Pregled posta

Adresa bloga: http://blog.dnevnik.hr/hatepogodak

Marketing

Masovni turizam

Kako je post o elitnom turizmu uzrokovao komentare o negativnim efektima masovnog turizma evo i jednog posta o masovnom turizmu i njegovim efektima. Izgleda da i o negativnim efektima masovnog turizma u Hrvata postoje neki mitovi koji nemaju veze niti sa stvarnosti niti sa logikom.

Jedan od glavnih argumenata protivnika masovnog turizma je da nam to uništava obalu. Nisu turisti izbetonirali Crikvenicu, otok Vir, Vodice ili Makarsku. To smo si sami napravili. Ako itko treba snositi krivnju to su lokalno pučanstvo tih mjesta, izabrani predstavnici lokalne vlasti i državne institucije. Za to nisu krivi turisti koji žele posjetiti Hrvatsku. Kako mogu biti krivi?

Drugi argument su gužve na cestama. Niti za to nisu krivi turisti koji žele doći. Kriva je loša organizacija prometa, premalo korištenje željeznice, brodskog ili avionskog prijevoza, sustav naplate cestarine koji stvara prevelike čepove (za razliku od npr. sustava vinjeta koji bi uklonio čepove), manjak oznaka za alternativne pravce, manjak informacija o stanju u prometu, manjak policajaca na cesti, manjak kružnih tokova koji pružaju veću protočnost prometa od semafora koji rade čepove i sl.

Treći argument su gužve na plažama. To je opet problem lokalne vlasti i menadžmenta destinacije. Zašto se postojeće plaže ne bi mogle urediti (ili čak proširiti ukoliko prostor dozvoljava) na način da omoguće većem broju ljudi ugodan boravak? Zašto se ne mogu isplanirati nove plaže (poput Zrća) na mjestima na kojima je to moguće kako bi se rasteretile postojeće? Zašto se ne može poboljšati komunikacija sa otocima ili zaleđem kako bi se dio turista prelio tamo?

Gužva općenito nastaje jer nam je cijeli turizam fokusiran u dva mjeseca ljeta. Ali mi to niti ne pokušavamo promijeniti. U 10 i 11 mjesecu sam na CNN gledao reklamu HTZ-a koja se sastojala od kupača koji se brčkaju na nekoj hrvatskoj plaži. Pa svaki minimalno informiran čovjek na Zapadu zna da 11 mjesec baš i nije od kupanja na Mediteranu. Ali umjesto da HTZ promociju u tom periodu fokusira na sportski, gastronomski, kulturni, avanturistički,kongresni, gradski turizam oni biraju brčkanje kupača za svoju reklamu. Trošak ogroman. Efekt od reklame nikakav za one koji se trude stvoriti sadržaje koji bi privlačili goste van sezone.

Uostalom nisu turisti neki čudni svemirci koji vole prometne gužve, betoniranu obalu, zakrčene plaže, loše prometne veze... Oni žele isto što i vi. Malo sunca, mora, zabave i opuštenog ljetnog života. Tome se nadaju i štede za to cijelu godinu. Zar je to što nisu uštedjeli dovoljno razlog da im kažemo da nisu dobro došli?

Rješenje za ljetne gužve nije rješiti se masovnog turizma. Rješenje je u stvaranju sadržaja koji će goste privlačiti i van kupačke sezone, u razvoju i populariziranju novih destinacija, u boljoj organizaciji destinacija. Riješiti se masovnog turizma da bi se riješili ljetnih gužvi je ubijanje krave radi bifteka. I to doslovno. Bifteka koji vi nećete jesti, ali će vam hrvatska cash kravica zafaliti ako se uništi.

Zato ne uništavajte krave nego predrasude. Ili Pogodak ako vas to veseli.


Post je objavljen 15.05.2007. u 20:57 sati.