neverinov blogneverinov blog

Neka promišljanja o ljudskoj vrsti

Image and video hosting by TinyPic


Ako želimo sažeti saznanja do kojih smo došli u ovom području života neandertalskoga čovjeka, onda moramo prije svega istaknuti da je taj stanovnik Europe i prednje Azije imao predodžbu o zagrobnom životu.
I ritual pokapanja, a riječ je zapravo o dva rituala, ima svoj određeni smisao i svoje neizmjerno dugo tajanje.
Jer bilo da se radi o pokopu skeleta ispruženih na leđima ili mnogo karakterističnijem pokopu polaganjem mrtvoga u zgrčenome položaju na bok, taj će ritual postati propisani oblik za sva buduća pokolenja, sve do pojave spaljivanja (u Europi u četvrtom tisućljeću prije Krista).

Zgrčeni skeleti imaju i svoje dublje simbolično značenje jer položaj pokopanoga odgovaraja položaju čovjeka koji spava, što može simbolizirati "vječni san", ali jednako tako odgovara i položaju djeteta u majčinoj utrobi, pri čemu bi simbolika "života" prije rođenja i poslje smrti označavala određeniju povezanost s vječnim trajanjem. I opisani kult štovanja špiljskoga medvjeda uklapa se u sliku novih spoznaja. Naravno, on ima mnogo praktičniji smisao, da ne kažemo "pogodbeni" ali krajnja konzekvencija svih religija, pa i onih najprimitivnijih, jest taj sitnotrgovački, pogodbeni odnos prema objektima štovanja.

I upravo taj praktičniji dio duhovnoga života nalazi izvanredne oblike primjene u mlađem paleolitiku. Immao, dakle, pred sobom dva osnovna oblika primarnih religioznih načela: vjerovanje u zagrobni život i začetke magičnih obreda i čaranja posvećenih lovačkim kultovima. To su nesumnjivi začeci totemizma. Ovaj skup primarnih i zacijelo vrlo primitivnih religioznih poimanja neandertalskoga čovjeka , predstavlja, međutim, jedan od najvećih skokova u povijesti čovjećanstva, možbabi čak bilo bolje reći početak velikoga skoka. Jer čovjek prvi put u povijesti svoga postojanja prelazi preko granice "ovoga svijeat" i ulazi u područje magičnoga i metafizičkoga: njegov život dobiva novu dimenziju - duhovni život.

Neandertalski je čovjek, dakle začetnik velike duhovne revolucije koja će svoje najočitije manifestacije doživjeti tijekom mlađega paleolitika. Taj početak misaonoga života ujedno je i pravi i jedini začetak onoga što danas smatramo umjetničkom djelatnošću - to je neposredan uvod u povijest umjetnosti.


[...]

Prvi zameci "arhitekture" uvjetovani su hladnom klimom u ravničarskim prostorima, npr. u Ukrajini. U Moldovi, kod Kamenec-Podolskog otkrivena je u musterijanskom stratumu osnova za gradnju šatora s temeljem od velikih mamutovih kostiju koje su podupirale noseću drvenu konstrukciju. To je najstariji poznati ostatak izgrađene nastambe, pa se neandertalski čovjek i tu predstavio kao iće sa smislom za otkrivanje novih putova.

Neandertalac, to dugo prezirano biće, predstavio nam se, dakle, ne samo kao prvi mislilac i metafizičar nego ki kao prvi arhitekt. No ono što je najvažnije i što je bitno novo u njegovu razvojnom puti i očitom napretku jest proširivanje njegova poimovnoga svijeta iznad granica shvatljivog. Neandertalac je, bez obrzira na estetski nimalo očaravajući izgled, bio pravi čovjek. Možda onaj Adam kojega je tko zna kada stvorila legenda. Jer legenda počinje od čovjeka koji je znao misliti i vjerovati u nešto.

I to je početak prave povijesti čovjećanstva.



Stojan Dimitrijević - Prapovijest



Osim što mi se sviđa znanstvenikov stil pisanja i interpretacija arheoloških ostataka ne prepoznajete li u određenim djelovima teksta kako se nismo bitno pomakli od samog početka? Mogu naši obredi aktuelnih religija (uključujući i kršćanstvo) biti komplicirani i svečani no "sitnotrgovački odnos" kako ga naziva Dimitrijević, ostaje i dalje.
Kao arheolog u ovom trenutku nalazim temelje našeg ponašanja u metafizičkom smislu, kao čovjek, objašnjavanjem i dezinstaliranjem mitova uviđam koliko se mnogi ponašaju u vjeri po već ustaljenoj praksi misleći da je to njihova slobodna volja.

Istina je da smo ujedno fantastačna bića ali si tako lako prerežemo krila u čast onoga što se zove "matrica".



Jel vama gore navedeni pasus iz knjige daje na razmišljanje?



Post info
26.10.2011. (12:18)
15 komentara
komentiraj
ispis
permalink
Komentari

<< Arhiva >>