Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/procitano

Marketing

Plemeniti osmerostruki put

Bhikkhu Bodhi
Izdavač Uliks 2017.

Naši životi su, uglavnom, razapeti između žudnje za zadovoljstvima i straha od bola.

Mudrost pomaže u ispravljanju onoga što neznanje iskrivljuje.

Bića su vlasnici svojih postupaka, nasljednici svojih postupaka; ona izviru iz svojih postupaka, ograničeni su svojim postupcima i oslonjeni na svoje postupke. Što god da učine, dobro ili loše, to će i naslijediti.

O čemu god često razmišljamo, tome uskoro naš um postaje sklon. Ako često imamo misli pune strasti, neprijateljstva i zle namjere, tada žudnja, mržnja i namjera povrjeđivanja postaju ono čemu se naš um najlakše okreće. Ako često razmišljamo na suprotan način, tada obuzdavanje, dobra namjera i pomaganje postaju ono što je umu najbliže. Smjer za koji se odlučimo uvijek će nas na kraju dovesti do nas samih, do namjera koje generiramo, iz trenutka u trenutak, tijekom čitavog svog života.

Mudrost se sastoji od razumijevanja istine, a istina saćća nije samo verbalni iskaz, već i priroda stvari kakve one jesu. Da bismo shvatili istinu, čitavo naše biće mora biti usklađeno sa stvarnošću, sa stvarima kakve jesu, što zahtijeva da u komunikaciji s drugima poštujemo stvari kakve jesu, time što ćemo govoriti istinu. Istinit govor uspostavlja suglasnost između našeg unutarnjeg bića i stvarne prirode pojava, dopuštajući mudrosti da nastane i dokuči njihovu pravu prirodu. Tako, mnogo više od etičkog principa, posvećenost istinitom govoru je stvar zauzimanja stava u prilog stvarnosti, umjesto iluzije i u prilog istine shvaćene mudrošću umjesto fantazija koje je isplela želja.

Nevjerojatna lepeza tehnoloških sprava – televizija, radio, dnevne novine, Internet, film – emitiraju neprekidnu poplavu nepotrebnih informacija i stvari koje nam skreću pažnju, a neposredna posljedica toga je da um postaje pasivan, prazan i sterilan. Sve te sprave, naivno shvaćene kao 'napredak', prijete da otupe našu estetsku i duhovnu senzibilnost i učine nas gluhim za jedan viši zov kontemplativnog života.

'Ispravnost u pogledu djelovanja' znači da oni koji nešto rade trebaju svoje obaveze obavljati marljivo i savjesno, ne trošeći uzalud vrijeme tvrdeći da su radili duže nego šta zaista jesu ili potkradati imovinu poslodavca. 'Ispravnost u pogledu drugih osoba' znači da prema zaposlenima, kolegama na poslu i mušterijama treba gajiti poštovanje i pažnju. Poslodavac, na primjer, treba zaposlenima određivati poslove u skladu s njihovim mogućnostima, adekvatno ih za to nagraditi, unaprijediti onda kada to zasluže i periodički im dati odmor i dodatnu stimulaciju. Kolege bi trebali surađivati umjesto takmičiti se, dok bi trgovci trebali biti pošteni s mušterijama. 'Ispravnost u pogledu stvari' znači da se u poslovnim transakcijama i prodaji robe treba držati istine. Ovo znači izbjegavanje lažnog oglašavanja, dovođenje u zabludu nekog u vezi s kvalitetom i kvantitetom robe, kao i druge nepoštene postupke.

Spokojan um se uspoređuje s kočijašem u kočiji koju vuku konji ravnomjernim kasom: tada kočijaš nema potrebe tjerati ih da idu brže, a niti ih usporavati zatežući uzde, već se može zavaliti u svoje sjedište i promatrati krajolik koji promiče. Spokojstvo ima istu 'promatračku' kvalitetu. Kada su svi ostali elementi u balansu, um ostaje staložen i promatra igru različitih fenomena.

Najvažnije među obmanama su slijedeće tri: obmana da vidimo trajno u onome što nije trajno, obmana da nas zadovoljava ono što nas ne može zadovoljiti i obmana o jastvu tamo gdje ga nema. Tako smatramo da smo mi i svijet oko nas čvrsti, stabilni, trajni entiteti, usprkos mnoštvu signala koji nas podsjećaju da je sve podložno promjeni propadanju.




Post je objavljen 17.01.2018. u 15:50 sati.