|
Dokumentarni film “The Corporation” (2003.) ostavio je na mene jak dojam jer prikazuje poduzeća iz jedne drugačije, kritičnije perspektive. Film analizira korporacije kao “pravne osobe”, ali istovremeno postavlja pitanje — ako je korporacija osoba, kakva je to osoba? Kroz niz primjera i analiza dolazimo do zaključka da bi se ponašanje mnogih velikih korporacija moglo usporediti s osobinama psihopata: one lažu, manipuliraju, iskorištavaju i ignoriraju posljedice svojih postupaka ako to znači veći profit. S obzirom da je kolegij iz kojeg pišem ovaj blog Društvena odgovornost poduzeća, film me potaknuo da razmislim o tome što zapravo znači biti društveno odgovorno poduzeće. Često se taj pojam koristi kao “moderna fraza” u poslovnom svijetu i mnoge kompanije ga spominju u marketinške svrhe, ali rijetko ga stvarno žive kroz svoje odluke. Film vrlo jasno pokazuje razliku između stvarne društvene odgovornosti i “greenwashinga” zapravo kada poduzeće pokušava izgledati etično samo zbog vlastite koristi i bolje javne slike. Posebno mi se svidio dio na 1 sat i 10 minuta gdje je izrečen citat koji naglašava moralnu odgovornost korporacija prema društvu. Taj trenutak me podsjetio da poduzeća, iako imaju pravni status “osoba”, nemaju savjest, zato je na ljudima koji njima upravljaju da u odluke uključe empatiju, etiku i dugoročnu odgovornost. Na 1 sat i 10 minuta filma pojavljuje se citat: “The ideal is to have individuals who are totally dissociated from one another, whose conception of themselves, the sense of value is just how many created wants can I satisfy.” Taj dio mi je posebno ostao u sjećanju jer pokazuje koliko su korporacije uspjele oblikovati način na koji ljudi danas razmišljaju i vrednuju sebe. U modernom društvu, pogotovo uz razvoj društvenih mreža, stvarno vidimo da mnogi ljudi mjere vlastitu vrijednost kroz ono što posjeduju, nose ili kupuju. Brza potrošnja i stalna potreba za “novim” proizvodima postale su način izražavanja identiteta. To što je film tada prikazivao kao ideal korporacija, danas je nažalost stvarnost, danas zaista živimo u kulturi u kojoj je konzumacija postala oblik samopotvrđivanja. Upravo zato društvena odgovornost poduzeća danas ima još važniju ulogu: podsjetiti da vrijednost ne leži u stvarima, nego u ljudima i zajednici. Isto tako, na 1 sat i 12 minuta, pojavljuje se zanimljiva scena s dva dečka koji sponzoriraju proizvode, i to mi je bilo posebno zanimljivo jer sam pomislila kako su oni zapravo prvi influenceri. Danas je influencer marketing postao ogroman dio poslovanja, ali upravo kroz tu scenu film pokazuje kako se ideja utjecaja na potrošače razvijala već tada. S obzirom na današnje društvo, gdje su brendovi prisutni posvuda i oblikuju naše navike, mislim da je pitanje društvene odgovornosti još važnije nego prije. Ako brendovi već imaju moć utjecaja, onda imaju i odgovornost koristiti taj utjecaj za nešto više od puke prodaje. U konačnici, The Corporation me potaknuo da promišljam o tome kako bi svijet izgledao kada bi svaka korporacija stvarno integrirala društvenu odgovornost u svoje poslovne modele, a ne ju tretirala kao marketinški dodatak. Prava društvena odgovornost znači razmišljati o dugoročnim posljedicama, o ljudima, okolišu i zajednici. Film nas podsjeća da su poduzeća stvorena od ljudi, i upravo zato ona mogu birati biti bolja. Ako pokušamo usporediti prikazane korporacije iz filma s onima koje djeluju danas u Hrvatskoj, vidimo da su mnoge domaće tvrtke još uvijek u procesu učenja što društvena odgovornost zaista znači. Iako sve više hrvatskih poduzeća donira u humanitarne svrhe ili ulaže u ekološke projekte, često se te aktivnosti još uvijek svode na pojedinačne kampanje, a ne na dugoročan sustav vrijednosti. No, pozitivno je to što mlađe generacije poduzetnika i potrošača sve više traže autentičnost i etičnost u poslovanju. Upravo zato vjerujem da bi primjeri iz filma mogli poslužiti kao upozorenje ali i kao poticaj da korporacije u Hrvatskoj ne ponove iste greške koje su zapadne napravile prije nekoliko desetljeća. Oznake: ekonomija, odgovornost, korporacije, dokumentarac |