Trenerski blog

27.08.2013., utorak

Pomoćno-nastavne igre u nogometu

Autor: Mario Huzjak, voditelj škole Nogometni centar Maksimir


Pomoćno-nastavne igre u nogometu imaju za primarni cilj usvajanje, stabilizaciju i automatizaciju tipičnih struktura situacija (čitaj taktička priprema) koje se pojavljuju u nogometnoj igri. S primjenom pomoćnih igara u sustavu školovanja igrača počinje se nakon što je dijete relativno dobro usvojilo tehničke elemente koji su mu potrebni za kvalitetno ostvarivanje komunikacijskog kanala unutar određenog zadatka. Metodički redoslijed odvija se na više razina, od osnovnih pomoćnih igara 3vs1 i 4vs2 na početku pa do različitih kako informacijski tako i energetski zahtjevnijih igara kroz koje igrač prolazi u svom razvoju (3vs1 sa promjenom mjesta, 4vs2 sa progresivnom predajom prilikom izmjene koridora, posjed 4vs4vs4 sa paraboličnom loptom…itd). Primjena pomoćnih igara na igrače ima visok nivo informacijskog pa često i energetskog opterećenja. Uz već navedeno trener mora imati znanja o energetskim procesima koji se odvijaju u sportaševu organizmu za vrijeme određene pomoćno-nastavne igre kako bi ciljano utjecao na razvoj željenih funkcionalnih kapaciteta igrača, makar sam svjestan da malo stručnjaka ovom segmentu poklanja pažnju, pogotovo u radu s mladim sportašima. Kada govorimo o primjeni pomoćno-nastavnih igara onda moram spomenuti i metodu kojom se koriste mnogi treneri, a koja za cilj ima formiranje osnovnih stereotipa suradnje. Smatram da je to sasvim pogrešan put jer se na taj način ne razvija situacijska inteligencija te kreativnost igrača, za što se smatra da je jedan od bitnih elemenata u kreiranju vrhunskog nogometaša. Pojam stereotip korisnije bi bilo upotrijebiti u tehničkoj pripremi te u poučavanju tipičnih struktura suradnje 2, 3, 4 igrača u fazi napada i u fazi obrane, ali taktičko djelovanje u situacijskim uvjetima sastoji se od prepoznavanja situacije, pretraživanja motoričke memorije te pronalaženja najboljeg rješenja, što se primjenom ove metode ne razvija u potpunosti dok su pomoćno-nastavne igre idealne za razvoj upravo tog segmenta.

Prilikom izbora pomoćnih igara potrebno je voditi računa da su one što bliže situacijskim uvjetima, te da igrač prepozna linije kretanja, principe, te zakonitosti koje igra pred njega postavlja.

Prije svega trener mora poznavati ciljeve i funkciju pomoćno-nastavne igre koju primjenjuje na svojim treninzima. Izuzetno je bitno da prije izvedbe igračima kvalitetno objasni iz kojih razloga se baš ta vježba koristi te kakva je njena situacijska vrijednost. Trener mora objasniti zakonitosti te zahtjeve igre kako bi izbjegao čestu pojavu gdje se pomoćna igra odvija na principu „ja tebi-ti meni“…

Pomoćno-nastavne igre imaju izuzetan značaj u planiranju kondicijske pripreme igrača jer, ukoliko se pravilno izvodi pred igrače postavlja energetske zahtjeve koji su slični nogometnoj utakmici. Integriranim pristupom razvijamo bitne dimenzije treniranosti sportaša koje će mu omogućiti bolju situacijsku efikasnost.

Navest ćemo samo dio pomoćnih igara koje su neizostavni dio u školovanju svakog nogometaša:

A) POMOĆNO-NASTAVNA IGRA 3vs1
a. U koridoru 3 igrača pokušavaju zadržati posjed lopte. Cilj vježbe je upoznavanje igrača sa osnovnim strukturama situacija koje se pojavljuju u nogometnoj igri. Mlađi uzrasti vježbu najprije izvode poluaktivno (širenjem ruku igrač s loptom pokazuje drugima gdje trebaju otvoriti), a kada usvoje linije kretanja, aktivno.

B) POMOĆNO-NASTAVNA IGRA 4vs2
a. U koridoru 4 igrača pokušavaju zadržati posjed lopte. U usporedbi sa pomoćnom igrom 3vs1 u ovoj pomoćnoj igri se pojavljuju još dva principa a to su dubinsko rješenje, te suradnja 2 igrača u fazi obrane.

C) POMOĆNO-NASTAVNA IGRA 3vs1 SA PROMJENOM MJESTA
a. Ova igra je nadogradnja na klasičnu 3vs1 s tim da se pojavljuje i situacija promjene mjesta. Nakon odigrane lopte te promjena mjesta dvojice igrača bez lopte, izuzetno je bitna koordinacija između igrača s ciljem pravovremenog popunjavanja prostora.

D) POMOĆNO-NASTAVNA IGRA 4vs2 SA PROMJENOM MJESTA

E) POMOĆNO-NASTAVNA IGRA 6vs3

F) POMOĆNO-NASTAVNA IGRA 4vs2 SA PROMJENOM KORIDORA
a. Nakon 4 pomoćna dodavanja u jednom slijedi progresivni pass s ciljem tranzicije prema naprijed

G) POMOĆNO-NASTAVNA IGRA 5vs2 – MODIFICIRANO
a. Igrač 1 odigra loptu i izlazi iz kvadrata i ne smije dobiti prvo povratno dodavanje. Igrač 2 odigrava te izlazi van dok se igrač 1 uključuje u igru.

H) POMOĆNO-NASTAVNA IGRA 3vs3+2
a. U koridoru se odvija posjed lopte 3vs3 s tim da ekipa koja je u fazi napada ima i dva pomoćna rješenja izvan koridora. Broj dodira se određuje prema kvalitativnim sposobnostima igrača.

I) POMOĆNO-NASTAVNA IGRA 4vs4vs4
a. U igri sudjeluju 3 ekipe po 4 igrača. Nakon što ekipa 1 odigra 5 dodavanja slijedi parabolična lopta na ekipu broj 2. Treća ekipa ima za cilj izlaskom u presing onemogućiti komunikacijski kanal između ekipa 1 i 2.

Oznake: SPORT, nogomet, trening, pomoćno-nastavne igre, 3vs1, 4vs2, 3vs3+2, 5vs2, 4vs4vs4, Mario Huzjak, Nogometni centar Maksimir, posjed lopte


05.03.2013., utorak

"Ševa"

Ne bi ovo bio blog na temu nogometa i nogometnog treninga, a da se ne dotaknemo jedne od najpopularnijih pomoćnih igara, u nas znane kao „ševa“. Izvođena na pravi način ova igra može biti iznimno korisna i zabavna za igrače koji je izvode. Neki treneri je toliko vole, pa tvrde kako je to „igra sa puno elemenata prave nogometne igre“, „najkorisnija pomoćna igra“, itd.

Pravila ševe dosta su jednostavna. Jedna od njenih specifičnosti je da se igra na manjem prostoru i sa ograničenim brojem dodira po lopti. Veličina prostora i broj dodira ovise o broju igrača koji u njoj sudjeluju i o ciljevima, tj. zahtjevima igre. Obično je igraju 2, 3, 4 ili više igrača sa jednim, dva ili više dodira, protiv brojčano inferiornijeg protivnika. Znači, igraju je dvije ekipe- jedna kojoj je cilj loptu dodavanjima zadržati u posjedu (zvat ćemo ih- napadači) i druga koja ima za cilj prekinuti taj posjed (obrambeni igrači). Posjed lopte je prekinut kada obrambeni igrač dotakne loptu, izbaci je izvan polja ili kada napadač napravi pogrešno dodavanje i loptu sam izbaci van. U tom trenutuku jedan napadač (obično onaj koji je pogriješio) postaje obrambeni igrač, a jedan iz ekipe obrambenih igrača prelazi u protivničku ekipu.
Ševa ima svoje brojne pozitivne učinke od kojih bih istaknuo to da uči igrače brzom i pravovremenom djelovanju u uvjetima ograničenog prostora i protivnika u neposrednoj blizini.
Ja osobno ševu često primjenjujem u radu na svojim treninzima, ali ovakvu opisanu eventualno u uvodnom dijelu. Moj cilj je ševu što više približiti situacijskim uvjetima i igračima postaviti neke dodatne zadatke. Smatram da uz svoje prednosti ona ima i nedostatke. Ako je toliko slična igri i situacijama iz nje zašto obrambeni igrači uz puno manje napora mogu osvojiti loptu?? U utakmici nije dovoljno okrznuti loptu ili je izbaciti van terena da bi je oduzeli protivniku. Također mislim da jedna akcija unutar ševe prerano završava. Jedno važno taktičko djelovanje u nogometu je reakcija ekipe u trenutku izgubljene lopte. Puno ekipa pokušava u što kraćem vremenu ponovno uspostaviti posjed nad njom. Zašto ne i tu mogućnost ubaciti u ševu?!
Uglavnom, sljedećim videima prikazane su tri različite ševe koje koristim na svojim treninzima. U nijednoj ševi za prekidanje posjeda lopte nije dovoljno loptu dotaknuti, okrznuti ili izbaciti iz polja, već je prvo iskontrolirati kako bi se mogao ostvariti postavljeni zadatak.





Prvim videom prikazane su dvije ševe sa odnosom 3vs1, ali sa različitim zadacima. U prvoj obrambeni igrač napadačima loptu mora oduzeti i uspostaviti kontrolu nad njom. Znači, nije dovoljno loptu samo dotaknuti, okrznuti ili izbaciti van terena. Po svemu što sam dosada naveo ovo bi bila osnovna ševa pomoću koje će igrači steći navike kojima će se kasnije lakše priviknuti na svaku sljedeću koja je malo kompleksnija.
U drugoj ševi se izvan sve četiri strane prostora za igru nalaze četvero malih vrata. Obrambeni igrač nakon oduzimanja lopte mora u vođenju proći kroz jedna od njih. Naravno, prvi uvjet za ostvarenje navedenog cilja je da obrambeni igrač loptu najprije iskontrolira..
Drugim videom prikazana je ševa 4vs2 u kojoj obrambeni igrači za prekidanje posjeda lopte napadača moraju ostvariti jedno dodavanje između sebe. Kao i u pravoj igri loptu je nakon oduzimanja potrebno proslijediti do jednog od svojih suigrača. Ovaj zahtjev traži od obrambenih igrača što bržu kontrolu lopte, radi ostvarenja dodavanja.

Važno je napomenuti da svaka od ove tri ševe u trenutku izgubljenog posjeda lopte omogućava povrat istoga. Obrambeni igrači nakon oduzimanja lopte moraju što brže djelovati kako bi ostvarili postavljeni zadatak, a napadači obično imaju nekoliko sekundi za ostvarenje ponovnog posjeda. Na taj način obje su ekipe maksimalno aktivne, a time je i igra dinamičnija. Igrači su prisiljeni brzo razmišljati što u današnjem nogometu postaje sve važnije.
Ovo su samo neke varijante ove popularne igre. Druge varijante i mogućnosti su, kao i sama igra nogometa, neograničene..

Oznake: SPORT, nogometni trening, ševa, posjed lopte, dodavanja, nk trešnjevka, 4vs2, 3vs1


<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se