sustina svakog savremenog ekstremnog nacionalistickog projekta.Simbolicno govoreci,pod pojmom fasizma redjane su u svijesti mnogih imaginacije operetsko-klovnovskog sepurenja Ducea na balkonu rimske Palazzo di Venezia ili Firera pred kolonadama Brandenburske kapije.
Kolone nesrecnika,usmjerene prema Ausvicu,doimale su se,jednosmjernom propagandom,kao scenografija nekakvog imaginarnog i nastranog naturalizma.
U najezdi fasizma,kakav se javio na ovim postorima posljednjih tragicnih godina,zato je vise izrazavan i naglasavan manir nekih izolovanih pojedinacnih,atavistickih izljeva zla-svakom nacionalizmu kao da je bilo stalo da upravo tako,detaljima"neobuzdanosti"i"nekontrolisanosti"pojedinaca,prikrije vlastitu globalnu sustinu fasisticke faze ukupnog ispoljavanja.Zato se fasizam namjerno manje spominje.Nastoji se potisnuti sa usana onih koji bi o tome trezvenije i iskrenije progovorili,kako bi rekao A.Dumas,jezikom covjeka koji je rodjen bez zuba,kose i iluzija i tako isto umire.Nacionalisticki koncepti postigli su bar jedno-generalno dramatizirajuci i satanizirajuci"istocni grijeh"socijalizma u svom njegovom postojanju i djelu na ovome tlu,usutkali su cak i mnoge demokratske gradjanske segmente(partije i stranke)da tragediju nastalu na ovim prostorima,cesce nazovu pravim i punim imenom.Fasizam se pri tome prikriva pod skutima raznolikih ekstremnih nacionalistickih i velikodrzavnih ideja...
|