Pregled posta

Adresa bloga: http://blog.dnevnik.hr/sferadionica

Marketing

Kako stvoriti uvjerljiv lik u kratkoj priči?

El Mercenario iz grafičke fantasy novele katalonskog umjetnika Vicenta Segrellesa (1980) "Da bi pisali fikciju morate imati nebrojeno mnogo utisaka o ljudima oko vas, a potom mnogo raditi na poliranju tih utisaka", kaže Aldous Huxley. Vaš lik mora biti individua s jakom emocijama, autentičnim izričajem i uvjerljivim reakcijama. Također, morate znati kako točno lik izgleda i pronaći mu adekvatno ime. No, svakako najkorisnije pravilo koje ćete ikad naučiti o kratkoj priči je da je u njoj najbolje imati samo jednog glavnog lika i što manje sporednih, ovisno o tome koliko su važni za priču.
Većina pisaca griješi u odnosu radnje i lika. Iako u glavi imaju priču, točnije radnju, nemaju dobru ideju tko bi trebao nositi tu radnju pa im se stoga čini da im je nakon nekog vremena neki drugi pisac pokrao njihovu ideju napisavši odličnu priču tako što je izabrao dobrog lika nositelja radnje. Naime, za pisanje priče podjednako je važno imati i dobru radnju i dobrog lika. Da pisci oko toga lome koplja pokazuje i mišljenje Roberta J. Sawyera koji svoj stav o tome da je radnja važnije od lika podupire tvrdnjom da su glavni likovi u grčkoj tragediji kreirani kako bi se uklopili u određenu radnju. Primjerice, svaki protagonist je stvoren s unutarnjom hamartiom, ili tragičnom manom, smišljenom strogo u skladu s temom priče. No, da ne duljimo, Sawyer ima jednu zanimljivu ideju koja bi vam mogla pomoći u stvaranju vlastitog lika. On kaže: "Likovi u većini priča nisu ljudska bića - oni su roboti! Prava ljudska bića su slučajnost, rezultat nasumičnog križanja gena i kaotičnosti života. No, lik u priči stvoren je kako bi obavio određeni zadatak. Drugim riječima, on je robot!" Raspravu nastavlja s primjerima o znanstvenoj fantastici, a mi ćemo ostati na fantasyju.
Inače, na webu su se zbog popularnosti RPG igara pojavile velike baze gotovih fantasy likova. Fantasy spisateljica Juliet E McKenna, koja igra RPG i LARP, tvrdi da joj u stvaranju likova pomaže to iskustvo. U RPG igrama igrači moraju sastaviti svog lika na određenoj tabeli. Postoji nekoliko načina bodovanja takvih likova, a glavni je cilj da gamemaster (GM) može lako pratiti napredak svih likova uključenih u igru/priču. Bodovi se mogu dodjeljivati po klasama, specifičnim likovima i na razne slobodne načine. Steve Jackson Games sastavio je jednu od baza s gotovim likovima koja sadrži razne ljudske i neljudske fantasy likove. Konačno, prilično dobra baza fantasy likova nalazi se na Wikipedii.

(Fantasy-O-Mat)

Post je objavljen 07.06.2007. u 10:36 sati.