e-mail (kojeg nažalost rijetko provjeravam)



Utemeljeno 24.05.2005. u 15:38
(optimizirano za Mozillu Firefox)

29.09.2006., petak

Atmosferska geometrija

Danas je nebo nad Zagrebom pokazalo prilično rijedak i odličan efekt. Zapravo hrpu efekata. U svom životu nikad nisam vidio toliko optičkih fenomena na nebu kao danas. Da sam bar imao digitalni fotoaparat. Da bar, jer se ovoliko efekata u isto vrijeme ne ponavlja baš često.

Ne znam kad je sve počelo, no izašao sam iz kuće oko 13 h i pogledao u razmuljane cirruse na nebu, i pogled mi je isprva uhvatio Sunčev halo, koji nije vrlo rijetka pojava. Od Sunca je udaljen 22°. Nije me previše fascinirao jer je tada još bio blijed, tek je kasnije zasjao, da bi zatim ugasnuo.
Okrenuvši se leđima Suncu, pogled mi je uhvatio komad drugog haloa intenzivno svijetle mliječno bijele boje, na drugom kraju neba.

Imaginarno sam ga "nadopunjavao" da bih na kraju shvatio da mu Sunce nije u središtu. Isprva mi nije bilo jasno što je to, a onda sam saznao da se to što sam vidio zove parhelična kružnica.
Kako je vrijeme prolazilo, kružnica je bila sve manje fragmentirana da bi na kraju postala skoro potpuna.
Pojava je vrlo rijetka - oko 4 puta godišnje, ali je još rjeđa kao gotovo puni halo kakvog sam ja danas vidio. Uistinu, protezala se od Sunca pa sve do suprotne strane, povremeno nestajući na nekim dijelovima.

Kad sam se vratio kući oko 15h, ugledao sam još toga jer sam izašao na balkon i imao široki pogled na nebo.
Isprva sam primijetio nešto što se zove parhelia.
Na hrvatskom se kaže pasunce, na engleskom - sundogs.
To su kuglasti fenomeni na sjecištu već primarnog Sunčevog haloa i parhelične kružnice.

Jedan je ubrzo nestao, a drugi je mijenjao intenzitet i zasićenost bojom. Uglavnom je stalno bio duginih boja.
Uskoro su se na stražnjim dijelovima parhelične kružnice su se nakratko pojavila i vrlo slaba pasunca na 120°.

Zatim sam ugledao cirkumzenitalni luk koji je bio sve sjajniji i zasićeniji bojom. Uskoro je po jakosti nadmašio pasunce i parheličnu kružnicu.
Izgleda kao sjajni komad duge iznad Sunca i dodiruje supralateralni luk, koji se isto kratko vrijeme mogao vidjeti.

Ako se pitate koji su ovo sve nazivi, na ovoj stranici
Atmospheric Optics
možete vidjeti sve što sam danas vidio, čak i puno više od toga.
Prelaskom miša preko tipki sa strane, kraj svakog mogućeg luka piše kako se zove.
Slike je slikao Marko Riikonen na južnom polu i čini se da su najbolje slike Sunčevih haloa ikada snimljene u povijesti.
Svakako proprčkajte po stranici, ima toliko izuzetno lijepih slika da vam stane pamet.
Kao na primjer ova, s jedne druge stranice.

22° halo, dva pasunca i parhelična kružnica

Da sam imao digitalni fotoaparat i sam bih uhvatio ovo. Premda bi mi trebala širokokutna leća...

- 23:30 - gurni glavu kroz monitor (10) - snimi - #

<< Arhiva >>

< rujan, 2006 >
P U S Č P S N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

interferencija on/off

Ovaj blog je čuvao Frank. Frank je deložiran prije par mjeseci. Ako imate utočište, Frank će vam biti zahvalan.

zapamtite!

Copyright © endimion17.blog.hr 2005-2006-2007-2008-2009-2010-2011-2012-2013.

Sva prava pridržana.