Komentari

vaseljena.blog.hr

Dodaj komentar (16)

Marketing


  • prljava igra (!)

    pomoz bog!

    zivot je sam po sebi igra (kao shto i sam naglashavash u primedbi na kraju), tako da se ne mora gurati drvene figure po drvenoj tabli ne bi li se zivelo, ne?

    pozdrav svim pregaocima vaseljenskim.

    avatar

    28.07.2008. (07:33)    -   -   -   -  

  • NEMANJA

    Bog ti pomog'o, junače!
    Hm...da, iz perspektive Igre (igram se sada riječima i slovom) moglo bi se tako kazati: ne mora se igrati/ratovati da bi se živjelo, ali...
    ...ali,nije to sve. Naime, jest, no onda se mijenja početna pozicija, ova uvodna premisa: Život je sam po sebi igra!
    Ne želim ostalima kvariti igru, pa ću ti odgovor poslati mailom.

    avatar

    28.07.2008. (08:00)    -   -   -   -  

  • doktor Jatogen

    Ne mogu se ne prisjetiti Beckettove drame "Endgame": postoji pozicija na šahovskoj ploči koja pripada završnoj fazi šahovske partije u kojoj crni kralj ne može pobijediti - tek odugovlačiti svoj poraz. Ali:

    HAMM: Why don't you kill me?
    CLOV: I don't know the combination to the larder.

    U mojoj projekciji, Morphy je Hamm: on ne igra da pobijedi, on igra da izgubi - jer izgubiti se mora. No, ne ide mu: nitko ne zna kojom "kombinacijom do smočnice".

    Ne mogu se ne prisjetiti i Beckettovog romana "Murphy", uteknuća ludosti, šahovske završne metafore (poraza kako na šahovskom, tako i na onom većem, životnom želik-polju).

    Ne mogu se ne prisjetiti i Duchampa koji je prestao slikati; igrao je šah. Ni on nije igrao da pobijedi: igrao je da (se) izgubi.

    Ovo: Beckett, Duchamp and Chess in the 1930's.

    avatar

    28.07.2008. (10:40)    -   -   -   -  

  • doktor Jatogen

    Edgar Allan Poe nije volio šah - preferirao je kartanje. Šah je ekstreman: figure su pečatnjaci, svaki je mat sedmi pečat (što nam dramatično oslikava Bergmanov film). Na kraju partije ili si žrtva, ili si krvnik: pomirbena rješenja su privremena, ona gotovo da i ne postoje: uspostavljeni mir je lažan - ostaje tek nemir čekanja. Čekanja na poraz.

    Šah je genijalna metafora od koje valja odustati.

    Ne volim igrati šah: ne volim ni pobjedu ni poraz, ne volim grčevitost završnica. Volim ga zamišljati, otvorenog, punog obećanja.

    (Enter Clov with alarrn-clock. He holds it against Hamm's ear and releases alarm. They listen to it ringing to the end. Pause.)
    CLOV: Fit to wake the dead! Did you hear it?
    HAMM: Vaguely.
    CLOV: The end is terrific!
    HAMM: I prefer the middle.

    avatar

    28.07.2008. (11:12)    -   -   -   -  

  • doktor Jatogen

    Dubravko Detoni priča o svojim prvim susretima s Johnom Cageom 1970. u Parizu: asistirao mu je - Zajedno s Davorinom Martinom Jagodićem - pri pripremanju njegova tri slavna pariška dana unutar devetodnevnih Dana suvremene glazbe. Eto i ondje šaha:

    "Iz mnoštva Cageu tada posvećenih, 'antiglazbenih' događaja, koji su se odvijali danonoćno, osobito pamtim tri. U prvome sam nasred dobro osvijetljene kazališne scene s Johnom javno igrao partiju šaha (bio je osrednji igrač). Ali je štos bio u tome da je sve oko nas - i figure i ploča i stol i stolci i pod i kulise, valjda i zrak - bilo sjajno (Francuska radio-televizija!) ozvučeno. Tako je svaki naš i najmanji pokret izazvao u zvučnicima čudesne zvukovne efekte koji su nekada prerastali u pravi urnebes, u orgiju šumova. Improvizirali smi, John i ja, pravu simfoniju zvukovnih zbivanja s planiranim porastima i padovima udaraca i pokreta, pri čemu se jasno razabirala Cageova velika inteligencija i muzikalnost u namjerno provociranoj šturosti i nemuzikalnosti. Na kraju sam dobio tu partiju, John je teatralno se ljuteći porušio figure, a to je rezultiralo strašnim detonacijama, od kojih se nešto publike sa strahom i negodovanjem razbježalo. John mi je iza kulisa, prije ponovnog izlaska pred zbunjenu, ali i zadovoljnu parišku publiku, kazao: 'Nisi ti pobijedio, pobijedila je nova glazba!' "

    avatar

    28.07.2008. (11:33)    -   -   -   -  

  • crkotica

    dobar film...

    avatar

    28.07.2008. (16:50)    -   -   -   -  

  • NEMANJA

    My work is a matter of fundamental sounds (no joke intended) made as fully as possible and I accept responsibility for nothing else. If people want to have headaches among the overtones, let them. And provide their own aspirin. Hamm as stated, and Clov as stated, together stated nec tecum nec sine te [neither with you nor without you], in such a place, and in such a world, that's all I can manage, more than I could.” –
    Samuel Beckett in a letter to director Alan Schneider (Raponi).

    Citiram ove rečenice jer je dio Hamm as stated, and Clov as stated, together stated nec tecum nec sine te motto zbirke priča "Pieta", Darka Desnice; vidite kako se krugovi šire i zatvaraju.
    Objavit ću večeras izvrstan esej o melankoliji i Endgame, koji odavno, upravo motiviran ovim Becketovim dictumom, čuvam u dokumentaciji.

    avatar

    28.07.2008. (17:39)    -   -   -   -  

  • NEMANJA

    Igrao je da (se) izgubi; svaki je mat sedmi pečat...izvanredno rečeno.
    I vama šaljem mail, s mojim rješenjem, koje računa na središnjicu, ali se ne iscrpljuje u njoj.

    avatar

    28.07.2008. (17:44)    -   -   -   -  

  • cottonpicker

    Ne piše se "timeing" nego "timing".

    avatar

    29.07.2008. (13:44)    -   -   -   -  

  • NEMANJA

    Hvala!

    avatar

    29.07.2008. (15:42)    -   -   -   -  

  • doktor Jatogen

    Sjajan post: elegantno me, da ni opazio nisam, izručio šahu (kojem se već godinama nisam približio) i izvjesnim knjigama. Mislim da ću čak i odigrati pokoju partiju, i to protiv kompjutera.

    avatar

    29.07.2008. (18:01)    -   -   -   -  

  • NEMANJA

    Dottore, znam da poznajete sedamnaest haikua koje je objavio Borges; podsjećam na sedmi:

    Od toga dana
    ne dodirnuh figure
    šahovske ploče.

    Briljantno!
    Zaista briljantan haiku (haiku, haiku, jebem ti maiku, dodao bi Lucić): ono o čemu pjeva ostaje s onu stranu pjesme, pa je ovih tri retka zapravo šifra poezije, pjesma o svakoj pjesmi: pjesma o aluzivnoj naravi poezije, o poeziji kao aluziji na ono o čemu pjesništvo pjeva, na samu srž poetskog.
    I tak...Idem i ja dalje. Prepisujem jednu priču o Rushdieu, no poludit ću od dosade daktilografije.

    avatar

    29.07.2008. (18:56)    -   -   -   -  

  • šarli

    Iskreno, ne znam.
    Ali, evo mogućeg objašnjenja (citat je iz posta o matematičarima):

    The problem is that when one devotes their whole lives to
    a subject, we naturally begin to believe this is the only important thing to
    do. Grothendieck was one of the greatest minds of the last century. His
    manuscripts kept mathematicians busy for forty years just trying to fully understand
    this oracle. One day Grothendieck walked away from mathematics
    and became a farmer. This sacrilidge was an unending topic of conversation
    forever at meetings since mathematicians just could not comprehend that
    someone so good at mathematics would choose not to do it. Clearly, if you
    are brilliant at math, you must do it.

    avatar

    29.07.2008. (19:50)    -   -   -   -  

  • NEMANJA

    Odlično Šarli!
    Baš sam to htio dobiti ovim otvorenim krajem.
    Naime, to pitanje je samo naoko važno, iako se isprva čini presudnim pitanjem cijele stvari, kako Morphyjevog života, tako filma o njemu; važno je što se u tom životu ostvarilo, i to je osnovna ideja filma, ta je da je Morpyh simbol** čovjeka koji jest to čemu mu bijaše biti, koji je ostvario svoju sudbinu, i nastavlja živjeti sasvim apartnim životom.
    Mislim da je 1916. Freud objavio esej o onima uplašenima uspjehom; tako su mnogi objašnjavali Morphyjev slučaj, jasno, potpuno ga nerazumijevajući, jer, konačno, Morphy se povukao nakon uspjeha, a kako je uvelike uživao u svojoj ulozi lava pariške kreme, puštajući kontesama da ga poraze, nema govora o strahu od uspjeha, dapače!
    Ja nudim jedno od objašnjenja, doduše mislim konačno, no, tko zna, možda tek jedno od:
    Presudna je naravno činjenica da je on postao ono što mu je bilo biti: da je realizirao svoju sudbinu. Njegova je egzistencija, kako kažem, postala njegova esencija.
    On je postao quid quod erat esse, ono što bijaše da bude.
    Jer ne samo da je bio Prvak Svijeta, nego je postavljao Pravila Igre.
    On ih je, zapravo, i uspostavio: na neki način Morphy je utemeljitelj modernoga šaha.
    U tom smislu zaista je ispunio svoju misiju, ono po što ga je Bog poslao na Svijet, i, vratio se u SAD.
    No, razmišljajući zašto više nije igrao, pomislio sam na ovu Senekinu glosu, koja varira starodrevan uvid da je život rat: zato sam čitateljima ponudio Heraklita, kao hint: sjetit ćeš se fragmenta koji kaže da je rat otac svemu, svemu kralj: jedne je iznio kao bogove, druge kao ljude, jedne je učinio robovima, a druge slobodnima. Život je, u toj optici, borba.
    Morphy, u času ispunjenja svoga usuda, prepoznaje – anagnorisis – njegovu svrhu: život, u najvišoj instanci, NIJE RAT, pa čak ni suptilno, heraklitovski shvaćen polemos, borba suprotnosti! Morphy od bivanja, iz mnoštva, biva uzdignut do bitka, do jednog. Nalazi svoj MIR.
    Mislim da je to odgovor: stanovito utrnuće kao ispunjenje životne misije.
    Barem spokoj, ako već ne mir. (Bulgakov, kraj Majstora i Margarite)
    Zanimljivo je da to koincidira s njegovom realnom biografijom: bio je pacifist, odbija ići u rat!
    Pogledaj što o toj pretpostavci da je život borba kaže Eco:
    „U Fašizmu ne postoji borba za život, naprotiv, život se živi samo zbog borbe. Zbog toga, pacifizam je kolaboracija sa neprijateljem. On je loš, jer život je stalna borba. To vodi Armagedonovom kompleksu. Kako neprijatelji moraju da budu pobijeđeni, nužna je jedna odlučujuća bitka nakon koje će pokret zavladati svijetom. Takvo "konačno rješenje" implicira iznova jedno razdoblje mira, novo zlatno doba, što proturječi načelu neprestanog rata. Nijednom fašističkom vođi nikada nije pošto za rukom da riješi taj problem.“
    Ono što ja imam na pameti, duboko je metafizičko razumijevanje toga mira, zapravo ne-nasilja: najbliže je određenje upravo ahimsa.
    Tu bih se pozvao na dragog Nietzschea*: postojanija, mudrija, drevnija, dublja, rafiniranija civilizacija od naše, europske, nadasve moderne, Indija je ponudila superioran alternativan odgovor: život može biti i jest ahimsa!
    U tom smislu, ono što se dogodilo Morphyju naprosto je sljedeće objašnjenje (vidi na Wikipediji ahimsa, i jainski logo dlana): The hand with a wheel on the palm symbolizes the Jain Vow of Ahimsa. The word in the middle is "ahimsa". The wheel represents the dharmacakra which stands for the resolve to halt the cycle of reincarnation through relentless pursuit of truth and non-violence.
    Eto. To je to.

    Om shantih!
    __________

    * Nietzsche tu koristi dvojako: u gornjem smislu, ali i kao podsjetnik na vječno vraćanje istog/jednakog, ponovno došašće ili kako mu drago. Naime, u tim je ponavljanjima sav Morphyjev život!
    "Držim da je kronološki slijed neprimjenljiv na Carriega, čiji je život bio razgovor i šetnja. Pobrojiti sve, slijediti njegove dane, čini mi se nemogućim; bolje je tražiti njegovu vječnost, njegova ponavljanja. Jedino bezvremen, zaljubljeno trom opis može nam ga povratiti.”, veli Borges u Evaristu Carriegu, o Evaristu Carriegu.
    Ja to kažem za Morphyja: vječno vraćanje istog.

    Pogledaj na kraju šturi opis Beckettova Murphyja:

    "Riječ je o liku izmučenom svijetom, zbunjenom i rastrganom raznim proturječnostima, ustravljenom suludom aktivnošću života iz kojega se pokušava povući; naposljetku utočište potraži u umobolnici, doduše ne kao pacijent, nego kao medicinski brat; divi se katatoničnim pacijentima čijem stanju i sam teži; pred kraj romana odigra neobičnu partiju šaha (partija je detaljno opisana, može se rekonstruirati) s pacijentom kojemu se divi. Partiju preda, nakon čega umire na prikladno apsurdan način: netko slučajno oslobodi plin umjesto da - povuče vodu."

    ** simbol jest to što znači (Schelling).

    avatar

    29.07.2008. (20:02)    -   -   -   -  

  • NEMANJA

    Da vas ne ostavim sasvim na cjedilu, evo, jasno, i pato(b)loškog štikleca, tipičnog ponavljanja:
    Page 144 of 2010 Chess Oddities by Alex Dunne (Davenport, 2003) condensed Morphy’s life into half a page but still found space to assert, ‘he arranged women’s shoes in a semicircle around his bed’.
    The Morphy/shoes story was discussed on page 305 of David Lawson’s biography of Morphy and on page 162 of Chess Explorations. Over the years much embroidery (e.g. ‘women’s shoes’) has been grafted onto what appeared in the earliest known sighting of the Great Morphy Footgear Affair (i.e. on page 38 of the 1926 booklet Life of Paul Morphy in the Vieux Carré of New-Orleans and Abroad by Regina Morphy-Voitier). Morphy’s niece wrote:
    ‘Now we come to the room which Paul Morphy occupied, and which was separated from his mother’s by a narrow hall. Morphy’s room was always kept in perfect order, for he was very particular and neat, yet this room had a peculiar aspect and at once struck the visitor as such, for Morphy had a dozen or more pairs of shoes of all kinds which he insisted in keeping arranged in a semi-circle in the middle of the room, explaining with his sarcastic smile that in this way, he could at once lay his hands on the particular pair he desired to wear. In a huge porte-manteau he kept all his clothes which were at all times neatly pressed and creased.’
    This innocently unenthralling story (about how Morphy arranged his own shoes) subsequently passed through many hands, such as Reuben Fine’s (The Psychology of the Chess Player, page 38):
    ‘... another eccentric habit of arranging women’s shoes in a semi-circle in his room. When asked why he liked to arrange the shoes in this way he said: “I like to look at them”.’

    Ha, ha, kako život radi za mene; a tek mit!

    avatar

    29.07.2008. (20:20)    -   -   -   -  

  • NEMANJA

    Već sam krenuo van, kadli me je nešto prenulo:
    Pomislio sam da sam na sasvim krivom tragu! Jer, ja sam prvi puta zapisao ove riječi o Morphyju kao o onome koji jest što mu bijaše da bude s devetnaest, dvadeset godina. Pomislio sam: nije moguće da čovjek na početku svogapunoljetnog života, prije svih svojih ratova, u vremenu u kojem sam bio - trebalo bi znati moj karakter da se zna razmjer te ratobornosti - usred kozmičkoga rata, sa svime i svima, sam protiv svih (jer to je period u kojem su pametni dečki u tzv. kozmičkom razdoblju - Grci, Nijemci: metafizika), da takav čovjek u tom periodu svoga života zagovara - hod po traku mjesečine i spokoj kao najviši ne samo etički, nego životni ideal!
    I, jasno, odmah sam se smirio: da, moguće je!
    Iz dva razloga.
    Ponajprije, i ja sam, kao i svi ljudi, do ove ideje o miru morao doći vodeći rat koji, u osnovi, nisam htio: vodeći, dakle, život koji nisam htio, baš kao ni nitko drugi - recimo:" Ako hoćeš, otkloni ovaj kalež od mene! Ali neka ne bude moja, nego tvoja volja!"(Lk 22,42)
    Drugi je razlog, natuknuo sam, sofisticiraniji, jer tiče se ne jednog, nego mnogih života, nebrojenih života koji tvore kotač/vrtlog iz kojega valja iskočiti: The wheel represents the dharmacakra which stands for the resolve to halt the cycle of reincarnation through relentless pursuit of truth and non-violence.
    Moguće je dakle da sam već u dvadesetoj znao ono što danas, 25 godine kasnije pouzdano znam: da je Morpyh mir.
    Ionako nije bila moja ideja da ga se opet prihvatim!, rekao sam na koncu samome sebi.

    avatar

    29.07.2008. (20:48)    -   -   -   -  

  •  
učitavam...