Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/igniss

Marketing

Je li kavalirstvo mrtvo? (Dio 1 - Titanic)

Kavalirstvo je koncept koji je uvijek postojao u nekom obliku, ali je dosegao zrelost u srednjem vijeku, oko 12. st. Tri osnovna područja kavalirstva bavila su se:

- Obvezama prema domovini i braći Kršćanima (milost, skromnost, zaštita slabih, pomaganje drugima bez obzira na status, etc)
- Obvezama prema Bogu (Bog ima veći autoritet od feudalnog gospodara, služba dobru, vjera)
- Obvezama prema ženama (Vitezova je obveza služiti damama, a posebno svojoj odabranoj dami, načini iskazivanja ljubavi i divljenja, kao npr. Sir Lancelot i Guinevere, ili Tristan i Izolda)

U četrnaestom stoljeću, koncept se redefiniran kako se ne bi odnosio samo na vitezove, već i na sve muškarce. Buržoazija je također počela proučavati manire i filozofiju "gentlemana". Kavalirstvo je prestalo biti imitacija starih ideala (baziranih na Rimu) i postalo opći kod ponašanja. U jednom ili drugom obliku, kavalirstvo je u nekim aspektima nastavilo snažno postojati sve do danas, a pogotovo u Viktorijanskoj eri. Meni najdraži primjer kavalirstva na djelu je tragično potapanje Titanica 1912., kada je kavalirstvo "žene i djeca prvi" rezultiralo spašavanjem velike većine svih žena i djece s tonućeg broda, a tek malog broja muškaraca.
Također: potapanje HMS Birkenheada 1852.



Jednostavno rečeno, ako si na Titanicu bio muško, nisi imao sreće. Od svih putnika, spašeno je 74% svih žena, 52% sve djece, a tek 20% svih muškaraca. Iako su postojale i klasne razlike, nastale su više iz praktičnih razloga (nemogućnost brzog dolaska na palubu iz najdubljih kabina na brodu) nego elitizma, kako se ponekad pokušava prikazati. Uistinu, čak i žene i djeca iz treće klase su imale gotovo 50% veću šansu za preživljavanje nego muškarci prve i druge klase. Kapetan Edward Smith je također galantno potonuo sa svojim brodom.

Ove stope preživljavanja nisu nastale slučajno. Feministikinje se ponekad žale da su u to doba muškarci bili privilegirani, a kavalirstvo je bila samo ceremonija. No kada imaš 1000 (točnije, 1690) muškaraca u smrtnoj opasnosti na brodu koji tone, očekuje se kaos i brutalna borba za preživljavanje (sjetite se stampeda na koncertima kada netko poviče "vatra!"). Teško je pojmiti snagu volje koja je potrebna za to da prihvatiš smrt (koju bi mogao izbjeći jednostavnim naguravanjem) i dobrovoljno ustupiš mjesto drugome. Posada je to regulirala, a putnici prihvaćali. Ovo je vjerojatno bio najsjajniji trenutak kavalirstva u povijesti.

(Ironično, politika "žene i djeca prvi" je rezultirala većim ukupnim gubicima nego da se za svaku ukrcavao i po jedan muškarac. U tom slučaju bi bile spašene sve žene i djeca i još 550 (33%) muškaraca. Dolazilo je do zastoja jer su se obitelji razdvajale i opraštale, a neke obitelji su se bojale same ući u škripavu mašineriju, tako da neki čamci nisu bili napunjeni do vrha.)

Ovoj temi pristupam s podvojenim osjećajima. Odgojen sam, kao i većina ljudi, tako da barem poznajem ako ne već prakticiram kavalirstvo. Biti ljubazan prema drugima i instinktivno očekivati isto mi dolazi prirodno. Vjerujem u koncept časti, u "prema drugima budi onakav kakav bi htio da budu prema tebi". Pa ipak, sve to ne može poreći da su se neke stvari promijenile, a s time i temeljne postavke na kojima bi trebalo ležati moderno kavalirstvo.

O tome više saznajte u sljedećem postu (update: evo ga). Do tada preporučam s ove dvije knjige o kavalirstvu u prošlosti, pisane bez modernih tendencija.


A Knight's Own Book of Chivalry (The Middle Ages Series)


The Compleat Gentleman: The Modern Man's Guide to Chivalry

Post je objavljen 25.08.2011. u 11:17 sati.