"Manje uživamo u onome što smo postigli nego u onome čemu se nadamo." - J. J. Rousseau
Mit o Pandorinoj kutiji je, zapravo, priča o nadi u nadu. Kad je Pandora otvorila svoju kutiju, iz nje su u svijet izletjele sve nevolje, sva zla, bolesti, muke i stradanja. Kada je Pandora naglo zatvorila, kutiju u njoj je ostala nada. Dakle nada nije izišla i nema je u svijetu, nema je među nama, mi je nemamo. Stoga su sva naša nadanja, zapravo nadanja u nadu. Pokušajmo dokučiti što je onda ostalo u Pandorinoj kutiji. Koja je osobina prave nade?
Nada je, u svagdašnjem životu, ali i u lijepoj literaturi kao i u filozofiji smatrana maštom, iluzijom. Nadati se, prema uobičajenoj praksi, jest tješiti se mogućnostima koje se nikada neće ostvariti. Pa i priča o Pandorinoj kutiji ima pesimističan prizvuk. Čovjeku je jedino ostala nada (u kutiji), pa i ona je zatvorena i ne hrani dovoljno izgladnjele duše. Nasuprot nadi postavlja se stvarnost. Stvarnost je okrutna, a nada je nedostižna i slijedi zaključak: Ovaj život je "dolina suza", ili Silenova poruka kralju Midu: "Za čovjeka je najbolje da se nije ni rodio". Stvarnost je, prema navodima znanstvenika i tzv. realista jedini imetak na koji razuman čovjek treba računati. I što je stvarnost, pitamo se? Odgovor se čini razumnim: Sve što imamo oko sebe i u sebi. No to nije istina. Stvarnost je ono što mi smatramo stvarnošću, a to su naša zapažanja u okolini i u sebi te naša mišljenja, odnosno zaključci o toj stvarnosti. Ali dopustimo si postaviti pitanje, što je doista naše zapažanje. To nije objekt zapažanja, nego subjektivni odraz nečega nepoznatog. Dakle, stvarnost je subjektivna, pogotovo kada tome dodamo naše mišljenje i naše zaključke.
Svatko vidi prema svojemu svjetonazoru, a svjetonazori su različiti kod svake osobe. Osim toga svaka je misao ili izjava o stvarnosti nešto što se dogodilo prije djelića sekunde ili prije više godina. Kada govorimo o stvarnosti onda govorimo o nečemu što se već dogodilo. Stvarnost je prošlost, jalova prošlost, koju ne možemo promijeniti. I stoga nam stvarnost ne služi ničemu. Stvarnost je varka za one koji nekritički slušaju i prepisuju stoljećima, tzv. čvrsti materijalistički, pozitivistički i realni stav o životu. A realnost je nekorisna, da se ponovimo, zbog toga što pripada prošlosti i jer je subjektivna, tj. nepouzdana. Hodamo uvijek naprijed - prema budućnosti, a pozornost nam je, kada se bavimo stvarnošću, usmjerena prema natrag.
Ostaje nam, dakle, da se usmjerimo prema naprijed, prema budućnosti koja se ostvaruje u sadašnjosti, a to je jedna od definicija nade. Nada nam je, stoga, bliža jer ona nadolazi; idemo prema njoj, ostvarujemo je.
Posvetimo se, na trenutak, i drugim definicijama nade. Psiholozi je obilaze. Nalazimo je tek u nekim enciklopedijama i kod hrabrih znanstvenika koji ne robuju klasičnim znanstvenim počelima. Nada je pozitivno promišljanje o budućnosti. To je optimizam. Ova je definicija nade prilično točna, ali djeluje nekako mlako. Nije riječ samo o promišljanju i nije riječ samo o pozitivnoj obojenosti. Nada bi prije bila planiranje, i ne samo planiranje nego i uvjerenje u uspjeh i sreću pri sljedećem koraku, idućem danu, idućoj godini, cijelom životu. No možemo se nadati i najgoremu, neuspjehu i promašenom životu. Za osobe s pesimističnim putem u budućnost obično kažemo da su bez nade. Točnije bi, ipak, bilo reći da je u njih nada negativna za razliku od optimista koji imaju i njeguju pozitivnu nadu.
Nada, međutim, nije samo plan budućnosti. Nadajući se, očekujući lijepu budućnost mi u sadržaj nade utiskujemo i svoju energiju koja je nužna za pokretanje i održavanje djelatnosti koja ostvaruje naše želje. Nada je nešto više od želje. Ona pripada skrivenom ostvarenju, ostvarenju kojega još ne vidimo. Nada je klica u žiru koji, uz povoljne uvjete, kroz određeno vrijeme, postaje hrastom. No nada može biti i hrđa koja, kroz vrijeme i uz određene uvjete uništi željezni most.
I... kako, onda živjeti? Zaboravljamo da su naše želje, a iz njih i naše nade stvorene slučajno. Koliko djevojaka nosi ime Lara nakon filma o dr. Živagu. Neki su liječnici krenuli na studij medicine kada su, kao dijete ugledali "moćnog stričeka doktora" koji je došao u kuću kao gospodar zdravlja i života. Kod mnogih su nade utisnuli roditelji. Roditelj, obično, želi da mu dijete ostvari njegove nedosanjane snove. Ponekad nastojimo prenijeti i vlastite snove u stvarnost, pri čemu nije riječ o doslovnom sadržaju snova nego se naše sekundarne potrebe gomilaju do stupnja kada nešto u nama "klikne" i ponadamo se nečemu što nam je palo na pamet bez vezanosti s dosadašnjim iskustvom. Govori se o intuiciji, rezultatu nesvjesnih procesa ili Božjem šapatu. I tako se naša nadanja stvaraju bez utjecaja naših odluka. Govorili smo o velikoj važnosti nade kao predvorju vlastitog ostvarenja te nam ne služi na čast da nam životne putove određuje slučajnost. Odredimo se, prepoznajmo svoje želje, spoznajmo sebe i svoje sposobnosti. Nije to lako ostvariti. Za to je potrebno razviti sposobnost osluškivanja sebe, svojega ukusa i odlučnost pri izboru one prave želje kada nudimo sebi samome mnoštvo životnih interesa.
I kada se odlučimo za određenu želju, odabrali smo nadu. Djeluje začuđujuće, ali nada mora postati izbor, a ne slučajna nadošlica.
Da ponovimo: Nadu treba izabrati. Izbor nade je teži od neke druge životne odluke. Nada je spremnost za užitak koji uvijek donosi veći ili manji osjećaj krivnje. Ostvarivati nadu znači biti odrastao; nezrela osoba doživljava nadu samo kao neostvaren san. Nije lako biti zreo jer to uključuje odgovornost, asertivnost i spremnost na rizik. Većina se ljudi radije povlači u emocionalni okvir maloga djeteta izbjegavajući bilo kakvu promjenu. Stoga je i nada kod njih jalova kao što je i stvarnost samo štivo iz povijesti. Nada osim optimističnog sadržaja i energije nosi u sebi i potencijal asocijacija koje vode njezinu ostvarenju. Nada usmjeruje našu pozornost na predmet našega nadanja i na taj način se zapažaju odgovori i rješenja u slučajnim ili namjerno izazvanim susretima.
Posebna je uloga nade u vjeri. Nadu i vjeru mogli bismo čak smatrati istovrsnom pojavom. Slavni Goethe je rekao: "Meni se čini da je od svih naših osjećanja najplemenitija nada da ćemo i onda postojati ako nas sudbina prividno vrati u stanje općeg nepostojanja." Nada se, dakle, suprotstavlja razumu i intelektu. Bez obzira kako logičan i neizbježan bio kraj našega života nada nas potiče na vjerovanje da možda ipak iza svega postoji još nešto što ne može obuhvatiti "zdrav razum". Nadamo se da imamo nekakvu budućnost u vječnosti.
Sjedinjujući nadu i vjeru nailazimo i na pojavu etičnosti. Moral je put k sigurnoj i lijepoj budućnosti, tamo negdje s onu stranu pojavnoga, tamo gdje ne doseže znanje ni razumijevanje. Bar se nadamo tome, a poznata je uzrečica da nada umire posljednja, jer nam je svejedno što ćemo staviti u svoju viziju budućnosti nadu s optimizmom ili pesimizmom. Pa bolje je, onda, živjeti u sadašnjosti nadajući se lijepoj budućnosti. Ovakvo nas razmišljanje dovodi do zaključka da se igramo. Da igramo se sa stajališta da nam za zaključke trebaju argumenti. No kako je argumentiranje postupaka stvar razmišljanja osiromašenog samopoštovanja, mi s visokim samopoštovanjem sretni smo i nadamo se boljemu. I prihvaćamo da život, pravi život, nije proizvod argumentiranja već pozitivnog očekivanja, tj. nadanja. Ovakvo je razmišljanje prihvatljivo i ateistima. Mnogo je zakona neotkrivenih, danas je u znanosti prihvatljiv deterministički kaos. Prema njemu ne samo da nismo otkrili još mnoštvo zakona prema kojima i u kojima živimo, nego još je skriveno mnogo više putova otkrivanja tih zakona. Znanstvene metode koje poznajemo nisu jedine koje bi bile kompetentne za neki zaključak. Spomenimo samo velike promjene u statističkom načinu zaključivanja kod kojih obrada uzoraka pripada prošlosti, a zamjenjuje je analiza intervjua. Teorija sustava približava nas prihvaćanju mogućnosti nekonvencionalnih putova komuniciranja. Na isti način i nada prestaje biti mašta i utjeha; ona postaje životno određenje mnogo važnije od tzv. stvarnosti. Poštujmo stoga nadu, njegujmo je, a što je najvažnije, upravljajmo njome. Ono što zovemo vizijom u poslovanju ili vizualizacijom u meditaciji, odnosno vjerovanjem u religiji, sve je to, zapravo nada.
Kako se upravlja nadom?
Razjasnimo, najprije, pojam upravljanja. Upravljanje nije vođenje niti je to manipulacija. Upravljanje nadom znači prepoznavanje vlastitih težnji, želja i planova u optimističnom ozračju koje nailaze iz intuicije ili ih susrećemo na putu svagdašnjice. Za te, optimistične ideje, kada odgovaraju našem ukusu, treba se "zalijepiti" uključiti ih u duševni prostor i nositi ih - i to je nada. Dugotrajnom koncentracijom ne samo svijesti nego i osjećaja na određenoj ideji stvaraju se, kako je već spomenuto, ideje i načini njihova ostvarenja. Naiđemo li na pesimistične ideje, osjećaj bespomoćnosti ili dvojbe, tada i njih stavimo u žarište pozornosti s ciljem da ih otklonimo, da prepoznamo njihovu prolaznost. Osjećamo li preveliku vezanost za zlo i beznađe, sjetimo se kako je sve igra i to će nam pomoći da se u nama ne stabilizira negativna nada, odnosno beznađe. Igra nam pomaže da se češće sjetimo i pozitivne nade te da je podržavamo i održavamo.
Nada ne mari za vrijeme; ona i ljubav jedine su koje ga mogu pobijediti i podčiniti sebi, što jednostavno znači: nikad nije kasno. Sve se stigne, sve se pogreške ispravljaju i ništa ne prolazi u nepovrat kao što i ništa nije tako daleko, a da ne bi bilo dostižno.
La Rochefoucauld jedanput reče: "Koliko god bila varava, nada služi barem tome da nas vodi do kraja života ugodnim putem." I čemu pitanje je li što istinito ili varljivo. Što znači "pravi put" ako smo doista i stalno sretni. A nada je upravo taj neiscrpni izvor ugode. I, nadajmo se dalje ne pitajući što, kako i zašto; osobito ne: zašto?
Nada je izvor još jedne, malo složenije djelatnosti u sklopu povećanja samopoštovanja. Rečeno je kako je nada vrednija od stvarnosti jer stvarnost, koju znamo (a samo nju imamo u svojem duševnom prostoru), je prošlost, sterilna prošlost. Nada je budućnost koja se ostvaruje. Moguće je i upravljati nadom. I nakon tih premisa slijedi igra o uzdizanju sebe iznad svega, pogotovo iznad svih negativnih doživljaja. To nije fizičko uzdizanje, niti je riječ o argumentiranom otkrivanju vlastitih vrijednosti. Riječ je, jednostavno o odluci. Odlučimo se, dakle, uzdići iznad svega. Slikovito je to igra ping-pong loptice u visokoj menzuri u koju nalijevamo vodu pokušavajući potopiti lopticu. I koliko god se trudili, loptica uvijek ispliva na površinu. Naša loptica je, zapravo, odluka kojom se uzdižemo iznad svega. I kakve god misli dolazile, kako god se osjećali mi te doživljaje promatramo odozgo. Uzdignimo se iznad neraspoloženja, iznad ljutnje i uvrede. Uzdignimo se iznad misli o smrti, o bolesti, materijalnom i životnom neuspjehu. Uzdignimo se iznad straha. Mi smo iznad svih dvojbi, pa i religioznih. Uzdići se iznad Boga znači uzdići se iznad naše zamisli kakav bi Bog trebao biti; on je ono što jest, a ne što si umišljamo da jest. Na isti se način uzdižemo iznad moralnih dvojbi. Naučili su nas što se smije, a što ne smije činiti. A jesu li nas dobro naučili? Čemu neizvjesnost? Mi smo iznad toga. Imamo nadu i nadamo se da ćemo krenuti pravim putem, imati snage otkloniti sve izvore nezadovoljstva, naći istinu ako smo ateisti ili pravoga Boga ako smo vjernici.
Nije jednostavno napustiti tzv. stvarnost. Nije lako odrasti i ozreljeti te napustiti ugođaj malenoga djeteta koji slijedi autoritete, ideale i norme koje smo stekli edukacijom tijekom djetinjstva i tijekom razvoja. Ponekad nas zaplaši ta visina i ta osamljenost: biti iznad svega. Ali to je jedini način ostvarenja zadovoljstva u sadašnjosti te sigurno i odlučno koračanje u budućnost, uz pomoć nade koju smo tako uredili i usmjerili da nam jasno svijetli i osvjetljuje put ispred nas.
Izvor: Zdrav život (prof. dr. Vladimir Gruden)
Na kraju dodajem i jedan citat koji mi se osobito svidio, što radi svoje duhovitosti a što radi istinitosti i izražavanja optimističkog stava:
"I noga u guzicu je korak prema naprijed."
(Mao Tse Tung)