- kiparstvo je umjetnost oblikovanja volumena, ali i prostora koji taj volumen okružuje i ima aktivnu ulogu u skulpturi
osnovna podjela:
1. PUNA PLASTIKA
– kip obrađen sa svih strana, pruža drugačiji pogled iz svih 360°- potpuni doživljaj daje tek kada ga obiđemo
Može biti raznih žanrova:
- biste (poprsja)
- konjanički spomenici
- fontana
- mobili – pokretne skulpture
- .......
2. RELJEF, koji se dalje dijeli na:
– visoki reljef (jako izbočen i samo djelomično vezan za podlogu)
- niski reljef (malo ili neznatno izbočen)
- uleknuti reljef (nema nikakvih izbočenja, oblici su udubljeni u materijalu)
Tema može biti figurativna i apstraktna, ali je kiparstvo svojom tematikom puno uže nego slikarstvo – kroz povijest je bilo uglavnom ograničeno na prikaz ljudske figure ili životinja
Skulptura može biti samostalna (javna – na nekom trgu ili u prirodi, ili privatna), ili vezana za arhitekturu i razne uporabne predmete.
Oblici nastaju na dva osnovna načina – modeliranjem i klesanjem (ili tesanjem ako se radi o drvetu)
1. Modeliranje – kipar rukom oblikuje bezobličnu masu (gline) – pritiskivanjem, razvlačenjem, dodavanjem ili oduzimanjem stvara oblik, koji će se kasnije stvrdnuti – po tome se može napraviti kalup i u njemu odliti skulpturu u gipsu, bronci, staklu, ili bilo kojem tekućem materijalu koji se hlađenjem stvrdne
2. S većeg volumena – drva, kamena, mramora – se skida višak materijala i tako oblikuje željeni oblik
ELEMENTI FORME (za analizu):
1. i 2.) Odnos VOLUMENA i PROSTORA: skulptura uzima dio okolnog prostora, ali isto tako prostor, tj. zrak može ulaziti u skulpturu i tako postati dio nje.
Ovisno o stupnju njihovog preplitanja, razlikujemo nekoliko vrsta:
a) zbijena masa – nema praznina, uloga prostora je neznatna (npr. obli kamen)
b) konkavno-konveksna masa – podjednaka uloga volumena i prostora
c) penetrirana masa – prostor ulazi u volumen i stvara udubljenja
d) prošupljena masa – prostor je probio volumen i zrak slobodno struji kroz volumen
e) linijski istanjena masa – zastupljena je samo jedna dimenzija, druge dvije su zanemarene (npr. igla)
f) plošno istanjena masa – zastupljene su dvije dimenzije, dok je treća zanemarena (npr. list)
3. PLOHA – granica između volumena i prostora
- plohe mogu biti napete, zaobljene, izlomljene, nepravilne...........
4. LINIJA – može se javiti kao način obrade površine
5. BOJA – prirodna boja materijala ili naknadno bojana (polikromirana)
6. POVRŠINA – o obradi površine ovisi tip i svojstva odnosa svjetlosti i sjene – na uglačanoj površini – blagi i meki prijelazi
- na hrapavoj i neravnoj – kontrasti svjetla i sjene
itd.
Tradicionalni materijali: kamen, mramor, bronca, drvo, glina, vosak, staklo....
Post je objavljen 25.02.2007. u 10:47 sati.