Recenzija/komentar - Film: Saw II

Slagalica strave 2

Eng. Saw II
God. 2005.
Redatelj: Darren Lynn Bousman
Scenarij: Darren Lynn Bousman, Leigh Whannell
Glume: Donnie Wahlberg, Shawnee Smith, Tobin Bell, Franky G., Glenn Plummer, Dina Meyer, Emmanuelle Vaugier, Beverley Mitchell, Eric Knudsen, Noam Jenkins, Lyriq Bent...itd.

Mladić se budi u nepoznatoj sobi, sa velikom klopkom oko vrata i natečenim i krvavim okom. Uskoro putem malog ekrana saznaje da se ključ za otključavanje klopke nalazi iza njegovog krvavog oka, te da ima dvije min. da iskopa oko, izvadi ključ i skine klopku s vrata, inače će umrijeti. Mladić naravno ne uspije izvaditi ključ te pogine. Malo kasnije, na mjesto zločina dolazi detektiv Eric Matthews, koji saznaje da je to djelo serijskog ubojice, Jigsawa, koji svoje žrtve ubija na prilično brutalne načine, a kojeg on zajedno sa svojom kolegicom, detektivkom Kerry, bezuspješno želi uhvatiti več neko vrijeme. On na mjestu zločina uspijeva pronaći trag koji ga dovede u skrovište gdje se Jigsaw sakriva. Zajedno sa specijalcima, njih dvoje upadnu u sklonište i uhvate ga...ali taman kad je pomislio da u rukama ima jednog od najpoznatijih i najokrutnijih serijskih ubojica, saznaje da je Jigsaw zatvorio osmero ljudi u nepoznatoj kući prepunoj raznoraznih zamki, a uz to, kroz ventilaciju im ulazi smrtonosan plin koji će ih ubiti kroz maksimalno dva sata. Da stvar bude još gora za detektiva Matthewsa, ispostavi se da je jedan od tih osmero ljudi njegov sin, Daniel Matthews, te da Jigsaw želi sa njim zaigrati jednu igru. Detektiv Matthews je primoran igrati prema Jigsawovim pravilima ako želi da mu sin preživi. Također, ljudima koji su zatvoreni u kući je dano do znanja da je po kući sakriven protuotrov koji oni moraju pronaći, a koji ih može spasiti. Na njima je da igraju o pravilima i poštuju ih, te će možda preživjeti. Tu Počinje utrka s vremenom...napetosti rastu, i izvan kuće i u kući. Detektiv Matthews polako gubi živce gubeći vrijeme bez veze na razgovore sa Jigsawom, umjesto da pokuša pomoći sinu, a kako vrijeme prolazi, i ljudi zatvoreni kući, također počinju gubiti živce, ali ne samo to, več se i okretati jedni protiv drugih, ne bi li se dočepali dragocjenog protuotrova. No sve njih, kao i detektiva Matthewsa čeka nekoliko neugodnih iznenađenja do samog kraja raspleta...
U vezi ovog naslova sam čuo i pročitao samo dobre kritike, ali osobno i nisam očekivao nešto posebno, jer mi ni prvi film nije bio nešto, ali zato sam bio siguran da će biti mnogo, mnogo krvi...uostalom i tageline filma je to nagovješćivao..."Oh, yes. There will be blood".

Prvi dio je još donekle bio OK, nije nimalo bio strašan, ali je bio zanimljiv. Imao je par dobrih fora što se priče tiče, koje su koliko toliko smisleno bile sklepane u nekakvu cjelinu, sa tim iznenađujućim, ali i prilično neuvjerljivim, no opet i efektnim preokretom na kraju...no gluma je bila loša, neuvjerljiva, a bilo je tu i nekoliko neuvjerljivih, pa čak i smiješnih situacija, kao i rupa u priči. No ajde, moglo je proći...iako smatram da je taj film bespotrebno prenapuhan, i bespotrebno je od njega stvoren kult. No taj je film je ujedno iscrpio i sve ono vrijedno što se priče tiče, te nastavak nije mogao ponuditi ništa novo osim još malo više gnjusnijih, krvavijih i brutalnijih sakaćenja gl. likova. A upravo samo to i nudi nastavak.
Dakle u nastavku, "Saw II", se sve svodi na ta što gnjusnija i odvratnija umiranja glavnih junaka, koja BTW meni nisu bila niti gnjusna, niti odvratna, ali zato moram priznat da sam se nekoliko puta dobro nasmijao. A to nam autori naglašavaju več na samom početku filma, kada jedan od likova mora iskopati samom sebi oko ako želi preživjeti...što je totalno nerealno i ne moguće, jer mislim da nema čovjeka na ovom svijetu koji bi izdržao tu bol a da se ne onesvijesti.
O samoj priči da i ne pričam...svugdje čitam kako priča ima pametan i maštoviti zaplet, ali da vas pitam, koliko puta ste imali prilike pogledati neki film u kojem je nekoliko junaka strpano u jednu prostoriju ili kuću te moraju zajedničkim snagama pronaći izlaz, a onda stradavaju od raznoraznih zamki, ali i zbog međusobnih razmirica do koji dođe, pa se i sami pokolju ( "Cube", "The Hole", "Halloween: Resurrection", "Thir13en Ghosts" itd.)? Jer upravo je to glavni zaplet ovog filma, a ja tu ne vidim ništa pametni i maštovito. Također mnogi uz "pametan i maštovit" zaplet hvale i maštovite smrti...a recite mi što je maštovito u tome da tip umre od metka u glavu, bude spaljen u peči, izbodu ga nožem, uguši se, ubiju ga tako što ga raspale toljagom po glavi ili mu prerežu grkljan? Ja u tome isto ne vidim ništa maštovito...vidio sam to u desetke filmova. A tu je i pozadinska priča, vezana uz ubojicu, Jigsawa, i razlozi zašto on to čini što čini...koja je totalna naivna glupost.
Dakle, imamo čovjeka koji zbog nekih svojih (zdravstvenih) razloga želi naučiti druge ljude vrijednostima života, da poštuju svoj život tako da ih stavlja u gotovo bezizlazne i smrtonosne situacije iz kojih se mogu izvući samo ako se osakate...a kaj je još najbolje, on je tome posvetio svoj cijeli daljnji život, stvarajući zamke, trikove, slagalice, smišljajući igre itd. A da stvar bude još bolja, on za sebe tvrdi da nije serijski ubojica, jer tehnički nije nikoga osobno ubio svojom rukom, nego ih sve natjera da sami odluče, da li će preživjeti tako što će se sami osakatiti ili ozlijediti, ili će se jednostavno prepustiti "sudbini" i umrijeti nasilnom smrću. Sve u svemu, prilično je naivno i glupo pokušati objašnjavati da on to radi iz nekih viših pobuda osim osobnog zadovoljstva sakaćenjima. Jigsaw nije ništa do li običan luđak koji smišlja lude planove kako na što kreativniji način ubiti što više ljudi.
Tko ima pravo odlučivati kako ćemo se mi odnositi prema sebi samima osim nas samih...sigurno ne neki luđak koji po cijele dane sjedi za stolom i crtkara kojekakve zamke i smišlja igrice uz pomoć kojih će se naslađivati u sakaćenju...on je taj koji bi trebao naći značenje svom životu, i iskoristiti ga na malo bolji način. Tako da je ta priča o njegovim razlozima zvuči kao da su autori htjeli publici opravdati sva ta sakaćenja...no bezuspiješno, jer su objašnjenja prilično glupa.

Cijelu situaciju su pokušali izvući sa nekoliko blesavih preokreta i šok scena, koje su tu samo da bi malo prikrili koliko je zapravo radnja jadna i naivna, no i to im nije baš uspjelo. A šta se tiče samog kraja, odnosno preokreta na kraju...hmm...preokret u prvom filmu je bio kao što rekoh, prilično neuvjerljiv, iako efektan, ali ovdje je taj preokret zbilja bez veze. Likovi su isto plošni i stereotipni. Glavni lik, policajac Eric Matthews, kojeg glumi Donnie Wahlberg, stariji brat poznatijeg Mark Wahlberga, je tipični murjak kakvog smo imali prilike vidjeti tisuću puta na filmu. Brak mu je u krizi, žena traži rastavu, sin ga baš previše ne voli, predan je svom poslu, i traga za Jigsawom več dosta vremena. Ostali likovi nisu "obrađeni" čak ni do te mjere. Npr., ostali policajci su prikazani kao budale koje bezglavo upadaju u kuću, što je totalno neprofesionalno od njihove strane, a o likovima zatvorenima u kući ne znamo gotovo ništa osim da su svi (osim jednog) bili u zatvoru, te da je jedan diler, jedan narkoman, jedan kurva itd.
Inače, u nastavku se pojavljuje nekoliko glumaca iz originala...Dina Meyer kao policajka Kerry, Shawnee Smith kao Amanda, narkomanka s početka originala, te naravno Tobin Bell kao Jigsaw. Svi su oni u originalu imali male, gotovo neznatne uloge, od gotovo nikakvog značenja (osim Bella naravno), i nisu imali preveliku minutažu, dok su ovdje dobili mnogo veću minutažu, pa čak i mnogo veći utjecaj na razvoj priče. Ostatak glumačke ekipe se sastoji većinom od nepoznatih imena, od kojih valja jedino izdvojiti Glenn Plummera, poznatog iz filma "Speed", gdje je glumio vlasnika Jaguara kojem Keanue Reeves odvali vrata na tom istom autu, te Franky G, poznat po nastupu u seriji "Jonny Zero" iliti po naški "Pod pritiskom" koja se vrti na RTL Tv-u.
No unatoč svim manama koje sam nabrojao, film ipak nije dosadan, iako je glup. Kratko traje, a brz je i dinamičan. Tome svakako pridonosi i s moje strane malo pretjerana nabrijana režija i montaža, brzi rezovi i tom sl. Također što se tiče vizualnog aspekta tiče, film krasi standardna prljava scenografija, i prigušene boje, prevladava većinom maslinasto zelenkasti ton, baš kao i u prvom filmu. Također na zanimljiv način su povezali ovaj i prvi film, vračajući na kraju priču ponovno u kupaonu iz prvog filma, ali s druge strane, zbilja ne znam zašto se ovaj film zove "Saw" iliti "Pila", jer pilu vidimo samo u jednom kadru, i to na podu...nitko ovaj puta ne pili sa njom ni jedan dio tijela, tak da mi je i to prilično bez veze...mogli su rađe promijeniti naslov u "Jigsaw" i gotovo, jer se i onako priča vrti oko tog tipa.
No, odgovor na to pitanje možda leži u činjenici, da je redatelj, ali i scenarist ovog nastavka, Darren Lynn Bousman, napisao ovu priču pod imenom "The Desperate", još prije nego je "Saw" postigao takav uspjeh. No, producenti su ga redom odbijali, jer je scenarij bio prenasilan, pa je poslije uspjeha filma "Saw", Bousman ponovno okušao sreću, i dobio priliku da ekranizira svoj scenarij, ali uz male preinake kao nastavak filma "Saw". A da mu se zbilja osmjehnula sreća, dokazuje i činjenica da upravo on režira i treći nastavak te horror franšize, "Saw III" koji bi se u kinima trebao navodno pojaviti još krajem ove godine. Inače na "glancanju" scenarija mu je pomogao Leigh Whannell, scenarist i glumac iz originala.

Sve u svemu, film ništa posebno...još bih donekle i prihvatio sve to, i ne bih mu zamjerio neke stvari, ali taj film, kao i original je toliko nahvaljen i napuhan od strane publike, da je to zbilja ne vjerojatno, kao da se radi o nekom velikom remek-djelu. Svi govore kako je strašan, kako je napet, inventivan i tome sl., a nije...zbilja nije...samo je zabavan, krvav i donekle zanimljiv. Ne nudi ništa više nego i bilo koji drugi sl. slasher "horror", krvi, krvi i još krvi. "Prestrašit" će se samo oni koji imaju slab želudac...a ovi ostali...čisto sumnjam.
Sve se bojim kakve će kritike biti kad se treći dio pojavi, koji horror fanovi s nestrpljenjem očekuju..."najbolji film svih vremena" i tome sl. bang

Ocjena 2,5/5

Post je objavljen 30.08.2006. u 12:21 sati.