Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/maniac

Marketing

MIOMIR GRUJIĆ - FLEKA

Just another rock’n’roll war story

Humans against killing… sounds like junkies against dope”
...........................................................................Miomir Grujic Fleka (1954-2003)


PHOTO GALLERY:

Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us


Image Hosted by ImageShack.us


photo Jela Miladin


..:::..


shish mish radio revisited


..:::..


Duh nad Kenjigradom

piše: Teofil Pančić

In memoria - Idiotski korporacijski Drveni Jezik – ne mnogo pametniji od onog komunističkog, kojem smo se smejali kao klinci – iznedrio je sintagmu radio friendly kao oznaku one (pop)muzike koja svojom umivenom bezličnošću neće ni slučajno iziritirati "široke narodne mase" medijskih konzumenata, muzike koja je, dakle, "pogodna za radio". Iz toga se belodano vidi i kako korporacijski um zamišlja (jedino mogući) radio program. Ovo se, dakako, ne odnosi samo na muziku, nego na celokupnu zvučnu FM sliku. U ovom je smislu Miomir Grujić Fleka, jedan od "gurua" novijeg beogradskog umetničkog, a potom i medijskog andergraunda – likovni umetnik širokog spektra interesovanja, jedan od pokretača Kluba FLU, beogradski "Vergilije" devedesetih iz filma Zombietown, inspirator i učesnik mnogih događaja i akcija poput Urbazone etc. etc. – bio radiofonski umetnik (jer, o "primenjenoj" umetnosti se, o FM-kunstu se ovde nedvojbeno radilo!) izrazite i samosvesne radio unfriendly orijentacije. Ovo će reći da je njegov tročasovni radio-košmar zvan Šišmiš radio, zaverenički odašiljan u okupirani beogradski etar ponedeljkom posle ponoći na Radiju B92 mahom u prvoj, mračnijoj i morbidnijoj polovini devedesetih, bio nešto poput usamljenog, čak i u "kućnom" okruženju frekvencije 92.5 mHz prilično izolovanog artističko-medijskog incidenta. Flekin je šišmiševski miš-maš "drugačije" i blagotvorno "opskurne" muzike, i njegovih verbo-vokalnih diverzija i subverzija, dakle, bio jedan od najupečatljivijih delova "saundtreka" Beograda/Srbije u tom Mračnom Dobu. Beznadežno dalek od bilo čega što bi nalikovalo "novinarstvu", Fleka je kroz svoju osebujnu FM plovidbu više plenio glasom, držanjem i senzibilitetom koji je isijavao iz njegovog antišou FM-kabarea, nego klasično shvaćenim "sadržajem", više kombinacijom neretko razorno lucidnog "automatskog pisanja" pred mikrofonom nadgrađenog muzičkim razglednicama iz paralelnog kosmosa (paralelnog čemu? Nekrofilnoj turbo-Srbiji, naravno) negoli eksplicitnim "angažmanom", tim ionako nepriličnim registrom za posleponoćni štimung lažno uspavanog grada iz Ratne Pozadine. A taj je grad upravo Fleka prozvao – i uporno, strastveno prozivao! – ne samo Zombietown nego i Kenjigrad, provocirajući tim svojim "uvredljivim" mantranjem preostali budni svet da mu se javi, da podeli Mrak s njim. Otuda "Radio Šišmiš" niste morali, a možda niste ni mogli voleti onako kako se voli nešto toplo i drago – štaviše, rekao bih da je implicitna deviza njegovog tvorca bila ona davna Kojina sviđa mi se da ti ne bude prijatno – ali ga niste mogli izbeći bez štete po svoje krhko i ugroženo mentalno-(sup)kulturno zdravlje, u vremenu i u okruženju u kojem je Ludilo trijumfovalo upravo zato što se zaogrnulo plaštom što "zdravoseljačke" što sitnoburžujske Normalnosti. U takvom je poretku stvari Fleka prirodno bio jedan od glasova Autsajdera, što ne znači nužno da je on sebi pripisivao bilo kakvu "društvenu misiju" (izuzev ako očuvanje krhotina pameti, osećanja i svesti provučenih kroz filter apartne radiofonske ekspresije ne računate kao kakvu "misiju").

"Radio Šišmiš" je nekako prirodno okončao svoj FM-život onda kada je Radio B92 svoju ukupnu zvučnu sliku izrazitije pomerio ka mainstreamu; Fleka se tu zaista ne bi uklopio, sve i da je hteo (a podozrevamo da nije). I u tom je smislu njegov FM-art bio autentično marginalan, neprilagođen: stran prvo "komunističkoj" priči u kojoj smo odrastali, a potom "patriotskoj" koja je htela sve da nas pobije, on nije bio ništa bolje uklopiv ni u vedro (pa još letnjošemno, po mogućstvu...) tranzicijsko-korporacijsko praznoslovlje i praznoglavlje.

Retki su oni kojima Margina nije bila toliko usud koliko izbor: Fleka je bio među njima. A njegov sipljivi, mrzovoljni glas kojim je pravednički rasterivao pogrešne slušaoce o(p)staće u našim ušima kao glas Duha nad Kenjigradom, izgovaran onda kada je ovome to bilo najpotrebnije.

..:::..


Image Hosted by ImageShack.us


..:::..


Mentalni gorostas

piše: Srđan Đile Marković

U Beogradu je u petak preminuo Miomir Grujić Fleka, neprikosnoveni guru beogradske andergraund scene 80-ih i 90-ih i za mnoge "brainiac", čije su se ideje unedogled recikliraju i danas.

Fleka je bio tvorac i glavni menadžer popularnog kluba "Akademija" na Fakultetu likovne umetnosti, koji je iznedrio kultna imena rok scene bivše Jugoslavije, od Partibrejkersa do Satana Panonskog. Autor je legendarne emisije "Radio Šišmiš" na B92, vrhunskog eksperimentalnog kontakt-programa koji je razotkrio tajni, tamni život prestonice i bio nepatvoreno glasilo of-scene bez miligrama cenzure.

Multitalentovan i četiri puta brži od svetlosti (što je i naučno dokazano), Fleka je početkom 90-ih predstavio sve vodeće beogradske umetnike u okviru svog projekta "Urbazona", jedine relevantne vizije urbane umetnosti u deceniji teledirigovane seljoberštine i fabrikovanog "neonacizma u ružičastim tonovima". "Urbazona" je predstavila najvitalnije trendove beogradskog slikarstva, od nove figuracije do najradikalnijih zahvata postkonceptualizma.

Opet, opšti utisak je da nijedan autor predstavljen u "Urbazoni" ne prilazi ni blizu unikatnom senzibilitetu Flekinog vlastitog slikarskog opusa, bizarnom spoju "slikarstva materije" Tapijasa ili Fotrijea, pećinskog slikarstva, religije rokenrola i jedne nadmoćne, vulkanske ekspresije nezapamćene na beogradskoj sceni.

Iako je praktično definisala politički i kontrakulturni identitet radija B92, zahvaljujući slepoj viziji odgovornih, emisija "Šišmiš" nije ponovo zaživela. No, "Šišmiš" ostaje krunski dokaz da je rokenrol-mutant-radio moguć čak i u Šumadiji, verovali ili ne.

U retrospektivi, izgleda da ne postoji živi beogradski umetnik ili novinar koji nije pokrao i potpisao minimum 10 do 20 Flekinih fora i fazona. Glavni je akter dokumentarnog filma "Zombitaun" Marka Houkera, snimljenog za londonski CHANNEL FOUR o političkim nemirima i artsceni u 90-im.

Miomir Grujić Fleka, hiperaktivni mentalni gorostas, ostaje nezamenljivi simbol beogradskog ekstremizma. Aleluja!

..:::..


Image Hosted by ImageShack.us


..:::..



..:::..


shish mish radio revisited



"kultna emisija b92...kreator miomir grujić fleka, ostao je bez vida, ali nam je svima otvorio oči... pazi tamo zombi...
lepo mesto u godinama očaja u kenjingradu (ne lenjingradu)...
beogradski woolfmen jack napustio je telo 2003, ali sve devojke suknje preko glave, vratice se papa rolling stone...
i zombi nemoj nikada da kenjash pored daske... "

zonkeymd

..:::..


Ako neko ima Flekinih fotosa maniacshop@gmail.com

..:::..


Post je objavljen 11.07.2004. u 23:00 sati.