Recenzija/komentar - Film: The Punisher

Punisher

Eng. The Punisher
God. 2004.
Redatelj: Jonathan Hensleigh
Scenarij: Michael France i Jonathan Hensleigh
Glume: Thomas Jane, John Travolta, Will Patton, Roy Schneider, Ben Foster, Rebecca Romijn-Stamos, Laura Elena Harring, Samantha Mathis, Russell Andrews, Omar Avila, James Carpinello, Mark Collie...itd.

"Punisher" je kao što je dobro poznato jedna od mnogobrojnih strip ekranizacija, temeljena na kultnom Marvelovom stripu "The Punisher" Gerryja Conwaya, Gartha Ennisa, Johnnya Romita i Rossa Andrua. Strip je nastao 70-ih godina sad več prošlog nam stoljeća, u vrijeme "konzervativne" Amerike, kada su velikim ekranima žarili i palili nasilni junaci koji su često sami uzimali zakon u svoje ruke, poput Charlesa Bronsona u filmu "Death Wish", Clinta Eastwooda u filmu "Dirty Harry", ili Roberta De Nira u filmu "Taxi Driver", prema čijem kalupu je i "Punisher" nastao.
Frank Castle, je nekadašnji veteran Zaljevskog rata, koji je nakon vojne službe postao specijalni FBI agent, čija su specijalnost tajni zadaci. Na njegovom posljednjem tajnom zadatku, nakon kojeg se je namjeravao povući iz posla i posvetiti obitelji, ženi Mariji, i sinu Willu, sasvim slučajno, u akciji uhićenja strada jedan od dvojice sinova mafijaša Howarda Sainta, Bobby. Sainta to jako razljuti, a posebice njegovu ženu, koja željna osvete, naređuje Caselovo ubojstvo, ali ne samo njegovo, več i cijele njegove obitelji. Saintovi ubojice pobiju cijelu obitelj, kako im je bilo i naređeno, no, igrom slučaja Casel, iako teško ranjen preživi napad, i shvati da je izgubio jedino što mu je ikada nešto značilo u životu...svoju obitelj.
Bijesan i željan osvete, nakon što se oporavi, Castle postane Punisher (KAŽNJAVATELJ), tajanstveni osvetnik, sudac, porota i izvršitelj kazne u jednom. Koristeći isključivo svoje znanje, i godine vojničkog iskustva, te naoružan do zuba, odluči se osvetiti i kazniti Sainta, njegove ljude, ali i cijelu njegovu preostalu obitelj. No to čini polako i postepeno...planirano, ne nasrne na njih odjednom. Za svoju "bazu" odabire staru ruševnu i gotovo zapuštenu zgradu u kojoj živi još troje ljudi, konobarica Joan, gubitnik Dave i simpatični debeljko Bumpo. Iako se s početka Castle drži po strani, i ne želi uopće kontaktirati sa njima, s vremenom se ipak zbliži s tom trojkom koja mu postanu najbliže onom značenju obitelj koju je nekada imao. No nikako ne može zaboraviti što mu je Saint učinio, te neće imati mira dok ga ne ubije, te je njihov obračun neizbježan.
Priča tog stripa/filma, o "pobiješnjelom" čovjeku sa oružjem koji ubija kriminalce bez imalo grižnje savjesti, jer ih krivi za smrt svoje obitelji, teško da se danas može opisati originalnom, ali ima svoju određenu dubinu, jer je "Punisher" više od samo običnog bijesnog čovjeka sa oružjem željnog osvete, odnosno KAZNE.

Odmah na početku svog osvrta na ovaj film, moram priznati da mi je "Punisher" uz "Batmana" jedan od najdražih strip junaka, te da sam odrastao na tom stripu. Razlozi za moju privrženost tom strip junaku leže u činjenicama da je on običan čovjek, te baš kao i "Batman" nema nikakve specijalne super moći uz pomoć kojih bi se suprotstavio negativcima. On ne može letjeti i nije neuništiv poput "Supermana", ne može se penjati po zidovima poput "Spider-Mana", i nije mutirao poput "X-Mena" ili "Hulka", već koristi samo sve svoje vojničko znanje, vještine i kojekakve spravice i oružje da bi izvršio svoju misiju tj., "Kaznu". Tako da sam se, moram priznati, veoma veselio ovoj ekranizaciji...ali da li sam bio zadovoljan viđenim!?
E pa na prvo gledanje sam, moram priznati ostao malo ravnodušan, nisam zamijetio sve kvalitete filma, no kad sam ga gledao drugi put, stekao sam bolji dojam o filmu, i veoma mi se svidio, dapače, smatram da je "Punisher" izvrsna ekranizacija tog stripa napravljena u stilu punokrvnih akcića 80-ih godina i Spagette Westerna, prepun nasilja, krvi, pucnjava, (baš ako i u strip), a pošto sam ja ljubitelj filmova 80-ih i špageti vesterna, "Punisher" mi ja baš dobro "legao". Doduše, film u cjelini traje malo predugo (124 min.), i prvih sat vremena filma su mogli i malo srezati, jer mislim da nam ne treba toliko vremena da saznamo kako je on postao zapravo Punisher, jer to vjerojatno znaju i vrapci na grani...klasična priča osvete, tipu pobiju obitelji te on postane osvetnik pod imenom Punisher.
No moram priznati da je redatelj debitant Jonathan Hensleigh, inače veoma poznati i uspješni scenarist i producent nekih od ponajboljih akcića 90-ih poput "Die Hard With a Vengance", "The Saint", "Con Air", "Armageddon" itd., uspio vjerno prenijeti atmosferu stripa na ekran. Film je dosta mračnim, kao što rekoh nasilan i brutalan, ali istovremeno i zabavan, a ništa drugačiji nije ni strip. Punisher je zapravo opsjednuti čovjek, kojeg progoni njegova prošlost i krivnja za smrt njegove obitelji, i upravo ga to ono što ga tjera da progoni kriminalce...krivica, i potreba da kažnjava njih, ali i sebe. Inače, akcija je izvrsna, i snimljena kao što rekoh u maniri starih akcića iz 80-ih godina, bez korištenja CGi-a efekata, samo stuntovi i pirotehnika, te često koketira sa humorom ( npr. tučnjava Punishera sa velikim Rusom uz pratnju operne arije, dok u pozadini pratimo paralelnu radnju kako spomenuta trojka pleše u kuhinji, tako da je ta sekvenca istovremeno zabavna ali i spektakularna) i duhovito se poigrava sa poznatim klišejima.
Tomas Jane je odlično odglumio Punishera, kao cool antijunaka u stilu spomenutog Prljavog Harrya, te je uvjerljivo prikazao njegovu bol koja ga razdire i zbog koje je postao osamljenik bez ikakvih emocija osim mržnje. A i fizički je nalik stripovskom Punisheru, zahvaljujući čestom provođenju vremena u teretani prije snimanja, da bi se nabildano do stripovskih proporcija, u čemu je moram priznati i uspio. Tako da na kraju ispao dobar izbor za ulogu, iako sam bio skeptičan oko izbora prije ogledanog filma.

S druge strane, inače izvrsni negativac, John Travolta, kojemu takve uloge odlično pristaju...sjetimo se samo njegovih izvrsnih nastupa u filmovima "Broken Arrow", "Face/Off" i "Swordfish", je ovdje moram priznati malo zakazao. Mislim da mu je ovo jedna od najgorih izvedaba negativca, iako ne gora od one ogromnog aliena iz filma "Battlefield Earth"...očito se je i on malo "izlizao". Jednostavno nije bio dovoljno "opak", kako on to zna biti. No, to je djelomično popravio uvijek raspoloženi Will Patton, kao njegova desna ruka. Uz Travoltu, Pattona i Janea, u filmu glumi još i prelijepa i zanosna Laura Elena Harring, u ulozi Saintove žene. Ali iako je ona kao negativka, jednostavno ju ne možete mrziti koliko je ta žena lijepa hehe...a uz nju, tu je jednako zanosna Rebecca Romijn-Stamos u ulozi konobarice Joan. Ben Foster, poznat po ulozi Marsa u filmu "Hostage", i John Pinette, pak odlično funkcioniraju kao sporedni komični likovi. A ne smijem zaboraviti spomenuti, da jednu manju ulogu ima i legendarni glumac Roy Scheider, poznat po legendarnoj ulozi šefa policije Martina Brodya iz filma "Jaws" iz 1975. godine.
Inače, Punisher se je prvi puta kao lik pojavio 1974. godine u "Spidermanu" broj 129., i to kao Spidermanov negativac. Kasnije se je još pojavljivao u raznim stripovima, dok nije počekom 80-ih napokon dobio svoj strip, i ubrzo je postao jedan od najpopularnijih strip junaka tog vremena. Radnja filma je naravno, kako to obično ide sa strip ekranizacijama, malo promijenjena u odnosu na onu iz originala, odnosno stripa, ali sasvim malo. Naime, u stripu je Frank Castle Vijetnamski veteran, a obitelj mu pogine sasvim slučajno, dok su svi zajedno bili na pikniku, igrom slučajnosti se nađu između obračuna dviju bandi. Castle naravno preživi, ali gonjen krivicom zbog smrti svoje obitelji, i razočaran pravnim sistemom koji ne uspijeva osuditi ubojice, on uzima pravdu u svoje ruke i postaje Punisher, osvetnik koji ubija sve kriminalce i posveti svoj život samo tome. Tako lik Howarda Sainta zapravo ne postoji u stripu, te je on posebno osmišljen za film.
Inače, krajem 80-ih, točnije 1989. godine, kao što več vjerojatno dobro znate, snimljena je več jedna strip adaptacija "Punishera" redatelja Marka Goldblatta (inače poznatoga montažera) sa Dolphom Lundgrenom u glavnoj ulozi. Bio je to film, koji osim naslova i imena gl. junaka, gotovo da nije imao nikakve veze sa originalnim stripom (čak nije imao ni svoju prepoznatljivu lubanju na majci), te nije nudio ništa više osim eksplozivne akcije, tipičnu za filmove 80-ih. No to je bilo ne dovoljno da bi ga se moglo proglasiti dostojnom strip ekranizacijom. A također postoji i nekoliko Fan filmova, od kojih svakako preporučam "Punisher: First Round" iz 2005. godine.
Dakle završni dojam je da je "Punisher" dobar, nasilan i punokrvan akcić u stilu 80-ih, dobre režije, u večini dobrih glumačkih izvedbi, a jedinu veću pritužbu imam kao što rekoh več prije, na predugački početak, koji je mogao biti kraći, i zbog kojeg film "pati" od mjestimičnog praznog hoda, te na preblagu izvedbu Johna Travolte, koja je mogla biti malo "žešća". No unatoč tome, svakako ga vrijedi pogledati. Na godinu bi se trebao pojaviti nastavak, ponovno sa Tomasom Janeom u glavnoj ulozi, ali ne i Jonathanm Hensleighom u redateljskoj stolici, što me nimalo ne veseli, jer je upravo on zaslužan za kvalitetan transfer Punishera sa stripa na film. No, on će ipak napisati scenarij, a vjerojatno i producirati nastavak, pa se nadam da će ipak ove sitnice koje ne štimaju u prvom filmu (osim Travolte kojeg naravno neće ni biti u nastavku), biti popravljene u nastavku i bez Hensleighove izravne intervencije. Živi bili pa vidjeli!

Post je objavljen 29.08.2006. u 09:25 sati.