Mjerilo za uspješnog pjesnika
Primjetio sam to tek negdje ovih dana, kako je sa Cvjetnog trga konačno nestala zgrada poznata i kao zgrada tipografije, i sad je umjesto ne osobito lijepog žutog pročelja na tom mjestu prazan prostor s pogledom direktno u nebo... Građevinski poduzetnik Tomo Horvatinčić (poznat i kao Hoto Tomo, ne homo Tomo), uspješno realizira svoj naum u transformiranju nama danas poznatog Trga Petra Preradovića u nešto modernije, komercijalnije i isplativije. Sasvim legitimno, što se mene tiče. Meni je ta zgrada bila zanimljiva zbog toga što je moj stari u njoj proveo 29 svojih najuspješnijih radnih godina, ali o tome sam već pisao. Općoj javnosti ta je zgrada zanimljivija zbog toga što je u njoj jedno vrijeme boravio (kad se već nije rodio) hrvatski pjesnički klasik Vladimir Vidrić.
Zanimljivu je vijest danas objavio Jutarnji list. U mjesecu kada se obijležava stogodišnjica smrti ovog klasika hrvatske moderne objavljen je pretisak prvog izdanja njegove zbirke „Pjesme“. Zanimljivost je u tome što je zaklada Tome Horvatinčića sufinancirala izdanje ove zbirke s 20 tisuća kuna. Novinari Jutarnjeg su mudro upitali radi li se možda o Tominoj grižnji savjesti što je s zemljom sravnio pjesnikovu kuću. Tomo se spretno izvukao na stručnu odluku zaklade i kako njegova savjest nema grižnje. Ali dodao je još i to da bi prije Vidrića trebalo financirati mnogo drugih uspješnijih književnika, ali kao, tako je to kod nas. Ne razumijem što je mislio pod time? Možda je mislio na financiranje živućih pjesnika? A možda jednostavno Vladimir Vidrić prema Tominim kriterijima nije uspješan pjesnik? Valjda je to tako kod Tome. Kolega Vladimir Vidrić, dr. iur., objavio je u svom kratkom ali burnom životu pjesama tek otprilike da stanu u jednu zbirku. Živio je žestoko i kontroverzno, i skončao je u umobolnici u dobi od 34. godine (koliko trenutno ima i autor ovih redaka). Vjerojatno to po kriterijima Tome Horvatinčića ne predstavlja osobit uspjeh. Vjerojatno je lijepo i dobro biti bogat i moćan, imati moć novcem mijenjati sliku grada u kojem živiš, imati moć i utjecaj na donošenje odluka, svoju moć i utjecaj demonstrirati i smjernom i ciljanom distribucijom vlastitog novca. Ali znači li ta financijska i društvena moć ipso facto i pravo postavljati kriterije uspješnosti (a time valjda i kvalitete) nečijeg pjesništva? I to pjesništva koje impresionira generacije već cijelo stoljeće? Mislim da nema smisla diskutirati o tome. Tako je to kod nas. Radije prenosim na blog jednu meni posebno dragu pjesmu: Vladimir Vidrić: Notturno Dignuv na ruke ženu Mag je na stube stao, I na sjajno mu tijelo Srebren je ures pao. A lice mu bilo bijelo: K'o u snu gleda i sluša I kao stakleni val Roni se njegova duša. Zvijezde se roje visoko I dasi će sad da krenu, U zraku se kupa mjesec I sipa svjetlo i sjenu. A krasna se žena budi I grud joj otajno diše I svilene vjeđe obara I noć je i – biva tiše. |
< | rujan, 2009 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv