bok! evo mene opet. i objavljujem svoju novu pjesmu:
Gube se nade
gledam u nebo,
posve sama,
grije me jedino,
ponoćna tama.
pogled mi izgubljeno luta,
tješi me povjetarac blagi,
u srcu mi avijacija,
u mislima dragi.
baš kao i zvijezde,
moji snovi imaju sjaj,
al gube se nade,
bliži se kraj.
čuva me od gore,
to zvjezdano more,
suze mi sa lica briše,
a u srce opet stare želje piše.
avione pratim,
pa u maštu svratim,
ali onda se probudim,
u okrutnu stvarnost vratim.
baš kao i zvijezde,
moji snovi imaju sjaj,
al gube se nade,
bliži se kraj.
a sad o motorima ;)
Stapni motori
Rad cijelog niza strojeva, ukljucujuci automobile, zrakoplove, kosilice za travu, lancaste pile i crpke, ovisi o stapnom motoru. stapni motor crpi energiju iz izgaranja mjesavine goriva i zraka, koje stap pokrece gore-dolje unutar cilindra. taj naizmjenicni pokret pretvara se u okretanje preko grebenaste osovine. suvremeni je motor s unutarnjim izgaranjem izumio Karl Bentz 1886. godine, ali motori sa stapom na parni pogon postojali su i prije.
tipicni motor s unutarnjim izgaranjem radi na nacelu izgaranja visokozapaljive mjesavine benzina i vode ubrizgane preko iskrista koje se nalazi na vrhu cilindra. sastav mjesavine nadzire rasplinjac ili sustavi elektronickog ubrigavanja goriva, a mjesavina se dovodi kro ulaz na vrhu svakog cilindra. dok mjesavina izgara, potiskuje stap prema dolje i tako proizvodi energiju. motoru je potrebno nekoliko cilindara s fazama izvan takta u cijelom ciklusu kako bi se energija proizvodila neprestano. dizelski motori rade sukladno ovom temeljnom nacelu, no kod njih je mjesavina goriva i zraka pod tlakom prije izgaranja sto dovodi do vece ucinkovitosti goriva.
sto je vise cilindara u nekom motoru, motor je snazniji i snaga koju proizvodi je ravnomjernija.
Cetverotaktni ciklus
kod motora s cetverotaktnim ciklusom svaki ciklus podrazumijeva 4 takta: usis/indukciju, pritisak/kompresiju, energiju/eksploziju i ispust, tijekom kojih motor izvodi dva potpuna okretaja koljenaste osovine. ulazni ventili propustaju mjesavinu goriva i zraka, a ispusni omogucavaju izlas ispusnih plinova. otvaranje i zatvaranje ventila nadzire i vremenski odredjuje grebenasta osovina. 4 ili vise cilindara, koji se pale u ciklickom slijedu, osigurava stalnu radnu energiju.
Motor s izravnim ubrizgavanjem goriva
ovi se motori razlikuju od standardnih motora s ubrizgavanjem jer se kod njih gorivo izravno ubrizgava u cilindar, a ne preko ulaznog otvora. ishod toga je veca ucinkovitost goriva (vise goriva izgori, a manje se gubi), veca energija i odgovor, tako da ovi motori mogu koristiti i manje masnu mjesavinu goriva i zraka, koja proizvodi manje stetnih ispusnih plinova.
primjer motora sa zrakastim rasporedom cilindara
ovo je jedan od meni najdrazih akrobatskih aviona Suhoj Su-26 koji ima upravo onakav motor sa zrakastim rasporedom cilindara kakav je na slici iznad ove.