Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/financijsko-racunovodstvo

Marketing

Interna revizija

Pojam, uloga i značaj revizije

Temeljne vrste revizije i revizijska profesija
- Vrste revizije
- Revizijska profesija i profesionalna etika
- Temeljna revizijska načela
- Sustav internog nadzora

Proces interne revizije
- Standardi interne revizije
- Organizacija interne revizije
- Kontrolni postupci u reviziji
- Interna revizija pojedinih poslovnih funkcija

Povezanost revizije financijskih izvještaja i interne revizije

Položaj interne revizije u RH

___________________________________________________________
POJAM - ULOGA - ZNAČAJ INTERNE REVIZIJE


Pojam:
...lat. revidere – ponovno vidjeti

Osiguranje rasta i razvoja poduzeća kao osnovnog uvjeta opstanka
složen je i odgovoran zadatak uprave
Poslovanjem se kontinuirano upravlja, dok se upravljanje
realizira odlučivanjem.
Za potrebe odlučivanja nužne su:
pouzdane i provjerene informacije

Informacije su ključni resursi u procesu odlučivanja.

Isticanjem realnosti i objektivnosti informacija razvija se REVIZIJA.


Revizija = Naknadni pregled i preispitivanje poslovnih procesa i stanja.

- Sistematiziran proces objektiviziranog pribavljanja i stvaranja
dokaza o ekonomskim događajima i rezultatima s ciljem
usklađivanja postojećih izvještaja o poslovanju i unaprijed
postavljenih kriterija.
- Ponovno naknadno objektivno ispitivanje i prosuđivanje izvještaja i
poslovnih evidencija.

Provjera i ocjena izvještaja, podataka i primijenjenih metoda s ciljem
neovisnog mišljenja o istinitosti i objektivnosti iskazanog financijskog stanja,
rezultata poslovanja i novčanih tokova.



Uloga:

Zaštita interesa vlasnika.
Stvaranje realnih i objektivnih informacija potrebnih za donošenje poslovnih odluka.
(realan – stvaran, istinit; objektivan – nepristran, neosoban, pravedan)
Nepristrano savjetovanje uprave u smislu poboljšanja poslovanja, ukazivanje na nedostatke.


Značaj:

- Unaprjeđuje točnost i pouzdanost računovodstvenih i operativnih podataka
i informacija kao podloga odlučivanju;
- Štiti resurse poduzeća od rasipanja, prijevare i neučinkovitosti otkrivajući slabosti u
poslovanju;
- Utvrđuje stupanj usklađenosti operativnih odjela s politikom poduzeća;
- Ocjenjuje sveukupnu učinkovitost operativnih funkcija;
- Pridonosi vjerodostojnosti financijskih informacija, kvaliteti financijskih
izvještaja i njihovoj korisnosti u procesu poslovnog odlučivanja.

=====================================================
FAZE REVIZIJE

1) Odabir KRITERIJA putem kojih se opisuju poželjna stanja različitih događaja.
2) Pribavljanje odgovarajućih DOKAZA o prošlim događajima.
3) USPOREDBA izvršenih poslova i odabranih kriterija.
4) pripremanje IZVJEŠTAJA u kome se razmatra USKLAĐENOST
izvršenih poslova i odabranih kriterija.

=====================================================

Povezanost računovodstvenih informacija i uloge revizora:

PREDMET ISPITIVANJA REVIZIJE (ekonomski događaji i procesi) – dokazuju se i
prezentiraju dokumentacijom
PRIPREMANJE IZVJEŠTAJA – ispitivanje načina pripreme računovodstvenih
izvještaja od strane revizora
RAČUNOVODSTVENI IZVJEŠTAJI (poslovne informacije) – provjera i dokazi
načina pripreme
KORISNICI RAČUNOVODSTVENIH IZVJEŠTAJA – REVIZIJSKI IZVJEŠTAJ – mišljenje
revizora, sud o pouzdanosti informacija u izvještajima

______________________________________________________________________________________________________________________

Temeljne vrste revizije i revizijska profesija
Vrste revizije


Sustavni uvid u cjelokupne ili pojedinačne aktivnosti poduzeća sa stajališta
ocjene učinkovitosti korištenja resursa i davanje preporuka za poboljšanje.

1. Prema objektu ispitivanja
* Revizija financijskih izvještaja
* Revizija poslovanja

2. Prema subjektu provođenja
* Interna revizija
* Državna revizija
* Eksterna revizija (komercijalna)

......................................................................................................................
1. Vrste revizije prema objektu ispitivanja:

* REVIZIJA FINANCIJSKIH IZVJEŠTAJA

Postupak ispitivanja i ocjenjivanja realnosti i objektivnosti financijskih izvještaja.
Kriteriji za ocjenu realnosti i objektivnosti financijskih izvještaja uobičajeno su
zakonski propisi, te računovodstvena načela i računovodstveni standardi, a sam
postupak ocjene provodi se u skladu s revizijskim standardima.

Reviziju financijskih izvještaja, u pravilu, provode stručne, nezavisne i za taj
posao ovlaštene revizijske tvrtke. Za potrebe managementa reviziju financijskih
izvještaja mogu obavljati i interni revizori, no njihovo mišljenje se ne smije
javno objaviti.

* REVIZIJA POSLOVANJA

Predstavlja ispitivanje i ocjenu cjelokupnog poslovanja (ili dijela poslovanja) s ciljem
unaprijeđenja poslovanja poduzeća i povećanja racionalnosti poslovanja (prije svega,
sigurnosti i uspješnosti).

Najčešće je provode interni revizori, no reviziju poslovanja mogu provoditi i
eksterni revizori.

Obvezno reviziju poslovanja treba promatrati odvojeno od stručne i nezavisne
revizije financijskih izvještaja.

.......................................................................................................................

2. Vrste revizije prema subjektu provođenja:

* EKSTERNA REVIZIJA

Postupak ispitivanja i ocjenjivanja poslovanja poduzeća koga provode stručni, nezavisni i
za taj posao ovlašteni revizori.

Revizori eksterne revizije ne mogu biti zaposleni u tom poduzeću i ne mogu biti u bilo
kakvoj vezi s poduzećem gdje vrše reviziju s ciljem očuvanja načela nezavisnosti
revizije.

Eksternom revizijom prvenstveno se ispituje objektivnost i realnost temeljnih
financijskih izvještaja.

* DRŽAVNA REVIZIJA

Obavlja se u ime i za račun države i obavlja ju Državni ured za reviziju, kojim rukovodi
glavni državni revizor.

Državnom revizijom ispituju se financijski izvještaji i financijske transakcije jedinica
državnog sektora, jedinica lokalne samouprave i uprave, pravnih osoba koje se
djelomice ili u cijelosti financiraju iz proračuna, pravnih osoba s pretežitim udjelom
državnog kapitala i HNB.

- Rad državnog ureda za reviziju financira se iz proračuna
- Višak prihoda nad izdacima Državni ured za reviziju uplaćuje u državni proračun.
- Državni ured za svoj rad izravno je odgovoran samo Zastupničkom domu Sabora.


* INTERNA REVIZIJA

Značajan je dio cjelokupnog procesa revizije.
Provode je revizori poduzeća koje je objekt revizije.
Samostalno organiziraju i provode program interne revizije kao cjeloviti test
efektivnosti svih aspekata sustava internih kontrola.

Najznačajniji poslovi interne revizije su ispitivanje organiziranosti, te razvoj i
poboljšanje efikasnosti, pojedinih poslovnih funkcija, ispitivanje načina donošenja
poslovnih odluka, te funkcioniranja informacijskog sustava i drugi poslovi kojima
se vrši ispitivanje i ocjena poslovanja poduzeća.


:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Temeljne vrste revizije i revizijska profesija
Revizijska profesija i profesionalna etika


Revizija - Nadogradnja računovodstva.

Pretpostavke: fakultetsko obrazovanje ekonomske struke, radno iskustvo u struci,
položen ispit za ovlaštenog revizora, kontinuirano usavršavanja, prihvaćanje načela
profesionalne etike;

Profesionalna etika (etika – znanost o moralu) – zahtjev za profesionalnim ponašanjem,
primjena općih etičkih načela i pravila u rješavanju specifičnih problema i definiranje
pravila ponašanja neke profesije (poželjno ponašanje)

Kodeks profesionalne etike revizora

Kodeks profesionalne etike – skup standarda profesionalnog ponašanja prilikom
rješavanja stručnih zadataka i problema, a sve u općem interesu profesije.

Kodeks profesionalne etike revizora sadrži načela i pravila kojih su se dužni pridržavati
ovlašteni revizori, službenici uključeni u edukaciju za stjecanje ovlaštenja revizora ili
internog revizora, kao i ostale osobe uključene u poslove revizije.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
TEMELJNA REVIZIJSKA NAČELA

načelo – rukovodeća ideja, polazna točka, osnovno pravilo ponašanja

Načela su temelj struke koja ima teoretsku osnovanost potvrđenu praksom.
Revizijska načela – osnovna pravila ponašanja koja su posljedica kumuliranog
praktičnog iskustva i dostignuća teorije.
Revizijska načela predstavljaju temelj za koncipiranje i razvoj revizijskih standarda.

Temeljna revizijska načela:
1...Načelo zakonitosti
2...Načelo profesionalne etike
3...Načelo neovisnosti
4...Načelo stručnosti i kompetentnosti
5...Načelo odgovornosti
6...Načelo dokumentiranosti (pribavljanja dokaza)
7...Načelo korektnog izvješćivanja
.......................................................................................................................
Zakonitost –revizori se u svom radu moraju pridržavati postojećih zakonskih propisa.
Profesionalna etika i poštenje –revizori trebaju obavljati svoje dužnosti s istančanim
osjećajem za poštenje i čuvanjem ugleda struke.
Neovisnost i objektivnost –revizori moraju pokazati najveću razinu profesionalne
samostalnosti i objektivnosti u prikupljanju, ocjenjivanju i priopćavanju informacija o aktivnostima ili procesima koje su ispitivali.
Stručnost i kompetentnost –revizori moraju primjenjivati znanje, vještine i
iskustvo potrebno u pružanju usluga internog revidiranja.
Odgovornost i povjerljivost –revizori ne smiju neovlašteno objavljivati
informacije, osim ako ne postoji zakonska ili profesionalna obveza da to učine.
Odgovorni su za svoj rad.
Dokumentiranost (probavljanje dokaza) – mišljenje revizora mora se temeljiti na dokazima
dokumentiranim u radnoj dokumentaciji, tzv.radnim spisima.
Korektno izvješćivanje – obvezuje revizora da se suzdrži od izražavanja, ako za to ne postoji
mogućnost. Mišljenje revizora sastavni je i najznačajniji dio revizorskog
posla i može biti:
1. pozitivno ili bezuvjetno mišljenje,
2. mišljenje s rezervom ili uvjetno mišljenje,
3. nepovoljno ili negativno mišljenje,
4. suzdržanost od mišljenja

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
OBJEKT I PREDMET REVIZIJE

Revizija - metoda čija je svrha osiguranje vjerodostojnih informacija korisnicima; Sistematiziran proces

Objekt: poslovanje poduzeća s naglaskom na financijska izvješća (državna revizija proširuje
objekt na ispitivanje korištenja sredstava proračuna).

Predmet: stupanj usklađenosti poslovanja poduzeća i njegovih financijskih izvješća s unaprijed
postavljenim kriterijima.


Objekt i predmet revizije

- Upoznavanje s poslovanjem poduzeća i financijskim izvještajima poduzeća, tj. akceptiranje objekta revizije
- Usporedba poslovanja poduzeća i njihovih financijskih izvještaja s unaprijed postavljenim
kriterijima (računovodstveni standardi, računovodstvena načela i politike, zakonski
propisi, poslovni planovi i politike i sl.) i ocjena usklađenosti, koja se provodi sukladno revizijskim standardima i kodeksom profesionalne etike.

- Dostavljanje objektivnih i realnih informacija zainteresiranim korisnicima (vlasnicima,
managementu, kreditorima, analitičarima poslovanja i dr.)


DEFINIRANJE PREDMETA REVIZIJE

- definiranje KRITERIJA ZA OCJENU USKLAĐENOSTI
- definiranje POSTUPKA OCJENE USKLAĐENOSTI

Sustav internog nadzora podrazumijeva:

Ispitivanje pravilnosti i uklanjanje nepravilnosti u pojedinim procesima i stanjima.

Pretpostavke za djelotvornost:
- Postojanje unaprijed definiranih ciljeva koji sadrže pravila i norme ponašanja;
- utvrđivanje odstupanja od ciljeva i predlaganje aktivnosti za otklanjanje rizika.


.......................................................................................................................
Vrste nadzora
.......................................................................................................................
Prema tijelima nadzora
EKSTERNI NADZOR – izvan poslovnog sustava
INTERNI NADZOR – unutar poslovnog sustava

Prema vremenu provođenja
Stalni (permanentni)
Periodički
Povremeni

Prethodni
Tekući
Naknadni

Prema intenzitetu
Formalni
Materijalni

___________________________________________________________

SUSTAV INTERNOG NADZORA

... INTERNI NADZOR ...

Provodi se unutar poslovnog sustava s ciljem praćenja unaprijed postavljenih ciljeva i
predlaganja aktivnosti za korekciju i unaprijeđenje u slučaju odstupanja.

KRITERIJI ZA OCJENU:
.....ciljevi poduzeća
.....politike poduzeća
.....zakonski propisi
.....ostala pravila poduzeća

POSTUPAK OCJENE:
.....standardi interne revizije
.....kodeks profesionalne etike internih revizora
.....zakonski propisi
.....interna pravila

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
OBLICI INTERNOG NADZORA

Oblici internog nadzora prema postupku djelovanja:

- interna kontrola
- kontroling
- interna revizija
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

1) INTERNA KONTROLA - Pojam interne kontrole

Metode i postupci ugrađene u organizaciju poduzeća, koje je usvojio menadžment
poduzeća, kako bi osigurao neometano djelovanje svih poslovnih funkcija i ostvarivanje
ciljeva, što pridonosi redovitom i uspješnom upravljanju poduzećem.

Interna kontrola ima preventivno djelovanje.

Politike, procedure, prakse i organizacijske mjere izrađene kako bi pružile razumno
jamstvo da će se poslovni ciljevi postići, te da će se neželjeni događaji spriječiti ili
ustanoviti i ispraviti.


- Značajke interne kontrole:
.....interna kontrola je proces, odnosno skup aktivnosti usmjerenih ka ostvarivanju postavljenih ciljeva.

.....internu kontrolu provode ljudi na svim razinama u organizaciji.

.....od interne kontrole može se očekivati osiguranje razumnog, ali ne i apsolutnog uvjerenja.

......interna kontrola se ustrojava radi ostvarivanja nekih ciljeva:
* učinkovitost i djelotvornost poslovnih operacija, pouzdanost
financijskog izvještavanja i usklađenost sa zakonskom
regulativom.
* odanost politici managementa, zaštita imovine, sprječavanje i
otkrivanje prijevara i pogrešaka,
* ispravnost i cjelovitost računovodstvene evidencije, pravodobnost
pripreme vjerodostojnih računovodstvenih izvještaja, analiza
npr.potraživanja.

Sustav internih kontrola:

.....Svojevrsni nadzor nad svim poslovnim procesima poduzeća

VRSTE INTERNIH KONTROLA
a) Izvršna ili administrativna kontrola
b) Informacijska kontrola s uključenim računovodstvenim kontrolama
c) Upravljačka kontrola

..................................................................................................................................
a) Izvršna ili administrativna kontrola

Ustrojava se u pojedinim poslovnim funkcijama poduzeća (nabava, proizvodnja,
prodaja, pravna služba, kadrovska služba, služba održavanja ...)
Organizira ih management u onim područjima gdje računovodstvene kontrole,
u kratkom roku, ne daju zadovoljavajuće rezultate i/ili nisu dovoljno efikasne.


Izvršna ili administrativna kontrola - Kontrolni postupci u nabavi:

- Centralizirani izbor dobavljača
- Dokazivanje i autorizacija nabave i narudžbi
- Kontrola i pregled naručenog od dobavljača, a neisporučenog
- Praćenje uvjeta dobavljača
- Pregled primljene robe ili usluge
- Dokumentiranje primljene robe i upoređivanje s narudžbenicom
- Provjeravanje ulaznih računa dobavljača


Izvršna ili administrativna kontrola - Kontrolni postupci u prodaji

Jasna organizacija i podjela dužnosti (praćenje naplate potraživanja, fakturiranje, otprema i dostava robe sa skladišta)
Autorizacija narudžbi kupaca
Praćenje naručeno od strane kupaca, a neisporučeno
Provjera točnosti zaračunate cijene prema kupcu
Provjera podudarnosti narudžbe i otpreme
Autorizacija otpreme kupcu
Dokumentiranje izdane robe i redovito vođenje skladišne evidencije


Izvršna ili administrativna kontrola - Kontrolni postupci u proizvodnji

Realizacija postavljenog plana proizvodnje
Optimalno angažiranje resursa (radne snage, sirovina, energije, korištenje tuđih usluga…)
Provjera količine i kvalitete proizvedenih učinaka
Provjera vrijednosti zaliha nedovršene proizvodnje i gotovih proizvoda
Dokumentiranost i isprave…

.......................................................................................................................
b) Interna računovodstvena kontrola - Informacijska kontrola
s uključenim računovodstvenim kontrolama

Obuhvaća skup mjera, postupaka i pravila, kojima se nastoji neposredno osigurati
točnost, valjanost i sveobuhvatnost računovodstvenih evidencija i izvješća, te zaštita
imovine poduzeća.
Interna računovodstvena kontrola ugrađuje se u sve faze računovodstvenog procesa.
Predstavlja najrazvijeniju internu kontrolu.


Kontrolni postupci prema fazama obrade računovodstvenog procesa

1. KONTROLA ULAZA
Prva faza kontrole, preventivni kontrolni postupak
Usmjerena na kontrolu prikupljanja i unosa podataka - kontrola knjigovodstvenih isprava
(formalna, računska, suštinska), kontrola kontiranja…

2. KONTROLA OBRADE
Temeljne računovodstvene kontrole: evidentiranje poslovnih događaja, dvojno
knjigovodstvo (duguje = potražuje), poslovne knjige dnevnik, glavna knjiga, analitika
(pomoćne knjige), sintetika, zaključak poslovnih knjiga, bruto bilanca
Inventura
Kontrola primjene zakonskih propisa

3. KONTROLA IZLAZA
Kontrola izrade financijskih izvještaja (forma, sadržaj, rokovi)
Kontrola pristupa informacijama korisnika financijskih izvještaja
.......................................................................................................................

c) Upravljačka kontrola

Predstavlja instrument managementa i usmjerena na upravljački podsustav.
c1) Preventivna kontrola
..........Prevencija nepravilnosti, pogrešaka i prijevara
..........Kontrola ‘a priori’
..........Sprječava nastanak nepravilnosti, npr.likvidatura dokumenata

c2) Detektivna kontrola
.........Otkrivanje nepravilnosti i pogrešaka nakon njihova nastanka
.........Signalizira nastanak nepravilnosti
.........Identifikacija nepoželjnih događaja, npr.brojanje i kontrola zaliha i
utvrđivanje zastarjelosti, IOS

c3) Korektivna kontrola
........Korekcija problema identificiranih detektivnom kontrolom
........Utvrđivanje uzroka problema i korigiranje pogreške
........Modificiranje sustava s ciljem neponavljanja otkrivene nepravilnosti i
minimiziranja buduće
___________________________________________________________
ZADAĆE SUSTAVA INTERNIH KONTROLA:

Propisano vođenje poslovanja
Poštivanje poslovne politike
Uvažavanje zadanih ciljeva
Uvažavanje zakonskih i drugih pravnih podloga
Poštivanje vrijednosti sredstava poduzeća
Potpunost i pouzdanost informacija
Dokumentaciju procesa
Ekonomičnost i djelotvornost procesa
Sprječavanje i otkrivanje pogrešaka i nepravilnosti
Transparentnost i razumljivost postupaka za zaštitu sudionika u procesu
Zaštitu života i tijela
...
___________________________________________________________
CILJEVI INTERNE KONTROLE:

- osigurati pouzdanost i integritet generiranih podataka i informacija,
- osigurati točnost, valjanost i sveobuhvatnost računovodstvenih i
neračunovodstvenih evidencija,
- osigurati usklađenost s poslovnim politikama, planovima, programima
rada, zakonskim i drugim propisima i aktima,
- zaštita imovine poduzeća,
- preventivno djelovanje i sprječavanje prijevara i pogrešaka.

1. Operativni ciljevi (osigurati učinkovitost i djelotvornost poslovnih
operacija)

2. Informacijski ciljevi (osigurati pouzdane financijske i nefinancijske
informacije za potrebe poslovnog odlučivanja)

3. Ciljevi usklađenosti ili podudarnosti (osigurati usklađenost s politikama,
programima, procedurama, zakonskim propisima...)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
OGRANIČENJA INTERNE KONTROLE

- uobičajeni zahtjev menadžmenta da troškovi interne kontrole ne budu
veći od očekivane koristi,
- većina internih kontrola usmjerava se radije na rutinske, nego na
nerutinske transakcije,
- mogućnost ljudskih pogrešaka uzrokovanih nepažnjom, rastresenošću,
pogrešnim prosudbama ili pogrešno protumačenim uputama,
- mogućnost izbjegavanja kontrole kroz tajne sporazume managera ili
zaposlenika sa strankama izvan ili unutar poslovnog subjekta,
- mogućnost da osobe odgovorne za provedbu interne kontrole mogu
zlorabiti tu odgovornost, primjerice član uprave zaobiđe internu kontrolu,
- mogućnost da postupci, zbog promjena uvjeta, postanu neprikladni i na
taj se način pogorša primjerenost tih postupaka.




&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Pojam, uloga i značaj interne revizije
Faze revizije
Povezanost računovodstvenih informacija i uloge revizora
Vrste revizije
Revizijska profesija i profesionalna etika
Temeljna revizijska načela
Objekt i predmet revizije
Sustav i oblici internog nadzora
Pojam i značajke interne kontrole
Vrste internih kontrola
Zadaća i ciljevi interne kontrole

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

2) Oblici internog nadzora prema postupku djelovanja:
KONTROLING

''Kontroling predstavlja funkciju unutar sustava managementa kojom se
povećavaju njegova efikasnost i efektivnost, a time i sposobnost
prilagođavanja promjenama unutar i izvan poduzeća.
Koordinacija i integracija pojedinih podsustava managementa jest
način na koji kontroling realizira svoju ulogu''.
Osmanagić Bedenik, Nidžara: Kontroling: abeceda poslovnog
uspjeha, Školska knjiga, Zagreb, 1998.

- jedan od oblika internog nadzora, prema sadržaju i ciljevima sličan
internoj reviziji
- Instrument upravljanja poslovnim sustavom (funkcija i podsustav
managementa)
- Treba osigurati cjelovito ostvarenje postavljenih ciljeva poduzeća, a
temelji se na definiranoj viziji, misiji i ciljevima poduzeća.

Zahtjevi tržišta u suvremenim uvjetima:

Visoka kvaliteta proizvoda i usluga
Niski troškovi poslovanja
Kratki rokovi usvajanja novih proizvoda
Kratki rokovi izrade i isporuke proizvoda i usluga
Zaštita interesa vlasnika

Vanjski uvjeti s kojima se suočava poduzeće:

Veza poduzeća i okruženja
Analiza prilika i opasnosti iz okruženja
Analiza političkih, ekonomskih, društvenih i tehnoloških faktora
Formuliranje poslovnih strategija
Brze tehnološke promjene
Sve kraći životni vijek proizvoda


Unutarnji uvjeti s kojima se suočava poduzeće:

Autoritarni stil rukovođenja
Nejasno formuliranje ciljeva
Nedostaci u upravljanju suradnicima
Slabo razvijeni sustavi obračuna troškova i učinaka
Loše upravljanje financijama
Područje proizvodnje – sukob između tehničkog i komercijalnog načina razmišljanja
Nesustavne politike proizvoda i asortimana
Loše upravljanje nabavom
Loše upravljanje prodajom


Kontroling - pojam

Efikasan suvremeni koncept upravljanja poslovnim procesima i poslovnim
rezultatom poduzeća.
Obuhvaća koordinaciju i vezu planiranja i informiranja, te analizu i kontrolu ljudskih,
materijalnih, financijskih i informacijskih resursa radi ostvarivanja ciljeva na
efikasan način.
Instrument upravljanja i podrška managementu u procesu odlučivanja.

Goethe: ‘S ciljem pred očima i najsporiji napreduju brže nego najbrži bez cilja!’



Kontroling - temeljne zadaće

* Stručna pomoć pri strateškom i operativnom planiranju,
* Predočavanje financijskih (računovodstvenih) informacija upravi i
nadzornom (upravnom) odboru,
* Suradnja u procesu upravljanja poslovanjem,
* Suradnja u ustroju sustava internog nadzora,
* Pomoć u ustroju računovodstva i sustava informiranja
* Izrada analiza i prognoza poslovanja
* Ustroj računalnog sustava za potrebe kontrolinga



Kontroling - svrha

Poznavanje situacije unutar poduzeća i u odnosu na okruženje
Usmjeravanje i usklađivanje djelovanja poduzeća prema unaprijed postavljenim ciljevima.
Analiza odstupanja i uzroka odstupanja.
Predviđanje potencijalnih problema.
Predlaganje pravovremenih korektivnih akcija u slučaju odstupanja i pomoć u provedbi predloženih mjera.

RAZVOJ - Generacije KONTROLINGA

a) Kontroling kao REGISTRATOR
b) Kontroling kao NAVIGATOR
c) Kontroling kao INOVATOR

.......................................................................................................................
a) Kontroling kao registrator
- 50-te i 60-te godine dvadesetog stoljeća
- Stabilno okruženje – rijetke promjene, potražnja veća od ponude, moglo
se vrlo precizno prognozirati i planirati temeljem relativno sigurnih
informacija o okruženju
- Poduzeća orijentirana prema sebi samima
- Uspjeh poduzeća – zadovoljiti rastuću potražnju
- Unapređenje poslovanje najčešće kroz racionalizaciju troškova
- Knjigovodstveno orijentirani kontroling – jednostavni sustavi obračuna
troškova i učinaka dovoljni za preglednost poslovanja i usmjeravanje
poslovanja, orijentiran na prošlost, urednost i točnost
- Osnovni instrumenti kontrolinga – knjigovodstvo, kalkulacije na bazi
punih troškova
- Poslovna strategija poduzeća – pasivno prilagođavanje


b) Kontroling kao navigator
- 70-te godine dvadesetog stoljeća
- Ograničeno dinamičko okruženje – još uvijek niska stopa inovacija,
informacije sve nesigurnije, prognoziranje sve teže i neizvjesnije, od
planiranja se očekuje fleksibilnost, oštrija konkurencija, češće promjene
okruženja
- Zasićenost potražnje
- Poduzeće se više usmjerava prema okolini
- Kontroling nastoji olakšati upravljanje i usmjeravanje poslovanja
- Osnovni instrumenti kontrolinga – proračun (kontrola izvršenja,
izvještavanje), složeniji sustavi obračuna troškova i učinaka (doprinos
pokriću, izračun točke pokrića)
- Poslovna strategija poduzeća – aktivno prilagođavanje (slušanje
potrošača, sagledavanje konkurencije) – traže se načini utjecaja na
okolinu


c) Kontroling kao inovator
- Ekstremno dinamičko okruženje – nesigurne informacije o okruženju,
prognoze sve manje upotrebljive, proizvodni program treba stalno
prilagođavati
- Uvjeti za uspjeh – uzimanje u obzir: konkurencije u grani, kupaca,
dobavljača, novih konkurenata, supstitutivnih proizvoda (Porterov model
5 konkurentskih sila)
- Poduzeća su narasla – problem unutarnjeg usklađivanja, teži se
razvijanju novih postupaka i primjeni novih tehnika (zadatak kontrolinga)
- Instrumenti kontrolinga – procesni i ciljni troškovi, koncepcija mršave
proizvodnje i upravljanja, strategijska kontrola, razvoj sustava ranog
upozorenja, strategijski radar, razvoj strategijske, ekološke i socijalne
bilance
- Kontroling usmjeren na strategiju i budućnost



KONTROLING - PRINCIPI KONTROLINGA

Koordinacija
Integracija

Usklađivanje procesa stvaranja učinaka s potrebama okruženja i harmonizacija sustava.
Osiguravanje pojedinačnih aktivnosti ravnajući se prema cjelovitosti poduzeća.
Stvaranje i čuvanje cjelovitog karaktera poduzeća.

KONTROLER

Novija poslovna funkcija, početak razvoja u SAD poslije II.svjetskog rata.

Razvija se u računovodstvu sa zadaćom planiranja, izvješćivanja i interpretiranja,
vrednovanja i savjetovanja, podnošenje izvještaja, čuvanja imovine i istraživanja o
kretanjima u poslovnom okruženju.

Zaposlenik koji za managera izvršava točno određeni set zadataka.

Ključni zadaci kontrolera:
1. Oblikovanje procesa planiranja,
2. Praćenje ostvarivanja ciljeva,
3. Pravovremeno informiranje managementa,
4. Poslovna podrška managementu

Zadaci kontrolera u praksi se razlikuju između različitih zemalja
pa i između različitih poduzeća unutar iste zemlje.

Povezanost management - kontroling

Management stvara ciljeve poduzeća, dok kontroling ima zadatak osigurati
mjerljivost istih.
Management donosi odluke, a kontroling priprema informacije, objašnjava i
prezentira managementu.
Management je odgovoran za uspjeh poduzeća, a kontroling mora osigurati
informacije i koordiniranost cijelog poduzeća.

OBLICI KONTROLINGA
PLAN - Izbor poželjnih događaja i stanja za postizanje cilja.

Oblici kontrolinga:
* Strateški kontroling
....stručna podrška managementu radi povećanja efektivnosti poslovanja
(osiguranje dugoročne egzistencije poduzeća, usmjerenje na izgradnju
potencijala uspjeha poduzeća)
* Operativni kontroling
....stručna podrška managementu radi povećanja efikasnosti poslovanja
(podizanje razine korištenja potencijala poduzeća)

.......................................................................................................................
Strateški kontroling

- Ima težište u egzistencijalnim ciljevima poduzeća, odnosno na procjenjivanju
budućega razvoja i trendova, tj. budućih rezultata, potencijala i rizika u
poslovanju
- Orijentiran je na prilagođavanje poduzeća promjenama u okruženju i
zamišljenom poslovnom rezultatu
- Obuhvaća poslove analize okruženja (tržište, gospodarske i društvene
trendove), analize poduzeća (slabosti i snage, resurse), utvrđivanja
strateških pravaca, odabir optimalnih strategija, izradu strateških
planova, praćenje ostvarenja zacrtanih planova.
- Treba pružiti pomoć managementu pri zacrtavanju, preispitivanju,
provedbi i kontroli strateških ciljeva.

Traži odgovore na slijedeća pitanja:
Činimo li prave stvari?
Čime će se poduzeće baviti gledano dugoročno?
Koje proizvode i usluge će nuditi?
Na kojim tržištima poduzeće sudjeluje?


SWOT analiza

Biti upoznat sa samim sobom i svojom okolinom imperativ je uspješnog poslovanja.

SWOT analiza predstavlja koristan alat za analizu trenutačne situacije poduzeća na
tržištu i analizu resursa poduzeća tzv. situacijsku analizu poduzeća.
Ona se temelji na analiziranju snaga i slabosti poduzeća, te prilika i prijetnji iz okoline.


SWOT matrica (Struktura SWOT analize):

SNAGE, PREDNOSTI (STRENGTHS)
Resursi poduzeća, koji se mogu iskoristiti kao osnova za razvijanje konkurentske prednosti.
Koje su jake strane vašeg proizvoda / usluge?
Po čemu se razlikuje od drugih proizvoda/ usluga?
Jesu li ove prednosti dovoljno iskorištene?
Što radite dobro?
Koje prednosti imate u odnosu na konkurenciju?
Imate li pristup nekim važnim resursima?
Jeste li vlasnik prestižne tehnologije?
Jeste li vlasnik nekog patenta?
Posjedujete li određeni image?
Imate li troškovne prednosti nad ostalima?
Imate li dobre odnose s kupcima?

SLABOSTI, NEDOSTACI (WEAKNESSES)
Nedostatak određenih resursa (snaga) može se promatrati kao slabost.
Koje su slabosti vašeg proizvoda/usluge?
U čemu je naš proizvod slabiji od ostalih proizvoda/usluga na tržištu?
Što možete popraviti?
Što radite loše?
Imate li loš image, lošu reputaciju među kupcima?
Imate li visoke troškove?
Nedostaju li vam ključne kompetencije?
Nedostaju li vam marketinške vještine?

PRILIKE, MOGUĆNOSTI (OPPORTUNITIES)
Analiza eksterne okoline poduzeća može ukazati na postojanje novih prilika
za rast i ostvarivanje profita poduzeća.
Koji vanjski čimbenici mogu biti iskorišteni ako se ukaže prilika i nađu resursi?
Postoji li nezadovoljena tržišna potreba?
Možete li ući na nova tržišta ili nove tržišne segmente?
Očekuje li se dolazak novih tehnologija?
Očekuju li se neke zakonske promjene ili slabljenje nekih trgovačkih barijera?
Je li moguća diferencijacija proizvoda?
Je li moguća vertikalna integracija?

PRIJETNJE, OPASNOSTI (THREATS)
Promjene u eksternoj okolini mogu predstavljati i prijetnje za rast i razvoj
poduzeća, te njegov opstanak na tržištu.
Koji vanjski čimbenici mogu biti prijetnja u smanjivanju vašeg udjela na tržištu?
Što radi konkurencija? Je li vjerojatan ulazak novih konkurenata?
Povećava li se prodaja supstitutivnih proizvoda?
Mijenjaju li se neke zakonske regulative (na vašu štetu)?
Raste li pregovaračka moć potrošača/dobavljača?
Mijenjaju li se potrebe i ukusi potrošača?

.......................................................................................................................
Operativni kontroling

- Temelji se pretežno na internim informacijama i postojećim resursima, te na optimalnoj
primjeni poznatih ekonomskih i tehničkih rješenja, a služi za interno upravljanje
poslovanjem.

- Orijentiran je na prilagođavanje postojećih resursa poduzeća definiranom tekućem
poslovnom rezultatu.

- Pruža informacije o trenutnom položaju poduzeća.

- Pomoću taktičkih i operativnih planova definira kamo poduzeće želi ići tj. koji su
ciljevi.

- Prati ostvarenje i putem instrumenata analize izvještava management o ostvarenju
planova kako bi se eventualno mogle poduzeti korektivne mjere.
- Daje odgovore na pitanja:
.......Ono što radimo, izvršavamo li na ispravan način?
.......Poslujemo li efikasno?
.......Što želimo postići u tekućoj poslovnoj godini i slijedećim godinama?


Operativni kontroling - izrada proračuna

Proračun (budžet) neizostavni je dio ukupnog planiranja.
Proces proračunavanja je usklađivanje svih aktivnosti u poduzeću za
ostvarenje cilja poslovanja.
Proračun je instrument planiranja u kojem se planovi prikazuju u
vrijednosnim veličinama, a obuhvaćaju učinak, mjere i troškove.
Izrada proračuna jedan je od glavnih zadataka kontrolera.
Kontroler je odgovoran za izradu proračuna.

.......................................................................................................................
Primjer:
Proizvodno poduzeće, proizvodi i prodaje proizvode A, B, C.
Poznati elementi:
max kapacitet (godišnji sati rada) 9.500
metoda proračunavanja doprinos pokrića
operativni cilj rentabilnost kapitala 15%

Temeljem prikupljenih informacija i prijedloga službi nabave, proizvodnje i prodaje kontroler sastavlja početni operativni proračun:

Rbr.________OPIS ___________ PROIZVOD __ UKUPNO
---------------------------------------- A ------ B ----- C ---------------
---------------------------------------------------------------------------
1. Raspoloživi kapacitet (h)............................................9.500
..............................................................................................
2. Količ.proizv.i prodaje (t).......1000.....2000.....500....3.500
..............................................................................................
3. Neto PC / toni ........................ 500....P.O.P... 600............
..............................................................................................
4. Varijabilni troškovi/toni ...........320......320......400............
..............................................................................................
5. Ukupan prihod .................................................................0
..............................................................................................
6. Varij.troškovi ukupno ......................................................0
..............................................................................................
7. Doprinos pokrića (DP) ..............0 ........ 0 ......... 0 ........ 0
..............................................................................................
8. DP/toni ........................................ 0 ........ 0 ........ 0 ..........
..............................................................................................
9. Sati rada/toni ........ ........ ........... 3 ....... 2 ........ 5 ........
_______________________________________________
10. DP/sat rada ........ ........ ............ 0 ........ 0 ........ 0 ........
..............................................................................................
11. Ukupni fiksni troškovi ........ ........ ........ ........ .. 500.000
..............................................................................................
12. REZULTAT
..............................................................................................
13. Uloženi kapital ........ ........ ........ ........ .......... 1.000.000
=============================================

P.O.P. - početni operativni proračun



Rj.:


Rbr.________OPIS ___________ PROIZVOD __ UKUPNO
---------------------------------------- A ------ B ------ C ---------------
------------------------------------------------------------------------------
1. Raspoloživi kapacitet (h)... 3000 ... 4000 ...2500 ... 9.500
..............................................................................................
2. Količ.proizv.i prodaje (t).... 1000 ... 2000 ... 500 .... 3.500
.................................................................................................
3. Neto PC / toni ... ... ... ... ....... 500 ... 420 ... 600 ... ... ... ...
................................................................................................
4. Varijabilni troškovi/toni ... ... 320 ... 320 ... 400 ... ... ... ...
............................................................................................................
5. Ukupan prihod ... ... ... ..500.000... 840.000..300.000..1.640.000
...........................................................................................................
6. Var.trošk.ukupno ......... 320.000... 640.000.. 200.000..1.160.000
...........................................................................................................
7. Doprin.pokrića(DP)...... 180.000... 200.000.. 100.000... 480.000
...........................................................................................................
8. DP/toni ....................................180.....100.......200...............
..............................................................................................
9. Sati rada/toni ......................... ....3......... 2.......... 5...............
_______________________________________________
10. DP/sat rada............................. 60...... 50........ 40..............
..............................................................................................
11. Ukupni fiksni troškovi ....................................... 500.000
..............................................................................................
12. REZULTAT .............................................................-20.000
..............................................................................................
13. Uloženi kapital..................................................1.000.000
=============================================


KONAČNI PRORAČUN:
..............................................................................................
Rbr.________OPIS ___________ PROIZVOD __ UKUPNO
---------------------------------------- A ------ B ------ C ---------------
------------------------------------------------------------------------------
1. Raspoloživi kapacitet (h).......0..... 3600 .... 5900...... 9.500
.................................................................................................
2. Količ.proizv.i prodaje (t)....1000....2000 ......1311.......4311
................................................................................................
3. Neto PC / toni ........................500.......420........650...............
...............................................................................................
4. Varijabilni troškovi/toni .......420.......320........340................
.........................................................................................................
5. Ukupan prihod................500.000..840.000..852.150...2.192.150
.........................................................................................................
6. Var.trošk.ukupno ...........420.000..640.000..445.740...1.505.740
.........................................................................................................
7. Doprin.pokrića(DP)......... 80.000..200.000..406.410..... 686.410
..........................................................................................................
8. DP/toni .....................................80.........100.........310........
..............................................................................................
9. Sati rada/toni.............................0 ........1,80 .......4,50.......
_______________________________________________
10. DP/sat rada ........................... 0 ......... 56 .........69 .......
..............................................................................................
11. Ukupni fiksni troškovi........................................500.000
..............................................................................................
12. REZULTAT .........................................................186.410
..............................................................................................
13. Uloženi kapital ...............................................1.000.000
=============================================

Zaključci i odluke:
- Redukcija vremena proizvodnje proizvoda C za 10% (s 5 sati na 4,5
sata) - odgovoran rukovoditelj proizvodnje
- Prodaja proizvoda C u količini 1.300 t po prodajnoj cijeni 650 NJ/t uz
odobrenje dodatne premije za prodavače u visini 10 NJ/t – odgovoran
rukovoditelj prodaje
- Prestanak proizvodnje proizvoda A i prelazak na trgovanje – odgovorni
rukovoditelji nabave i prodaje
- Redukcija troškova nabave sirovine za proizvodnju proizvoda C za
20% - odgovoran rukovoditelj nabave
- Za promociju proizvoda C uračunata je rezerva.


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Pojam i uloga kontrolinga u poduzeću
Svrha, zadaci i principi kontrolinga
Generacije kontrolinga
Oblici i karakteristike kontrolinga
Povezanost managementa i kontrolinga
SWOT analiza
Planiranje i izrada proračuna
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

3.Oblici internog nadzora prema postupku djelovanja:

INTERNA REVIZIJA

Pojmovno određenje IR
Interna revizija neovisno je i objektivno jamstvo i savjetnička aktivnost koja se
rukovodi filozofijom dodane vrijednosti, s namjerom poboljšanja poslovanja
organizacije (poduzeća).

Interna revizija pomaže organizaciji u ispunjavanju njezinih ciljeva, sistematičnim
(sustavnim) i na disciplini (struci, stručnosti) utemeljenim pristupom, procjenjivanja
djelotvornosti upravljanja rizicima, kontrole i korporativnog upravljanja.
(Institut Internih Revizora SAD, 2001.)

Zadatak je interne revizije istražiti, ispitati i ocjenjivati sustav internih kontrola
i njihovu efikasnost u djelovanju svakog pojedinog dijela poslovnog sustava,
izvješćivati o nalazima, te predlagati rješenja menadžmentu.
Svrha je interne revizije pomoći najvišem poslovodstvu u ostvarivanju
zacrtane poslovne politike, koja je određena strategijom razvoja društva.
Cilj interne revizije je ispitati i ocijeniti ukupnost funkcioniranja sustava u cjelini, te izraziti mišljenje i prijedloge poboljšanja njegova poslovanja.


Područja rada interne revizije

Internu reviziju provode osobe zaposlene u poduzeću čije se poslovanje ocjenjuje.

Djelokrug rada interne revizije je cjelokupna aktivnost poduzeća, ukupno i pojedinačno.
Interna revizija poduzeća usmjerena je na ispitivanje i ocjenu poslovanja
(naknadno djelovanje), te na razvoj i povećanje uspješnosti poduzeća u cjelini.

- Planiranje revizije i obavljanje revizije
- Izvješćivanje o rezultatima provedene revizije (radi se o neovisnoj
funkciji ispitivanja, prosuđivanja i ocjenjivanja, bez bilo kakvih
ograničenja ili restrikcija na prosudbu internog revizora)
- Obavljanje savjetodavne djelatnosti (interna revizija se organizira kao
podrška i pomoć menadžmentu i organizaciji u cjelini, stoga je
savjetodavna, a ne linijska funkcija poduzeća)
- Suradnja s eksternom revizijom i drugim nadzorom (Porezna
uprava i sl.)
- Suradnja s računovodstvom poduzeća

Područja rada internog revizora:
- Praćenje zakonodavstva, posebice računovodstvenog i poreznog
- Priprema postupaka (pravila) pregleda unutarnjih procesa poslovanja
- Priprema izvješća
- Praćenje provedbe preporuka za unaprijeđenje poslovanja
- Uvid u računovodstveni sustav
- Uvid u sustav i funkcioniranje internih računovodstvenih kontrola
- Ispitivanje financijskih i ostalih poslovnih informacija za management
- Ispitivanje uspješnosti i učinkovitosti poslovanja temeljem financijskih i
nefinancijskih informacija.

Obilježja interne revizije
Oblik internog nadzora - naknadni nadzor
Ispituje organizaciju i funkcioniranje internih kontrola - prethodni (preventivni) nadzor
Ispituje vjerodostojnost financijskih i operativnih informacija
Ocjenjuje ekonomičnost, učinkovitost i djelotvornost poslovnih operacija
Prati primjenu internih politika, planova, procedura i zakonskih propisa
Ima savjetodavnu ulogu, ne donosi odluke

POSTUPAK PROVEDBE INTERNE REVIZIJE:
1. PLANIRANJE INTERNE REVIZIJE

2. KRITIČKO ISPITIVANJE I OCJENA INFOMRACIJA - PRIKUPLJANJE I
KOMPLETIRANJE REVIZIJSKIH DOKAZA

3. IZVJEŠĆIVANJE O REZULTATIMA ISPITIVANJA

4. PRAĆENJE REZULTATA


=====================================================
METODE REVIZIJE

...metoda (grč.metodos – način istraživanja), pristupanje pojavama koje
se proučavaju, planomjerni put utvrđivanja istine
...planski postupak za postignuće nekog cilja
...sadrži pravila kojih se treba pridržavati tijekom primjene neke metode, a
pravila proizlaze iz teorijskih stavova određene discipline
...postoji međuovisnost metoda između:
- revizije i teorijskih stajališta
- revizije i objekta i predmeta revizije


Klasifikacija metoda koje se koriste u reviziji:
Metode revizije Ţ postupci koji se primjenjuju u provedbi revizije

Opće metode revizije
- induktivna
- deduktivna
- iskustvena

Specijalne metode revizije
- metode intenziteta ispitivanja
- metode smjera ispitivanja
- metode opsega ispitivanja
- metode načina ispitivanja

Analitički postupci
- komparativni financijski izvještaji
- strukturni financijski izvještaji
- pokazatelji analize financijskih izvještaja


???????????????????????????????????????????????????????????
OPĆE METODE:

Induktivna metoda (lat.inducere – uvoditi)
- proučavanjem pojedinačnih slučajeva donosi se zaključak o općem
stanju cjeline

Deduktivna metoda (lat.deducere – izvesti, izvoditi)
- proučavanjem šire cjeline ili općih rezultata osigurava zaključivanje o
pojedinačnim slučajevima

Iskustvena ili eksperimentalna metoda (lat.experimentum – pokus)
- temeljem kumuliranog iskustva određuje se područje revizije posebne
pozornosti (najčešće uočene nepravilnosti)

SPECIJALNE METODE:

Metode intenziteta ispitivanja
- formalna metoda – formalna i računska usklađenost računovodstvenih
evidencija i financijskih izvještaja
- materijalna metoda – suštinska i sadržajna točnost, te opravdanost i
cjelovitost poslovnih promjena

Metode smjera ispitivanja
- progresivna (lat.progressus – napredovanje, razvoj) – kontrola tijeka
izvršenja, nastanak poslovnog događaja, dokumentiranje i evidentiranje,
usklađenost s financijskim izvještajima
- retrogradna (lat.retro – nazad, natrag + lat.gradus – korak) – polazi od
financijskih izvještaja i unazad do nastanka poslovnog događaja s ciljem
uočavanje nepravilnosti

Metode opsega i kontinuiteta ispitivanja
- potpuna ili kontinuirana – ispitivanje cjelokupnih poslovnih promjena
određenog razdoblja
- preskočna metoda (metode temeljem uzorka) – formiranje revizijskog
uzorka, npr.sve poslovne promjene nastale na određeni dan, od
ukupnog broja kupaca izabrati svaki 100-ti ili upotrebom random
tablice – rezultati ispitivanja i osobine uzorka pripisuju se cijelom skupu

Metode načina ispitivanja
- direktna metoda – neposredno ispitivanje svake poslovne promjene
- indirektna metoda – ispitivanje određenog broja poslovnih promjena iz
homogene cjeline (uzorak), npr.shema knjiženja izlaznih računa



ANALITIČKI POSTUPCI:

Analitički postupci – analiza značajnih pokazatelja i tendencija financijskih i
nefinancijskih informacija i izvještaja.

- postupak upoređivanja i raščlanjivanja
- proučavanje međuovisnosti između različitih informacija


Komparativni financijski izvještaji – uporedba financijskih izvještaja:
- s prethodnim razdobljem
- s očekivanim prognoziranim ili budžetiranim rezultatima

Strukturni financijski izvještaji - utvrđivanje pokazatelja i strukture financijskih izvještaja i uporedba s prethodnim razdobljem, budžetom, granom ...

Pokazatelji analize financijskih izvještaja:
- utvrđeni temeljem bilance i računa dobiti i gubitka
- utvrđeni temeljem izvještaja o novčanom toku
- financijski pokazatelji za banke


_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
STANDARDI INTERNE REVIZIJE
___________________________________________________________

...Vlastita 'pravila igre'
...Pretpostavka korektnog i profesionalnog obavljanja revizijskog posla
...Polazna osnova koncipiranju i razvoju revizijskih standarda su
revizijska načela i praktična iskustva
...Zaštita ugleda profesije
...Osiguranje kvalitetnog rada internih revizora

Skup temeljnih načela, pravila, postupaka, obveza i odgovornosti internog
revizora nužnih za ispunjenje svrhe, ciljeva i zadaće interne revizije.


Standardi za profesionalno obavljanje interne revizije (međunarodni) podijeljeni su u tri skupine:
a) Standardi obilježja interne revizije (Attribute Standards)
b) Standardi obavljanja interne revizije (Performance Standards)
c) Standardi primjene (Implementation Standards)

.......................................................................................................................
a) Standardi obilježja

Opći standardi s oznakom serije 1000
Definira se obveza utvrđivanja ciljeva, ovlasti i odgovornosti interne revizije u obliku
pisanog dokumenta (pravilnik, poslovnik)

Zahtjevi općih standarda:
- neovisnost i objektivnost u radu interne revizije
- stručnost i dužna stručna pažnja pri revizijskom ispitivanju
- stalno obrazovanje i usavršavanje internih revizora
- program osiguravanja kvalitete i poboljšanja aktivnosti interne revizije

b) Standardi obavljanja ili provođenja

Označeni su kao serija 2000
Obuhvaćaju skup načela, pravila i zahtjeva značajnih za provedbu samog
postupka interne revizije
Obuhvaćaju:
- učinkovito upravljanje odjelom interne revizije (planiranje, procjena
rizika, utvrđivanje prioritetnih zadataka, komunikacija s managementom,
alokacija ograničenih revizijskih resursa, formuliranje politika, programa
i procedura i dr.)
- priroda revizijskog posla (procjenjivanje i poboljšanje aktivnosti
upravljanja rizicima organizacije, kontrole i upravljanja organizacijom u
cjelini)
- obavljanje interne revizije
........planiranje revizijskog ispitivanja (plan u pisanom obliku, definiranje
ciljeva i djelokruga rada, određivanje potrebnih resursa, program i
postupci neophodni za ostvarenje plana)
........izvođenje (obavljanje) ispitivanja (prikupljanje dovoljno odgovarajućih
informacija, dokumentiranje informacija, nadzor nad procesom
ispitivanja)
........priopćavanje rezultata ispitivanja (pravodobno i bez odgađanja,
objektivno, precizno, sažeto, zaključci, primjenjive preporuke i plan
korektivnih aktivnosti)
........praćenje postignutih rezultata i poboljšanja

c) Standardi primjene

Označeni su kao serija nnnn.Xn
Definiraju primjenu prethodna dva standarda (standarda obilježja i standarda
obavljanja) u specifičnim slučajevima revizijskog ispitivanja.
Podijeljeni su dvije skupine:
1. standardi primjene za aktivnosti izražavanja uvjerenja, označeni
slovom A
2. standardi primjene za aktivnosti savjetovanja, označeni slovom C

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
HRVATSKI STANDARDI INTERNE REVIZIJE
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
- Sekcija internih revizora RH usvaja 27.09.2001. Hrvatske standarde
interne revizije (HSIR)
- HSIR oblikovani su temeljem revizijskih načela
- Osnovicu za izradu HSIR čine američki (međunarodni) standardi
interne revizije
- HSIR su obvezujući, kao opći i posebni standardi objavljeni su u
sažetom obliku
- Pravila HSIR počivaju na teorijskim spoznajama i praktičnom iskustvu i
stalno se razvijaju, mijenjaju i usavršavaju.

Tri temeljne skupine standarda:
I. Opći standardi interne revizije (oznake 1000-1999)
II. Standardi organizacije i upravljanja internom revizijom (oznake
2000-2999)
III. Standardi obavljanja interne revizije (oznake 3000-3999)

???????????????????????????????????????????????????????????
Pojam i zadaci interne revizije
Područja rada i obilježja interne revizije
Metode revizije
Opće metode revizije
Specijalne metode revizije
Analitički postupci u reviziji
Standardi interne revizije
Hrvatski standardi interne revizije
???????????????????????????????????????????????????????????

ORGANIZACIJA INTERNE REVIZIJE


1) Organizacijski status interne revizije
a) Pozicioniranje interne revizije unutar poduzeća
2) Definiranje ciljeva, ovlasti i odgovornosti
a) Dokument o ciljevima, ovlastima i odgovornostima interne revizije
3) Unutarnja organizacija interne revizije
a) Organizacija službe, odnosno funkcije interne revizije
b) Opisi radnih mjesta i odgovornost revizorskih timova
4) Organizacija rada interne revizije
a) Planovi i izvršenja
.......................................................................................................................
1) Organizacijski status interne revizije

Pozicioniranje interne revizije unutar poduzeća

Management:
- utvrđuje potrebu za funkcijom interne revizije
- uspostavlja organizacijske okvire
- donosi odluku o ustrojstvu interne revizije i time javnu potporu novoj
funkciji
- pisanom odlukom definira ulogu, zaduženja i odgovornost, a time i
položaj u poduzeću

Formalna i neformalna neovisnost interne revizije ovisi o mjestu i razini
unutar ukupne organizacijske sheme poduzeća.

Jednom oblikovana organizacijska struktura poduzeća, uključujući i poziciju interne
revizije, nije statična, permanentno se prilagođava promjenama okoline i poduzeća.

Prema tradicionalnom pristupu interna revizija pozicionira se unutar službe računovodstva i financija.

Prema suvremenom konceptu interna revizija se pozicionira kao stožerna
funkcija uprave i nadzornog odbora.


Preporuka Instituta internih revizora SAD

Da bi interna revizija poduzeća osigurala neovisnost u radu:
- Rukovoditelj službe interne revizije treba neposredno izvještavati upravu
poduzeća ili njen revizorski odbor
- Rukovoditelj interne revizije treba imati slobodan pristup upravi poduzeća.


Čimbenici organizacijskog statusa interne revizije:

Stupanj potpore managementa – postiže se javnom objavom politike poduzeća
glede ustrojavanja i afirmacije službe interne revizije.

Neovisnost u radu – postiže se kroz neposrednu odgovornost interne revizije
prema revizorskom odboru ili upravi.
.......................................................................................................................
Organizacija interne revizije kao stožernog tijela (specijalizirana funkcija savjetodavnog karaktera):

1. NADZORNI ODBOR
... INTERNA REVIZIJA
2. UPRAVA
3a) NABAVA
3b) PRODAJA & MARKETING
3c) PROIZVODNJA
3d) LJUDSKI RESURSI
3e) FINANCIJE I RAČUNOVODSTVO

.......................................................................................................................
2) Definiranje ciljeva, ovlasti i odgovornosti (Organizacija IR)

Pisana izjava ili dokument o ciljevima, ovlastima i odgovornosti
interne revizije – sporazum između managementa i interne revizije:
- informacija o položaju interne revizije u poduzeću
- sigurnost internog revizora o shvaćanju i prihvaćanju njegove stvarne
uloge, odnosno, podrška njegovu radu
- odgovornost internog revizora za kvalitetu usluga i njegovog
cjelokupnog rada

Pisana izjava ili dokument o ciljevima, ovlastima i odgovornosti interne revizije sadrži:

1. Uloga
......neovisna funkcija procjenjivanja i ispitivanja:
- informacija za potrebe poslovnog odlučivanja
- usklađenost s procedurama
- zaštitu imovine poduzeća i njenih interesa
2. Odgovornosti
......ima obvezu pripremiti dugoročni plan rada, kao i godišnji plan rada i
dati na ovjeru
......ima obvezu realizacije usvojenog plana
......ovisno o raspoloživim resursima ima obvezu otkrivanja i sprječavanja
prijevara
3. Izvješćivanje
......dostavlja se, nakon usklađivanja s odgovarajućom razinom
managementa, odboru za reviziju ili upravi
......od uprave se očekuje implementacija predloženih korektivnih mjera i
preporuka
4. Pristup
......interna revizija ima pristup svim zaposlenicima, uredima, zgradama,
informacijama i dokumentaciji potrebnoj za provođenje revizije
5. Neovisnost
......od internog revizora zahtijeva se objektivan pristup obavljanju revizije
u skladu s Priručnikom za reviziju odjela interne revizije
za ostvarenje objektivnosti mora biti neovisan u radu, što ovisi o organizacijskom položaju interne revizije i stupnju poštovanja Standarda interne revizije i Kodeksa profesionalne etike internih revizora

Ovjera Uprave i Predsjednika interne revizije, datum

.......................................................................................................................
3) Unutarnja organizacija interne revizije
......Organizacija službe, odnosno funkcije interne revizije
- Dizajnirana na način da udovoljava ciljevima revizije i ciljevima
poduzeća
- Razvoj dobro obučenog i visokoprofesionalnog tima
- Revizorski timovi formiraju se:
* prema uslugama (interna financijska revizija, operativna revizija
i upravljačka revizija)
* prema korisnicima (revizijski timovi područja nabave,
proizvodnje, prodaje i sl.)
* kombinacija usluga i korisnika

......Opisi radnih mjesta i odgovornost revizorskih timova
- Između revizorskih timova i njihovih članova definirani su mehanizmi
koordinacije i uspostavljeni komunikacijski kanali
* hijerarhijom
* utvrđenim pravilima, programima i procedurama najčešće
zapisanim u Priručniku za internu reviziju
* decentralizacijom odlučivanja utemeljenom na profesionalizmu

Moguća hijerarhija radnih mjesta unutar odjela interne revizije:
A. Direktor (manager) interne revizije
B. Rukovoditelj revizije ili nadzornik
C. Viši revizor
D. Revizor
E. Mlađi revizor ili asistent
F. Vježbenik

Opisi radnih mjesta i odgovornost revizorskih timova:
A. Direktor (manager) interne revizije
- konceptualizira i usmjerava sve aktivnosti interne revizije
- odlučuje tko će, što i kada raditi
- odgovoran za sve aktivnosti i organizaciju službe
- priprema plan
- odobrava izvješća
B. Rukovoditelj revizije ili nadzornik
- koordinira rad nekoliko timova
- pregledava radnu dokumentaciju
- sastavlja prijedlog izvješća
C.Viši revizor
- usmjeravaju, raspoređuju i nadziru obavljanje zadataka
- veza između rada na terenu i ureda
D. Revizor
- obavljaju složenije revizijske aktivnosti
- omogućen im je pristup i verifikacija svih aktivnosti, dokumenata,
evidencija, izvješća, sustava i procedura u poduzeću
E. Mlađi revizor ili asistent
- obavljaju rutinske jednostavne revizijske aktivnosti i radnje (priprema
određenih testova i pregleda, organiziranje radne dokumentacije i sl.)
F. Vježbenik
- osobe bez iskustva koje se postupno uvode u poslove revizije


.......................................................................................................................
4) Organizacija rada interne revizije
.....Planovi i izvršenja

Za uspješnu realizaciju postavljenih ciljeva nužno je formuliranje strategije rada
interne revizije – neprekidni tijek aktivnosti primjereno kontroliran unutar službe
uz neophodnu suradnju s managementom.

- koje organizacijske potrebe svojim aktivnostima treba zadovoljiti
(djelokrug rada)
- čime će obavljati svoje aktivnosti (revizijski resursi)
- kako će obavljati svoje aktivnosti (metodologija rada)

Proces formuliranja strategije interne revizije:
- analiza ciljeva i strategije poduzeća (strategija interne revizije treba
podupirati strategiju poduzeća)
- prikupljanje informacija i identificiranje problemskih područja i aktivnosti
unutar njih
- oblikovanje i provođenje različitih aktivnosti sukladno dobivenim
ovlastima i resursima za ostvarenje zahtijevanih revizijskih proizvoda i
aktivna suradnja s managementom

Rezultat procesa formuliranja strategije interne revizije – strateški ili
dugoročni plan (usmjerava rad interne revizije u budućnosti, smjer
funkcije interne revizije)

Obilježja strategije interne revizije (dugoročnog plana):
* treba biti realna i ostvariva
* razumljiva i prikladno priopćena
* dugoročno ocrtava oblik i bit revizijske pokrivenosti

*******************************************************************************
Petogodišnji plan revizije sastoji se od:
- godišnjih financijskih revizija
- operativnih revizija prema ključnim operativnim područjima u
predviđenim okvirima 10-mjesečnih ciklusa
- specijalnih projekata naznačenih od managementa
- plan radnih dana po operativnim funkcijama za 5 godina (tehnički odjel i
operativa, računovodstvo i financije, prodaja i marketing, administracija i
ljudski resursi)
- plan timova i osoblja za provedbu

Donošenje godišnjeg plana – detaljni prikaz rada za projekte interne revizije
planirane u prvoj godini petogodišnjeg plana:
- detaljno definirati projekat i obim posla
- odrediti potrebno osoblje i broj radnih dana
- predvidjeti troškove projekta
- predvidjeti ukupno vrijeme za provedbu projekta, uključujući naknadne
preglede i pisanje izvješća

Godišnji plan bitan je i za proces kontrole.

=====================================================
Analitički postupci u reviziji - Analiza financijskih izvještaja – BILANCA
___________________________________________________________
AKTIVA________________________2005._____2006._____2007.
___________________________________________________________
DUGOTRAJNA IMOVINA________356.172___433.536____440.245
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Nematerijalna imovina........................5.968 ..........9.697.........12.961
Materijalna imovina.........................301.814.......350.554.......317.776
Financijska imovina............................48.390.........73.285.........91.555
Potraživanja...............................................0 .................0.........17.953
-----------------------------------------------------------------------------------------------
KRATKOTRAJNA IMOVINA______667.700___795.660__1.347.274
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Zalihe .................................................198.367.....211.429.......239.710
Potraživanja.......................................409.025....535.041........692.482
Financijska imovina............................23.290......31.792........382.188
Novac...................................................37.018......17.398...........32.894
Plaćeni troškovi buduć.razdoblja,
nedospjela naplata prihoda....................365............561............1.448
___________________________________________________________
UKUPNO AKTIVA .........................1.024.237...1.229.757....1.788.967

UKUPNA PASIVA...........................1.024.237...1.229.757...1.788.967
___________________________________________________________
PASIVA ________________________2005._____2006._____2007.
___________________________________________________________
Kapital i rezerve _______________429.636___475.485___530.731
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Upisani kapital ...................................229.381......229.381......229.381
Rezerve..............................................127.864......171.238......222.152
Dobit/gubitak tekuće godine..............72.391........74.866........79.198
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Dugoroč.rezerv.za rizike i troškove _____0_____7.273_____6.540
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Dugoročne obveze_____________208.309___217.573___205.194
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Kratkoročne obveze____________385.592___525.146__1.046.502
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Obveze prema dobavljačima............227.164......243.602......436.514
Kratkoročne financijske obveze.........79.931........99.036......296.345
Ostale kratkoročne obveze.................78.497......182.508......313.643
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Odgođeno plaćanje troškova
i prihod budućeg razdoblja _________ 700_____ 4.280________0
___________________________________________________________
UKUPNA PASIVA____________1.024.237__1.229.757__1.788.967
______________________________________________________________________________________________________________________


Analitički postupci u reviziji
Analiza financijskih izvještaja - RDG


___________________________________________________________
Račun dobiti i gubitka____________ 2005.______2006._____2007.
___________________________________________________________
POSLOVNI PRIHODI_________1.281.189__1.492.951__1.769.242
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Prihodi od prodaje u zemlji..........1.031.564....1.362.132...1.388.720
Prihodi od prodaje u inozemstvu....249.625.......130.819......380.522
-----------------------------------------------------------------------------------------------
POSLOVNI RASHODI________1.184.778__1.376.111__1.649.644
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Promjene vrijednosti zaliha............-12.599...........5.326........-17.102
Troškovi poslovanja...................1.197.377.....1.370.785....1.666.746
- Materijalni troškovi.....................300.820........396.758....1.183.478
- Troškovi plaća............................208.051........252.694.......295.484
- Troškovi amortizacije...................29.168..........32.586.........37.197
- Ostali troškovi.............................659.338........688.747.......150.587
-----------------------------------------------------------------------------------------------
FINANCIJSKI PRIHODI__________23.275____14.996_____57.675
-----------------------------------------------------------------------------------------------
FINANCIJSKI RASHODI_________27.057____34.095_____76.511
-----------------------------------------------------------------------------------------------
- Kamate...........................................14.096.........20.202..........52.251
- Ostali financijski rashodi.............12.961.........13.893..........24.260
=====================================================
-----------------------------------------------------------------------------------------------
UKUPNO REDOVNI PRIHODI__1.304.464__1.507.947__1.826.917
UKUPNO REDOVNI RASHODI_1.211.835__1.410.206__1.726.155
-----------------------------------------------------------------------------------------------
DOBIT IZ RED.POSLOVANJA____92.629____97.741____100.762
-----------------------------------------------------------------------------------------------
IZVANREDNI PRIHODI______________0_________0__________0
IZVANREDNI RASHODI_____________0_________0__________0
-----------------------------------------------------------------------------------------------
DOBIT OD IZVANREDNIH AKTIV._____0_________0__________0
-----------------------------------------------------------------------------------------------
BRUTO DOBIT________________92.629____97.741____100.762
POREZ NA DOBIT_____________20.238____22.875_____21.564
-----------------------------------------------------------------------------------------------
NETO DOBIT_________________72.391____74.866_____79.198
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Dividenda____________________29.017____29.017_____29.017
Zadržana dobit________________43.374____45.849_____50.181
**************************************************************************************************************************************************************
Efektivna porezna stopa...................21,85%......23,40%........21,40%
UKUPNI PRIHODI......................1.304.464.....1.507.947....1.826.917

*******************************************************************************
ANALIZA FINANCIJSKIH IZVJEŠTAJA - POKAZATELJI

*******************************************************************************
1) POKAZATELJI LIKVIDNOSTI___2005._____2006._____2007.
___________________________________________________________
a) Koeficijent trenutne likvidnosti:....0,1..............0,03...........0,03
(novac/kratkoročne obveze) ( 37.018/ ..........17.398/........32.894
................................................../385.592 ......./.525.146....1.046.502)
b) Koeficijent ubrzane likvidnosti.....1,16............1,05...........0,69
(novac + potraživanja) / .........(446.043/ .......552.439/......725.376/
/ kratkoročne obveze ........../385.592 ......./525.146..../1.046.502)
c) Koeficijent tekuće likvidnosti........1.73.............1.52.........1.29
(kratkotrajna imovina / .........(667.700/........795.660/.....1.347.274/
/kratkoročne obveze) .........../385.592 ......./525.146..../1.046.502)
d) Koeficijent financ.stabilnosti.........0,56............0,63................0,60
(dugotrajna imovina / ..............(356.172/........433.536/.......440.245/
/kapital + dug.obveze)............/637.945..........693.058.......735.925)
___________________________________________________________
2) POKAZATELJI ZADUŽENOSTI___2005._____2006._____2007.
___________________________________________________________
a) Koeficijent zaduženosti ..............0,58.................0,60.............0,70
(ukupne obveze / ..............(593.901/...........742.719/.....1.251.696/
/ukupna imovina).........../1.023.872........1.231.196......1.787.519)
b) Koeficijent vlastitog financ..........0,42.................0,39.............0,30
(glavnica / ........................(430.026/............482.923/.......527.835/
/ukupna imovina)............./1.023.872......1.231.196......1.787.519)
c) Koeficijent financiranja ...............1,38................1,56.............2,36
(ukupne obveze / ...............(593.901/.........753.360/.....1.245.690/
/glavnica) ........................../430.026..........482.923........527.835)
d) Pokriće troškova kamata ..........7,57...............5,84..........2,93
(dobit prije poreza i kamata/..(106.706/......117.979/......153.095/
/kamate).............................../14.096...........20.202.........52.251)
e) Faktor zaduženosti ...................5,85............6,91.............10,75
(ukupne obveze / ...............(593.901/........742.719/.....1.251.696/
/zadrž.dobit + amort.)......../101.521.........107.485.........116.437)
f) Stupanj pokrića I ........................1,21.............1,10..............1,21
(glavnica / ...........................(430.026/........482.923/.......527.835/
/dugotrajna imovina).........../356.172.........433.536........440.245)
g) Stupanj pokrića II ..................... 1,79.............1,60..............1,67
(glavnica + dug.obveze/......(637.548/.........700.496/.......733.029/
/dugotrajna imovina)............/356.172.........433.536........440.245)
-----------------------------------------------------------------------------------------------
* Financijska poluga .....................2,38.............2,59.............3,37
(ukupna imovina / .............(1.023.872/.....1.250.770/....1.778.804/
/glavnica) ........................./430.026.........482.923.......527.835)
___________________________________________________________
___________________________________________________________

'glavnica - ostatak imovine poduzeća nakon odbitka svih njegovih obveza (DI+KI -plać.bud.troš.-DO-KO+prih.bud.razd);
imovina - resurs kojeg kontrolira poduzeće kao rezultat prošlih događaja i
iz kojih se očekuje priljev budućih ekonomskih koristi u
poduzeće;
obveze - sadašnje obveze poduzeća, proizašle iz prošlih događaja, za
čiju se namiru očekuje da će stvoriti odljev resursa

___________________________________________________________
3) POKAZATELJI AKTIVNOSTI
___________________________________________________________
a) Koef.obrtaja ukup.imov.......1,27...................1,22................1,02
(ukupan prihod / ...........(1.304.464/..........1.507.947/........1.826.917/
/ukupna imovina)........../1.023.872...........1.231.196.........1.787.519)
b) Koef.obrtaja kratk.imov......1,95...................1,90.................1,36
(ukupan prihod / ...........(1.304.464/..........1.507.947/........1.826.917/
/kratkotrajna imovina)..../667.700..............795.660..........1.347.274)
c) Koefi.obrtaja potraž.........3,13.....................2,79..................2,55
(prihodi od prodaje / ....(1.281.189/...........1.492.951/........1.769.242/
/potraživanja)................/409.025...............535.041...........692.482)
d) Dani vezivanja potraž......116,61................130,81...............142,86
(broj dana u godini / .......(365/....................365/......................365/
koef.obrtaja potraž.)......../.3,13...................2,79.....................2,55)
e) Koef. obrtaja obveza .........1,32...................1,63.....................2,71
(materijalni trošak / .......(300.820/............396.758/.........1.183.478/
obveze prema dobav..../227.164.............243.602.............436.514)
f) Dani vezivanja obveza ......276,52...............223,93.................134,69
(broj dana u godini / .......(365/....................365/......................365/
/koef.obrtaja obveza) ......./1,32...................1,63......................2,71)
g) Koef.obrtaja zaliha.............1,52....................1,88.....................4,94
(materijalni trošak / .......(300.820/............396.758/.........1.183.478/
/ zalihe) ......................../198.367............211.429.............239.710)
___________________________________________________________
h) Dani vezivanja zaliha .....240,13...............194,15..................73,89
(broj dana u godini / .......(365/....................365/......................365/
/koef.obrtaja zaliha)......../1,52....................1,88.....................4,94)

=====================================================
=====================================================
4) POKAZATELJI EKONOMIČNOSTI
___________________________________________________________
a) Ekonomičnost
ukupnog poslovanja .................1,08.................1,07............1,06

(ukupni prihodi / .....................1.281.189.....1.507.947....1.826.917
ukupni rashodi)...................../1.184.778.....1.410.206....1.726.155
b) Ekonomičnost
poslovanja (prodaje)...................1,08.............1,08.............1,07

(prihodi od prodaje ..............(1.281.189/....1.492.951/...1.769.242/
rashodi prodaje)................./1.184.778.....1.382.362....1.653.497)
c) Ekonomičnost
financiranja .................................0,86.............0,44.............0,75

(financijski prihodi / ....................(23.275/.......14.996/.........57.675/
financijski rashodi)...................../27.057........34.095..........76.511)
___________________________________________________________
5) POKAZATELJI PROFITABILNOSTI
___________________________________________________________
a) Neto profitna marža
(NPM) .........................................5,55%.........4,96%..........4,34%

(neto dobit / .................................(72.391/.......74.866/........79.198/
ukupan prihod)....................... /1.304.464.....1.507.947....1.826.917)
b) Bruto profitna marža.....................7,10%...........6,48%........5,52%
(dobit prije poreza / ....................(92.629/........97.741/.......100.762/
ukupan prihod)....................../1.281.189...1.492.951......1.769.242)
c) Neto rentabilnost
imovine ....................................7,07%..............6,09%............4,43%

(ROA)
(neto dobit / ................................(72.391/............74.866/..........79.198/
ukupna imovina)..................../1.023.872........1.231.196......1.787.519)
d) Bruto rentabilnost
imovine .................................9,04%.................7,95%............5,63%

(dobit prije poreza /....................(92.629/............97.741/........100.762/
ukupna imovina).................../1.023.872........1.231.196......1.787.519)
e) Rentabilnost vlastitog
kapitala (ROE) .........................16,85%.............15,75%............14,92%

(neto dobit / ................................(38.650/............36.127/..........34.224/
vlastiti kapital)............................./229.381...........229.381.........229.381)
/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/

Post je objavljen 24.02.2011. u 17:57 sati.